802.11g - svingende hastighed ved ADSL ove~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-06-03 07:37

Jeg har 802.11g netværk i hjemmet (Linksys WAP54G access point - AP, og
laptop med Dell Truemobile 802.11g) koblet på en 2M/512 ADSL fra Cybercity.
Min laptop er den eneste maskine på LAN der er på wireless, min server
anvender kabel.

Mit AP er tilsluttet til en 3Com 10/100 switch som igen er tilsluttet en
Cisco router. Min server er tilsluttet med kabel til 3Com switchen.

Når jeg overfører fra laptop til server eller den anden vej kan jeg fint
holde den over 1,5MByte/sec - nogen sildebenseffekt kan ses i DU Meter, men
det antager jeg skyldes skift fra fil til fil under overførslen. (Meget
langt fra 802.11g teoretisk max. men acceptabelt til mit formål)

Hvis jeg sætter min laptop op til at være ftp-server på ADSL forbindelsen,
så kan jeg også i peak hente med de 210-215KByte/sec. MEN, pga. "et eller
andet mystisk" så svinger hastigheden rigtig meget når jeg gør det (og det
er ikke pga. maskinen der sender til min laptop - jeg har prøvet at
downloade fra adskillige servere på forskningsnettets linjer med masser af
fri båndbredde).

Hastighederne svinger fra omkring 95-215KByte med et gennemsnit ved
overførsel af ca. 2GByte på omkring 165-185KByte/sec.

Hvis jeg sætter et kabel i min laptop er der ingen problemer med at få 210-
215KByte/sec med meget små udsving, og et gennemsnit på 205-210, ved
overførsel af 2GByte. Jeg har ikke rigtig luret hvorfor disse udsving
optræder. Men har overvejet om det er fordi jeg kører med 128bit WEP på mit
access point.

Forbindelsens kvalitet mellem AP og laptop står som Very Good og speed står
til 54.0 Mbps i Windows XP - så jeg antager forbindelsen mellem de to
stationer er som den skal være. Fysisk er der vel 5 meter mellem laptoppen
og AP'et, eneste forhindring er en ABC-reol i midten.

Har i nogle gode forslag til hvordan jeg kan fejlfinde på forbindelsen,
eller er det med sildebenseffekten (lav hastighed det ene øjeblik, høj det
næste) ganske normalt ved Wireless forbindelser og er der ingen fejl? (Jeg
kan sagtens spille Battlefield 1942 på laptoppen med wireless uden at ping
svinger (max. +/-5ms, afhængigt af serverens belastning)

Jeg ved godt at Linksys kommer med en driveropdatering i løbet af de næste
par uger, så AP'et overholder den endelige 802.11g standard. Men både Dell
og Linksys var/er medlem af samme 802.11g branch (før den endelige 802.11g
blev vedtaget), så de burde da kunne kommunikere med hinanden uden
problemer - eller hvad?

På forhånd tak for jeres tid og hjælp.
Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-06-03 07:41

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> [...]
> både Dell og Linksys var/er medlem af samme 802.11g branch (før den
> endelige 802.11g blev vedtaget), så de burde da kunne kommunikere med

Det var 54g.org jeg tænkte på at de begge var/er medlem af -
http://www.54g.org/

Mvh.
Flemming