Spørgssmål ang forsvarsarbejde.
Fra : Ann K

Dato : 21-06-03 17:29

Hejsa.
Egentlig ønsker jeg ikke at diskussionen for eller imod blusser op igen! Vi
kan jo alligevel aldrig blive enige
Men jeg har set noget på en træningsplads, som jeg meget gerne vil have svar
på!

Det drejer sig om "bideleg" med en _hvalp_!!! Alder ca 4½ - 5 måneder...
race - Schæfer... køn - hanhund...
Instruktøren står med et reb, hvori man har bundet en klud/bidepølse...
hunden skal så fange kluden... så langt så godt - dét har jeg set før! :)
Dog aldrig tidligere med så ung en hund! Og da slet ikke at man "legede" så
_længe_... ca 3 kvarter uden reelle pauser!!! Bagefter blev hvalpen puttet
ind i en bil - og man tog så endnu en hund ud - denne gang en voksen...
Med ingen af hundene så jeg at de fik lov til at "afreagere" helt efter den
stress, som bidelegen nødvendigvis _må_ have givet... især hvalpen virkede
enooormt fysisk træt, men var alligevel "oppe at køre"... (Hmm - håber man
forstår min formulering!?)
Senere begyndte man at træne "bideleg" med et helt hold (især) unghunde...
dette gjorde man ved at _føreren_ holdt en klud foran hunden og så
opfordrede hunden til at bide i denne, der blev rusket og rusket... og
enkelte hundeførere brugte kluden til at slå hunden i hovedet - måske for at
provokere den til at tage fat???
En fører blev bidt af sin egen hund - eller i det mindste fik han et snap i
fingrene!

Er det bare mig der er "sippet"??? Må indrømme at jeg _ikke_ har set
bidetræning foregå på denne måde tidligere...
Der, hvor jeg ellers har set det trænet, har man _ikke_ brugt hunde yngre
end ca 1 år... man har heller _aldrig_ ladet føreren holde en klud, som
hunden skulle bide i... Det har altid været figuranten, der "styrede" reb
med bidepølse og senere en "muffe"... på intet tidspunkt er hunden blevet
opfordret til at bide i noget, som _føreren_ har holdt!
Og jeg har heller aldrig set figuranten slå efter hunden med hverken
bidepølse eller muffe!!! Samtidig har jeg set, hvor stor vægt, der er blevet
lagt på at hundene får lov til at afreagere... både ved at få ros og guf af
figuranten - men også ved at man har ladet dem lave en eller anden form for
næsearbejde eller lignende bagefter...

Det jeg her sidst har set, forekommer mig _ikke_ særligt hensigstmæssigt (og
da slet ikke for hvalpen)... men er det "bare mig"???

Jeg er i en position, hvor jeg _har_ mulighed for at gøre noget ved denne
træning... men skal jeg egentlig det???

Jeg vil utroligt gerne have nogle svar fra de her i gruppen, der træner
forsvarsarbejdet!!!
Hvad mener I om det, jeg har set???
Jeg ønsker dog _ikke_ mere eller mindre nedladende bemærkninger eller
mudderkast... men meget gerne en ordentlig diskussion om indlæring af
forsvarsarbejdet
Får jeg jeres "metoder" at vide, har jeg jo også en målestok, for om det jeg
har set, virkelig er så "forkert", som jeg egentlig har på fornemmelsen at
det er....

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-06-03 23:52

Hej Ann

Jeg synes det du beskriver lyder ret grotesk. Da jeg lærte forsvarsarbejde,
begyndte hundene med at bide (lege) med en sæk, derefter gik man over til at
lege med ærmet og tilsidst med ærmet på figuranten.

Vi trænede ikke den enkelte hund ret længe, og den fik altid lov til at
afreagere på sækken/ærmet uden nogen holdt i det.

Jeg mener "afreaktion" er alfa og omega i forsvarsarbejde, og man behøver
ikke gejle hunden op for at den kan lære det. Enhver træning af
forsvarsarbejde bør slutte med at hunden hilser venligt på figuranten.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lou

Dato : 30-06-03 16:21

Hej

Jeg mener ikke der er korrekt at lade hunden/hvalpen afreagere efter
forsvarsarbejdet. Det bygger på at man bruger hundens byttedrift, dvs
den skal slutteligt have byttet med "hjem" i de fleste tilfælde bilen,
det er regtigt at den er oppe at køre og det skal den også være for at
nå det maximale resultat. Efter 1/2 times tid kan man så tage hunden
ud igen og gå lydighed eller hvad man nu vil....spor bør man ikke gå
umidelbart efter forsvarsarbejdet, da hunden jo er oppe at køre, og
der skal være ro på sporet.

