Katte og lædermøbler
Fra : Johnny 6800

Dato : 22-06-03 17:32

Hejsa.

Da mig og min kærste har tænkt på at købe en lædersofa ,fordi katte ikke
væser klør i læder, er det noget der passer???

/Johnny

---

Fra : Niels Peter

Dato : 22-06-03 17:40

Johnny 6800 wrote:
> Hejsa.
>
> Da mig og min kærste har tænkt på at købe en lædersofa ,fordi katte
> ikke væser klør i læder, er det noget der passer???
>
> /Johnny

Ja og nej. De fleste katte gør det ikke, fordi læder er for glat, men
fordi det netop er katte, vi taler om, er det ikke noget, man kan være
stensikker på.
Men chancerne for at undgå kløer i sofaen er nok størst med læder.

Niels Peter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-06-03 17:47

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3ef5db63$0$48898> >

> [...]
> stensikker på.
> Men chancerne for at undgå kløer i sofaen er nok størst med læder.

øhhh personligt ville jeg ikke købe læder.. og slet ikke for at undgå at
katten sætter klør i det...
jo, det er nok muligt at katten ikke direkte hvæsser klør i det, men derfra
og så til at lave mærker er der altså langt.....
de fleste katte vil sætte klør i hvadsomhelst hvis det handler om at holde
balancen..... det gælder også et glat sofaryglæn hvis man er ved at falde
ned......
det er næsten stensikkert at der vil komme klomærker i læderet forholdsvis
hurtigt.... ikke fordi katten er ond eller har dårlig opdragelse, men fordi
den bare ikke ved bedre og fordi det er rent instinktivt at sætte klør i når
man falder ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-06-03 17:53

"Johnny 6800" <johnnyravn(@)postkasse.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Da mig og min kærste har tænkt på at købe en lædersofa ,fordi katte ikke
> væser klør i læder, er det noget der passer???
>
> /Johnny

Ganske uvidenskabeligt og statistisk uanvendeligt ; mine katte er meget
begejstrede for alle møbler, inkl. vores læderstole. Nu er der heldigvis
tale om et par gamle stole fra 50'erne, som uanset er mere sjove end smukke,
så vi kalder det patina *G*. Vores katte har gulv-til-loft klatremiljø og
løbegård med flere 2 meter høje hyldestammer, så det er ikke fordi de
mangler alternativer.

MVH Mette

Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-03 18:01

"Johnny 6800" skrev d. 22-06-03 17:32 dette indlæg :
> [...]
ikke
> væser klør i læder, er det noget der passer???

Vi har en læderstol. Den har vi haft i mange år. Men vi havde ikke haft
kat ret længe, før læderstolen var revet temmelig meget op. Ikke fordi
katten hvæssede kløer i stolen, men fordi den havde kløerne ude for at
holde fast, når den hoppede op i stolen. Den er mildest talt ikke spor
pæn mere, men så længe vi har vores "gamle" kat, beholder vi den. Han
elsker simpelthen at ligge i den stol.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Kate

Dato : 23-06-03 20:13

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> wrote in

> Den er mildest talt ikke spor
> pæn mere, men så længe vi har vores "gamle" kat, beholder vi den. Han
> elsker simpelthen at ligge i den stol.

Ja, hvad vi dog ikke gør for de kræ

Nu har jeg ikke erfaring med læder, men jeg købte en meget kortluvet
sofa, ligeså kort som velour selvom det altså ikke er velour, men noget
kunststof af en art, kan aldrig huske hvad de kalder det. Mine to gamle
uldsofaer blev splittet ad i løbet af no time, men denne her har da
foreløbigt holdt i omkring 5 års tid, og det eneste jeg kan sige er at
kattehår hænger ustyrligt godt fast i den.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 20:33

> sofa, ligeså kort som velour selvom det altså ikke er velour, men noget
> kunststof af en art, kan aldrig huske hvad de kalder det. Mine to gamle

Microfiber?

:Pia (som selv GEVALDIGT trænger til nye sofaer - men de skal kunne dække
tapetet bagved den gamle...)

Fra : Kate

Dato : 23-06-03 21:17

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> Microfiber?

Det ku' det godt være, dog synes jeg de kalder det noget andet. Hvis
jeg husker det må jeg lige kigge i Dahl's Bolighus på torsdag når jeg
skal derud alligevel.

Fra : maz

Dato : 23-06-03 21:33

"Pia wrote> > Microfiber?

>"Kate" > wrote in message >
> Det ku' det godt være, dog synes jeg de kalder det noget andet. Hvis
> jeg husker det må jeg lige kigge i Dahl's Bolighus på torsdag når jeg
> skal derud alligevel.
Det lyder som microfiber - det har jeg også hér. Kradsmærker ses ikke. Og
der bliver kun kradset i sofaen for at provokere eller vise sin *store*
utilfredshed over et-eller-andet.. *g*
- og kun når jeg er hjemme og selvfølgelig ser det

Fra : Lene Heier

Dato : 22-06-03 18:09

On Sun, 22 Jun 2003 18:32:24 +0200, "Johnny 6800"
<johnnyravn(@)postkasse.com> wrote:

>Da mig og min kærste har tænkt på at købe en lædersofa ,fordi katte ikke
>væser klør i læder, er det noget der passer???

Nej. :)

Hvæsser og hvæsser ... vores salig Thilde ville måske ikke kalde det
hvæsse sådan direkte, men når man kravler en del rundt i sofaen og
somme tider f.eks. bliver nødt til at stige op i den bagfra, kan det
ikke undgås at den får nogle småskrammer. Ikke noget særligt. Ville
Thilde mene. :)

Og da slet ikke i sammenligning med de stofbetrukne, som er en del
bedre til at hvæsse i, især hvis de er lidt løstvævede i materialet.
:)

Lene

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-06-03 18:21

Hej Johnny

Efter at have haft både stof og lædersofaer og en flok
katte, er en lædersofa højt på ønskeseddelen, der vil
komme mærker, som Sabina siger, men med en gang
sæbespånevand eller læderrens kan de fleste fjernes, og
det er min erfaring at decideret klohvæsning ikke er det
store problem med lædersofaer.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Jernladyen

Dato : 23-06-03 22:44

"Marianne Hellemose" skrev d. 22-06-03 18:21 dette indlæg :
> [...]
> komme mærker, som Sabina siger, men med en gang
> sæbespånevand eller læderrens kan de fleste fjernes,

så må det være noget andet med læderstole. Der er INTET i denne verden,
der kan fjerne de ridser/revner/huller, der er kommet i vores læderstol.

http://www.kandu.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-06-03 09:02

<så må det være noget andet med læderstole. Der er INTET i denne verden, der
kan fjerne de ridser/revner/huller, der er kommet i vores læderstol.>

Jeg vil tro at læderets tykkelse (og kvalitet) spiller lidt
ind her, jeg har da også en stol der ikke er særlig køn
mere, det er tyndt skind og kløerne går helt igennem,
så kan der ikke gøres noget, sofaerne jeg havde var
kraftigt vandbøffellæder, dyrt, men her næsten 20 år
efter at jeg købte dem, står de stadig pæne, nu et hjem
med hund, katte og leguaner, og når jeg så ser på min
nuværende sofa, fortryder jeg bitterligt at jeg solgte lædersofaerne.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 23-06-03 09:50

> [...]
>
> Da mig og min kærste har tænkt på at købe en lædersofa ,fordi katte ikke
> væser klør i læder, er det noget der passer???

Hej!!

En lille kommentar herfra. Da jeg boede hjemme havde vi en kat og det bedste
sted han vidste at hvæsse klø var i deres lædersofa. Nu har vi tre katte og
en læderstol uden et eneste mærke, så det kommer nok an på katten.

Knus
Heidi

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 23-06-03 21:14

> [...]
og
> en læderstol uden et eneste mærke, så det kommer nok an på katten.

Tjaa.. eller også kommer det an på læderets kvallitet..

Vi har en 3'er lædersofa i noget lækkert tykt kvalli læder, som man absolut
ikke kan se nogle kradsemærker i (det skal lige siges at vi udover 3 katte
også har en stor fed Leguan der vader rundt i sofaen!).

Så har vi også en gammel grim læder lænestol (det er min kærestes og han
nægter desværre at smide den ud! *SUK*).
Stolen er lavet i noget tyndere og glat læder og den her bliver gerne brugt
som hvæsse bræt! ...
Ja kønnere bliver den jo ikke af det, men så kan det jo til gængæld også
være at jeg får lov at smide den ud på et tidspunkt *S*

Så mit råd med lædersofaer er; Køb noget stærkt tykt og uden en glat fin
overflade, så bliver i glade for både møbler og kattene

/Mette

PS. Men det er nok en god ide at overveje om man har en destruktiv kat også
;-P

Fra : maz

Dato : 23-06-03 21:29

"Johnny 6800" wrote in message >
> Da mig og min kærste har tænkt på at købe en lædersofa ,fordi katte ikke
> væser klør i læder, er det noget der passer???

Mine erfaringer er, at læder IKKE er sjovt at hvæsse klør i. Vi har haft de
samme lædesofaer i min familie i over 20 år, og de eneste mærker fra kattene
er, når de engang imellem tager afsæt til fra sofaen eller er ved at
skvatte. Men kattene laver langt færre mærker i lædersofaer end deres
jere - er min erfaring
Så du kan roligt købe lædersofaer - de skal nok holde sig pæne....

Fra : skingur

Dato : 23-06-03 23:44

Vi har en 16 år gammel lædersofa i tykt gyldent oksehud/kernelæder.. den
kan holde til både hund, kat og rødvin. Min gravhunds bedste ven er en
stor gul hund på 40 kilo - og deres yndlingsleg består i at drøne rundt
med hvert sit ben, op i sofaen, lande på tæppet, rundt om bordet og
tilbage i sofaen. Når den gule hund er træt, er der kommet små gyldne
mærker i sofaen, der forsvinder af sig selv, når sofaen er blevet brugt
af mindre vilde væsener et par dage. Man kan aldrig se, når kattene har
været der, og de ynder at balancere på ryglænet, ligge på armlænene,
splatte dekorativt ud på ryggen, mens de strækker sig og viser os deres
flotte, uklippede kløer...

pris og kvalitet hænger sammen, så køb en dyr een i "råt" læder og ikke
en højglanspoleret een.

http://www.kandu.dk/