Et par spørgsmål om vægt.
Fra : Peter

Dato : 22-06-03 14:53

Hejsa NG

Mine forældre har købt en CV, med en totalvægt på 1300kg.

De har en Peugeot 405 1.6, der må have et påhængskøretøj med en max vægt på
1200kg.
Jeg selv har en Peugeot 405 2.0, men den må kun have et påhængskøretøj med
en max vægt på 1100kg!!

Hvordan kan det være at de må trække mere end jeg?

Kan jeg få lavet det om på min registreringsattest?

Det er ikke et spørgsmål omkring kørekortet da jeg har B/E, men hvorfor den
forskel der er. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe!!

Med venlige camping hilsner

Peter

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 16:26

"Peter" <Peter123456789@stofanet.dk> wrote in message
> [...]

den
> forskel der er. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe!!

Det er et kendt problem hos Peugeot. De bliver typegodkendt med nogle
latterlige lave påhægsvægte - typisk flere hundrede kilo under bilens
egenvægt !!. Jeg tror ikke du sådan bare lige kan veje bilens påhængsvægt
op!

Ang. kørekort hjælper dit B/E kørekort vel ikke så meget. Hvis bilen højst
må trække 1100 kg er det vel max vægt uanset hvad kørekort man så end har?

Mvh

Jens

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 23-06-03 00:34

"Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> latterlige lave påhægsvægte - typisk flere hundrede kilo under bilens
> egenvægt !!. Jeg tror ikke du sådan bare lige kan veje bilens påhængsvægt

Jeg tror spørgsmålet er mere enkelt end som så, for de lave vægte gælder for
alle franske biler, hvilket nok skyldes, at der ikke er andre
hastighedsbegrænsninger for kørsel med påhængsvogne i Frankrig, end dem der
gælder generelt (inkl. en regel om kørsel i regnvejr).

Campingvogne generelt er derimod bygget til maksimalt at kunne køre 100
km/t., så der er en indbygget konflikt i problematikken.
Derfor er der ofte særlige regler for franske biler i Frankrig og i resten
af Europa.

I Danmark er vægtene henholdsvis 1200 og 1200 kg.
(http://www.peugeot.dk/brochurer/pdf/406.pdf)
I Tyskland er en 406 1,8 typegodkendt til at køre med 1300 kg., en 2,0 med
1500 kg. (se selv på
http://www.peugeot.de/modelle/i_ausstattung/datenblatt/pdf/406_limo.pdf)
I Norge er vægtene henholdsvis 1300 og 1500 kg.
(http://www.peugeot.no/internett/peugeot/peugeot.nsf/e9b34723746d23e8c1256a7
1002fecca/57b65a21cbbf8a1dc1256a7300219d7d/$FILE/406%20Sedan.pdf)

Og da der vist nok er en regel om at alle biler, der er typegodkendt i ét af
landene, også skal kunne sælges i et andet EU land, så er det bare om "at
shoppe" der hvor der er mest valuta for pengene. Derfor kan importørerne jo
referere til et andet lands typegodkendelse, f.eks. Tyskland. Men der findes
et hav af særregler og særaftaler, ellere kunne det danske afgiftssystem
ikke opretholdes. Og i sidste ende skal den enkelte fabrik nokm også
godkende "arrangementet".

Men nemt er det ikke, for jeg har hørt to forskellige tolkninger af reglerne
for vores Vectra, så kan (må) trække 1400 kg. I Hillerød siger de, at bilen
bare kan vejes op uden syn, så vi må køre med 1500 kg. I Rødovre skal den
omregistreres og synes, før det kan gøres. Så held og lykke med projektet.

Vi har selv prøvet at blive overhalet af "et træk" bestående af en Opel
Vectra og en Hobby 440. Vi kørte 120 km/t. 10 Km. længere fremme stod
Vectraen i midterrabatten med fronten mod kørselsretningen og campingvogne
fyldte ca 50 x 100 m inde på marken. Heldigvis var der ingen personskade
udover en såret stolthed hos chaufføreren, men det se ikke specielt god ud.

I øvrigt må en Ford Escort 1,3 fra 1995 trække 1200 kg. (60 HK & 98
Nm).Hvordan mon det foregår i virkelige heden?
Samme Escort fra 1992 må trække 800 kg.(58 HK & 101 Nm).
Vi havde på den tid en Ford Sierra 1,6 (75 HK & 123 NM), der måtte trække
1000 Kg., og den havde rigeligt at bestille, bare i DK.

mvh

Jens-Peder Rasmussen
post@it-entre.dk
"I NG udtaler jeg mig altid som privatperson"

Fra : Henrik Morsing

Dato : 22-06-03 16:35

"Peter" <Peter123456789@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> en max vægt på 1100kg!!
>
> Hvordan kan det være at de må trække mere end jeg?

Hvis du har skivebremser på baghjulene, og de ikke har dette, kan det være
forklaringen.

Hvad med årgangen?

Spørg statens bilinspektion om det kan ændres - de har jo typeattesten som
skal bruges til dette.

