Endnu et eks. på at børn tror, dyr er lege~
Fra : Blue

Dato : 21-06-03 21:24

Følgende annonce er set på
http://www.altena.dk/cgi-bin/guest/hundeudstyr/dyr.cgi?view
og der er flere af den slags.
Det skulle forbydes ved lov at opsætte sådanne annoncer.

har i to killinger gratis? , lige meget! , annonce 3. juni 2003, 13:40:
E-mail: www.mikkel1990@sol.dk
--
hej vi er to piger der bor i klampenborg og charlottenlund.
vi vil meget gerne have to killinger!

håber i kan hjælpe os??

hvis i er intreserede så send en mail!
skriv også farverne på killingerne med i mailen ! tak!

Fra : Dan Mortensen

Dato : 21-06-03 21:32

Hej
Ja det skulle helt sikkert forbydes.
Man må sandelig ikke håbe der er nogen der er dumme nok til at svarer på
sådan en mail altså at give dem en kat..

Hilsen Marianne
DK Sollok
www.sollok.dk/katte killinger forventes i uge 28

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 21-06-03 21:51

Ja jeg må indrømme ejg undres og er forarget, håber ikke nogen kunne drømme
om at skrive til dem

MVH
Gitte
DK Sacala´s-killinger tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Helle

Dato : 21-06-03 22:21

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> wrote in message
> Ja jeg må indrømme ejg undres og er forarget, håber ikke nogen kunne
drømme
> om at skrive til dem
>
> MVH
> Gitte

Nej det er frygteligt. Jeg læste annoncen den anden dag...blev chokeret...!
Håber virkelig ikke de får sig en kat. Når forældrene ikke rigtig er
indstillet på, så går det ikke.

Mvh Helle

Fra : Tina

Dato : 21-06-03 23:01

"Blue" <Blue@c4-life.dk> skrev i en meddelelse
> Følgende annonce er set på
> http://www.altena.dk/cgi-bin/guest/hundeudstyr/dyr.cgi?view
> og der er flere af den slags.

>klip<

Åh nej dog
Stakkels mittere, hvis der er nogle der er så dumme, at de forærer de børn
et par overflødige killinger. Der går 14 dage, så er killingerne ikke sjove
mere, og hvad så med dem?
Der er sikkert nogen der hopper på den, og ser det som en nem udvej, at
komme af med et par killinger. Der er dumme dyrejere overalt.

Tina

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 21-06-03 23:22

Ja den side er da forfærtelig!
Godt være at den annonce du har langt herind er skummel men så se denne!!!:

søger ny født killing (gratis) , 32543230 , annonce 18. juni 2003, 16:52:
E-mail: emilieiman@hotmail.com
--
hej jeg er en pige som søger nyfød killing, effter sommerferien
2003 i august helst!! helst gratis!! jeg gir ikke over 500 kr.

Jeg Gyser ved tanken om dette!!!
/Mette

Fra : Ann K

Dato : 21-06-03 23:53

Hejsa.
Især under jeg mig over at "folk" virkelig forventer at kunne få diverse dyr
gratis!!!
Og så er der også eksemplerne på de "ikke særligt velovervejede" annoncer...
"hund søges... ægte eller blanding... køn underordnet... pris; helst gratis"
*suk*

At dyr ikke har mere værdi... *øv*

Har dog lidt respekt for den ene (!) annoncør, der skriver at hun/han ikke
har alt for mange penge, men dog vil give et mindre beløb for dyret... og
bruge resten af opsparingen til at få dyret godt installeret...

Mvh Ann

Fra : Leyna

Dato : 22-06-03 11:14

On Sun, 22 Jun 2003 00:53:06 +0200, "Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrote:

> [...]
>"hund søges... ægte eller blanding... køn underordnet... pris; helst gratis"

