MS Windows
briani 27239
Problem med netværkskort
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-06-03 14:13

Jeg har netop installeret et Vegas Technology PCMCIA netværkskort i min
bærbare. Kortet ser ud til at blive installeret fint nok af Windows, og
efter installation viser den også, at kortet er sluttet til netværket osv.
Når jeg så prøver at konfigurere kortet via DHCP vha. 'ipconfig /renew',
kommer den med følgende fejlmeddelelse:

An error ocurred while renewing interface Local Area Connection : An
operation was attempted on something that is not a socket.

Jeg havde tidligere et lignende netværkskort i min maskine, blot fra en
anden producent men begge er baseret på Realtek RTL8139. Det gamle
netværkskort fungerede upåklageligt.
Under Linux på samme maskine fungerer det nye netværkskort, så jeg kan
ikke forestille mig, at der er noget galt med selve kortet.
Kender nogen her til problemet?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Lasse Rasch

Dato : 19-06-03 13:30

Måske du ikke får tildelt en IP af DHCP serveren! Eller det er måske et
mindre netværk uden en DHCP Server?

Hvis ikke, kan det være fordi der skal scopes. DHCP serveren tjekker
muligvis din Mac adresse og tildeler kun IP såfremt Mac adressen er
registreret!

Men det er selvfølgelig kun hvis du arbejder i netværk med en sådan DHCP
opsat server....

Mvh.
Lasse

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-06-03 14:42

"Lasse Rasch" <rasch@it-service.sdu.dk> wrote in message
> [...]
> registreret!
>
> Men det er selvfølgelig kun hvis du arbejder i netværk med en sådan DHCP

Jo, der er en DHCP-server - den styrer jeg også selv. Jeg kan se i dens log,
at min computer godt nok modtager en IP-adresse, når jeg starter op under
Linux. Under Windows hører DHCP-serveren imidlertid aldrig noget fra
computeren, så derfor tror jeg, at den er gal med Windows' opsætning/driver
til netkortet. Jeg kan desværre bare ikke gennemskue, hvad det er.

Thomas Arildsen

Fra : zigge

Dato : 19-06-03 19:20

> [...]
opsætning/driver
> til netkortet. Jeg kan desværre bare ikke gennemskue, hvad det er.

Hvis du skifter netkortet ud på en maskine og er på DHCP-server, så vil
DHCP-tabellen forsøge at tildele den samme IP til det nye netkort. Men da
det nye kort har en anden MAC-adresse, vil du få en fejlmeddelese.
Løsningen er at gå ud og spise en hotdog og få en kakaomælk. Når du kommer
tilbage, er MAC - IP bindingen i serveren udløbet og slettet, og det nye
kort virker med den samme IP som før og en ny MAC.
Timeout tiden er som regel 20 minutter

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-06-03 20:55

zigge wrote:
> [...]
> tilbage, er MAC - IP bindingen i serveren udløbet og slettet, og det nye
> kort virker med den samme IP som før og en ny MAC.

Jeg er ikke sikker på, at det kan gøre det. Så vidt jeg husker har jeg
sat timeout-tiden til et døgn.
Desuden har jeg ændret den faste MAC-adresse for IP-adressen i
DHCP-serveren og genstartet den, så den skulle vel være klar på en ny
omgang. Det ser den nu også ud til at være, da den jo udemærket kan få
udleveret en IP og alt det andet info, hvis jeg bare booter den i Linux.
Kernen i problemet er, at Windows ikke engang kan få netkortet til at
spørge DHCP-serveren om en ny IP. Fejlmeddelelsen ser ud som om, der er
et eller andet Windows ikke kan gøre med netkortet (se første besked i
tråden).

Mvh. Thomas Arildsen