Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med autofokus
Fra : Rune Rasmussen

Dato : 30-03-01 18:52

Lad mig indledningsvis starte med at beklage, hvis dette er den 2. besked
med samme indhold der bliver sendt til denne nyhedsgruppe. Årsagen er
problemer med mit mail-program.

Problemet går på mit spritnye F-80 kamera, hvor jeg har siddet og
eksperimenteret lidt med autofokusen.
Når jeg prøver at stille skarpt på. f.eks. en hvid væg, noget sort stof på
en kontorstol, eller slet og ret en træ-dør, kører autofokusen febrilsk
frem og tilbage, for til sidst at ende med at være totalt uskarp.

Er det problemer I kender til, eller tyder det på en fabriksfejl ?

Venligst;
Rune Rasmussen

Fra : KNL DtP

Dato : 30-03-01 19:14

Hejsa!

> Når jeg prøver at stille skarpt på. f.eks. en hvid væg, noget sort stof på
> en kontorstol, eller slet og ret en træ-dør, kører autofokusen febrilsk
> frem og tilbage, for til sidst at ende med at være totalt uskarp.

Det er skam helt normal! Autofokus'en kan ikke rigtigt finde ud af afstanden
fra kamera til trædøren, da der ikke rigtigt er nogen kontrast på f.eks. den
hvide væg. Du bliver enten nød til at skifte til manuel, eller finde et
punkt på væggen (et billede e.l.), stille skarpt på dét, og så flytte
kameraet tilbage.

> Er det problemer I kender til, eller tyder det på en fabriksfejl ?

Ja, jeg har selv oplevet det flere gange.... Nej det er ikke en fejl.
Selvfølgelig er der forskel på objektiver, og kamerates måde af fokusere på.
Mit første SLR kamera var et Canon EOS 5000, og her var det medfølgende
objektiv ikke noget at råbe hurra for.... Senere opgraderede jeg til mit
nuværende kamerahus, Canon EOS 5 (den med øjenstyret autofokus), og hertil
købte jeg et 28-105 mm USM objektiv. Dette var langt hurtigere og mere
støjsvag til at fokusere, og det var også bedre til at klare de store
ensfarvede flader, som f.eks. den hvide væg. Der kan dog opstå situationer,
hvor autofokus'en bare ikke du'r - så er det bare at ordre det manuelt!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Rune Rasmussen

Dato : 30-03-01 19:20

kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk,Ny-Internet writes:
>Det er skam helt normal

Rart at høre.
Mange tak for det hurtige og gode svar.

Venligst;
Rune Rasmussen

Fra : Langgaard

Dato : 30-03-01 22:39

Hej

Der skal være en form for kontrast i motivet, ellers kan autofokusen ikke
virke optimalt.
En anden faktor er linsens lysstyrke, en 80-200 2,8 fokusere bedre end en
80-200 4,5-5,6.
Det sidste er din evne til at holde kameraet stille under fokuseringen.
Min erfaring er at Canon stiller skarpt ved mindre lys og mindre kontrast.
dette kan skylles at de har anbragt en motor i linsen, som styrer fokusen,
der er ikke kardantræk, som på en Nikon !

--
Venlig hilsen

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Rune Baess

Dato : 30-03-01 23:15

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message:
> Min erfaring er at Canon stiller skarpt ved mindre lys og mindre kontrast.
> dette kan skylles at de har anbragt en motor i linsen, som styrer fokusen,
> der er ikke kardantræk, som på en Nikon !

- med undtagelse af Nikons AFS objektiver - som fungerer på samme måde...

Rune