Netværk mellem eMac (OS X) og PC (XP Home)
Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 11:58

Jeg solgte min bærbare PC, købte en lettere brugt eMac. Det er stadigvæk ret
nyt for mig, og jeg nyder at lege med denne eMac, da den har mange dejlige
funktioner

Nu har jeg så en PC (rimelig up-to-date) m. Win XP Home (dansk)
og en eMac med OS X

Nu er jeg bare nået frem til, at det kunne være smart, hvis eMac'en kunne de
de delte mapper og partitioner på min PC.

Jeg har prøvet Æble+K for oprettelse af forb. til server, men PC'en dukker
ikke frem på listen.

Når jeg skriver eMac'ens IP i KØR på PC'en, så kan jeg godt komme ind ved at
logge ind osv, men nu vil jeg bare gerne have, at Mac'en ligeledes kan komme
ind i PC'ens delte mapper og partitioner.

Det er sikkert et eller andet der skal indstilles på PC'en, men det kan også
være noget på eMac'en, hva' ved jeg. Netværket virkede fint mellem bærbar PC
og PC ved blot at tilføje samme workgroup navn samt tilføje protokol
IPX/SPX/Netbios.

Jeg er ikke så hulens stærk til engelsk. Så skal i guide mig, så gør det
venligst på dansk Hvis i skal bruge fjernsupport, så i kan styre min PC,
så finder vi osse ud af det.

Jeg kan sagtens få eMac'en til at hente filer fra PC'en, ved at køre
FTP-server program på PC'en, men det er selvf. ikke liiiiiiige denne løsning
der er den bedste/hurtigste.

Kom glad drenge...hjælp en kvinde i nød

Hilsen Trine

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 23-06-03 12:38

In article <3ef6dd33$0$76057$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Trine K. Petersen" <misskat@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Kom glad drenge...hjælp en kvinde i nød

Jeg prøver...

Jeg tror du skal have fat i programmet Directory Access på Mac'en. Det
ligger i Applications -> Utilities. Der skal du vælge SMB, som er
Samba-fildelingsprotokollen og indtaste navnet på din workgroup.

Jeg garanterer ikke at det løser problemet, men det hjalp i hvert fald
for mig.

Ud over det er det også en god idé at vente lidt, når du trykker æble-K,
da det godt kan tage lidt tid for Mac'en at finde den anden maskine på
netværket.

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
http://imv.au.dk/~mpagh/

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 12:49

> Jeg prøver...

Takker!!

> Jeg tror du skal have fat i programmet Directory Access på Mac'en. Det
> ligger i Applications -> Utilities. Der skal du vælge SMB, som er
> Samba-fildelingsprotokollen og indtaste navnet på din workgroup.

Applications -> Utilities i Applications -> Utilities??
Mit er dansk, hvor finder jeg det lige?? Kan ikke se noget der hedder
Directory Access på Mac'en

> Jeg garanterer ikke at det løser problemet, men det hjalp i hvert fald
> for mig.

Tjaaah, alt er da et forsøg værd.

> Ud over det er det også en god idé at vente lidt, når du trykker æble-K,
> da det godt kan tage lidt tid for Mac'en at finde den anden maskine på
> netværket.

Jeg har ventet længe nok, endda så længe at den holdte op med at søge

Fra : Terje Rydland

Dato : 23-06-03 12:51

> Takker!!

> Applications -> Utilities i Applications -> Utilities??
> Mit er dansk, hvor finder jeg det lige?? Kan ikke se noget der hedder
> Directory Access på Mac'en

På norsk heter den Katalogtilgang - kanskje noe lignenede på dansk?

Terje

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 12:58

> På norsk heter den Katalogtilgang - kanskje noe lignenede på dansk?

Jo måske. Den hedder sikkert Biblioteksindstilling!!

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 13:05

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> På norsk heter den Katalogtilgang - kanskje noe lignenede på dansk?
>
> Terje

Applications=Programmer
Utilities=Hjælpeprogrammer
Directory Access=Biblioteksindstilling(Tror jeg nok(?))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 13:09

> På norsk heter den Katalogtilgang - kanskje noe lignenede på dansk?

I arbejdsgruppe har jeg nu skrevet: MSHOME
Men hvad skal jeg skrive i WINS-Server??

