Livhusmand - hvad et det
Fra : Ulla Pedersen

Dato : 22-06-03 22:31

I et skifte fra 1872 bliver en af mine aner benævnt som livhusmand. Er der
nogen her i gruppen, der kan fortælle mig, hvad den betegnelse står for.

Med venlig hilsen
Ulla Pedersen

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 23-06-03 02:13

På et tidspunkt i Danmarkshistorien var husmænd og bønder liv-egne, en
slags fæstebønder. Uden at vide det ville jeg gætte på, at det har
noget med det at gøre.
Mvh Lisbeth Skovgaard.

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 23-06-03 07:58

Lisbeth Skovgaard <lismus@email.dk> skrev i en
| På et tidspunkt i Danmarkshistorien var husmænd og bønder liv-egne, en
| slags fæstebønder. Uden at vide det ville jeg gætte på, at det har
| noget med det at gøre.
| Mvh Lisbeth Skovgaard.

Jeg vil mene, at en livhusmand har været en, der havde huset i livsfæste,
altså fæste (leje, forpagtning) på livstid. At der næppe har været tale om
livegenskab vil fremgå af det følgende fra Lademanns leksikon.

livegenskab:
bønders afhængighedsforhold til en godsejer; indskrænker den enkeltes
handlefrihed, retssikkerhed og selvstændige økonomi under varierende former.
Således havde den livegne ubetinget arbejdspligt, mens hans herre havde
revselsesret og ofte tillige bestemte, om den livegne måtte gifte sig. Den
livegne var dog ikke helt retsløs som slaven, og mange steder sagde loven,
at hvis han undslap til en by og opholdt sig der et år og seks uger, var han
fri. Livegenskab har i mange lande været en rest af tidligere tiders slaveri
eller trældom. Det var især udbredt i middelalderen, særlig i Tyskland, og
indtil 1861 almindeligt i Rusland. Livegenskabet ophævedes i 18. og 19. årh.
Egentligt livegenskab fandtes ikke i de nordiske lande, bortset fra
adelsgodserne i Slesvig; mildere danske former for livegenskab var
vornedskabet og stavnsbånd. Livegenskab har også været kendt i Asien, Afrika
og Amerika. Indien ophævede 1975 en form for livegenskab, der endnu fandtes
i 18 af de 22 delstater. Det var egentlig en lånekontrakt, hvor debitor
forpligtede sig til at arbejde gælden af over en årrække. Men renterne var
ofte så høje, at forholdet løb videre i generationer, hvorved hele slægter i
praksis blev livegne.

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-03 09:00

lismus@email.dk (Lisbeth Skovgaard) skrev 22 Jun 2003 18:12:33 -0700

>På et tidspunkt i Danmarkshistorien var husmænd og bønder liv-egne,

Nej. Danske bønder har aldrig været livegne.

Danske fæstebønder havde indgået en kontrakt med godsejeren (at de ofte
ikke havde nogen valgmulighed er så en anden sag). Men altså en kontrakt
der klart beskrev hvilke pligter og rettigheder fæstebonden havde.

Betingelserne kan i dag godt virke groteske, men man skal jo lige huske
at sammenligne med hvad alternativerne var på den tid. I langt de fleste
tilfælde var kontrakten faktisk til bondens fordel.

Den livegene bonde derimod var godsejerens ejendom og havde reelt ingen
rettigheder. Udover at han skulle stille *hele* sin arbejdskraft til
godsejerens rådighed, var hans børn og hele hans familie også
godsejerens ejendom - og denne kunne uden videre sælge hele familien til
en anden godsejer.

Livegenskabet var mest udbredt i Rusland og visse dele af Tyskland (og
dermed vist nok også enkelte steder i hertugdømmerne).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hans Poulsen

Dato : 23-06-03 09:36

lismus@email.dk (Lisbeth Skovgaard) wrote in message news:<49684.0306221712.242fd317@posting.google.com>...
> På et tidspunkt i Danmarkshistorien var husmænd og bønder liv-egne, en
> slags fæstebønder. Uden at vide det ville jeg gætte på, at det har
> noget med det at gøre.
> Mvh Lisbeth Skovgaard.

Stavnsbåndet blev ophævet 1788, og derefter var der vel ingen, der var
livegne?

