g5 specs
Fra : Ben Knudsen

Dato : 20-06-03 07:01

Ifølge MacRumors.com var spec på de nye g5'ere en kort tid online på
Apples webstore - helt sikkert på grund af en fejl. Jeg skal ikke kunne
sige, om det er rigtigt eller ej, men her er de i hvert fald

PowerMac Specs are Leaked - by Apple!:

1.6GHz, 1.8GHz, or Dual 2GHz PowerPC G5 Processors
Up to 1 GHz processor bus
Up to 8GB of DDR SDRAM
Fast Serial ATA hard drives
AGP 8x Pro
Three PCI or PCI-X expansion slots
Three USB 2.0 Ports
One FW800, two FW400 ports
Bluetooth & Airport Extreme ready
Optical and analog audio in and out
Apple listed the specs tonight on their Apple Store.

Kilde: www.macrumors.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-03 15:40

Hej Ben

- Og hvis de dat holder bare nogenlunde, så er det immervæk noget, der
sparker r** til alt, hvad der pt findes - især dual 2ghz maskinen.

Og med både analoge og digitale lydind-/udgange, så betyder det jo bl.a.
også, at der er indb. D/A<->A/D converters, hvilket giver en fabelagtig
lydkvalitet. - Jeg tør næsten også vædde på så, at der er noget digi-værk
i forb. med PCI slottene, så de nye lydkort fra fx. Emagic vil blive helt
suveræne....

....Men hvad monstro de kommer til at koste i rigtige menneskepenge..?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-06-03 16:30

> Og med både analoge og digitale lydind-/udgange, så betyder det jo bl.a.
> også, at der er indb. D/A<->A/D converters

Øh er der ikke d/a og a/d converter i alle computere (måske lige bortset
fra de få af Apples som ikke havde analog line-in). Jeg mener hvis jeg
(på min tidl. Pismo) optog lyd fra en båndoptagers lineout over på
HDD'en i Pismoen og derefter hørte resulatet på hovedtelefoner via
line-out, så er der da både sket en analog -> digital konvertering og
derefter en digital -> analog konvertering.

???

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Tom Dissing

Dato : 20-06-03 19:12

Tror at der bliver refereret til at apple har købt emagic, der producerer
noget ganske fint hardware, til lyd og musik produktion !
Tom
Ellers har du fuldstændig ret.

On 20/06/03 17:29, in article
1fwv4a2.1qg0pr86zyy8sN%spam_spam_spam@talent.dk, "Martin Bredthauer"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-06-03 01:22

Hej Tom

- Også det - selvfølgelig, men også det, at du nu vil blive istand til at
sætte fx. en CD afspiller med digitale udgange _direkte_ til computeren og
bruge computerens D/A convertersystem

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Kornum

Dato : 22-06-03 00:16

<"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in message
<- Også det - selvfølgelig, men også det, at du nu vil blive istand til at
<sætte fx. en CD afspiller med digitale udgange _direkte_ til computeren og
<bruge computerens D/A convertersystem

Så er det jo bare lige om D/A converteren lyder bedre end den i cd
afspilleren, lyden i diverse onboard/pci "gamer" lydkort er jo ikke ligefrem
imponerende, men lad os dog se, måske kommer der nogle 24bit/96khz
lækker'rier, måske gør der ikke.

Mike

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-03 03:50

Hej Michael

Nu er Mac jo just ikke nogen 'gamer' maskine.., så jeg tror nok, at de D/A
converters, der vil blive brugt vil være gængs standared - altså 32, 44,1 og
48khz, - ellers vil du jo ikke kunne bruge dem til noget som helst med standard
digitale udgange som fx. CD, DAT og ADAT, SVHS osv.. - Jeg regner også stærkt
med, at det bliver 16/32bits opl. - måske med en 1bits streamline opl
istedet..., - da det ellers heller ikke vil kunne bruges til normale enheder -
heller ikke PCI lydkort til prof brug.

Apple er simpelthen nødt til at følge de internationale IHF/IEC normer på det
område...