Nu er det jo ikke os alle der har en mindre formue at råde over, og
det er så heller ikke alle de er lige velformulerede...
Jeg har da selv ønsket mig hund i mange år, men jeg er også klar over
at jeg ikke har pengene til at anskaffe en fin racehund med mega lang
stamtavle. De daglige udgifter skal jeg da nok klare, men at skulle
smide 5000kr+ på bordet på een gang er altså ikke alle forundt. Heller
ikke selvom de forsøger at spare sammen til det.
Det er jo ikke fordi dyrene ikke har nogen værdi for en, men værdien
ligger måske ikke så meget i, hvor meget hunden/katten har kostet, men
i hvor meget glæde man kan have af dyret i hverdagen. Selvom man er
fattig behøver ens hund/kat nemlig ikke at lide nød. Jeg har da selv
prøvet at sulte, for at hunden kunne få det den skulle ha'. (Enten det
så var mad eller et dyrlægebesøg.) Det er nu godt nok nogle år siden
at det var sådan, for mit vedkommende, men jeg har været dér, og kan
udmærket sætte mig ind i hvorfor nogle mennesker, der _ikke_ har
pengepungen i orden gerne vil have et dyr. Der er jo ikke penge til
overs til at gå ud blandt andre mennesker og få lidt socialt samvær,
og så er det altså rart at man har hunden/katten at snakke med!
Og lige præcis i den sammenhæng er det lige meget om hunden er raceren
eller ej, og det er også underordnet hvad køn den har. Der bliver jo
ikke søgt en udstillingshund, men en "kammerat".
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ann K

Dato : 22-06-03 15:16

Hej Leyna.

>Og lige præcis i den sammenhæng er det lige meget om hunden er raceren
eller ej, og det er også underordnet hvad køn den har. Der bliver jo
ikke søgt en udstillingshund, men en "kammerat".

<> Lad mig allerførst lige beskrive min egen Bande...
Af mine 6 katte er de 3 racekatte med stamtavle... jeg har kun betalt penge
for køb af to af kattene = den ene huskat og den ene racekat... henholdsvis
ca 300 kr (+ ekstra foder) og 2500 kr... jeg har hidtil ikke udstillet mine
katte og har bestemt heller ingen ønsker om at blive katteopdrætter! Mine
katte er selskabsdyr - og intet andet! Men, bortset fra de to af mine
huskatte (særlige omstændigheder), er kattene blevet valgt udfra temperament
og tanker om deres funktion i en efterhånden større katteflok....

Så er der to hunde... et "gammelt" labrador-x og en ca 3 årig shetland
sheepdog (med stamtavle og hele pivtøjet)... Købsprisen har været hhv. 500
kr og 6000 kr...
Min sheltie er købt raceren, bla.a. fordi jeg _skulle_ være sikker på _ikke_
at få en hund, som ville blive for fysisk stærk for mig! Lab-x'et er købt
fordi min Mand ganske enkelt "forelskede" sig i den lille ti dage gamle
hundehvalp - og fordi han _altid_ har foretrukket at en hund ikke væltede,
blot fordi man klappede den! desuden havde hvalpen nogle virkelig
dejlige hundeforældre...

MEN - og det _her_ min hovedrysten i første indlæg kommer... Vi har _valgt_
bevidst _hvad_ det var, vi ville have indenfor dørene!
En ting er at ville have en hund/kat... men det gør vel ikke noget at man
gør sig nogle tanker om _hvordan_ dyret skal være!!! Heller ikke selv om det
"kun" er et selskabsdyr man søger!??
At anskaffe et dyr (her hund) _uden_ at gøre sig tanker om, hvordan det
voksne eksemplar vil være, er efter min mening _ikke_ særlig velgennemtænkt!

Jeg skal snart til at være opdrætter af Shetland Sheepdogs... og vil
naturligvis være uhyre kritisk med hvem, der får lov til at købe mine
"guldklumper"!!!
Men - at et menneske er villig til at betale 6000+ kr for en af mine hvalpe,
er faktisk ikke det som afgør, om man kan få lov til det!!!
Jeg vil endda ikke afvise at sælge en hvalp lidt billigere _hvis_ jeg kan se
at der er tale om en køber, som vil være "den perfekte hundeejer" - men som
desværre ikke kan betale fuld købspris!
Og jeg ville _aldrig_ (!) sælge til en person, som automatisk forsøgte at få
mig til at gå ned i pris... eller som ikke havde tænkt over, hvad en sheltie
egentlig er for en slags hund!