Ordet eller begrebet livhusmand har jeg aldrig truffet før nu. Kan der
mon være tale om, at den pågældende har fået overdaget brugsretten til
et husmandsbrug på livstid? Hvis ingen hopper på den forklaring,
prøver jeg mig med en anden:
Stod der i et eller andet overdragelsesdokument, at den pågældende
skulle være forpligtet til at bo [leve]på husmandsstedet, og er det så
blevet til livhusmand? Andre bud har jeg ikke, men venter spændt på,
at en kyndig kommer på banen.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 23-06-03 11:28

Hej Hans Poulsen!

Jeg har selv gjort mig de samme tanker, som du, uden at vide noget. I morgen
skal jeg på LAK, så vil jeg se om, jeg kan finde nogle dokumenter, som måske
gør mig klogere.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 23-06-03 10:21

om livegne mv. se f.eks

http://www.leksikon.org/art.php?n=1594

http://www.leksikon.org/art.php?n=1287

Med venlig hilsen
Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 11.06.2003

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 23-06-03 17:18

Hvor er det bare pinligt - at min antagelse, som åbenbart var helt ude
i skoven - gentages et antal gange ned igennem hele denne udveksling.
Det ville være rart, hvis den K U N blev forkastet en enkelt gang - og
ikke gentaget og gentaget og hver eneste gang gennemhullet og skudt i
sænk. Man kan da vel komme til at huske forkert ?
Gad vide, hvorfor det er nødvendigt at afvise et forkert gæt og en
fejlhuskning gentagne gange og rigtig træde rundt i, at jeg har kvajet
mig. Nå, men de, der synes, det er morsomt at blive ved med at køre op
med yderligere modargumenter skal jo så lige vide, at jeg forlængst
har forstået, at der skal tænkes i helt andre baner.
Ønsker held og lykke med arkivbesøget !

Flygter langt over i hjørnet, dukker mig og græmmes !

Hilsen Lisbeth Skovgaard.

Fra : Varla

Dato : 23-06-03 20:59

"Lisbeth Skovgaard" skrev d. 23-06-03 17:18 dette indlæg :
> Hvor er det bare pinligt - at min antagelse, som åbenbart var helt ude

Nu bar rolig når et svar "affyres" så vil der inden det bliver bliver
ofte blive "affyret" endnu flere og måske mange svar om samme emne. Så
det er nok ikke for at træde i en forståelig eller i øvrigt undskyldelig
fejl. Vi kan jo alle have en antagelse, og ofte kan det bringe en
videre, og selv om det måske er forkert, kan det da være med til at
bringe spørgsmålet videre.

Så på'en igen.

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent Fleron

Dato : 23-06-03 21:41

Lisbeth Skovgaard wrote:
> Hvor er det bare pinligt - at min antagelse, som åbenbart var helt ude
> i skoven - gentages et antal gange .......

Små slag, små slag )
De fleste af os kører med forskellige servere og det er ikke alle
ISP'ere der er lige flinke til at opdatere nyhedsgrupperne sådan lige
med det vuns. Det vil sige at et indlæg fra dig godt kan 'hænge' i
luften et stykke tid før det viser sig hjemme i stuerne. På den anden
side kan man jo se lidt positivt på det. Et emne bliver på den måde
virkelig gået efter 'i sømmene'.
Du kom med en mening som du mente var rimelig antagelig, andre har så i
mellemtiden fået indlægget ind og har haft en anden mening. Alle svar
(her iblandt dit) var gode kvalificerede svar på basis af formodninger,
så tak for det. Når tråden til sidst løber ud er vi alle blevet en lille
smule klogere. Du var bare en af de første der kom med et bud, og så
sker der det at man for at holde fast i tråden citerer fra tidligere
indlæg.
Det er altid en modig ting at være en af de første, så fortsæt du bare
)
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Steen E Mortensen

Dato : 24-06-03 03:28

Hej Lisbeth

1) takket være din note blev emnet belyst fra adskillige sider,
sikkert til gavn for somme som ikke lige nu har denne viden behov,
så tak!

2) hvis du har en læser som kan vise "tråde", er det ligetil at se om
der er en løbende kommentar eller om bare alle svarede på det samme
oprindelige spørgsmål.