Hilsen Trine

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-06-03 13:10

> [...]

> Jeg kan sagtens få eMac'en til at hente filer fra PC'en, ved at køre
> FTP-server program på PC'en, men det er selvf. ikke liiiiiiige denne løsning

Hej Trine

Du skal slå Services for Macintosh til på XP'eren - Mac'en skla du ikke
pille i.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 13:21

> Du skal slå Services for Macintosh til på XP'eren - Mac'en skla du ikke
> pille i.

Hvor slår jeg det til henne??

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-06-03 14:46

> Hvor slår jeg det til henne??

Det ved jeg ikke - er der ikke en søge funktion på en PC'er ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 15:28

> Det ved jeg ikke - er der ikke en søge funktion på en PC'er ?

Tjoooh, men der er ikke nogen resultater ved Macintosh...såååh, det er jo
lidt svært at slå til, når det ikke kan søges frem.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-06-03 16:32

> Det ved jeg ikke - er der ikke en søge funktion på en PC'er ?

Den var nem

Services for Macintosh findes kun på Windows Server (2000/2003) og ikke
i XP.

På min XP Pro kan jeg under Control Panels: Add or Remove Programs:
Add/Remove Windows Components: Other Network File and Print Services kun
tilføje "Print Services for Unix".

Og XP Home kan sikkert kun endnu mindre.

Men hvordan man ellers løser problemet på et mininetværk aner jeg ikke,
da jeg kun kan løse den slags problemer når der er DNS og den slags
indblandet

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 13:29

Jeg er vist kommet til at klumre lidt i det på Mac'en...Sig mig, hvad skal
der stå ved Rendezvous under Systemindstillinger -> Deling? Jeg er kommet
til at skrive MSHOME der, som var det stedet til at skrive workgroup...men
tror det er forkert.

Ups

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-03 16:24

> Du skal slå Services for Macintosh til på XP'eren - Mac'en skla du ikke
> pille i.

Det er kun på en Windows 2000 Server, at man kan gøre det. Med OS X
kobler man sig bare på Windows-shares og det er ikke nødvendigt med
Mac-shares.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-06-03 15:44

Trine K. Petersen <misskat@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har prøvet Æble+K for oprettelse af forb. til server, men PC'en dukker
> ikke frem på listen.

I vunduet Forbind til server (æble K) skal du taste:

smb://001;002/003

001: gruppen på din pc
002: brugernavnet på pc'en
003: navnet på den delte mappe på pc'en

Altså hvis jeg har en mappe med navnet "dokumenter" på min pc.
Og der er oprettet en gruppe med navnet "6400"
Og jeg logger ind med navnet "preben".

Så ser det sådan ud:
smb://6400;preben/dokumenter

Virker det?

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 16:54

> [...]
>
> Altså hvis jeg har en mappe med navnet "dokumenter" på min pc.
> Og der er oprettet en gruppe med navnet "6400"

Nej desværre ikke :-/
Synes snart jeg har været alt igennem, min bærbare PC og PC'en kørte perfekt
netværk.

Den skriver:
"Opretter forbindelse til smb://MSHOME;trine/Fri ... Der opstod en fejl
(error = -36)."

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-06-03 23:24

Trine K. Petersen <misskat@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Den skriver:
> "Opretter forbindelse til smb://MSHOME;trine/Fri ... Der opstod en fejl
> (error = -36)."

Jeg har selv lige siddet og bøvlet med det på min mac herhjemme. Den
eneste måde jeg kunne koble på winXP maskinen var ved at give windows XP
brugeren et password. Ved ikke om det kan hjælpe

- Jørgen

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 23-06-03 23:33

> Jeg har selv lige siddet og bøvlet med det på min mac herhjemme. Den
> eneste måde jeg kunne koble på winXP maskinen var ved at give windows XP
> brugeren et password. Ved ikke om det kan hjælpe

Hvordan gør man så det?? Jeg er newbie mht. Mac, så forklar det lige i
detaljer.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-06-03 16:26

> Hvordan gør man så det?? Jeg er newbie mht. Mac, så forklar det lige i
> detaljer.

Jeg brugte windows xp pro med diverse opdateringer fra en ibm thinkpad
t23. Først delte jeg xp-mappen med min xp-bruger med mit xp-password.