Hunde og katte anskaffes, som du siger, som oftest for at være til selskab
for ejeren... men så skal ejeren også vide, hvad slags selskab han/hun
ønkser! Og ikke bare gå efter, hvad Han/hun kan få smidt gratis i nakken!
(og dette var så et billede af den ideelle verden
Hvorfor tror du, der er så mange dyr, der ender på diverse internater???
Jeg er sikker på at det ikke har noget at gøre med den oprindelige pris for
dem - eller stamtavle eller fine udstillingsresultater... men snarere at det
skyldes at den første ejer _ikke_ har tænkt på at den der lille øøøøndige
blanding af broholmer og labrador (et ex!) vokser sig til noget af en
kæmpevovse! Når dyret bliver for stort (og stærkt) så giver mange op!

Mvh Ann

Fra : Eva Schmidt

Dato : 22-06-03 08:44

> [...]
udvej, at
> komme af med et par killinger. Der er dumme dyrejere overalt.

Ja, stakkels killinger, der havner hos disse pigebørn!
For jeg er desværre ikke i tvivl om, at de nok skal få respons på
deres annonce!
Når man kan finde på, at smide killinger i en grøft, på en
motorvej eller i en tiltapet papkasse, så kan jeg ikke tro, man
vil have nogen skrupler over, at give dem væk på denne måde.
Så er ens samvittighed vel altid lidt renere - for man har da
skaffet dem et nyt hjem, ikke??

Heldigvis var der da også seriøse annoncer på den nævnte side,
men de temmelig uheldige var der for mange af, efter min mening.
Er der overhovedet ingen kontrol med, hvad der bliver skrevet?
Det virker ikke sådan, for så var flere af annoncerne da aldrig
sluppet igennem!

mvh Eva

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-06-03 23:55

Det er skam forbudt, at sælge/overdrage dyr til børn under 16 år.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-06-03 10:27

Altså nu har jeg læst diverse indlæg om de stakkels killinger og de onde
onde børn.

Hvad er det for noget, det er da ikke børnene der tror at dyrene er legetøj
m.m.

Børnene er i den bedste overbevisning interesseret i den killing.. -de er
lidt snu, fordi de har fået at vide hjemmefra.. at de kun må få en kat hvis
de finder den.

Ergo opstiller de et lille scenarie hvor de så vil lade som om at de har
fundet kattene! - det er ikke hensigtsmæssigt.. men det gør altså ikke
børnene til onde!

Er der ingen af jer der har børn ??????? - sågar været børn ?????

hvem siger at børnene ingen ide har om at passe disse katte, hvem siger de
ikke har drivet der gør.. - at de vil kunne passe disse katte i flere år
?...

For mig at se er det da forældrene.. der er problemet - når de siger.. I må
kun få en killing hvis i falder over en i en skraldespand..

Og ja.. - havde jeg selv haft killinger havde jeg ikke udleveret killingerne
til de to børn.. - men ikke fordi jeg ser børnene som ONDE.. eller tror de
betragter killingerne som LEGETØJ - men fordi jeg kan sætte mig ind i
forældrenes situation.. *er selv kommet slæbende hjem med en kanin engang..
fordi jeg var blevet uvenner med veninden.. som havde en masse kaniner.. -
hvor jeg havde fået den ene* Det satte da mine forældre i et grueligt
dilemma, da de længe havde prædiket "vi skal ikke have flere dyr" - det var
faktisk lidt deres mantra.. - Men jeg fik lov til at beholde kaninen.. og
nej.. jeg antog den ikke for at være et stykke legetøj.. jeg vidste godt at
en kanin skulle passes osv.. - det endte faktisk med min lillebror også fik
en kanin...

Så derfor synes jeg lidt I er nogle Sortseere.. - og jeg synes det er
urimeligt at man kan konkludere at børnene ikke opfatter killingerne som et
dyr. osv.. hvad der ellers er sagt af ting.. som jeg synes er dybt
urimelige.

katja

Fra : Pil

Dato : 22-06-03 11:17

On 22/06/03 11:26, in article bd3sot$1ufv$1@news.cybercity.dk,
"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

<snip>

> hvem siger at børnene ingen ide har om at passe disse katte, hvem siger de
> ikke har drivet der gør.. - at de vil kunne passe disse katte i flere år
> ?...

