Badebolden kører
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-06-03 22:07

- selvom jeg lige har lagt en ekstra 256Mb RAM klods ind (en 133
Kingston, men det skulle vel ikke betyde noget?)

Har fået det råd at reparere mine rettigheder, det skulle hjælpe. Gå til
utilities/disk first aid ... reparere rettigheder, sagde manden. Men det
er der ikke på min 10.1.5.
Prøvede så fra system cd'en, men der var der kun muligheder for at
verificere (verify), og den sagde nedslående med rød flammeskrift:
"invalid leaf record count ... 258124 instead of 258134" - så der
mangler ti af dem - eller?
Endnu mere nedslående (måske?) sagde den også "The volume needs to be
repaired", men knappen med repair var 'greyed out'. Så jeg kom ikke
videre.

Hvad gør jeg forkert? Eller bedre endnu: hvad kan jeg gøre, hvis det
altså er det med rettigheder, der er problemet?

Min hjemmelsmand (herligt gammelt ord, ikke?) mener ikke at jeg skal gå
i terminalen (hvor jeg ellers tidligere har kørt en "fsck" kommando
eller lignende. Han antydede, at jeg kunne gøre mere skade end gavn dér.
Det er skam nok rigtigt, for jeg er ikke meget for de der (for mig)
uforståelige kommandoer.

Kan nogen hjælpe her (har googlet lidt efter en løsning, men fandt ikke
noget)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Bitbucket

Dato : 19-06-03 22:58

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> [...]
> uforståelige kommandoer.
>
> Kan nogen hjælpe her (har googlet lidt efter en løsning, men fandt ikke

start op i single mode: Hold Ævle+S nede under opstarten så starter du
op i single mode (tekst mode). skriv: /sbin/fsck -y og tast retur, hvis
den melder og diskfejl så gentag manøvren til fsck erklærer disken
fejlfri. skriv så: reboot og tast retur.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-06-03 23:15

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> [...]
> den melder og diskfejl så gentag manøvren til fsck erklærer disken
> fejlfri. skriv så: reboot og tast retur.

Tak, Bitbucket
Men er det ikke noget teminal-snavs? Det frarådede min Mac-ven mig. Jeg
har det nemlig med at pille og taste helt hen i skoven ... Nu synes
jeg at huske, at det netop var den der 'ordlyd' jeg tidligere har brugt
i teminalen -
Er der ikke en 'on-board' mulighed i systemet, hvor jeg ikke kan gøre
skade?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Bitbucket

Dato : 19-06-03 23:52

> [...]

> i teminalen -
> Er der ikke en 'on-board' mulighed i systemet, hvor jeg ikke kan gøre

Det her er ret enkelt og der står overnikøbet hvad du skal gøre når du
starter op i single mode.

Og så trænger du til at blive kureret for terminalskræk!
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-06-03 13:04

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Det her er ret enkelt og der står overnikøbet hvad du skal gøre når du
> starter op i single mode.
>
> Og så trænger du til at blive kureret for terminalskræk!

Det er nu ikke så meget mig, der har terminalfobi. Det er mine
omgivelser, der kender mig godt - og véd, at jeg kan finde på at
trykke/taste det mest vanvittige

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 20-06-03 07:43

> [...]

> uforståelige kommandoer.
>
> Kan nogen hjælpe her (har googlet lidt efter en løsning, men fandt ikke

Hej Mich.

Hvis det handler om at reparere disktilladelser i et X, 10.1.5 system
skal du have fat i DiskUtilities fra Apple.

Dén mulighed, din hjemmelsmand omtaler dukker først op i X, 10.2

Du finder den hér:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106900

Men hvad det har med din nye RAM og din badebold at gøre, véd jeg ikke?

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)