MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
98 starter ikke op efter opgradering ?
Fra : Søren

Dato : 17-06-03 21:05

Hej gruppe
Jeg har netop sat et msi kt3 u2, 256ddr-2700 og en xp2000 cpu, i min
computer istedet for min gamle 350mhz.
Når jeg tænder finder den hdd, cd og ram osv, men efter "keyboard.dk
detektionen hvor det efter et stykke tid står et 'C:\' på skærmen inden den
loader windows 98 (ej se) færdig, bliver skærmen sort og der står oppe
foroven "windows protection error. You need to restart your computer" Og
denne besked igen hvis jeg igen restarter.

Prøver jeg at installere windows, scanner den drevene men kort efter den
skriver "starting to copy system files" kommer samme besked igen. Jeg kom
kun 1 gang ind i selve windows installationen hvor jeg kunne bruge musen og
hvor den den installerede en del filer, men efter første restart i
installationen kom beskeden "windows protection err..." op igen.??

Kender nogle til dette problem. Kan det være min windowsversion der er for
gammel. Jeg har en anden gammel win2000 betaversion jeg aldrig har prøvet.
Den bootede jeg fra cd'romen og her gik den fint igang med installationen.
Jeg kunne dog ikke fuldende den da jeg har nogle ting på min desktop osv.
Men er der mulighed for at denne besked ikke, ved feks. genstart kommer op
igen.

Håber nogle kan hjælpe

Mvh
Søren

Fra : Peter

Dato : 17-06-03 23:48

"Søren" <soere442ie@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men er der mulighed for at denne besked ikke, ved feks. genstart kommer op

Det der går galt er sikker, at windows forsøger at starte dit nye bundkort
op med indstillinger fra den gamle bios og de gamle bundkort/chipset
drivere, og det kan den ikke. Det påstås, at Win XP godt kan klare et
bundkortskifte, men jeg har aldrig prøvet, og det hjælper jo heller ikke dig
ret meget.
Jeg er bange for, at der KUN er en vej frem, desværre. I med en
opstartsdiskette og skriv format c:. Derefter starter du forfra med at
installere Win 98, derefter evt. medfølgende driver til bundkortet og så de
øvrige programmer du har.

Peter

Fra : Villy Jensen

Dato : 18-06-03 15:07

> [...]

> opstartsdiskette og skriv format c:. Derefter starter du forfra med at
> installere Win 98, derefter evt. medfølgende driver til bundkortet og så

Prøv at genstarte i 'fejlsikker tilstand' (F8 ved opstart)

Hvis det funker:
Slet alt med chipset og motherboard og start igen...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Søren

Dato : 18-06-03 18:42

Ok det lyder godt. Der kunne jo være noget galt med bundkortet selvom den jo
så nok ikke kunne køre, eller jeg skulle til at investere i ny windows ver.
Jeg har aldrig mødt denne fejl før og jeg kunne ikke gennemskue hvad
problemet var. xp2000 burde jo kunne køre under win98 og man læser så mange
tests hvor det virker som om de bare skifter bundkortene under samme
installering. Men det lyder logisk nok med bios konflikten, så jeg håber du
har ret.
Jeg har også prøvet at opstarte i safemode og 'valgfri' opstart, men den
kommer altid med samme fejl. Nogle gange dog også noget med 'can't find
highmem' eller command.com osv. Men når fejlene, nogle gange, beskrives er
de forskellige og den "almindelige" fejl 'windows protection error' kommer
op hver gang. Tak for hjælpen. Jeg prøver med ny formatering og
installation.

Mvh
Søren