Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Altenativ til Canon PowerShot S45
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 19:33

Jeg ved godt, at I er dødtrætte af folk, der spørger, hvilket
digitalkamera, de skal vælge. I så fald, så ignorer bare dette.
Jeg skal have et digitalt kamera. Jeg vil gerne have et kompakt
et, men der må gerne være lidt manuelle muligheder. Jeg havde derfor
sjusset mig frem til et Canon PowerShot A70. Så i går kom jeg til at
tænke på, at man da heller ikke altid skal være så nærig. En gang
imellem skal man jo forkæle sig selv.
Jeg gik derfor en klasse op og kiggede på anmeldelser af Canon
PowerShot S45 på nettet. Testbillederne var langt flottere, end dem fra
A70. Nu vil jeg gerne vide, om der er nogle kameraer, som jeg overser.
Jeg har jo hidtil kigget i en lidt lavere prisklasse. Jeg synes, Canon
PowerShot S45 er et godt kompromis mellem det lidt klodsede G3 og det
meget lille Ixus. Det er stadig kompakt, men det er ikke bare et
point-and-shoot.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KJ

Dato : 22-06-03 20:02

> [...]
> PowerShot S45 er et godt kompromis mellem det lidt klodsede G3 og det
> meget lille Ixus. Det er stadig kompakt, men det er ikke bare et

Tjah, jeg har lige købt et S45, og her lagde jeg blandt andet vægt på de
erfaringer og overvejelser, som andre her i gruppen havde gjort sig, så
jeg er ikke det mindste træt af den slags forespørgsler

Jeg er hverken halv- eller helprofessionel fotograf, men jeg har en god
interesse for at tage nogle gode billeder, og forsøger også at gøre
noget ud af at komponere motivet samt, - når jeg har tid - at bruge de
mest hensigtsmæssige indstillinger (korrekt blænde, udfyldningsflash
mv.)

Jeg har i godt et par år et G1 og senere et G2. Jeg har også haft et af
de første ixus.

Begge er nu solgt, (ixus'en røg for længe siden da billederne ikke var i
en ordentlig kvalitet, men det er mit indtryk at ixus 400 dog er noget
bedre her). G2 er lige blevet solgt, det var med tårer i øjnene for det
er et virkelig godt kamera, men desværre så stort at jeg ikke fik taget
det med derud, hvor de gode motiver pludselig dukkede op.

Jeg har kun haft mit S45 i få dage, men jeg kan love dig for, at der
ikke er noget "kompromis" - heller ikke en gang et "godt kompromis" over
det. Det er et suverænt kompakt kamera med alle de gode
indstillingsmuligheder fra G2 - og endda præsenteret, så de er lettere
tilgængelige.

Formfactoren er ret god, og man holder noget bedre på det end på et
ixus. G2 var også god at holde på, men ikke så god at stille fra sig på
eks. et bord som S45 er.

Jeg er meget glad for klappen, der beskytter linsen, men kunne have
ønsket mig en lidt bedre beskyttelse af displayet. Det er dog ikke
anderledes på de fleste andre lignende kameraer. Adgangen til USB porten
er lige så ringe som på de fleste andre canon kameraer.

Billedkvaliteten kan jeg ikke sige så meget om endnu, men ud fra
billeder, som andre har taget, kan jeg da i hvert fald konstatere, at
lykkedes det mig ikke at tage gode billeder, så er det nok ikke
kameraets skyld

Navigator knappen øverst til højre synes jeg var noget skrammel, da jeg
købte kameraet, men den er faktisk endda meget funktionel. Zoom knappen
er ikke imponerende praktisk lavet, men den virker nu fint nok
alligevel.

Jeg har købt et ekstra batteri til 299 hos thansen.dk og en tætsiddende
lowepro taske, så den ligger godt beskyttet, når den nu har fast
opholdssted i den rygsæk, jeg har med mig hver dag.

Under min "research" var jeg over de fleste lignende kameraer på
steves-digicams.com og dpreview.com. Der var tæt løb mellem ixus 400 og
S45, men efterfølgende er jeg alligevel glad for at have valgt s45. Der
er flere ting, som er lidt bedre på det, og det er altså reelt ikke
meget større og tungere end ixus 400.

KJ

Fra : Lindes

Dato : 22-06-03 20:43

"KJ" <news@bifrostnet.dk> skrev :
> Jeg har købt et ekstra batteri til 299 hos thansen.dk og en tætsiddende
> lowepro taske, så den ligger godt beskyttet, når den nu har fast
> opholdssted i den rygsæk, jeg har med mig hver dag.

Jeg har selv købt en Canon S50, og modtaget den med posten i fredags - er
ved at installere softwaren lige nu )
Jeg kan kun give dig ret i alle roserne til kameraet (S45 og S50 er vist
næsten ens).

Må man spørge hvilken model Lowepro taske du har købt ???

Mvh Charlotte

Fra : J@N

Dato : 22-06-03 22:40

> Må man spørge hvilken model Lowepro taske du har købt ???

Lowepro D-Res 8 passer perfekt til Powershot Sxx serien.

mvh Jan

Fra : KJ

Dato : 22-06-03 22:27

> Lowepro D-Res 8 passer perfekt til Powershot Sxx serien.

Nemlig!

KJ

http://www.CetusGPS.dk

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 23-06-03 17:38

Undskyld - jeg har fået svar nu.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 23:21

Lindes <charlote@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ved at installere softwaren lige nu )
> Jeg kan kun give dig ret i alle roserne til kameraet (S45 og S50 er vist

De skulle være identiske bortset fra CCD'en (hedder den ikke det?) og
så, at S50 fås i sort i nogle lande. Men i er ellers ved at have
overbevist mig om, at det er bedre at ofre lidt mere i forhold til det
A70, jeg ellers havde tænkt mig. En overgang tænkte jeg ellers på, at
jeg kunne købe et A70 og bruge de sparede penge til forsatslinser. Jeg
tror bare ikke, jeg nogensinde får slæbt dem med ud. Og så er det bedre
at bruge pengene på bedre billeder all-round.
Med kompromis mente jeg, at S45 trods alt mangler lidt i forhold
til G3. Det er bl.a. blitz-sko og drejelig LCD-skærm. Der er ofret nogle
småting for at gøre kameraet mindre. Ixus 400 er nærmet identisk med de
to andre i teknikken, men her er ofret endnu flere faciliteter for at
gøre kameraet mindre. På den måde har Canon tre kameraer med ens
grundkvalietet, men tre kompromiser mellem størrelse og faciliteter, og
man kan vælge efter sin smag og behov.
Der er ikke noget galt med et kompromis. Alting er jo et
kompromis. Der er f.eks. ikke noget kamera, der er verdens bedste. Alle
kameraer er kompromiser mellem forskellige egenskaber. Nogle vil måske
hævde, at Leica M6 eller Nikon F5 er det bedste. Det er de måske også,
hvad billedkvalitet angår. Men har man behov for et lille kamera, der
lige kan være i lommen, så er de ikke de bedste.

> Må man spørge hvilken model Lowepro taske du har købt ???

Hvad med en original taske? Sådan en har jeg overvejet. Mange
internetbutikker har billede af den, og den ser da fin ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KJ

Dato : 23-06-03 00:16

> Med kompromis mente jeg, at S45 trods alt mangler lidt i forhold
> til G3. Det er bl.a. blitz-sko og drejelig LCD-skærm.

Den drejelige lcd skærm kan man altså sagtens undvære. Jeg brugte den
ikke specielt meget på mit G1/G2.

Blitz skoen er selvfølgelig meget anvendelig.

> [...]
> gøre kameraet mindre. På den måde har Canon tre kameraer med ens
> grundkvalietet, men tre kompromiser mellem størrelse og faciliteter, og

Der er vedholdende rygter om, at optikken i Ixus 400 er dårligere end i
s45. Det samt manglende muligheder for indstillinger af blænde/lukkertid
samt den dårligere blitz, og den ikke så effektive linse beskyttelse var
blandt mine argumenter imod Ixus 400, da jeg skulle vælge.

> Hvad med en original taske? Sådan en har jeg overvejet. Mange
> internetbutikker har billede af den, og den ser da fin ud.

Tjah, den har jeg faktisk ikke set "live", men lowepro er nu god
kvalitet, så det gør ikke noget.

KJ

Fra : LH Søfren

Dato : 23-06-03 07:52

Har også et S45 og er ganske godt tilfreds. Jeg har aldrig tidligere haft et
kamera så meget med mig (har anvendt spejlrefleks i mange år), og får derved
mange gode motiver til senere "udvælgelse". Og så tager min kone også
fortræffelige billeder med det cam........
Jeg har købt en original canontaske, men det har jeg nok fortrudt. Lynlåsen
er ikke noget at skrive hjem om. Der kan lige præcis være et ekstra batteri,
men putter man et ekstra CF-kort i den lomme, der er beregnet dertil, så
bliver det så stramt at lyne, at lynslåsen går op (går fra hinanden).
Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : JH

Dato : 23-06-03 11:12

LH Søfren wrote:
> [...]
> ekstra batteri, men putter man et ekstra CF-kort i den lomme, der er
> beregnet dertil, så bliver det så stramt at lyne, at lynslåsen går op

Også vældig glad for mit S45 her.
Har købt en Lowepro D-Res 20AW
til kameraet (ca kr. 250-300,-).
Den er lækkert tykt foret og der er plads
til ekstra batterier og CF-kort.
Desuden er der en "regnfrakke" fæstnet
til tasken, som kan foldes ud når det
regner eller snusker.
Den perfekte taske IMO.

JH

Fra : Peter Theglev

Dato : 23-06-03 11:35

snusker?!?!

Peter

Fra : JH

Dato : 23-06-03 12:12

Peter Theglev wrote:

> snusker?!?!

Snusker = småregner.
Troede det var et kendt udtryk
Måske et udtryk fra mine jyske aner?

JH

Fra : ETI

Dato : 23-06-03 12:05

"LH Søfren" <fam@soefren.out.dk> wrote in message
> [...]
> men putter man et ekstra CF-kort i den lomme, der er beregnet dertil, så
> bliver det så stramt at lyne, at lynslåsen går op (går fra hinanden).

Pokkers også,

Jeg har en måneds tid spekuleret over hvilket kamera jeg skal
have...forløbige muligheder:

- Canon G5
Plus: gode tests mht. billedkval., flip LCD skærm, en del
indstillingsmuligheder
Minus: stor, klap foran linse

- Sony DSC-V1
Plus: gode tests mht. billedkval., størrelsen, autoklap foran linse
Minus: Dyre memorymoduler, ser ud til at G5'eren ifølge tests tager lidt
bedre billeder, meeen...?

Jeg har haft de 2 kams i hånden og Sony'en er en lækker "lille" størrelse,
føles også meget kvalitetsagtig. G5'eren er jo lidt stor, men ellers også
lækkert feel.

Men, så var der jo lige S50'eren, som I snakker om. Og jeg begynder at
spekulere på om størrelsen ikke ville være en kvalitet man ikke kan se bort
fra når 80% af billederne bliver feriebilleder. Eller er de 80% kun pga. de
analoge bagdele mht. omk. på fremkaldelser....

Og S50'eren ser jo ud til at tage fine billeder... Må lige høre Lindes
erfaringer

Så nu er der så 3 muligheder at få grå hår i hovedet over

Mvh. Jacob

> --

<snip>

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 23-06-03 17:10

Du kan vel ikke give mig modelnummeret på din Lowepro taske. Den jeg købte
til mit S45 hedder Z10 og den er en del for stor, så jeg tror, at jeg bytter
den.

VH

Jakob

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-06-03 14:25

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> wrote in

> Du kan vel ikke give mig modelnummeret p† din Lowepro taske. Den jeg
> k›bte til mit S45 hedder Z10 og den er en del for stor, s† jeg tror,
> at jeg bytter den.

På lowepro.com adressen er der en pdf med en matrice over deres d-res serie
og hvilke kameraer der passer i hvilke tasker.

Canon A-100/A200/A10-A40/S10/S20/S30/S40/S45/S50/S300 står til at passe i
en LowePro D-res 8.

Mvh.
Flemming

Fra : Storm

Dato : 24-06-03 10:46

KJ <news@bifrostnet.dk> wrote:

Tak for input.

> [...]
> billeder, som andre har taget, kan jeg da i hvert fald konstatere, at
> lykkedes det mig ikke at tage gode billeder, så er det nok ikke

Hvordan er det med forsinkelse fra man trykker til billedet er taget?

Vil S45 være egnet til f.eks. sportsbilleder (hurtige bevægelser -
afstand).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : KJ

Dato : 24-06-03 16:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan er det med forsinkelse fra man trykker til billedet er taget?
>
> Vil S45 være egnet til f.eks. sportsbilleder (hurtige bevægelser -

Det er mit indtryk fra sammenligninger med andre kameraer på eks.
dpreview.com at S45 hører til blandt de hurtige kameraer - det var et af
mine vigtige udvælgelsespunkter. Men selv om det er hurtigt i forhold
til gennemsnittet af kameraer, så er det jo ikke at sammenligne med
analoge kameraer.

KJ