F.eks. brugeren administrator, mappen incoming og arbejdsgruppen hest.
xp-dåsens ip-adersse er 192.168.1.65. Du kan finde din maskines
ip-adresse ved at vælge kør fra startmenuen og skrive "command" og i det
program skrive "ipconfig".

Din netværkskonfiguration skal ligne dette:
<http://www.daimi.au.dk/~u000168/billeder/screenshots/picture1.jpg>

På min mac gør jeg følgende (imac/macosx 10.2.6)
1) mosgaard-K og taster smb://administrator@ip-adresse, som her:
<http://www.daimi.au.dk/~u000168/billeder/screenshots/picture2.jpg>

2) trykker på ok og der fremkommer følgende:
<http://www.daimi.au.dk/~u000168/billeder/screenshots/picture3.jpg>

3) og bagefter kommer der:
<http://www.daimi.au.dk/~u000168/billeder/screenshots/picture4.jpg>

4) og til sidst målet:
<http://www.daimi.au.dk/~u000168/billeder/screenshots/picture5.jpg>

Men det fungerer ikke altid optimalt, første gang jeg gjorde det fik jeg
min anden kernel-panik i al den tid jeg har brugt macosx. Så om muligt
brug noget mere stabilt end samba - f.eks. nfs el. ftp.

- Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 24-06-03 16:53

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> På min mac gør jeg følgende (imac/macosx 10.2.6)
> 1) mosgaard-K og taster smb://administrator@ip-adresse, som her:

> - Jørgen

Hej Jørgen)))
Som altid uddybende, men tror du, en "newbie" véd, hvad mosgaard er for
en tast? Eller lod du dig rive med)))))))

Undskyld Jørgen - ku´ et´ la´ vær.......)

(Mosgaard=æbletast)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-06-03 22:26

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> en tast? Eller lod du dig rive med)))))))
>
> Undskyld Jørgen - ku´ et´ la´ vær.......)

Så nu kommer drillepinden op i mig også
Trine har krav på oplysning om, at vi henviser til "museumstasten" (den
med figuren, der ligner piktogrammet for museer og seværdigheder), det
er altså kommandotasten (med æblet). Mac-jargonen er lidt speciel og
lidt indforstået.

Til drilleriet: Morten er da vist beboer på "Havnen" ikke? Eller er det
en navnefælle? Bosiddende på Sjælland i det mindste.
Referencen skal korrekt være til et museum syd for Århus. Det hedder
altså "Moesgård Museum", ja, det gør så !

Bare jeg ellers kunne hjælpe med netværk - kan ikke engang få to Mac'er
til at tale sammen over en router. Overvejer at spørge den kloge gruppe
her.

Har ikke tilføjet OT denne gang, da jeg anser mit svar for at være
delvist ONtopic

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 06:58

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> [...]
> her.
>
> Har ikke tilføjet OT denne gang, da jeg anser mit svar for at være

Hej Mich.

Øhh.....Havnen? Så må jeg være navnefælle, tror jeg)

Jeg troede, referencen var til et - her på pladsen omtalt som -
ustyrligt fatasifuldt bidragsmedlem?

2 Mac´er og en router? Det bliver ikke nemmere, Mich. Hvilke systemer
m.m.?

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-06-03 22:25

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Øhh.....Havnen? Så må jeg være navnefælle, tror jeg)

Indforstået. Talsmanden for beboerne på Christianshavn hedder osse
Morten Lind. Han har være ti Informeren flere gange i den seneste tid.
Så jeg synes, at du var en flittig mand, Morten Lind.

> Jeg troede, referencen var til et - her på pladsen omtalt som -
> ustyrligt fatasifuldt bidragsmedlem?

Nej, det tror jeg nu ikke. Jeg mener, at det var nogle Århusianere der
lancerede Moesgård = museumstast = alt

> 2 Mac´er og en router? Det bliver ikke nemmere, Mich. Hvilke systemer
> m.m.?

PB MacOS X.1.5
7600 MacOS 8.6
Laserprinter
- alt forbundet via et LAN ISDN modem som router

Det hele virkede fint med den gamle 7200 med MacOS 8.0

Jeg vil blive meget glad, hvis nogen her lige kan komme med en helt
tjekket anvisning. For jeg kan ikke få netværkskontakt med 7600'erne -
ikke engang, når den er tændt

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 26-06-03 11:18

> [...]