Tjah. Jeg synes at 11 år er lige ung nok til at få ansvaret for et dyr, men
du har da ret: det er ikke *sikkert* at de ikke ville kunne passe en kat
ordentligt.

> For mig at se er det da forældrene.. der er problemet - når de siger.. I må
> kun få en killing hvis i falder over en i en skraldespand..

Helt enig - forældrenes indstilling er det største problem. Enten vil
familien gerne have kat (og så kan de gøre det ordentligt og velovervejet!),
eller også vil de ikke. At sige at ungerne må beholde en kat hvis de finder
den i en skraldespand er ikke ligefrem befordrende for kattens status - og
det vil vel heller ikke højne børnenes ansvarsfølelse at *forældrene* lægger
ud med at en kat er noget man finder i en skraldespand

Øv,

Pil

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-06-03 11:47

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message
> [...]

et
> dyr. osv.. hvad der ellers er sagt af ting.. som jeg synes er dybt

Hej Katja.

Tjah, det er da smart nok af tøserne at de sætter det der scenarie op i
annoncen, men ud fra de erfaringer jeg har med børn og dyr, ender det
*altid* med at de voksne skal passe dyrene - osse selv om børnene er 12-16
år gamle, og på den måde er det da ikke for smart, den måde de to unger
prøver med at skaffe sig en killing.

Jo, jeg har da selv været barn, og er vokset op med masser af dyr omkring
mig - 6 katte - 3 papegøjer - et par kaniner - diverse fisk (- min far var
dyrehandler i Allerød engang for længe siden - han opgav dyrehandelen, men
dyrene har han aldrig opgivet - heldigvis! ) - marsvin - egern - hunde -
den ene kanin fik jeg med hjem, da det gik op for den daværende (voksne)
ejermand at det *ikke* var en dværgkanin, og at dyr i det hele taget sviner
og kræver pasning...

Men, men men: Min erfaring fra egen familie, samt venner og bekendte er, at
det altid er de voksne der ender med at passe kræene.
Jeg ser såmænd ikke de to børn der som specielt onde - det er såmænd bare et
tilfælde af en knap så velgennemtænkt idé fra børnenes side - for nu at sige
det mildt.
Jo, de har da gjort sig store anstrengelser for at omgå forældrenes krav til
hvordan kattekillingerne anskaffes, og hvad så, når de får killingerne og de
opdager at det faktisk er levende, omsorgs- og pasningskrævende dyr sådan
cirka 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 4 uger om måneden, 12 måneder om
året - og katte kan jo nemt blive 15-20 år?
Plus neutralisering, vaccinationer, loppe- og ormemidler, foder, eventuel
transport til dyrlæge - det er da ikke billigt at have kat, så hvordan hulen
kan to teenagetøser - der nok garanteret knap nok har råd til at fylde
sms'er på deres mobiltelefoner - så have råd til at have katte???

Tit og ofte er det jo ikke ondskab fra folks side, når de anskaffer sig et
dyr, og derefter opdager hvor meget det egentlig kræver, for derpå at skaffe
sig af med dyret igen - det er ren og skær mangel på erfaringer, samt
ubetænksomhed - som i tilfældet med de to tøser her.

Men hvordan kan man i det hele taget blive forbavset mere, når man ser på
hvordan dyr behandles rundt omkring i dag?
Jeg har desværre svært ved at blive forbavset efterhånden - både over det
positive og det negative i, hvordan dyr behandles af nogle mennesker.
Så kan du kalde mig sortseer hvis du vil, eller kynisk - jeg foretrækker nu
at kalde mig realist.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-06-03 14:51

"Aragorn Elessar" <aragorn@NOSPAMwelles.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Katja.