Tak og med venlig hilsen
Steen Erik

<SNIP>

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 24-06-03 13:07

Takker for de trøstende og opmuntrende ord. Når man sådan gætter sig
lidt frem - eller i fagsproget: "opstiller hypoteser, der skal enten
be- eller afkræftes" - så kan man nødvendigvis ikke ramme rigtigt hver
gang. Men somme tider kan selv de forkerte gæt bringe een videre i en
tankerække - eller være et led i en udelukkelsesmetode - så jeg er
glad for, at flere her i gruppen giver udtryk for, at det er ok at
komme med forslag, der så er fremlagt til almindelig vurdering -
godtagelse eller forkastelse.
Slægtsforskere er nu nogle rare, venlige folk !

Venligst Lisbeth Skovgaard.

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 24-06-03 18:44

Hej Alle!

Jeg har idag været på Landsarkivet. Men derinde var der heller ingen, der
vidste, hvad en livhusmand er. De havde aldrig hørt den betegnelse før.Så
forløbig er det ene gæt ligeså godt som det andet.
Tak for jeres mange svar.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Mette Broberg

Dato : 24-06-03 20:41

Ved en søgning i folketællingerne på ddd i viborg amt kan man også finde
udtryk som:
Livsfæster og Livsfæsterhusmand så mon ikke Livhusmand er en variant
over samme begreb. Hvis det er korrekt, ser det ud til at understøtte
den forklaring, at der er tale om en husmand, der har fået et sted i
fæste for livstid.

Venlig hilsen
Mette

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 24-06-03 21:17

Hej Mette!

Det var også min første tanke. Men hvis det forholder sig sådan, kunne konen
så blive boende efter mandens død. Hun overlevede ham i 7 år.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-06-03 23:20

Mette Broberg <mette_broberg@post.tele.dk> skrev Tue, 24 Jun 2003
21:41:04 +0200

>Livsfæster og Livsfæsterhusmand så mon ikke Livhusmand er en variant
>over samme begreb. Hvis det er korrekt, ser det ud til at understøtte

Jeg kender ganske vist ikke udtrykket, men mon ikke det er noget der kun
har været brugt i visse egne af landet.?

>den forklaring, at der er tale om en husmand, der har fået et sted i
>fæste for livstid.

Men det var jo dog trods alt det normale at et et fæste gjalt for
livstid - så hvorfor egentlig nævne det særskildt.?

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-06-03 21:23

"Ulla Pedersen" <ms.opal@post.tdcadsl.dk> wrote in message news:3ef88dca$0$13228$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> vidste, hvad en livhusmand er. De havde aldrig hørt den betegnelse før.Så
> forløbig er det ene gæt ligeså godt som det andet.

What is the context Ulla

hele setning ?

hvis folketælling er der et enke i huset ?

livhus = enkesæde = dower house som arbejdsplads

hugh W

****************************** searches ******************************************************************

if Jutland try http://www.jyskordbog.dk/hjemmesider/index.html

Institut for Jysk Sprog- og Kulturforskning
Aarhus Universitet
Niels Juels Gade 84
8200 Aarhus N.

Tlf.: 8942 1913
Fax: 8942 1912
E-mail: jyskl@hum.au.dk

http://www.hf.uio.no/inl/slm/leksiko.html

http://gateway.library.uiuc.edu/mdx/Bibliogs/scandlanggen.htm

Ordbog over det gamle norske Sprog

http://www.genealogi.no/HL/

http://www.genealogi.no/NSF/Redaksjonelt/linker.htm

http://www.hist.uib.no/kalkar/

Otto Kalkar:

Ordbog til det ældre danske
sprog (1300-1700)

bd. 1-4, København 1881-1907.<<

leiehuss mand ??

livhus

no.

en enke drotnings bolig << Otto Kalkar: Ordbog til det ældre danske sprog (1300-1700), Kbh1881-1907, band II, side 810

In english a man who worked at the dower house

jeg har besogt et enkesæde ved et slot på Sjælland

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22dower+house%22&btnG=Google+Search

1.. A widow who holds a title or property derived from her deceased husband.
2.. An elderly woman of high social station.

