Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
zoom
Fra : Fudge

Dato : 21-06-03 18:17

Hej jeg har købt et digital kamera olympus camedia c-220 zoom. og jeg syntes
at når jeg zoomer helt ud og tager billedet bliver det neget sjøret. er det
fordi det er et billig kamera? jeg fik af vide at det er et rigtig godt
kamera

Fra : KNL DtP

Dato : 21-06-03 21:53

"Fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg har købt et digital kamera olympus camedia c-220 zoom. og jeg
syntes
> at når jeg zoomer helt ud og tager billedet bliver det neget sjøret

Prøv og tjeck hvor mange gange *optisk* dit kamera kan zoome. Hvis det
nu er f.eks. 3x og den kan gå ud til 9x, så er de sidste 6x forstørrelse
digital. Dvs. at kameraet bare forstørrer pixlene, som den kunne zoome
ind til ved 3x.

Jeg vil anbefale at du holder din inden for den optiske græsen, hvis du
vil ha' optimal billedkvalitet. Du kunne jo også bare beskære billedet i
dit billedbehandlingsprogram, og derved zoome ind på motivet.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Sonil

Dato : 23-06-03 22:17

> [...]
det
> fordi det er et billig kamera? jeg fik af vide at det er et rigtig godt

Hejsa,

Jeg har samme kamera og havde/har samme problem. Som en anden har svaret så
skal du slå digital zoom fra og kun bruge de 3*optisk. Det hjælper en del.
Dog har jeg fortsat problemer med uskarpe billeder når jeg bruger zoom hvis
ikke der er masser af lys. Jeg var til min datters gymnastikopvisning som
blev afholdt i en hal hvor der efter min mening var masser af lys fra et hav
af neonrør i loftet. Uanset mente kameraet at lukkertiden skulle være 1
sek., og det er jo svært at holde det stille i 1 sek. og endnu sværere hvis
man bruger zoom. Kameraet har så 2 måder at måle lyset på, enten spot eller
et eller andet gennemsnit, men det har jeg ikke haft tid til at afprøve om
vil hjælpe.

Summa sumarum er jeg ski..træt af at man ikke kan indstille manuelt med
hensyn til filmhastighed, blænde og lukkertid.

Mvh
Søren

Fra : rAnders

Dato : 25-06-03 11:30

"Sonil" <sonil@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> et eller andet gennemsnit, men det har jeg ikke haft tid til at afprøve om

Prøv at fokusere på et meget lyst punkt, feks lystofrørene og tryk udløseren
halvt ned, så vil kameraet sætte en mindre lukkehastighed, du kan så rette
kameraet mod motivet og tage dit billede.
Afstanden til det lyse punkt og motivet skal helst have samme afstand.
Det er heller ikke sikkert der er lys nok men lukketiden bliver mindre og du
kan altid gøre billedet lysere i et fotoprogram.

Hilsen rAnders.