Ballistic
Fra : B.J.Hansen

Dato : 30-03-01 19:00

Hej Henrik Dahl.

Jeg kan godt forklare dig hvordan du kan udregne den ballistiske cofficient
på et projektil, det vil kræve lidt papir arbejde, så jeg vil da lige vide
hvor meget du brænder for det.

Der findes flere metoder, men den jeg selv bruger, er efter en opskrift
fremstillet af 2 amerikanske ballistik eksperter der har arbejdet hos Dupont
krudt fabrikkerne.

Den lægger sig tæt til Ingall`s ballistiske tabeller, og er særdeles
anvendelig selv i dag, hvor man dog mest benytter G1 tabellernel.

Fordelen er at man selv kan konstruerer et lille skema, hvor man let kan se
projektilets form, og så ud fra formen bruge de tal som ballistikerne fra
Dupont fabrikkerne har fremstillet.

Jeg har tallene fra Dupont, og selve form skemaet kan man let selv
fremstille.

Hvis du er interesseret, må du meget gerne skrive direkte til mig, så vil
jeg gå igang med at fremstille det du skal bruge, plus en beskrivelse af
hvad der skal gøres.

mvh.

Bent Juhl Hansen
Vestermark 12, Vigsnæs