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22dower+house%22+site%3Adk

Koldinghuds

Alle middelalderlige forsvarsindretninger fjernedes, og borgen ombyggedes og udvidedes til et civilt slot, residens for kongen og
hans familie i den vestlige del af riget og et kommende enkesæde for dronningen. Koldinghus blev det første rent civile slot i
Danmark, en forgænger for Frederik 2.s pragtslot Kronborg.

http://www.koldinghus.dk/dansk/frameset/koldinghus_fset.htm

All the medieval fixtures and fittings that had been used for defence purposes were removed, and conversions and extensions were
undertaken so as to turn the former stronghold into a residential palace for the king and his family in the western part of the
kingdom, and a future dower house for the queen. Koldinghus became the first purely residential palace in Denmark, a predecessor to
King Frederik II’s magnificent Kronborg castle.

http://www.koldinghus.dk/engelsk/koldinghus/historie.htm

mere

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=enkes%E6de+site%3Adk&btnG=Google+Search

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 24-06-03 22:21

Hej Hugh!

Hele sætningern lyder: år 1872 d. 22. november anmeldtes, at Livhusmand
Peder Sørensen i Holløse 64 år gammel, igår er afgået ved døden,
efterlandende sig enke og et myndigt fællesbarn. Ejede intet.

År 1879 d. 22. april anmeldte at Livhusmand Peder Sørensens enke, Trine
Bolette Olsdatter i Holløse 78 år gammel er afgået ved døden d. 22. april
1879. Ejede intet.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-06-03 02:33

"Ulla Pedersen" <ms.opal@post.tdcadsl.dk> wrote in message news:3ef8c0ba$0$13198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> År 1879 d. 22. april anmeldte at Livhusmand Peder Sørensens enke, Trine
> Bolette Olsdatter i Holløse 78 år gammel er afgået ved døden d. 22. april

Holløse 4700 Næstved ?

http://sql.krabsen.dk/stednavne/index_frames.htm

Hugh W

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 25-06-03 11:31

> "Ulla Pedersen" <ms.opal@post.tdcadsl.dk> wrote in message

april

> Holløse 4700 Næstved ?

Hej Hugh!

Dette Holløse ligger i Gunderslev sogn, Sorø amt. Huset har sikkert hørt ind
under Gunderslev gods, men der er ikke afleveret andet fra dette gods til
Landsarkivet, end det der lovmæssigt skal afleveres. Jeg ville have set i
fæsteprotokollerne, men det kunne altså ikke lade sig gøre.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-06-03 23:20

lismus@email.dk (Lisbeth Skovgaard) skrev 23 Jun 2003 09:18:06 -0700

>Hvor er det bare pinligt - at min antagelse, som åbenbart var helt ude
>i skoven - gentages et antal gange ned igennem hele denne udveksling.

Det er nu altså helt normalt og en del af den måde Usenet fungerer på,
at man citerer nogle få liner af det indlæg man svarer på (at mange her
så citerer alt for meget er en anden sag).

Det er også helt normalt at man svarer på det indlæg der lige fanger ens
interesse, hvilket ikke nødvendigvis er det oprindelige spørgsmål.
Indlæg her i gruppen er jo ikke stilet til den hvis indlæg man reagerer
på, men er til hele gruppen.

At nogle stykker så netop har brugt dit indlæg som udgangspunkt for et
svar betyder jo ikke at de pågældende specielt har villet gøre dig
opmærksom på dette eller hint. Men tværtimod at netop dit indlæg har sat
nogle tanker igang, som mange gerne har villet dele med resten af
gruppen.

>Gad vide, hvorfor det er nødvendigt at afvise et forkert gæt og en
>fejlhuskning gentagne gange og rigtig træde rundt i, at jeg har kvajet
>mig. Nå, men de, der synes, det er morsomt at blive ved med at køre op

Nu synes jeg ærlig talt du overspiller rollen.

Når man svarer på et indlæg har man jo ikke en jordisk chache for at
vide hvor mange andre (om nogen overhovedet) der har tænkt sig at svare
på lige netop dét indlæg.

Det allerværste man kan gøre er fatisk tværtimod at undladede at svare
(på noget der iøvrigt fanger ens interesse) udfra den betragtnig, at det
er der nok en hel masse andre der svarer på.

>Flygter langt over i hjørnet, dukker mig og græmmes !

Hvis vi alle skulle gøre det, hver gang vi kom med et ikke helt
overbevisende svar - så ville der hurtigt blive meget stille her i
gruppen.