Det med at slå hunden med pøllen/kluden må da bygge på en
misforståelse, man bruger absolut ikke det som hunden skal bide i til
at slå med. Der imod bruger man på ældre bide sikre hunde der ikke
tygger at markere med enten stok leele piskesmeld, for at se om hunden
har mod og kampdrift - dette er meget vigtigt at den har og bliver
særskildt vurderet til prøver og kårringer. Man skla passe meget på
med undge hunde og man gør det slet ikke med hvalpe...
mht til forsvarsarbejde er der ikke noget ivejen for at starte tidligt
det skal bare afpasses til alderen ex vaske skind til hvalpe/unge
hunde, MEN man må bare ikke lægge en større byrde på hunden end den er
uddannet til...

Jeg kan iøvrigt anbefale en bog af Mûller "forsvarshunden" den koster
omk 200,- kr. den beskriver hele uddannelsen på en god og brugbar måde
- den er alle figuranters bibel...

Mht til tirring af hunden så er det altid figuranten der har arbejdet
med det og ikke hunde ejeren - det er jo ejeren den skal passe
på!!!!!!!!!
Boldmotivation kan minde noget om deet, og der er der ikke noget
ivejen for at man bruger til sin træning - hvvis nogen skulle være i
tvivl. det er der nok ikke men alligevel.

det er iøvrigt sjældent at hunde trænet i forsvars arbejde bider
umutiveret - Den hund der har flest bide skader er sjovt nok ikke
schæferen eller rotweileren, men goldenretriver - den søde familie
hund som man troer den sidste til at bide.
Iøvrigt bør alt bide arbejde foregå ved uddannet figurant og under
ordnede forhold - hvis en fig. bærer sig tpbeligt ad er det klubbens
opg. at stoppe det.
Der er jo som bekendt de få brådne kar der ødelægger det for os
seriøse...

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 01-07-03 07:56

> [...]
> nå det maximale resultat. Efter 1/2 times tid kan man så tage hunden
> ud igen og gå lydighed eller hvad man nu vil....

Hej Lou

Jeg er helt sikker enig i at man ikke bare skal lade hunden afreagere, men
jeg er ikke helt sikker på at det er en god ide at lade hunden afstresse i
bilen - i hvert fald har jeg lært at det er bedre at hund og fører går sig
en tur. I hundens tempo så den kan nå at snuse alt det den gider. Det der
med at blive parkeret i bilen minder lidt for meget om en straf ovenpå et
godt stykke arbejde og det er jo ikke meningen.

> Det med at slå hunden med pøllen/kluden må da bygge på en
> misforståelse,

Ja - begynder vi ikke at lege med forsvarsdrift i stedet så?

> mht til forsvarsarbejde er der ikke noget ivejen for at starte tidligt
> det skal bare afpasses til alderen ex vaske skind til hvalpe/unge
> hunde,

Selv om det er grundlaget for forsvarsarbejde er det vel bare byttedriften
med arbejder med. Vi er formodentlig enige, jeg vil bare ikke kalde det
forsvarsarbejde på det niveau.

/Kim

Fra : Lou

Dato : 02-07-03 17:43

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message news:<3F01307B.B466935D@hum.auc.dk>...

> [...]
> med arbejder med. Vi er formodentlig enige, jeg vil bare ikke kalde det

Hej...
Du har helt ret, det skulle jeg have forklaret bedre, det er på et
lidt andet niveau end egentligt forsvarsarbejde.

m.h.t. at lade hunden løbe op til bilen, så bringer den jo byttet
hjem...mm. den ikke er glad for bilen, så har du jo nok ret i at den
opfatter det som en straf, det vil jeg da ikke afvise. Men hvis hunden
er glad for bilen så er det korrekt at den bringer byttet hjem i
hulen. Der lader man den så sidde til den selv slipper
ærmet/pøllen/vaskeskindet, giver den vand, da de ofte er tørstige
efter den omgang.
Hvis jeg gik tur med min hund lige efter c-arbejde ville den hyle og
trække vildt efter figuranten fordi at den er kørt op, dette ville
stræsse den - hvor imod i bilen er den "hjemme" - Det skal lige siges
at min nuværende hund er 16 mdr. og vi kører en del drift på og ikke
så meget lydighed indenfor c-arbejdet endnu - det kommer og for at
nogen ikke skulle tro at det er uden kontrol, så skal det siges ar
hunden er på B niveau lydighegsmæssigt og vi går op til BHP1 til
efteråret. Det er altså kun til c-arbejdet at jeg passer på ikke at få
for meget lydighed på endnu, men det kommer ( det er for ikke at tage
for mange drifter fra ham )

Fra : Claus

Dato : 02-07-03 18:07

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efteråret. Det er altså kun til c-arbejdet at jeg passer på ikke at få
> for meget lydighed på endnu, men det kommer ( det er for ikke at tage

Min hund er 11 mdr. den kan ronderer og bevogte og har en fin standhals. Den
bider på voksen ærme og kan slippe på komando og bevogter selvstændigt. 3
skridt tilbage og arme op er intet probs. Alt det har den lært uden at blive
kørt op og uden hylen og skrigen men der er trænet meget ro.
Man kan sagtens træne lyd. i gruppe c fra de er helt små men det kræver lidt
nytænkning.