> Jeg vil blive meget glad, hvis nogen her lige kan komme med en helt
> tjekket anvisning. For jeg kan ikke få netværkskontakt med 7600'erne -

Ok - er der forbindelse mellem computerne og internettet når modemmet er
koblet på, får de faktisk en IP adresse af routeren?

Check tcp/ip kontrol panel på os8.6 der skal nok stå en ip-adresse der
starter med noget alla 192 (den er vist gal hvis den starter med 169
tror jeg nok) - får alle computerene tildelt ip-adresser, så ligger
problemet nok et andet sted. Får de ikke tildelt ip-adresser, så check
netkabler - er der lys i lamperne på routeren, der hvor kablerne går ind
fra computerne?

Ja det er ikke megen hjælp, men lidt da

- Jørgen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-06-03 23:05

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ok - er der forbindelse mellem computerne og internettet når modemmet er
> koblet på, får de faktisk en IP adresse af routeren?

Jo, jo masser af solide kabler. Der er osse grønne lamper der lyser
Men jeg kan ikke se nogen steder, at der tildeles IP-adresser.

> [...]
> problemet nok et andet sted. Får de ikke tildelt ip-adresser, så check
> netkabler - er der lys i lamperne på routeren, der hvor kablerne går ind

Jo, da jeg gik det hele igennem endnu en gang. I et par dage virkede min
printer (Laser på LAN) ikke, men så pillede jeg lidt ved nogle
indstillinger. Nu virker den (printeren), men dioden for printerkablet i
ISDN modemmet/routeren (???) står og blinker hele tiden ?

Nå, skidt med det. Jeg håber meget på at min ven Michael vil komme
forbi, når han har tid. Han kan noget med magiske fingre (= skrive i
indstillinger) så hurtigt, at jeg slet ikke fatter, hvad der sker. Men
det virker efterfølgende.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 25-06-03 10:24

> [...]

> en tast? Eller lod du dig rive med)))))))
>
> Undskyld Jørgen - ku´ et´ la´ vær.......)

Du er da en værre pind

- Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 12:14

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Du er da en værre pind
>
> - Jørgen

Hmm...tjah)))))))))))
M.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 25-06-03 11:06

> [...]

> en tast? Eller lod du dig rive med)))))))
>
> Undskyld Jørgen - ku´ et´ la´ vær.......)

Og jeg der troede at Mosgaard var en midelmådig forfatter der for at få
opmærksomhed terroriserer usenet - heldigvis frasorterer sunsites filtre
det meste fra den kant.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 26-06-03 10:06

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Og jeg der troede at Mosgaard var en midelmådig forfatter der for at få
> opmærksomhed terroriserer usenet - heldigvis frasorterer sunsites filtre
> [...]

Også min opfattelse?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Christian Bech

Dato : 26-06-03 12:06

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

>Også min opfattelse?

Mosegaard er en middelmådig forfatter. Moesgaard er et lille
egnsmuseum uden for Århus. Det eneste sammenfald er, hvis nogen kan
bevise at Mosegaard er Grauballemanden.
--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-06-03 20:56

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Moesgaard er et lille
> egnsmuseum uden for Århus.

Den karakteristik er de nok ikke enige i ude på Moesgård Museum
v.h.
Mich.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 24-06-03 20:50

> [...]
> min anden kernel-panik i al den tid jeg har brugt macosx. Så om muligt
> brug noget mere stabilt end samba - f.eks. nfs el. ftp.

Hej Jørgen. Tak for din uddybende forklaring/guide. Jeg har skrevet den ud
til en anden god gang. Bare god!! Tusind tak.

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 24-06-03 10:34

Jeg har fundet problemet. Det var faktisk Norton firewall på PC'en. Tænk at
det var så simpelt. Undskyld ulejligheden og tusind tak for hjælpen
alligevel!

Hilsen Trine

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 24-06-03 16:27

> [...]

> Jeg har fundet problemet. Det var faktisk Norton firewall på PC'en. Tænk at
> det var så simpelt. Undskyld ulejligheden og tusind tak for hjælpen

Hov der var et lukket øje!

- Jørgen