LM 23 sejlegenskaber
Fra : Ole Axelsen

Dato : 23-06-03 13:40

Jeg kunne måske finde på at udskifte min Darina 23 sejlbåd med en lille
motorsejler, fx. en LM 23, for ikke helt at være så prisgivet vejr og vind.
Jeg ved godt der for et par dage siden var en tråd om motorsejleres
egenskaber, men det var mere generelt.
Hvordan sejler en LM 23 for sejl? Jeg har ikke brug for
kapsejlads-egenskaber, men det er selvfølgelig også meget rart at den kan
komme lidt fremad, også gerne på kryds.
Hvordan lystrer den roret, både for sejl og motor? Det er jo ikke ret stort,
sammenlignet med roret på en sejlbåd.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-06-03 23:54

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@[privat].dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> egenskaber, men det var mere generelt.
> Hvordan sejler en LM 23 for sejl? Jeg har ikke brug for

Netop en LM 23 kan faktisk sejle ganske udmærket, og den kan endda også sejle
bidevind. Den har ikke så meget tilfælles med LM 27 i skroget, så de er ikke
umiddelbart sammenlignlige. LM 24 sejler derimod ikke nær så godt, da den
minder mere om de store modeller.

Men den kræver naturligvis lidt vind, fordi den er forholdsvis tung i forhold
til sejlarealet, men det er jo meget almindeligt for motorsejlere med en høj
overbygning. Den er også forholdsvis underrigget.

Claus