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 22-06-03 20:44

Michael Kornum <mikek@tiscali.dk> wrote:

> ... lyden i diverse onboard/pci "gamer" lydkort er jo ikke ligefrem
> imponerende,
helt ærligt, en powerbook 5300 og 1400 lydder heller ikke af noget der
er at råbe hurra for.
(jeg havde ellers en ide med at bruge dem som jukeboks med OS 8 og
en hacket iTunes 1, men droppede det efter en lydprøve)

Jeg har en Technics MASH D/A, den lyder sådan o.k. til hjemmebrug, lidt
bedre end det er sidder i Rubiline (iMac DV+). Men jeg var imponeret
over klangen af den Roland UA-30 (USB lydkort med mulighed at mixe en
Mic ind.). Siden da er jeg nogen gange nødt til at starte Rubiline,
sende harddisken i stå og høre CDer fra CD-playeren via Roland.

og ved alt det her snakker vi 16bit 44kHz.

> men lad os dog se, måske kommer der nogle 24bit/96khz
Næppe, da målgruppen er lige lovlig lille, de skal da bare købe noget
PCI eller firewire grej. Men i morgen after er vi allesammen meget
klogere.

og hvis Apple ikke kommer med en G5, få de vist et problem med
aktiekursen i overmorgen.

hilsen Sebastian
som tror at Apples marketingsafdeling leakede informationen med vilje
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-06-03 01:31

Sebastian Loeck wrote:

> [...]
> (jeg havde ellers en ide med at bruge dem som jukeboks med OS 8 og
> en hacket iTunes 1, men droppede det efter en lydprøve)

Du kan da ellers godt få især en 1400 til at lyde godt, men det kræver et
sæt rigtig gode eksterne højttalere med en god forstærker. Men OK, mere en
std. lyd får du ikke...

> [...]
> Mic ind.). Siden da er jeg nogen gange nødt til at starte Rubiline,
> sende harddisken i stå og høre CDer fra CD-playeren via Roland.

DEt forstår jeg godt! MASH D/A converteren er helt fabelagtig i
nuancering. Jeg har selv en sådan siddende i min forstærker og kører
digitalt ud til CD afspilleren.

> og ved alt det her snakker vi 16bit 44kHz.

Øh... blot for at være helt sikker, du mener da vel ikke at MASH D/A
converteren er 16bits? - for så er du på vildspor. MASH converterne er
1bits, - faktisk de eneste 1bits convertere, der lyder ordentlig...

> Næppe, da målgruppen er lige lovlig lille, de skal da bare købe noget
> PCI eller firewire grej. Men i morgen after er vi allesammen meget
> klogere.

Hvis de virkelig satser på noget med de nye maskiner, så må det
nødvendigvis være noget, der er kompatibelt med gængs standard, så
'amatøren' / 'privatbrugeren' - eller hvad man skal kalde dem, - også kan
koble direkte til musikanlægget i stuen.

For folk der optager og mixer prof, er selv sådan et lydkort slet ikke
nok, så skal man over i noget Steinberg / Emagic eller tilsvarende
kvalitet...

> og hvis Apple ikke kommer med en G5, få de vist et problem med
> aktiekursen i overmorgen.
>
> hilsen Sebastian
> som tror at Apples marketingsafdeling leakede informationen med vilje

Det tror jeg også... Jeg har faktisk fået en bekræftelse fra anden side i
en lille meget sluttet intern gruppe, vi har på Nisus, - så den skulle
være god nok, - men spændende bliver det!

mvh. Erik Richard

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-06-03 09:41

Uden at blive alt for teknisk har jeg netop betalt 15k for et "hæderligt"
lydkort.
Det store problem med lyd på computere, er forøvrigt ikke "hvor godt det
lyder"
Problemet er ofte hvor mange samtidige signaler du kan "få ind".
Jeg har som eksempel brug for op til 16-24 kanaler ind, samtidig..
Og så er det jo ikke nok med to eller fire ind ! ( som er normalt)

Uanset det, er Mac "kendt" for at prioritere lyd. Men det er altså ret
ligemeget når den "store" trend er MP3 eller det nye apple format aac (
eller hvad det nu hedder)

Selv kan "lige" holde ud at høre MP3 I 320 kbit/s I 48 Khz..
Max "kvalitet" I Itunes..
Tom

PS
Lydkort kan købes for ned til "ti ører" da det I mange tilfælde blot er en
chip/ AD konverter..
Omvendt ved jeg at DR Radio for nogle år siden betalte 75.000 kroner for
hver af de 96 AD konvertere de købte til radiohusets koncertsal..
De var - I følge rygterne - nødt til at købe ind over tre finanår, for at få
råd til alle sammen !!
Til gengæld vinder de nu også alle de priser, der kan vindes for det musik
de producerer.. Måske hænger det sammen..