Har du Schæfer og træner i Schæferklubben ?

Claus

Fra : Lou

Dato : 09-07-03 21:29

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message news:<bdv33g$2ml$1@sunsite.dk>...
> [...]
> nytænkning.
>
> Har du Schæfer og træner i Schæferklubben ?

Hej...
Ja, jeg har schæferhund og træner i schæferhundeklubben...
Ja man kan sikkert godt få lydighed på tidligt, Jeg er startet
forholdsvis sent med denne hund og er lidt nervøs for at pille for
mange drifter af , ved at kræve for meget lydighed for tiligt - det
skal jeg nok få på.
Jeg syntes at det er flot at du allerede er kommet så langt i c-
arbejdet med din hund, men er du ikke bange for at den bliver kørt for
hurtigt frem for tidligt, hvis du forstår!

Fra : Claus

Dato : 11-07-03 13:32

> [...]
> arbejdet med din hund, men er du ikke bange for at den bliver kørt for
> hurtigt frem for tidligt, hvis du forstår!

Hej.

Jeg kunne næsten gætte at du havde schæfer.

Min hund kommer ikke for hurtigt frem, den bliver bare trænet på en anden
måde end i schæfer klubben og det gør, at der er meget mer' styr på hunden.
Alt det der med at den falder i drift..det er noget pladder Bare fordi
en hund står og galper helt vildt og kaster sig ud i linen efter fig.
betyder ikke at den har flere drifter end min hund, der ikke siger noget og
sidder helt stille til den får anden besked.

Jeg lærer hunden at bide mens den er i ro og alt C-træning foregår uden
stres, det betyder at hunden kan koncentrere sig om gode bid og
bevogtningerdvs. når hunden har sluppet ærmet er den helt i ro og der er
ingen efter bid eller anden uro.

Claus

Fra : Lou

Dato : 12-07-03 19:52

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> wrote in message news:<3f0eb0b7$0$32436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> stres, det betyder at hunden kan koncentrere sig om gode bid og
> bevogtningerdvs. når hunden har sluppet ærmet er den helt i ro og der er

Hej...
Ja du ved vel bedst - der er din hund, jeg er bare lidt bange for at
det skal gå for hurtigt så forarbejdet ikke er godt nok( min egen
hund)
Hvor træner du ?
Jeg mente heller ikke at hunde der ikke galper og rykker ikke har
noget drift og at hvis man har styr på hunden -så er den
driftsløs...men der er -for lidt og -for meget af alting, og man skal
"læse" sin egen hund - det er vi vel enige om.
I schæferklubben sørger vi også for at få ro på hunden, når den skal
slippe eller holde ærmet. bl.a ved at stryge den over siden, når den
står og holder ærmet - men jeg mener også, at når ærmet bliver trukket
ud af munden på den fordi den ikke holdt fast , så skal den gå frem og
- VIL fand....have det ærme igen...der er jo et bytte! hvis den ikke
gør det er den driftaløs - ikke!!!

I bund og grund troer jeg ikke at vi er særligt meget uenige i
c-arbejdet, det hele er jo om øgnene der ser og læser

Fra : Claus

Dato : 12-07-03 23:08

> Hvor træner du ?

Jeg træner på en privat plads, vi er nogle stykker der har sammen med
forskellige racer.
Så kommer jeg lidt i en schæfer kreds og lidt i belgierklubben.

> I schæferklubben sørger vi også for at få ro på hunden, når den skal
> slippe eller holde ærmet. bl.a ved at stryge den over siden, når den
> står og holder ærmet

Er den oxo i ro inden den bider??

> [...]
> ud af munden på den fordi den ikke holdt fast , så skal den gå frem og
> - VIL fand....have det ærme igen...der er jo et bytte! hvis den ikke

Nej det mener jeg ikke den er , der er ingen grund til at trække ærmet ud af
munden på den , når den har vundet det.
Hvad vil du opnå ved at trække i ærmet når den har vundet det ?

