Erfaring med Carbo Plus CO2 system ????
Fra : Jens

Dato : 21-06-03 18:41

Overvejer at købe et CO2, er der nogen der har tips og erfaringer om hvad
man skal købe ??

Det skal være i et 500 liter akvarie i helsingør, vores PH ligger på 7,5 til
8,1 og dH på ca 18(mener jeg der stod) og det er vist meget hårdt.

Håber i kan hjælpe :)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-06-03 10:42

Jens wrote:
> [...]
>
> Det skal være i et 500 liter akvarie i helsingør, vores PH ligger på 7,5 til
> 8,1 og dH på ca 18(mener jeg der stod) og det er vist meget hårdt.

Så vidt jeg kan forstå så er CarboPlus ret dyrt i drft til så store
akvarier, lidt afhængig af hvor CO2 der skal tilsættes.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 11:42

hvad skal man så købe ???

er det bedst med et flaske system ???

Fra : Søren Steffensen

Dato : 22-06-03 13:05

Har haft et system kørende i et 325L med nogenlunde de samme værdier og der
holdte en ny plade ca 6 måneder.

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 14:29

gav du den max ydelse med tænd/sluk sammen med lyset ???

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-06-03 15:05

Søren Steffensen wrote:
> Har haft et system kørende i et 325L med nogenlunde de samme værdier og der
> holdte en ny plade ca 6 måneder.

Nu er det karbonathårdheden der er vigtig her og den var ikke opgivet.
Forbruget afhænger i høj grad af mængden af planter og deres vækstrate.

<KLIP>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-06-03 15:02

Jens wrote:
> hvad skal man så købe ???
>
> er det bedst med et flaske system ???

Desværre er det sådan at de systemer der giver den bedste komfort,
største præcision og laveste driftsudgifter er de dyreste i indkøb.

Jeg har selv en 6KG AGAflaske, et komplet setup med magnetventil etc.
samt en Aquastar MIDI-computer... men nu er jeg også udpræget
teknikliderlig

Dét system er jeg glad for.

<KLIP>

Fra : Jens

Dato : 22-06-03 16:31

hvad koster et sådan anlæg og er der en risiko ved en sådan flaske ???

Fra : Jens

Dato : 23-06-03 20:53

Ingen der har erfaring og gode råd angående co2 anlæg ???

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-06-03 22:08

Jens wrote:
> Ingen der har erfaring og gode råd angående co2 anlæg ???
>

> "Jens" <jens.thrane@hinkel.dk> skrev i en meddelelse

Køb en trykflaske, lidt ventiler og noget slange og brug det istedet for
carboplus og lignende.

Det er langt billigere i længden.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Arild Madsen

Dato : 24-06-03 12:19

Jens wrote:
> [...]
>
> Det skal være i et 500 liter akvarie i helsingør, vores PH ligger på 7,5 til
> 8,1 og dH på ca 18(mener jeg der stod) og det er vist meget hårdt.

Sukker, vann og gjær (sats metoden) den billigste løsningen i innkjøp.
Desverre er det altid en fare for at det krasjer hvis det gjæringen går
for fort. Den krever mere arbeid enn de andre metodene men er rimelig i
drift.

Carbo pluss er relativt rimelig i innkjøp grei å justere, men
driftkostnadene er ganske høye. Best egnet for små akvarier på grunn av
driftkostnadene.

Gasflaske med regulator er en dyrere løsning men drift utgiftene er små.
Selv bruker jeg et gammelt CO2 brannslukningsaparat med en vanlig
trykkreduksjonsventil og nåleventil bregnet for CO2. Det er også mulig å
kjøpe magnetventil for å ungå å tilsette CO2 om natten. Har du veldig
mye penger som du vil bruke så får du kjøpt en komputer med pH probe som
styrer CO2 tilførselen(dyrt)

Noen her har snakket om ombygde sodamaskiner som et meget billig
alternativ, men dette kjenner jeg ikke til.

Arild Madsen