On 23/06/03 2:30, in article 3EF64A36.87A9A95D@mail1.stofanet.dk, "Erik

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 24-06-03 00:59

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> lydkort.
> Det store problem med lyd på computere, er forøvrigt ikke "hvor godt det
Det har du sikkert ret i sålange vi snakker kompressionsformater (mpeg
layer 3, AAC, OGG og hvad der nu ellers er). Men Tom du burde dog vide
at der er forskel mellem en 16 eller en 24bit sampling.

> Problemet er ofte hvor mange samtidige signaler du kan "få ind".
klart klart hvis du vil bruge din maskine som digital mulitspor maskine.

> Jeg har som eksempel brug for op til 16-24 kanaler ind, samtidig..
24kanaler... bobob, det er vist også rigeligt. Jeg har desværre hverken
råd til nogle Neumänner eller en lejlighed, hvor jeg kan indrette noget
der tilnærmelsesvis ligner et studie.

> Og så er det jo ikke nok med to eller fire ind ! ( som er normalt)
4 kanaler ind, så er vi vist op i noget amatørgrej som forhandles i
musikbutikkerne. Jeg har aldrig set nogle maskiner med 4 kanaler ind.

> Uanset det, er Mac "kendt" for at prioritere lyd. Men det er altså ret
> ligemeget når den "store" trend er MP3 eller det nye apple format aac (
> eller hvad det nu hedder)
Tja før brokkede sig alle over at der var noget white noise på
cassettebånd, nu er der ingen der hører det underlig grimme ved
kompressionsformaterne. Men

> Selv kan "lige" holde ud at høre MP3 I 320 kbit/s I 48 Khz..
> Max "kvalitet" I Itunes..
Så er en minidisc hvist heller ikke noget for dig. Løber du so rundt med
en DAT (hver gang jeg bruger DAT beunderer jeg finmekanikken og undrer
mig at det virkelig fungerer, utroligt.).

> [...]

> Til gengæld vinder de nu også alle de priser, der kan vindes for det musik
> de producerer.. Måske hænger det sammen..
ACK
Det er faktisk ikke det ringeste de få i kassen i Radiohuset.Men selv
hvis de sampler i højere frekvenser med større antal bits så er det
medie jeg få et 16bit 44kHz sample - dvs. en CD.
AFAIK kan man slet ikke købe indspillede DAT og Sony super-CDs fås kun
fra SonyMusic.

Men inden vi gejler os alt for meget op over lyden, så holder fx. meget
af Karl Böhms interpretationer af Wiener klassikerne. Optagelser er
typisk fra starten af 60erne (Deutsche Gramophon) og er i forhold til
DRs produktioner til at græde over, men de er nu også 40 år gamle. ...
Men interpretationen og musikerne af den klasse kommer desværre ikke i
radiohus hver torsdag. Det er nemlig derinde hvor lyden er bedst.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-06-03 00:57

Hej Martin

Både ja og nej... Du kan godt sætte en båndoptager eller en anden lydkilde
til en computer via de analoge indgange og så _lytte_ til det, der afspilles.
Det nye her er, at man kan sætte fx. en CD, DAT, ADAT eller anden lydkilde
med digitale udgange til og direkte lytte og også optage direkte digitalt. -
Det kan man ikke på de nuværende maskiner med mindre, man har et specielt
lydkort (PCI) i maskinen med digitale ind-/udgange.

Men selvfølgelig har du adaret i, at der også sker en konvertering, når du
lytter til noget, du i forvejen har optaget....

mvh. Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 21-06-03 07:51

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>....Men hvad monstro de kommer til at koste i rigtige menneskepenge..?

Spændende er det i hvert fald