Hejsa J

> [...]
> år gamle, og på den måde er det da ikke for smart, den måde de to unger

Tjaeh vi har hver vores erfaringer, dette er ikke min.. J

> [...]
> den ene kanin fik jeg med hjem, da det gik op for den daværende (voksne)
> ejermand at det *ikke* var en dværgkanin, og at dyr i det hele taget

Ja, nogle er jo heldige, jeg ville have givet min højre arm for sådan et
opvækst. - begge arme hvis mine forældre havde haft en rideskole *G* Men
med sådan en barndom må du da også netop kunne forstå at disse piger stræber
efter at få lov til at have bare et dyr ala en killing. De er bare ikke så
heldig at deres far slæber dyr hjem dagligt. - derfor må de selv gøre noget.

> [...]
> cirka 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 4 uger om måneden, 12 måneder om
> året - og katte kan jo nemt blive 15-20 år?

Ja her er jeg jo ved at falde om af grin lidt. Jeg er ikke i tvivl om
børnene er klar over der er tale om at dyrene er levende, og
pasningskrævende. Børn er ikke dumme.. - Så stiller du et lidt urimeligt
scenarie op, 24 timer i døgnet med mere. Okay.. er du hjemme 24 timer i
døgnet ? - skal katte kun have lov til at bo hos bistandsklienter ? - eller
det må nok være pensionister, eftersom der er tale om 15-20 år, en
bistandsklient kan jo nå et få job.. - en pensionist kan nå at dø.. -hmm
ergo, katte er kun forbeholdt folk der går hjemme som ingen udsigt har til
at gå på arbejdsmarkedet. PJAT.. Et barn kan give en kat ligeså meget glæde
i han eller hendes fritid, som den arbejdtsomme moder eller fader. - Og med
den kultur vi har i dag.. er det ikke normalt at skifte katte ud. Se blot på
diverse opdrættere m.m. Folk der flytter fra deres hjem med ikke vil have
katten med osv.. Vildkat.dk er fyldt med annoncer for katte som VOKSNE
mennesker ikke lige har kunne skaffe plads og rum til.

> [...]
> kan to teenagetøser - der nok garanteret knap nok har råd til at fylde
> sms'er på deres mobiltelefoner - så have råd til at have katte???

Det er klart her opstår problemet, men der bør forældrene jo så træde ind.
Problemet er jo ikke større end at det vil blive løst, når det opstår.

> [...]
> sig af med dyret igen - det er ren og skær mangel på erfaringer, samt
> ubetænksomhed - som i tilfældet med de to tøser her.

Det er børn, klart deres tankegang måske ikke rækker langt nok på
abstraktionsniveauet. Og well desværre falder visse voksne mennesker også
ind i den kategori.

Men lad da endelig ikke folk gøre deres erfaringer selv.. fordi det er meget
nemmere at sige, lille ven det kan du ikke overskue.. og så får vedkommende
slet ikke en chance for at vise, jamen det kunne hun sørme. - modargumentet
kan så være.. jamen hvad så hvis hun ikke kan ?- Ja ærgerligt.. Men vi har
jo alle taget/fået chancen for at bevise.. både overfor os selv og andre, at
vi er kompetente til at holde dyr.

> [...]
> Jeg har desværre svært ved at blive forbavset efterhånden - både over det
> positive og det negative i, hvordan dyr behandles af nogle mennesker.

Ja man hører så bestemt nogle skræmmehistorier der vil noget. Jeg forarges
endda også tit over noget som mange finder naturligt.. Som at katterier har
10 katte.. og langsomt skifter kattene ud, med kommentaren.. skal i alene
hjem.. - da hun ikke trives med de andre katte.. - alligevel har vedkommende
beholdt katten i 4 år, som tydeligvis har været et helvede for katten som er
eneboer af natur [altså.. den kat som ikke trives med andre katte]. Hvorfor
er det ikke usmageligt i folks øjne ?.. Hvorfor er det rimeligt at nogle..
folk afhængig hvem man er.. skifter kattene ud.. når de ikke længere kan
avles på.. - når man samtidig banker i bordet og siger når man anskaffer sig
en kat er det fandeme til den dør. Nu ramte det så lige opdrætterne **GG**
kunne have været andre.

> Så kan du kalde mig sortseer hvis du vil, eller kynisk - jeg foretrækker
nu
> at kalde mig realist.

