Forbindelse (Linux)PC <-> Mac?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-06-03 14:33

Hej

Min (Linux-styrede) PC er fast tilsluttet internettet via WebSpeed med
USB-opkobling.
Jeg vil så gerne sætte min Mac (P6200/OS8.1) 'i halen på toget' via en
TCP/IP ethernet forbindelse.
Foreløbig har jeg fået PCens netkort sat op med fast IP-adresse
(192.168.1.1), og jeg har sat Mac'ens TCP/IP kontrolpanel på med fast
adr. 192.168.1.5.
Jeg kan (delvis) pinge Mac'en - får dog (endnu?) ingen pakker retur! :(
Men der *må* være en vis 'returforbindelse', for da jeg fejlagtigt kom
til at tildele Mac'en samme IP-adr. som PCen, gjorde den en masse
ophævelser!

Til nu har jeg modtaget uvurdérlig hjælp og opmuntring fra Sebastian
Dyhr [som forhåbentlig vil fortsætte en stund endnu? :))], men hvis én
af jer lige sidder med en gevaldig god idé, ville det da bare være helt
fint!

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 20-06-03 15:03

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Dyhr [som forhåbentlig vil fortsætte en stund endnu? :))], men hvis én
> af jer lige sidder med en gevaldig god idé, ville det da bare være helt

IP adresse er én ting, men har du også sørget for at de har samme sub-net?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-06-03 15:59

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> "Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message

> IP adresse er én ting, men har du også sørget for at de har samme sub-net?

Og router skal stå til 192.168.1.1!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-06-03 16:39

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Og router skal stå til 192.168.1.1!

Ja, begge dele *er* i orden!

Andre forslag? :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-03 17:23

On Fri, 20 Jun 2003 16:58:56 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Og router skal stå til 192.168.1.1!

Og Linux'en skal konfigureres til at være router.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-06-03 17:59

> Og Linux'en skal konfigureres til at være router.

OK - hvordan gør man så lige det?

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-03 18:00

On Fri, 20 Jun 2003 18:58:52 +0200, Hans Henrik Hansen wrote:

> OK - hvordan gør man så lige det?

Det kommer lidt an på hvilken Liux det er. Nogen af dem har indbyggede
værktøjer der gør øvelsen ret nem.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-06-03 23:30

> Det kommer lidt an på hvilken Liux det er. Nogen af dem har indbyggede
> værktøjer der gør øvelsen ret nem.

I mit tilfælde er det SuSE 8.2

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-06-03 09:48

On Sat, 21 Jun 2003 00:29:35 +0200, Hans Henrik Hansen wrote:

> I mit tilfælde er det SuSE 8.2

Jeg ved ikke hvordan det er med den, men der er en gruppe der hedder
dk.edb.system.unix. Jeg vil skyde på at det er et godt sted at få hjælp.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-03 11:34

> Jeg ved ikke hvordan det er med den, men der er en gruppe der hedder
> dk.edb.system.unix. Jeg vil skyde på at det er et godt sted at få hjælp.

Jeg er p.t. i gang med 'novice.sslug.dk' - det holder jeg mig i første
omgang til; men tak for tippet! :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-03 20:27

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> I mit tilfælde er det SuSE 8.2

Bruger selv Mandrake som via sit kontrolpanel har en "connection
sharing". Er temmelig sikkert på at SuSEs YAST(2) har noget lignende.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-06-03 15:44

> [...]

> USB-opkobling.
> Jeg vil så gerne sætte min Mac (P6200/OS8.1) 'i halen på toget' via en

Hvor mange IP-numre kan du få via WebSpeed?

Hvis det er mindre end det antal maskiner du gerne vil have på, er den
nemmeste løsning at købe en lille router der kan skjule dit netværk.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens

Dato : 21-06-03 20:27

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Hvor mange IP-numre kan du få via WebSpeed?
>
> Hvis det er mindre end det antal maskiner du gerne vil have på, er den
> nemmeste løsning at købe en lille router der kan skjule dit netværk.

Har du set en router med USB-interface på WAN-siden?

Ellers er løsningen nok - som nævnt andetsteds i tråden - at sætte
Linux-boxen op som router.

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-06-03 22:25

spam@finds.dk (Jens) writes:

> Har du set en router med USB-interface på WAN-siden?

