navngivnings-skik og ret ??
Fra : erik

Dato : 23-06-03 19:16

Hej
Når man (jeg) nu har et par, hvis forældre er ukendte, studerer deres børns navne,
så er der jo noget om, at børnene ofte blev opkaldt efter bedsteforældrene eller
andre betydningsfulde personer.
Er der nogen der kan sige, hvilke retningslinier / "opkaldeskikke" man anvendte;
specielt hvis det andet barn var en pige.

--
Erik Reinert Nielsen

Fra : Jette Pedersen

Dato : 23-06-03 20:27

"erik" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
anvendte;
> specielt hvis det andet barn var en pige.

Jeg har engang fundet dette:

Grundregler:
· Første søn efter sin farfar
· Anden søn efter sin morfar
· Første datter efter sin mormor
· Anden datter efter sin farmor
· Derefter kan man opkalde efter onkler/tanter og grand-ditto, og hvem der
ellers har gjort een noget godt.
Særregler med højere prioritet:
· Når et barn dør, opkaldes det næste (af samme køn), så navnet lever videre
· I andet ægteskab opkaldes første barn (af rette køn) efter den afdøde
første ægtefælle.
Opkaldereglerne blev jo fulgt temmelig strikt, så i almindelighed må man
regne med, at når der findes een person med et givet navn, så findes der
også flere, og netop på samme tid og sted. Også selvom det iøvrigt er et
meget sjældent navn. Og hvis ikke det er opkaldelse efter bedsteforældrene,
så kan det være efter præstens kone eller herremanden eller en anden der
skulle slikkes lidt op ad ryggen.

mvh
Jette Pedersen
Kolding

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 23-06-03 21:39

On Mon, 23 Jun 2003 21:27:19 +0200, "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk>
wrote:

>Grundregler:
>· Første søn efter sin farfar
>· Anden søn efter sin morfar
>· Første datter efter sin mormor
>· Anden datter efter sin farmor

Jeg er enig i, at de to første sønner opkaldes efter bedstefædrene,
men jeg synes, jeg har lige så mange tilfælde, hvor første søn er
opkaldt efter morfar.

Måske handler det også om, at første søn blev opkaldt efter den
bedstefar, hvis gård man havde overtaget, og det kunne jo lige så godt
være morfar.

>· Når et barn dør, opkaldes det næste (af samme køn), så navnet lever videre

Ikke kun af samme køn. Min var altid træt af sit navn Caroline
Frederikke; men det skulle hun hedde fordi hende storebror Carl
Frederik var død som helt lille.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 09-07-03 21:46

On Mon, 23 Jun 2003 22:38:56 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

>Jeg er enig i, at de to første sønner opkaldes efter bedstefædrene,
>men jeg synes, jeg har lige så mange tilfælde, hvor første søn er
>opkaldt efter morfar.

En regel som var nokså vanlig i Norge var at hvis farfar fremdeles
levde, men morfar var død, så ble morfar kalt opp først. Hvis begge
besteforeldre levde, ble farfars far oppkalt. Etc.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 23-06-03 23:52

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev i en meddelelse

> Grundregler:
> · Første søn efter sin farfar
> · Anden søn efter sin morfar
> · Første datter efter sin mormor
> · Anden datter efter sin farmor

Anna Rasmussen (bøgerne om Hylke sogn) nævner samme regler, men med
tilføjelsen, at en *afdød* bedstefar / -mor havde forrang for en nulevende.
Så hvis morfar var død men farfar ikke, kan det være grunden til hans
forrang.

> [...]
videre
> · I andet ægteskab opkaldes første barn (af rette køn) efter den afdøde

Sidstnævnte var den vigtigste regel af alle, iflg. Anna Rasmussen.

Og så skal man jo være opmærksom på, at dødsfald kunne lave rigtig grundigt
ged i navnerækkefølgen. Et tænkt eksempel:

Jens Sørensen og Maren Hansdatter bliver gift og producerer på behørig vis
sønnerne Søren og Hans. Siden kommer der to sønner mere, lad os blot kalde
dem Niels og Rasmus. Så sker der beklageligvis det, at der kommer en omgang
børnekopper til sognet, og Søren og Hans går med i købet. Forældrene yngler
ufortrødent videre og producerer et par nye sønner, Søren og Hans. Men nu
har de pludselig en ældste søn, der hedder Niels, og næstældste hedder
Rasmus. Hvis vi på nuværende tidspunkt lader en af forældrene afgå ved
døden, og der holdes skifte, vil børnenes rækkefølge i skiftet (som jo kun
nævner *levende* børn) give et helt "forkert" indtryk af, hvad
bedsteforældrene "nok" har heddet..