Kalder dig ikke realist, kalder dig stadig sortseer - synes der er en
væsentlig forskel

> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK

MVH

KatjaStrofen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-06-03 17:46

> [...]
> efter at få lov til at have bare et dyr ala en killing. De er bare ikke så
> heldig at deres far slæber dyr hjem dagligt. - derfor må de selv gøre
===
Hej igen-igen.

Jo klart, men så må forældrene da opstille nogle klare regler for, hvad
ungerne må have af dyr, i stedet for at sige til dem at de må få en killing
hvis de tilfældigvis finder een et eller andet sted.
Altså sige: Okay, I må godt få en killing, og så tage med ungerne ud og se
på kattekillinger - bl.a. for at lære ungerne at dyr, ikke kun katte, bør
handles og behandles med respekt og omtanke.
Eller osse sige: Nej, vi har ikke tid, lyst og mulighed for at holde kat -
beklager, men sådan er det.
Jeg synes da ikke det er særlig godt at ungerne skal prøve at nærmest luske
sig til en kattekilling bag om forældrenes rygge!
Jeg kan da udmærket godt forstå ungernes trang til at have et dyr - dyr er
skønne og herlige, jeg bryder mig bare ikke om måden de prøver at anskaffe
sig en kat på.
===
> [...]

> katten med osv.. Vildkat.dk er fyldt med annoncer for katte som VOKSNE
> mennesker ikke lige har kunne skaffe plads og rum til.
Jeg ved skam godt at børn ikke er dumme - det jeg prøver at sige er at børn
vel tit og ofte måske ikke lige har tænkt nærmere på konsekvenserne ved at
tage et dyr til sig i det lange løb, og ikke bare her og nu-situationen.
Det jeg mente med '24 timer i døgnet' er, at dyr osse bliver syge eller
kommer til skade kl. lort om natten, eller i weekenderne. Det er ikke en
hverdagsforteelse - gudskelov, men det sker. Og der skal man jo så osse være
parat til at tage sig af kræene.
Det skulle jeg nok have gjort meget mere tydeligt, for som jeg ser det
overfortolker du det jeg skrev ret groft.
Men nok om det - mit synspunkt er, at ja: Børn kan godt få lov at have dyr,
men det er de voksne der står med det overordnede ansvar - både for dyrenes
og børnenes skyld.
===
> hulen
>

> Det er klart her opstår problemet, men der bør forældrene jo så træde ind.
> Problemet er jo ikke større end at det vil blive løst, når det opstår.
==
Jaeh det vil det da. Heldigvis. I de fleste tilfælde.
===

> [...]
> jo alle taget/fået chancen for at bevise.. både overfor os selv og andre,

Vel skal børn da have lov at vise/finde ud af, at de også godt kan - men
stadig - når det drejer sig om børn er det de voksne der bør stå med det
overordnede ansvar. Og det kunne jo også godt være at de voksne lærte lidt
om dyr ved det.
===

> [...]
> kunne have været andre.

> nu
>
> Kalder dig ikke realist, kalder dig stadig sortseer - synes der er en

===
Kald mig lige hvad du vil, bare du holder dig inden for det stuerene i det
danske sprog - jeg ser nu stadig mig selv som realist.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Line Blom

Dato : 22-06-03 19:11

Vi kan godt blive enige om at det forældrene har sagt til børnene, er
helt vildt langt ude og at de nok bare skulle have sagt nej, for det er
jo det de mener.
Vi kan også godt blive enige om at man ikke kan bebrejde børnene for de
ved ikke bedre........men derfra og så til at mene, at det er okay at
nogen så giver dem en killing, der må jeg stille mig lidt uforstående af
flere grunde.....

1 det er meget uforsvarligt at overlade et dyr til to små piger uden
forældrenes accept!
2 ikke nok med at det er killingen det går ud over hvis forældrene så
stadig siger nej, men prøv lige at tænke på hvordan pigerene så vil have
det!
3 Når man tænker over forældrenes indstilling til katten, hvordan tror
du så katten vil blive passet?

Derudover synes jeg, at det du siger katja med at folk skal have lov at
gøre deres egne erfaringer, det er også godt nok, det skal bare ikke ske
på bekostning af en lille forsvarsløs killing...... og alle dine
argumenter om katterier der udskifter katte og folk der skaffer sig af
med deres katte fordi der ikke længere er plads til dem..... Hvis du
synes det er forkert hvorfor bruger du det så som et argument for at de
piger skal have lov at få en killing?