Næh, men jeg har heller ikke kigget. Jeg skal villigt indrømme at den
detalje havde jeg ikke bemærket i farten.

Så må du til at finde ud af at sætte Linuxmaskinen op som NAT-router.
Det har andre gjort før dig, så mon ikke der er noget dokumentation et
sted.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-03 10:58

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:
> Næh, men jeg har heller ikke kigget. Jeg skal villigt indrømme at den
> detalje havde jeg ikke bemærket i farten.

Skulle heller ikke være noget problem - med en router kan alle
forbindelser etableres via ethernet; i første omgang har jeg blot været
for nærig til at ville købne ekstra HW! :)

Og nu er min nysgerrighed også blevet pirret så meget, at jeg gerne vil
prøve at følge det p.t. udlagte spor.

> Så må du til at finde ud af at sætte Linuxmaskinen op som NAT-router.
> Det har andre gjort før dig, så mon ikke der er noget dokumentation et
> sted.

Jo, jo - jeg har allerede fået en idé eller to fra en SSLUG gruppe! :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-03 20:29

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Jeg kan (delvis) pinge Mac'en - får dog (endnu?) ingen pakker retur!

Så er der ikke hul igennem.

> :( Men der *må* være en vis 'returforbindelse', for da jeg
> fejlagtigt kom til at tildele Mac'en samme IP-adr. som PCen, gjorde
> den en masse ophævelser!

"ophævelser"?

-j

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-03 10:58

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:
> "ophævelser"?

Ja, den skrev en masse om, at jeg forsøgte at tildele et IP-nr., som _i
forvejen_ blev brugt på nettet (af en navngiven 'fysisk enhed' (PCens
netkort formentlig?))

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-03 20:31

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Min (Linux-styrede) PC er fast tilsluttet internettet via WebSpeed
> med USB-opkobling.

Fanme et mærkeligt produkt! Hvem pokker tilbyder DSL via USB - og
hvorfor dog?

-j

Fra : Jens

Dato : 21-06-03 21:27

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Fanme et mærkeligt produkt! Hvem pokker tilbyder DSL via USB - og
> hvorfor dog?

Jeg ser ingen aktuelle tilbud hos de større udbydere - men så hudt jeg
visker var det, for blot et års tid siden, almindeligt med ADSL
USB-modem. Selvfølgelig kun brugbart til tilslutning af en enkelt
maskine - til gengæld sparede man router og netkort (!).

/Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-06-03 21:44

spam@finds.dk (Jens) writes:

> [...]
> USB-modem. Selvfølgelig kun brugbart til tilslutning af en enkelt
> maskine - til gengæld sparede man router og netkort (!).

Men hvilket stik sidder der så i væggen. Ethernet til USB?!

-j

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-03 10:58

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:
> Fanme et mærkeligt produkt! Hvem pokker tilbyder DSL via USB - og
> hvorfor dog?

'Modemet' kan kobles op enten via ethernet eller via USB; jeg gjorde
indledningsvis det første - og det virkede fint.
Men med kun ér netkort - og ønsket om også at forbinde til Mac'en(s
netkort) - flyttede jeg 'frivilligt' PC-modemtilslutningen til USB
porten.

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-03 12:26

> [...]

> Men med kun ér netkort - og ønsket om også at forbinde til Mac'en(s
> netkort) - flyttede jeg 'frivilligt' PC-modemtilslutningen til USB

Så skift tilbage. Så behøver du kun en almindelig netværksopsætning,
og behøver måske endda ikke at have Linuxmaskinen tændt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-06-03 16:18

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> 'Modemet' kan kobles op enten via ethernet eller via USB;

Ja, så er den bedste løsning måske bare at købe en switch. Jeg har
selv ethernet i væggen, men kun eet stik. Overvejede et øjeblik at
indrette serverrum og sætte flere netkort i min Linux-kasse til at
fordele net til de to bærbare i lejligeheden, men fandt det så langt
mere attraktivt med den pragmatiske løsning: En nydelig lille 5-ports
switch til 300 kr. Blå metal og derud af. Den blinker nydeligt og både
kæresten og jeg er på net. Senere kommer turen til at indrette
serverrum, men det er en anden hitsorie...

-j

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-06-03 23:35

> [...]
> kæresten og jeg er på net. Senere kommer turen til at indrette
> serverrum, men det er en anden hitsorie...

