Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon a10> a40 Nogen mærkbar forskel
Fra : poul madsen

Dato : 23-06-03 13:56

Hej !
Har et Canon a10 som jeg er rimelig tilfreds med. Men er lige kommet til at
gøre et impulskøb, da jeg faldt over et tilbud på et Canon A40. 1500 kr. hos
Computer city.
Jeg har så lige læst at jeg har en fortrydelsesret og er kommet i tvivl om
der er nogen stor forskel på de to kameraer. Så hvis der er nogen der har
erfaringer med forskellen på de 2 vil jeg gerne høre lidt om det.
Mvh.
Poul

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-06-03 08:19

> [...]
> der er nogen stor forskel på de to kameraer. Så hvis der er nogen der har
> erfaringer med forskellen på de 2 vil jeg gerne høre lidt om det.

Jeg havde et A20 (= A10 bare med 2 Mpix), som jeg var meget glad for. Det
eneste, der irriterede mig, var dets manglende evne, til at tage billeder i
lav lys uden blitz (og så dets følsomhed overfor støv lige foran linsen, når
man bruger blits, men det har A40 også, ja og Ixus for den sags skyld). Så
kom A40 med ISO 400 og manuelle indstillingsmuligheder, så det købte jeg. Om
det var et godt eller dårligt køb, har jeg endnu ikke rigtigt bestemt mig
for. ISO 400 er ubrugelig (efter min mening), da der er vildt meget støj på,
og så tager A40 ikke helt så skarpe billeder som A20. Hmmm, lad mig lige
forklare... A20 kører en eller anden "sharpening" algoritme på billederne,
så de bliver skarpere. Det gør A40 helt sikkert også, men den er bare ikke
så kraftig. Dette skulle være en god ting, da svag sharpening bevarer mere
af billedets oprindelige informationer og meget sharpening frembringer fejl
i billedet. Man kan så altid køre sharpening på billederne, når man får dem
over på computeren. Ja, det har nok været Canons tankegang, men efter min
mening, er det forkert at tænke sådan, når man tænker på, at A40
hovedsageligt bliver brugt af folk, der bare vil have et point'n'shoot
kamera, og ikke vil sidde og optimere hvert enkelt billede på computeren
bagefter. Nå men ud over det, så er der selvfølgelig også nogle gode ting
ved A40, så som manuelle indstillingsmuligheder og mulighed for lukketid på
op til 15 sekunder. Nå ja, så kan A40 også optage et par sekunders video,
hvis det har interesse. Der er helt sikkert også nogle ting, som jeg har
glemt, men du kan tjekke nedenstående link hvor der er en sammenligning af
features i A20, A40 og A60.

http://www.imaging-resource.com/CAMDB/compare_results.php?sections%5B%5D=232
&sections%5B%5D=340&sections%5B%5D=455&submit=Compare

mvh Frank