Med venlig hilsen
Line Blom
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-06-03 21:38

"Line Blom" <blomdkKATTE@BAKKEmsn.com> skrev i en meddelelse
> men derfra og så til at mene, at det er okay at
> nogen så giver dem en killing, der må jeg stille mig lidt uforstående af
> flere grunde.....

Det har jeg faktisk ikke givet udtryk for - jeg sagde tydeligt jeg ikke selv
ønskede at give dem en killing hvis jeg selv stod og havde killinger - så
hop lige tilbage til mit første indlæg og læs det endnu engang.

Kan nemlig udmærket følge dig i dine grunde.

> [...]
> med deres katte fordi der ikke længere er plads til dem..... Hvis du
> synes det er forkert hvorfor bruger du det så som et argument for at de

Jeg bruger argumentet fordi.. hvis det er fuldt ud acceptabelt at visse
personer skifter katte ud.. hvorfor skal det så ikke være fuldt ud
acceptabelt andre gør det ? - min pointe var dobbeltmoralen.. - jeg mener
man skaffer sig et dyr - og beholder det.. - og ikke skifter dyret ud fordi
man hellere vil opdrætte NFO istedet for .. og derfor finder det mere
bekvemt at have kun NFO'er end den perser man måske havde.. så ud med den
osv..

Og jeg kan da godt se argumentet med den stakkels lille killing.. - men
synes stadig at børn og ja helst i samarbejde med voksne skal have plads til
at gøre sig egne erfaringer. - Tog du og dine forældre ikke også en chance
ved det første dyr DU/I anskaffede jer.

> Med venlig hilsen
> Line Blom
> - Tøm kattebakken ved privat svar
Katja

Fra : Line Blom

Dato : 23-06-03 15:04

> [...]
> hop lige tilbage til mit første indlæg og læs det endnu engang.
>
> Kan nemlig udmærket følge dig i dine grunde.

Ej det må du sk... undskylde, læste det lige igen og kan godt se at jeg
lige havde misset dit IKKE..... må hellere læse lidt langsommere

> [...]
> man hellere vil opdrætte NFO istedet for .. og derfor finder det mere
> bekvemt at have kun NFO'er end den perser man måske havde.. så ud med den
Det kan jeg også godt se, men det er nok bare fordi jeg aldrig selv
ville fremhæve noget jeg var uenig i som et argument for et eller andet,
nok nærmere omvendt!!!
Så i mit hoved gav det bare slet ikke menig men nu forstår jeg vidst
hvad du mente (håber jeg

> [...]
> at gøre sig egne erfaringer. - Tog du og dine forældre ikke også en chance
Sådan som du skriver det nu er vi vidst næsten enige, lige bortset fra
den med helst i samarbejde med voksne, men det er nok fordi jeg synes at
det er det vigtigste hvis børnene skal få noget positivt ud af det!
Med hensyn til mine egen opvækst, så har mine forældre aldrig anskaffet
sig et dyr for vores skyld men udelukkende for deres egen, fordi de selv
elsker dyr, så jeg er også en af de "heldige"

Men det der umiddelbart er i det fra "my point of view" er at hvis
forældrene ikke bryder sig om katte og børnene for "gennemtrumfet" at de
vil have en kat, kan man forestille sig at de vil se hvordan forældrene
opfatter og behandler katten og man kan risikere at børnene lærer det
adfærdsmønster(lidt stillet på en spids)
og så er det måske ikke de bedste erfaringer de gør sig, så synes jeg
det er bedre at de venter til de flytter hjemmefra og selv kan bestemme
dyrets "skæbne"

nå men jeg kunne jo skrive stolpe op og stolpe ned, så jeg tror bare jeg
slutter nu............