Jo, men den løsning vil da vist kræve, at jeg (også) investerer i et
ekstra (dynamisk) IP-nr. til kr. 10/md.?

Hvis en router kunne spare mig for det, ville den vist hurtigt have
tjent sig hjem igen!?

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-06-03 16:31

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Jo, men den løsning vil da vist kræve, at jeg (også) investerer i et
> ekstra (dynamisk) IP-nr. til kr. 10/md.?

Afhænger af løsningen. Jeg har masse af IP-numre i mine
kabler. Tildeles over DHCP, og har endnu ikke oplevet
begrænsinger. Bruger Kabelnettet.

> Hvis en router kunne spare mig for det, ville den vist hurtigt have
> tjent sig hjem igen!?

Måske, men tjek lige om du virkelig skal betale for ekstra ip-numre.

-j

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 17:08

> [...]

> begrænsinger. Bruger Kabelnettet.

> Måske, men tjek lige om du virkelig skal betale for ekstra ip-numre.

De dynamiske koster ikke noget - det er de statiske, der koster
10,-mdl.(hos TDC)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-06-03 17:46

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
> De dynamiske koster ikke noget - det er de statiske, der koster
> 10,-mdl.(hos TDC)

Iht. http://www.kabeltv.dk/?UniversID=664
koster '1 Ekstra dynamisk IP-adresse.......10 kr. pr. md.'
og '1 Fast IP-adresse.........49 kr. pr. md.'

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 18:39

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> Iht. http://www.kabeltv.dk/?UniversID=664
> koster '1 Ekstra dynamisk IP-adresse.......10 kr. pr. md.'
> og '1 Fast IP-adresse.........49 kr. pr. md.'

OK - sorry, ups
M., der giver 10,-mdl. for en statisk
(Jeg gik ud fra, det var ens over hele linien)
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-06-03 23:13

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
> OK - sorry, ups
> M., der giver 10,-mdl. for en statisk
> (Jeg gik ud fra, det var ens over hele linien)

Nå, i øvrigt virker det nu omsider - med PCen som router, herligt1 :)

--
(fjern slet fra mail-adr.)
med venlig hilsen,

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-06-03 15:40

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:
> Nå, i øvrigt virker det nu omsider - med PCen som router, herligt1 :)

Tja, glæden varede (i første omgang) kun kort!:

Her til morgen måtte jeg konstatere, at jeg ikke kunne få netadgang -
tilsyneladende fordi firewall forhindrede dette! :)

(Firewall er nødvendig for at kunne etablere s.k. IP-Masquerading)

Jeg har nu droppet USB-opkoblingen og puttet et ekstra netkort i PCen,
så er alt forbundet via ethernet - og det funker igen!

Men jeg er noget spændt på at se, hvad der sker, næste gang jeg booter!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-06-03 20:42

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Men jeg er noget spændt på at se, hvad der sker, næste gang jeg booter!

Er nu gjort - og det virker stadig! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-03 16:52

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> OK - sorry, ups
> M., der giver 10,-mdl. for en statisk
> (Jeg gik ud fra, det var ens over hele linien)

Stadig konen der klarer bogføringen

Prisen på din statiske ip er sat op til 49 kr. pr. måned, Morten.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 25-06-03 22:32

> Stadig konen der klarer bogføringen
>
> Prisen på din statiske ip er sat op til 49 kr. pr. måned, Morten.
>
> /Preben

ØØØØØHHHHHHHHHH ja til det første og hva´ fanden til det næste.....

Det mener du da ikke - så er der s´gu´ lavet så grundigt om på de
oprindeligt indgåede aftaler, at vi IKKE HAR nogen aftale,
hmmmmmmm???????

Min statiske IP har fra starten været gratis - slut -

Så blev den faktureret til kr.: 30,- kvartalsvis - slut

Hvis den koster dét, du siger, nu - så ka´ vi ligesågodt flytte til Iran
-

Bonderøve(

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-06-03 22:49

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> hmmmmmmm???????
>
> Min statiske IP har fra starten været gratis - slut -
>
> Så blev den faktureret til kr.: 30,- kvartalsvis - slut

De kalder det udvikling!

> Hvis den koster dét, du siger, nu - så ka´ vi ligesågodt flytte til Iran

Irannet i stedet for indernet.

> Bonderøve(

De havde nok sat prisen ned og fået 100 kr i EU-tilskud i stedet

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen