Dåbsritualer ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 30-03-01 18:21

Hej gruppe !

I forbindelse med min datters dåb, har vi bedt et par af vores meget gode
venner om at være gudforældre og til vores glæde har de sagt ja !

Men, der er åbenbart nogen forskel på hvordan vi opfatter at sådan en
funktion skal udfyldes.

De mener nemlig at de skal komme tidligt om morgen, starte med at bade vores
datter, klæde hende på og give hende mad. Derefter skal vi alle 5 i samlet
flok kører til kirken, hvor de skal sidde med barnet og bære det ud igen
efter cermonien.

Under festen bagefter, varetager de barnet med bleskift og madning.

Jeg kan godt se at det er i bedste mening, men samtidigt føler jeg lidt at
vores barn bliver taget fra os. Fruen og jeg havde forstillet os noget i
retning af, at vi skulle mødes om morgen inden vi skulle i kirken, hvorefter
vi kunne kører til kirken hver for sig, i kraft af at 2 voksne og 1 lift
trods alt fylder ret godt. + hensyntagen til trafiksikkerheden / seler og så
videre.
Her skulle min kone så holde barnet, indtil selve dåben skulle finde sted.

Hvordan har I andre oplevet dåben og gjort ved jeres ?

Kim
Odense

Fra : Millie

Dato : 30-03-01 19:21

Hej Kim
kan det ikke være lige meget, hvad folk synes og har af ritualer? Det
vigtigste er, at I har det godt med det, som I aftaler med jeres MEGET GODE
VENNER, som naturligvis intet har imod, at det er Jer, som bestemmer. De er
jo meget gode venner. Og hvis de ikke forstår, ja så...( tænker mit).
Hilsen Millie
ps. For mig har det alle tre gange været rigeligt, at gudmor/far skulle
holde ungen i kirken..og det har de små såmænd osse syntes...alt skal gøres,
for at netop den dag bliver så fredelig og ustresset, og så er et
misforstået hensyn til nogle voksnes forventninger i øvrigt ligegyldig..

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 30-03-01 19:42

"Kim Larsen" <webpoint@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> Her skulle min kone så holde barnet, indtil selve dåben skulle finde sted.
>
> Hvordan har I andre oplevet dåben og gjort ved jeres ?

De lyder som nogle ret belastende bekendte,
når de ikke engang er i stand til at spørge jer,
hvad I ønsker, frem for hvad de selv vil.
Jeg ville sætte reglerne for dem, eller
skippe dem, hvis de ikke ville respektere
det.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Eva & Peder

Dato : 31-03-01 08:40

Hej Kim!

Ritualer eller ej - det der har jeg aldrig hørt om før. Jeg er gudmor til min søsters barn og hun til mit. begge gangene er vi mødtes foran kirken 10 min inden gudstjenesten. Gudmoren har båret barnet ind og holdt det under hele gudstjenesten og båret det ud igen. Dette fordi vi kender hinandens børn godt så de små ikke skal ligge og kigge på et fremmede ansigt - men hvis folk er fremmede lader man dem vel ikke være gudforældre til sine børn..........
I øvrigt har gudforældre i vores familie altid haft en funktion af "guardian angle" da vi var 4 søskende derhjemme var det rart at have et ældre familiemedlem (faster, moster e.l.) for hvem man var noget helt specielt (lidt større julegave, hyggeweekends, ferier o.l.) Det har bare været super og vi har alle 4 den dag idag meget kontakt med vores respektive gudforældre.

Med venlig hilsen
Eva

Kim Larsen <webpoint@gmx.net> skrev i en nyhedsmeddelelse:9a2enj$2ajl$1@news.cybercity.dk...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-04-01 19:39

> I forbindelse med min datters dåb, har vi bedt et par af vores meget gode
> venner om at være gudforældre og til vores glæde har de sagt ja !

Lækkert!

Mht. ritualer... Hvorfor ikke holde dåben som i gerne vi den skal holdes??

De 2x dåb vi har holdt foregik således, at der var 2 faddere og 1 gudmor.
Fadderne er dem, der står pænt og smiler ved siden af barnet og forældrene
og gudmor' var hende, der bar barnet til døbefonden. Vi mødtes i kirken og
samledes til middag efter dåben.

Lidt kort og firkantet forklaret, men jeg ved at det ikke kun var vores
2xdåb der foregik sådan. Faktisk alle de dåb'er jeg har været med til har
foregået på den måde.

R. Ilsøe

Fra : Kim Larsen

Dato : 01-04-01 22:12

Hej alle sammen !

Tak for alle de mange svar som jeg har fået her igennem gruppen og direkte
via mail.

Det er tydeligt at der med en markant overvægt, er et ønske om at tage mest
hensyn til barnet, hvilket jeg godt kan lide, idet det jo endeligt er det
som vi selv ønsker. Men bekræftigelsen på at vi heller ikke er helt unormale
på dette punkt er jo rar og få

Vi vil snakkes med vores venner og gode som de er, forstår de sikkert vores
ønsker om vores måde. Gør de ikke det, så må vi jo genoverveje om det var de
rigtigt vi bad.

Tak til gruppen

Fra : Martin Hansen

Dato : 02-04-01 00:19

On Fri, 30 Mar 2001 19:21:19 +0200, "Kim Larsen" <webpoint@gmx.net> wrote:

>Hvordan har I andre oplevet dåben og gjort ved jeres ?
Vores første datter blev døbt, så'en mest far traditionens skyld. Men vi syntes begge det var lidt
hyklerisk og falsk og stå der og bekende sit barn til en tro man ikke kan tro, i en kirke jeg
afskyr. Så nummer to er ikke døbt.
Men til vores dåb sad gudfaderen med barnet og bar det til døbefonden osv. efter dåben fik mor eller
far det igen.

--
MVH. Martin
Sønderborg