Energidrik til hunde ?!?
Fra : Carina Graversen

Dato : 23-06-03 04:34

H E Y ...

Her i juli skal Tikki og jeg deltage i en konkurrence, der strækker sig over
4 dage, og hvor der en af dagene indgår en større terrænrundering efter 5
personer.

Nu risikerer Tikki-Turbo-Tøs jo næppe at få en parkeringsbøde for at stå
stille når hun runderer, og da der kan være temmelig varmt i juli, går jeg
og spekulerer lidt på om jeg måske kan risikere at hun går "død" halvvejs
??? - Jeg har så set, at man kan købe noget energidrik fra f.eks. Uni-Q
foder samt at Henne Petfood laver nogle plader med masser af energi, man kan
give hunden ½ time før den skal ind og arbejde...

Er der nogle der kender disse produkter, og kan det anbefales ???

.... skal måske lige for en god ordens skyld sige, at Tikki jo selvfølgelig
er i en rigtig god kondition, så det er ikke bare et eller andet smart
påfund for at kompensere for manglende træning...

Hilsen
Carina
- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-06-03 19:40

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er i en rigtig god kondition, så det er ikke bare et eller andet smart
> påfund for at kompensere for manglende træning...

Hej
Jeg kan godt forstå dig. Da vi var på Holdmesterskab 2003 for Retrievere d.
1. juni var der netop en af hundene der kollapsede p.gr.a. varmen. Heldigvis
var der en dyrlæge på stedet og hunden fik et eller andet at drikke, jeg ved
ikke hvad det var, men det lignede en form for saltvand (hvad dyrlægen
ellers gjorde ved jeg ikke).
Hunden blev så klar at den senere var med til at sikre en 3. plads til dette
hold.
Men man skal ikke spøge med varmen. Mit råd er at tage en masse vædske med
og evt. våde håndklæder til at køle hunden med.
Jeg ved ikke om der findes speciel energidrik til hunde.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-06-03 19:52

....hvis din hund så også er til at få til at stå stille, så kan du stille
hende med poterne i vandsåle med vand i. Det er også ret effektivt... og så
hvad Vibeke ellers har skrevet. Du kan evt. putte en sjat olie i vandet...
Så drikker de gerne lidt ekstra og på en varm dag kan en hund jo ikke få nok
væske...

Fra : Pia J

Dato : 22-06-03 20:53

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
ved
> ikke hvad det var, men det lignede en form for saltvand (hvad dyrlægen

Sikkert elektrolytter mod dehydrering. Bruger man meget til distanceheste
fx. Gives vist nok fra et par dage før.

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-06-03 07:27

On Sun, 22 Jun 2003 21:53:08 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>ved
>
>Sikkert elektrolytter mod dehydrering. Bruger man meget til distanceheste

,,,,,,,,,,,,,man kan også få det på apoteket til mennesker, og det
bruges også til hunde. elektrolyt" mener jeg at det hedder det er ret
godt hvis hunden skulle få diare eller have dehydrering, det er meget
godt at have til at ligge i skabet.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-06-03 09:22

> [...]
> er i en rigtig god kondition, så det er ikke bare et eller andet smart
> påfund for at kompensere for manglende træning...

Hej Carina

Nej det vil ikke hjælpe, hvis Tikki skal have mere energi, så skal hun have
det aftenen før, og igen som morgenmad. Det med et skud energi, lige før,
er ifølge min overbevisning, ren sukker, og virker kun på diabetes patienter
med insulinchok.
Hun skal hvis vejret er alt for godt, drikke lidt rigeligt i et par dage op
til konkurrencerne, så hun har lidt vædske overskud. Kommer hun først under
vædske balancen, varer det flere dage at få hende op igen. Så du skal have
rigeligt med vand med, men det er hovedsageligt for at holde hende kølig.
Her er der lige en ekstra fare, du må endelig ikke gøre hende for våd, læg
våde vredne håndklæder over hende. Blive hun for våd, er det lige før hun
bliver frosset ned.

M.V.H.....Benny..

Fra : Mari

Dato : 23-06-03 22:35

>nogle plader med masser af energi, man kan
> give hunden ½ time før den skal ind og arbejde...

Jeg ville tro, at det er for kort tid mellem måltid og hårdt arbejde.
Men prøv nu.... et par gange før konkurrencen.

/Mari