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : erik

Dato : 24-06-03 00:49

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk
"Bente Feldballe" <milloup1@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> døden, og der holdes skifte, vil børnenes rækkefølge i skiftet (som jo kun
> nævner *levende* børn) give et helt "forkert" indtryk af, hvad

Jeg vil nu antage at farfaren hed Søren og morfaren hed Hans

Erik R.N.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 24-06-03 11:45

> Jeg vil nu antage at farfaren hed Søren og morfaren hed Hans

Okay, okay, det var sidst på dagen og først på jordbærsæsonen. Sorry, jeg
sov lige et øjeblik )

Men, alt andet lige, hvis du så *ikke* havde skiftet og ikke kendte
forældrene, men kun søskendeflokken med nogenlunde aldersangivelser, såå...

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : erik

Dato : 24-06-03 14:24

LOL (jeg skulle lige . . .)

Fra : Ole Munk

Dato : 23-06-03 20:20

> [...]
anvendte;
> specielt hvis det andet barn var en pige.

Normalt blev første dreng opkaldt efter farfar - første pige efter farmor,
dog ses det ofte, at hustruen "trumfer igennem", at mormor skal opkaldes
først - hvis der er en afdød ægtefælle, bliver vedkommende normalt opkaldt
før bedsteforældre. Pas på, hvis du kun kender børneflokken, der kan sagtens
mangle børn, der er døde inden de blev voksne, så dit andet barn, kan jo
godt være nr. 3 eller 4 ..... - og så er der selvfølgelig alle de andre
undtagelser fra "reglerne".

mvh Ole

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Varla

Dato : 23-06-03 20:54

"Ole Munk" skrev d. 23-06-03 20:20 dette indlæg :
> børns navne,
> eller
Jeg har set eksempler hvor samme drengenavn er anvendt 5 gange fordi
storebroderen var død inden næste søns navngivning, så man skal også
være opmærksom på at man nu også har den rette persons fødselsdato.

Det er set adskillige gange at nogen tror at nu har de den rigtige, og
forveksler data. Således at de tillægger den sidstfødte den nu afdøde
ældre broders dødsdato, hvilket selvfølgeligt er noget vrøvl.

Men det er da også set at især piger i en søskendeflok får samme
fornavn, men forskellige mellemnavne (også fornavne), samt at de faktisk
blev kaldt ved mellemnavnet.

Vær familie sin regel, men den første svarer på dit spørgsmål har ramt
det mest centrale i hvordan børn blev opkaldt.

Ved især mange børn blev der opkaldt efter eksempelvis
fattiggårdsbestyreren (kaldet økonom) for så var man ligesom mere sikker
på at i givet fald fik det barn en lidt bedre behandling.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 24-06-03 16:29

erik wrote:

> [...]
>andre betydningsfulde personer.
>Er der nogen der kan sige, hvilke retningslinier / "opkaldeskikke" man anvendte;

Jeg har egentlig ikke noget at tilføje svarene fra de andre udover at
det er en virkelig god idé at prøve at "forklare" navnene i de
søskendeflokke man har blandt sine data. Det kan være lige ud ad
landevejen (efter farfar, morfar, farmor, mormor ..), men der kan også
være "underlige" ting, som - når man går i dybden - enten fører til at
man bliver bestyrket i det man mener at vide - eller begynder at tvivle.
Førstefødte har meget tit navn efter en person (herskabet eller en anden
overordnet) forældrene står i taknemmelighedsgæld til.

Så vil jeg lige gøre opmærksom på at der i mosaiske slægter er en anden
fornavnetradition, som også - hvis man kender den - er en rigtig god
ledetråd. Nærmere i indledningen på

http://tom.brondsted.dk/genealogi/rothenborg

mvh tom

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 24-06-03 16:33

Tom Brøndsted wrote:

> http://tom.brondsted.dk/genealogi/rothenborg

Serveren hvor jeg har mine ting har det åbenbart lidt skidt, hvis den
selv skal omstille til index-filen.
Prøv http://tom.brondsted.dk/genealogi/rothenborg/index.html hvis
ovenstående link ikke virker.
/tb