MS Windows
briani 27239
virtual memory size
Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-03 06:37

Hejsa,
den anden dag fortalte XP mig noget i denne retning "virtual memory is to
low and will be increased".
Nu står den så til 864MB - er det ikke voldsomt meget?

Jeg har en XP1700@1596mhz med 576mb ram.
Jeg laver en videoredigering med store (4-16GB) filer

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : zigge

Dato : 18-06-03 08:37

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har en XP1700@1596mhz med 576mb ram.
> Jeg laver en videoredigering med store (4-16GB) filer

Erfaringsmæssigt stiller jeg gerne Virtual Memory til ca. 2,5 gange RAM,
dvs. for dit system 1440Mb. Men det afhænger af hvordan dit program er
designet. Nogle programmer er indrettet så programmet forsøger at rumme hele
arbejdsfilen i RAM og så må du sætte Virtual Memory op indtil den største
fil (plus lidt mere) du kommer til at arbejde med. Er programmet lavet
smartere, klipper det filen i passende "sider" (pages) som så hentes og
gemmes på harddisken i en arbejdsfil efterhånden som der er brug for det.
Hvad er forskellen så? Der er rent teoretisk ingen, det er et spørgsmål om
design. Dog er det en kæmpe fordel at man ligger sin Virtual Menory på et
andet fysisk drev end Windows og programmer. På den måde kan programmet og
Windows samtidigt hente og gemme de data som de har brug for på deres egen
disk, og læse/skrive i Virtual Memory på en anden disk. Forestil dig at
programmet har fyldt den fysiske hukommelse og nu skal bruge en ny del af
programmet, nu forsøger Windows både at hente nye data ind fra harddisken,
og samtidigt vil Windows være nødt til at lægge dele af RAM'en ud på
harddisk i Virtual memory for at det kan være i "hukommelsen". Det stresser
en harddisk end del, hvis den skal springe frem og tilbage mellem at skrive
et sted og samtidigt forsøge at læse et andet.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-03 15:13

.. Dog
> er det en kæmpe fordel at man ligger sin Virtual Menory på et andet
> fysisk drev end Windows og programmer.

Når jeg går i systems-setting, ser det ud til at være simpelt at oprette en
extra Virtual Memory på min sekundære HD, som kun bruges til data, ikke
programmer. Men skal jeg i samme åndedrag gøre allokere mindre plads på
systemdrevet - der hvor der nu er 864MB?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 18-06-03 15:26

Peter Holm wrote:
> [...]
> til data, ikke programmer. Men skal jeg i samme åndedrag gøre
> allokere mindre plads på systemdrevet - der hvor der nu er 864MB?

jeg skal måske bare sætte den nye paging file på det nye drev til at være
det samme som den gamle er nu, og så klikke 'no paging file' på det gamle
drev hvor den ligger nu, og så genstarte? Flytter den få bare skidtet over
på det nye drev af sig selv? Uden problemer ?

Mvh
Peter

Fra : zigge

Dato : 18-06-03 23:21

> [...]
> drev hvor den ligger nu, og så genstarte? Flytter den få bare skidtet over
> på det nye drev af sig selv? Uden problemer ?

Prøv at læse lidt mere om det på Gevalids link i tråden. Der står en del om
hvordan og hvorledes.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Holm

Dato : 19-06-03 16:42

zigge wrote:
> "Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message

> Prøv at læse lidt mere om det på Gevalids link i tråden. Der står en
> del om hvordan og hvorledes.

det er fundet.......stadig nervøs for at gøre det dog *s*

Peter

Fra : zigge

Dato : 19-06-03 19:14

> det er fundet.......stadig nervøs for at gøre det dog *s*

Nu ved jeg ikke lige hvad MS anbefaler, men hvis du opretter den nye
pagefile først og så genstarter, derefter reducere den gamle til minimum. Så
kan det ikke gå helt galt.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Holm

Dato : 20-06-03 14:40

zigge wrote:
> [...]
>
> Nu ved jeg ikke lige hvad MS anbefaler, men hvis du opretter den nye
> pagefile først og så genstarter, derefter reducere den gamle til

OK. Thx.
Med 'reducere' den gamle mener du da at sætte den disk til 'No paging file'
?
Det er måske også ok, at have en lille pagefil på systemdisken samtidig med
en stor på en non-systemdisk?

Mvh
Peter

Fra : zigge

Dato : 20-06-03 14:59

> [...]
file'
> ?
> Det er måske også ok, at have en lille pagefil på systemdisken samtidig

For at citere (RTFM):

"However, if you completely remove the paging file from the boot partition,
Windows cannot create a dump file (Memory.dmp) in which to write debugging
information in the event that a kernel mode STOP error message occurs. This
can lead to extended downtime if a debug procedure is necessary to
troubleshoot the STOP error message.

The optimal solution is to create one paging file that is, by default,
stored on the boot partition, and then create one paging file on another,
less frequently accessed partition. Additionally, it is optimal to create
the second paging file so that it exists on its own partition, with no data
or operating-system-specific files. By design, Windows uses the paging file
on the less frequently accessed partition over the paging file on the more
heavily accessed boot partition. An internal algorithm is used to determine
which paging file to use for virtual memory management."

På den anden side er der lidt systemydelse at hente i kun at have een
pagefile med fast størrelse. Det bevirker at windows ikke skal køre den
rutine der holder styr på hvor og hvordan data skal fordeles i de to pageing
files. Det gøres ved at sætte min og max værdien til det samme i memory
managment.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Holm

Dato : 20-06-03 15:44

zigge wrote:
> [...]
> den rutine der holder styr på hvor og hvordan data skal fordeles i de
> to pageing files. Det gøres ved at sætte min og max værdien til det

jeg prøver med en stor på den nye disk, og en lille på bootdisken.
Tx
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-03 08:58

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314482

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her: