Rensning af vandtank
Fra : Fredy

Dato : 22-06-03 15:00

Hej NG...

Hvordan rengør man ferskvandstanken?

Findes der noget man kan hælde i og skylle systemet igennem med, så man er
sikker på at alle de bakterier der har gemt sig deri over vinteren, kommer
ud???

MVH

Fredy

Fra : "Troels Hansen

Dato : 22-06-03 15:31

Fredy wrote:
> [...]
> sikker på at alle de bakterier der har gemt sig deri over vinteren, kommer

Hvad med at bruge noget almindelig drikkevandrene, af den slags man også
bruger til vandreture mm? Det kan købes i alle fritidsforretninger, og
bådeforretninger.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-06-03 15:46

"Fredy" <fsc@industri.dk> skrev i en meddelelse news:bd4coc$nim$1@sunsite.dk...

> Hvordan rengør man ferskvandstanken?
> Findes der noget man kan hælde i og skylle systemet igennem med, så man er
> sikker på at alle de bakterier der har gemt sig deri over vinteren, kommer

Brug ganske almindelig eddikesyre. Det er effektivt og ugiftigt. Lav en kraftig
opløsning og lade det være i tanken natten over. Skyl nogle gange.

Klorholdige produkter lugter i lang tid efter.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-06-03 16:12

Øhhh syrer desinficerer da ikke nødvendigvis. - hvis de gjorde det ville
maven jo selv klare skærene (der er jo syre i maven)

Hvis det er eddiken, så kan man vel bare bruge eddike ??
(argurker holder sig jo fint)

Bjarke

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 22-06-03 22:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bd4gvh$4q0$1@news.cybercity.dk...
> Øhhh syrer desinficerer da ikke nødvendigvis. - hvis de gjorde det ville
> maven jo selv klare skærene (der er jo syre i maven)

Jo syre desinficerer, og en sund mave klare også mange bakterier, men der
kan jo være opformeret for mange.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-06-03 15:59

Det fås i et utal af "midler".

Der findes "midler" til at rense og "midler" til at hælde i drikkevandet, så
det holder sig friskt. jeg forstår det er førstnævnte du efterlyser.

Din lokale bådshop har masser af den slags. Desværre tjerner din bådshop
også *tykt* på at sælge det til dig. Hvis du kommer nemt til pengene, så er
det bare den sikre løsning. Eksperdienterne ved besked og rådgiver dig.

Kommer du IKKE nemt til pengene er der et par billigere alternativer:

1: (lidt billigere) Køb *nøjagtig* de samme flasker i en campingvognsbutik.
Ja, campingvogne har også vandtanke og dermed samme behov. Konkurrencen er
bare større i denne branche, så priserne er typisk lavere. Gælder også mange
andre ting, fx væsker til porta potti toiletter.

2: (meget billigere) Brug en flaske Rodalon fra Bilka. Den findes i en
udendørsudgave og en indendørsudgave. Sidstenævnte er fx beregnet til at
rense spækbrædder og lign, så den kan du roligt hælde i tanken, hvis blot du
skyller godt efter. Huske også at rense røret op til hanen (mange tror
"dårlig mave" kommer fra tanken, men det kan ligeså godt komme fra
røret/slangen op til hanen. Rodalon er så venligt, at det bruser når der er
skidt. Hælde det fortyndet 1:3 i tanken og træd et par gange på fodpumpen
hver 5 min., indtil der ikke kommer mere skum ud.

3: (billig og sikker) Nogle er nervøse for hvad producenterne har stoppe i
flaskerne (Rodalon fx). Hvis man vil prøve den kemisk rene metode, så køber
man en 1/2 liter 30-40% brintoverilte i Matas. Pas på, det er stærke sager.
Hæld først lidt vand i tanken og tilsæt derefter brintoverilten til du kan
se de bobler/skummer. Brug herefter sammen fremgangsmetode som for Rodalon
ovenfor.

Midlerne man bruger til at holde drikkevandet frisk er typisk sølvnitrat. Af
uransagelige årsager dræbende for bakterier, men uskadeligt (i den rette
dosis) for mennesker. - bare pokkers dyrt, men hvad gør man ikke for at
spare en ondt i maven.

Ovenstående er afprøvet både i vores båd og i vores campingvogn. Vi er
aldrig blevet syge, men det skal også lige siges at vi bruger tankvandet til
kaffe, madlavning, børste tænder osv. Drikkevand er sku lidt trist efter et
par dage i tanken. Der foretrække vi at hente en kande ad gangen eller
drikke dansk-vand (når jeg er på søen og der ikke er vandhaner i nærheden)

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-06-03 18:39

Hmm... Jeg har da iagtaget mange som renser deres tanke efter alle
forskrifter, når dette er gjort putter de vandslangen fra kajen ned i tanken
og fylder den...

Men hvem har renset vandslangen der ligger på kajen!!! så mon ikke der
kommer rigeligt med bakterier den vej også...

Blot en strøtanke
Jan Rasmussen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-06-03 18:39

Good point. Netop derfor skal man sørge for at tilsætte noget af det omtalte
sølvklorid.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-06-03 01:02

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse news:bd4p7s$1sl1

> Men hvem har renset vandslangen der ligger på kajen!!! så mon ikke der
> kommer rigeligt med bakterier den vej også...

Jo, og er det en blød haveslange, der ligger i solen, så er det en ren
bakteriebombe.

Og så er der naturligvis masser af Talater (hormonlignende stof, der bruges til
at blødgøre PVC), men det er en anden snak.

Claus

Fra : Per J

Dato : 22-06-03 20:28

I meddelse: bd4coc$nim$1@sunsite.dk.
Skriver Fredy via sin e-mail <fsc@industri.dk>:

> [...]
>
> Findes der noget man kan hælde i og skylle systemet igennem med, så
> man er sikker på at alle de bakterier der har gemt sig deri over

Er du i tvivl om der er bakterier i vandet, tapper du et glas vand, fylder
sukker i det og lader det stå natten over.
Er det stadigt klart næste dag, er der ikke bakterier i. Er der derimod
grumset, er der bakterier i og dermed nødvendig med en rensning.

En anden hyppig årsag til lind mave først på sæsonen er alger (som det er
mere sansynligt du har i tank og slanger). Algerne viser sig som små mørke
flager.
Jeg har fået fortalt, at der som regel er tale om en af 2 slags alger, der
finder vej til vandtanke. Brunalger, der kommer i vandet, hvis det udsættes
for dagslys og grøn- eller sortalger, hvis vandet ikke udsættes for dagslys.
Så alger undgår man vist ikke. Pas iøvrigt på slanger der hænger i sol på
broer. Jeg har været ude for, at der kom store mørke algeflager ud af
slangen, da der blev åbnet for hanen. Så lad vandet løbe et stykke tid,
inden du stikker den i tanken.

Jeg selv holder algevæksten nede, ved om vinteren at hælde en flaske eddike
i vandtanken (160L). Hvert forår åbner jeg til tanken og vasker den
indvendigt med opvaskemiddel og en opvaskebørste og skyller efter med rent
vand. Slangerne spuler jeg igennem med vandværksvand, ved at monterer en
Gardena kobling efter pumpen. Jeg spuler indtil jeg ikke kan se de der små
algeflager i vandet længere. Ydermere har jeg monteret et aktivt kulfilter
til ca kr 400,- og som kan klare 4,5m3 vand (ca 2 års forbrug) inden det
skal skiftes.

Jeg kender andre der hælder en flaske husholdningssprit i tanken til
vinteren, men så skal der skylles efter længe til foråret.
Jævnlig tilsætning af Atamon skulle også kunne gøre det lettere at holde
vandet rent.

Håber du får rent rindende vand ombord.

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 23-06-03 07:56

> [...]
> Er det stadigt klart næste dag, er der ikke bakterier i. Er der derimod
> grumset, er der bakterier i og dermed nødvendig med en rensning.

Det lyder som en rimelig metode.

> algeflager i vandet længere. Ydermere har jeg monteret et aktivt kulfilter
> til ca kr 400,- og som kan klare 4,5m3 vand (ca 2 års forbrug) inden det
> skal skiftes.

Aktivt kul binder tungmetaller og visse organiske stoffer. Jeg kan ikke se
at det skulle genere hverken alger eller bakterier, ud over ved mekanisk at
fjerne dem.

Når det alligevel plejer at gå godt skyldes det nok at de fleste af os har
en rimelig resistens, samt at de fleste af de alger/bakterier vi udsættes
for er ret harmløse.

mvh

Martin

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-06-03 23:22

Jeg drikker aldrig vandet direkte fra tanken, jeg benytter kun vand til
madlavning og varme drikke, ergo... det bliver altid kogt inden indtagelse,
så risikoen er vel ikke så stor så...

Jan Rasmussen

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef6a45d$0$12997$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Lars H

Dato : 23-06-03 08:24

"Fredy" wrote
> Hvordan rengør man ferskvandstanken?

Peggy Hall har skrevet en utmerket artikkel og rengjøring:
http://trudelutt.com/linker/phall_freshwater.pdf

Lars H.
http://trudelutt.com