Morsing

Fra : Hans-Jørgen Lorentze~

Dato : 22-06-03 17:55

> [...]

den
> forskel der er. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe!!

Spørg hos din Peugeot forhandler. Jeg har selv en 406 som var godkendt til
1200 kg. Den har jeg fået vejet op til 1500 kg. Dette kunne lade sig gøre
fordi der var kommet en ny typegodkendelse til den, efter at den var blevet
indregistreret første gang. Det samme kunne være tilfældet med din 405. Det
kræver dog at den skal til syn.

Venlig hilsen
Hans-Jørgen Lorentzen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-06-03 22:38

Hejsa.

Jeg har selv ligget og rodet med det der vægt halløj og det er sgu noget
kunstigt noget. For mit vedkomne, så har jeg en Nissan Primera, som
jeg skal have vejet om og det sker ved at jeg "får" (køber) en dokumetation
hos Nissan Danmark og så skal jeg bare tage den med til næste periodiske
syn.

Mht. B/E kørekort... Ja så er det først nu det bliver forvirrende, så det
vil jeg ikke
rode mig ud i, men læs her
www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMenu=0

God fornøjelse.

Mvh.
Martin

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-06-03 23:04

Peter wrote:

> [...]
> påhængskøretøj med en max vægt på 1100kg!!
>
> Hvordan kan det være at de må trække mere end jeg?

Det er noget rod med Peugeot og deres vægtgrænser - som mange har fundet ud
af.

I første omgang er det lovgivningen der giver max. grænser for hvor meget en
given bil må trække - og i anden omgang er det fabrikanterne der kan
fastsætte max. grænser.

I EU sammenhæng er der også regler og her tales det i første omgang om 12%
reglen: En bil kan godkendes til den anhængervægt som den indenfor en given
tidsramme kan igangsætte og bremse med et min. antal gange på en 12%
stigning. I anden omgang er det en 8% regel der så åbner mulighed for at få
opvejet bilens max. anhængervægt.

> Kan jeg få lavet det om på min registreringsattest?

Det kan man ofte og vejen er via synshallen og importør for at få de rigtige
papirer og godkendelser.

> Det er ikke et spørgsmål omkring kørekortet da jeg har B/E, men
> hvorfor den forskel der er. Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe!!

Franske biler og specielt Peugeot er kendt for at have lave vægte som
standard - og det har været problematisk at få de nødvendige papirer til
opvejning. Det skulle ikke være et problem mere.

Det er fint at du har B/E-kortet - men vær opmærksom på at en fører af bilen
ikke kan udnytte muligheden for at køre med en "tung" anhænger (med tilladt
totalvægt på mere end bilens egenvægt + 50 kg og faktisk totalvægt på indtil
bilens egenvægt + 50 kg) hvis bilens max. tilladte anhængervægt er mere end
egenvægt + 50 kg.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : sogs

Dato : 23-06-03 02:23

Egentlig en anden sag og men alligevel vægt og så her hastighed - i
Tskland

Vi har flere gange drøftet tempo 100 og studeret genvordighederne med
at få godkendelsen.

I den forbindelse påstår en bekendt hårdnakket, at man må køre 100 på
motorveje i Tyskland - med en "trailer" med bremser - der vejer
under 500 kg - hvis den er under en hvis % af den trækkendes vægt.
Vistnok 50%.

Er det noget han sagde fordi konen deltog i samtalen om tempo 100 -
eller derfor færdslen bare kører forbi selvom uret logger lidt vel
meget.

Hvor har han fundet den ? - da det kunne ikke helt kunne eftervises
ved lejligheden.

mvh sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-06-03 07:39

sogs wrote:

> Vi har flere gange drøftet tempo 100 og studeret genvordighederne med
> at få godkendelsen.

Det er forholdsvis enkelt at få den ønskede godkendelse - FDM skriver:

Bilen skal have ABS-bremser.

Campingvognens totalvægt må ikke overstige 80% (vogn med bremse og
hydrauliske støddæmpere) eller 30% (vogn uden bremse) af bilens egenvægt.

Campingnens dæk skal være godkendt til 120 km/t (kat. L) og må ikke være
over seks år gamle.

Først skal du besøge TÜV og få en godkendelse. Kontakt TÜV og bestil tid til
syn. Adressen er:

TÜV Flensburg
Gutenbergstrasse 9
24941 Flensburg
Tlf. 0049 46199 790
Fax. 0049 461 99 792 90
Email: tbrendecke@tuev-nord.de
Åbningstider: Mandag, onsdag og torsdag: 7.30-17.00, tirsdag: 7.30-18.00,
fredag: 7.30-15.00.

Når bilen er synet, udstedes en "gutachten" (vurderingserklæring), der
koster 55 euro, og med den i hånden går man videre til motorkontoret:

Strassenverkhersamt, Zulassungsstelle
Tudolf-Diesel-Strasse 3a (ca. 500 m. fra TÜV-stationen)
24941 Flensburg
Tlf: 0049 461 852 384
Åbningstider: Mandag til fredag: 8.00-12.00. Onsdag også: 14.00-17.30

Mod et gebyr på 13,25 euro udstedes her "Tempo 100"-tilladelsen, der gælder
for den godkendte kombination af bil og campingvogn og skal medbringes ved
kørsel. Endvidere udleveres to mærkater - et til bilens forrude og et til
campingvognens hæk. Godkendelsen er ikke tidsbegrænset, forudsat at
vogntoget vedbliver med at leve op til betingelserne. Gælder kun i Tyskland
og kun på motorvejene.

> [...]
> motorveje i Tyskland - med en "trailer" med bremser - der vejer
> under 500 kg - hvis den er under en hvis % af den trækkendes vægt.

Det skulle med ovenstående være manet i jorden som værende lettere i strid
med virkeligheden...

> Er det noget han sagde fordi konen deltog i samtalen om tempo 100 -
> eller derfor færdslen bare kører forbi selvom uret logger lidt vel
> meget.

Noget helt andet er, at nogle er blevet vinket fremad=hurtigere selvom at
farten lå på lidt over de 90 for at få færdslen afviklet - og det uden Tempo
100 godkendelsen.

Fra : sogs

Dato : 23-06-03 10:03

> Det skulle med ovenstående være manet i jorden som værende lettere i
> strid med virkeligheden...

Altså ønsketænkning - men det ene udelukkede sådan set ikke det
andet - Det var da en simpel regel, let at finde ud af.

> Noget helt andet er, at nogle er blevet vinket fremad=hurtigere
> selvom at farten lå på lidt over de 90 for at få færdslen afviklet -
> og det uden Tempo 100 godkendelsen.

Vi har også for nylig haft et indlæg hvor man har oplevet, at Tysk
trafikradio på Dansk opfordrede Danske Campister til at sætte
hastigheden op, sådan at man følger strømmen.

Vi selv plejer at lægge os - i god afstand selvfølgelig - bag en
hurtig bus eller lastbil, og kører så som alle de andre i den bane. Må
være mindst farligt eller trættende.

Var på Øland i 2000 og så i Turistavisen, diger sag, en meget kraftig
opfordring lige uder lederpladsen til, at alle campisterne på øen bør
følge "trafikmønstet" og vise konduite når man færdes op og ned ad
øens eneste langsgående forbindelse.

Øland er ca. 140 km lang og vejen på lange strækninger, lige, øde for
bebyggelse, og de fleste steder 2 sporet, sådan at man, når man
kommmer ind i strømmen bare har at følge med. Selv om nogle
campister mener at deres fart skal være max 70 - eventuelt pga.
seneriet - bør man altså køre de skiltede hastigheder som alle andre
trafikanter- og undgå at iritere lokale, der ofte har langt til
arbejde, eller har andre nødvendige ærinder, som man udtrygte det.
Øen har en overvældende masse turister, og da ikke alle Ølændinge ser
en sammenhæng i indtægter og udgifter på øen, kan man minimere et
kedligt problem indtil øen får råd til at forlænge
motorvejsstrækningen og udbygge med flere spor på andre nødvendige
strækninger. Der er langt til at øens totalbudget kan hænge sammen
omkring trafikinvesteringer - derfor - kør - med omtanke og hensyn. En
masse desperate overhalinger har for længst vist sig meget farligere
end en glidende strøm i trafikken.

Fornuft eller lokal trafikpolitik formuleret gennem en
interesseorganisation. Man taler tydeligvis sammen på Øland

mvh sten

Fra : Jens

Dato : 23-06-03 20:43

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message

> [...]
>
> Noget helt andet er, at nogle er blevet vinket fremad=hurtigere selvom at
> farten lå på lidt over de 90 for at få færdslen afviklet - og det uden

Er det god citatteknik at skifte emne midt i en tråd? - Ja, jeg spørger jo
eksperten!

Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-06-03 23:32

Jens wrote:

> Er det god citatteknik at skifte emne midt i en tråd? - Ja, jeg
> spørger jo eksperten!

Nej, det er det normalt ikke.

Til Stens forsvar taler at han i det mindste ændrede subjectlinien - hvilket
i nogle newsreadere starter en ny tråd.

FUT til news:dk.admin.netikette hvor netikettedebatten hører hjemme og hvor
svar på dette havner med mindre at man aktivt forhindrer det.

Fra : sogs

Dato : 24-06-03 00:33

> Er det god citatteknik at skifte emne midt i en tråd? - Ja, jeg
> spørger jo eksperten!

> Jens

Hi Jens
Tak for den indirekte undervisning. Beklager at jeg sprang i emnet,
skal ikke ske mere ;-o
Ser at du også går ind for godt klippede indlæg.
mvh sten

Fra : Gismo

Dato : 23-06-03 13:13

Carsten Stage wrote:
> sogs wrote:
>

> Campingnens dæk skal være godkendt til 120 km/t (kat. L) og må ikke
> være over seks år gamle.

Gælder denne regl "kun" ved tempo 100.

Gismo.

Fra : Gismo

Dato : 24-06-03 15:34

Gismo wrote:

> Gælder denne regl "kun" ved tempo 100.
>
> Gismo.

Jeg prøver lige igen, er der nogen der ved det.

Gismo.