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-06-03 11:54

> [...]
> børnene til onde!
>
> Er der ingen af jer der har børn ??????? - sågar været børn ?????

damn det bringer minder frem denne debat....
skal gerne fortælle min lille historie for dem der ikke lige husker den....

da jeg var barn boede min mor og jeg sammen med en mand og hans søn.... i de
år vi boede sammen med ham fik vi (jeg) en hund af mine
reservebedsteforældre...... da vi så flytter fra ham beholder han hunden da
vi flytter i lejlighed og han bliver i huset....
jeg laver som 10 årig en slumaftale med ham om at hvis pjevs får hvalpe så
skal jeg have den ene af de hvalpe.... min mor kender intet til den
aftale.....
det uundgåelige (for en fritløbende hund) sker og hun bliver gravid ca 1½ år
efter.... han beholder som lovet en hundehvalp til mig, og ringer til min
mor og fortæller at om 8 uger skal vi altså have hund*G*
og hund.... det fik vi...... jeg var lige fyldt 12 da hun blev født, og hun
levede 10 skønne år sammen med min mor og jeg... de sidste 3 år boede jeg
dog ikke hjemme hos hende, og hun var tydeligt min mors hund.... men ikke
desto mindre havde vi aldrig fået hende hvis det ikke have været for mig ;)

min mor ville ikke have byttet hende væk for noget, lige som jeg heller ikke
ville, men det ændrer ikke det faktum at jeg gik bag min mors ryg og lavede
en aftale om at få en hund hun ikke kendte noget til....
;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-06-03 16:39

In <bd4c7q$2tge$1@news.cybercity.dk> KatjaStrofen wrote:
> [...]
> for katten som er eneboer af natur [altså.. den kat som ikke trives
> med andre katte]. Hvorfor er det ikke usmageligt i folks øjne ?.

Hej Katja

Nu er jeg ikke opdrætter.. men som jeg har forstået det, er det oftest
sådan at den hypotetiske (hun?)kat i de 4 år har været fertil - og
derfor i toppen af rangordenen i katteflokken.
Nu - efter de 4 år - er hun så blevet steriliseret, fordi hun ikke skal
ha' flere killinger pga. alder, en mislykket fødsel, der endte med
fjernelse af "hele molevitten" - eller hvad ved jeg. Og som kastrat
ryger hun så ned ad rangstigen lige pludselig. Og det kan katten ikke
altid klare psykisk.
Derfor omplaceringen til nyt hjem alene, hvor hun kan være dronning igen.
Det er altså ofte en ny situation der er opstået. Jeg tror altså ikke
nogen har en kat der vantrives totalt i årevis, for så "pludselig" at
gøre noget ved det

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-06-03 17:00

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> skrev i en meddelelse >
> [...]
> altid klare psykisk.
> Derfor omplaceringen til nyt hjem alene, hvor hun kan være dronning igen.
Okay var faktisk ikke klar over den psykiske effekt, der er ved at den
pludselig grundet en kastration ryger ned i rangordenen.. - vil jeg da lige
prøve at finde ud af..

tak man lærer jo noget nyt hele tiden

> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte
> Donna og Dittes katteside: http://siamis.com

katja

Fra : Ida

Dato : 22-06-03 17:06

--
> [...]
> gøre noget ved det
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej Ann *s*

Tak for den kommentar, du har helt ret
Jeg holder lige så meget af mine avlskatte, som alle andre holder af deres
kælekatte og jeg ønsker det der er bedst for *dem* - de er ikke kun avlsdyr,
men i aller højeste grad mine kæledyr også*s*
Når en kat - som du skriver Ann - bliver kastreret, så ryger den nederst på
rangstigen og så er det bedst for *katten* at få et nyt godt hjem, hvor den
kan slippe for det stress det er at kæmpe sig op på den plads, den ikke
længere kan få.
Det er forskelligt fra kat til kat - alt efter hvor på rangstien den før var
+ dens personlighed generelt - om det er bedst for den at komme i enehjem,
eller om den vil have stor glæde af en anden kats selskab, hvor denne også
selv er kastreret eller har en mild personlighed.
Det er altid svært at skulle være nødt til at finde et nyt hjem til sin kat,
men jeg vil langt hellere tænke på kattens behov og trivsel, end jeg vil
være egoist og beholde katten i et miljø den ikke trives, fordi *jeg* er
stækt knyttet til den - katten skal skam nok klare sig uden mig *s*

Ida

DK CorkyCoon