> I bund og grund troer jeg ikke at vi er særligt meget uenige i
> c-arbejdet, det hele er jo om øgnene der ser og læser

Jeps.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-07-03 12:17

> [...]
> ud af munden på den fordi den ikke holdt fast , så skal den gå frem og
> - VIL fand....have det ærme igen...der er jo et bytte! hvis den ikke

Skal man være ked af det (=er det problematisk) hvis hunden slipper ærmet eller pøllen så snart det (byttet) er i ro
og hundeføreren stryger hunden som beskrevet?

/Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-07-03 15:53

Hej Lou

Nu er det vist mig der ikke udtrykker mig klart. Hunden skal selvfølgelig som du siger bære det nyvundne
bytte tilbage til hulen (=bilen), men når så gruppe c-arbejdet er forbi og figuranten har smidt bukserne
(For nu at undgå misforståelser vil jeg lige sige at en figurant også har et par figurantbukser) mener
jeg at man bør lufte hunden og sikre sig at den ikke bærer rundt på for meget ubearbejdet stress. Det
lyder meget teoretisk og psykologisk, men man skal blot tilbringe 'stilletid' med sin hund.

/Kim

Fra : Eifel

Dato : 07-07-03 11:23

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message news:<3F044368.C54B10C0@hum.auc.dk>...

> [...]
rundt på for >meget ubearbejdet stress. Det lyder meget teoretisk og
psykologisk, men man >skal blot tilbringe 'stilletid' med sin hund.

Hej / Kim !

Interessant, dét der med "stilletid" efterfølgende bidearbejdet. Vil
du ikke prøve at forklare mig, hvordan den stilletid påvirker din hund
(ja-ja jeg ved godt den afstresser o.s.v.) - men jeg mener, hvordan du
mener at have konstateret, at dette påvirker din hund i _selve_
bidearbejdet ?

Har du prøvet ikke at have stilletid og så have set næste træning, at
det har påvirket negativt at du ikke havde stilletid forrige gang du
var til træning ? Forstår du ?

Eller har du haft en anden hund før der ikke havde stilletid og som
havde problemer i bidearbejdet, fordi den efter dit skøn ikke havde
stilletid, eller hvordan ?

PS: ingen ironi - helt seriøst ment.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-07-03 10:32

Hej Eifel

Jeg har intet belæg for at påstå at det er den eneste saliggørende metode til afstresning, og jeg har
heller ikke konkrete dårlige erfaringer fra selve bidearbejdet, men det er heller ikke her jeg mener at
resultatet heraf skal høstes.

Jeg er muligvis en lille smule traumatiseret (selvironisk overdrivelse) af den første hund jeg trænede
med for hun var en ’barsk’ dame og ikke velegnet til en 16-årrig debutant. Jeg siger ikke at gruppe
c-træningen gjorde dette hverken værre eller bedre, men med de efterfølgende spadseretur i de omliggende
marker mener jeg at jeg understregede overfor hunden at jeg kunne være leder i mange forskellige
situationer, og at tid sammen med mig ikke blot var stress og jag.

Ud over det så mener jeg også at man i højere grad får en chance for at overvåge den afstresning som
sker, og modvirke at hunden får sjove vaner i sådanne studer. Uden på nogen måde at virke dogmatisk
kunne det muligvis have hjulpet i den sag hvor en uheldig figurant blev bidt. Jeg mener blot hvis man er
sammen med sin hund i de stunder den afstresser kender man dens luner og kan påvirke dem i positiv
retning.

Svarer det på dit spørgsmål?

/Kim

Fra : Eifel

Dato : 14-07-03 18:14

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message news:<3F0A8F88.3DBA431C@hum.auc.dk>...
> [...]
> sammen med sin hund i de stunder den afstresser kender man dens luner og kan påvirke dem i positiv

Hej /Kim !

Så først dit svar d.d.

Ja Kim - det synes jeg var et godt svar, som jeg forstod så udmærket.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

Fra : Kimmi

Dato : 15-07-03 05:27

Hej Kim.
Undskyld at jeg lige blander mig lidt. For der er noget jeg ikke helt rigtig
forstår, hvad er det for noget stress du her omtaler?
Mener du hermed at c arbejde er stressfuld for hunden? og er det noget man
for en hver pris bør undgå?
Eifel omtalte i et tidliger indlæg noget med at få hunden under ro når den
har ærmet i munden ved at bl.a stryge hunden på siden. Denne øvelse har IMO
ikke noget med afstresning af hunden at gøre,men derimod de første skridt
for indlæring af lydighed i c-træningen en øvelse jeg mener der er blevet
misforstået af mange!.
Men jeg er dog helt enig med dig i hvad angår din afstresning metode,
afstresning af hunden kan kun forekomme gennem bevægelse.Håber så at jeg
ikke har misforstået dit indlæg ved indblandning af en tråd jeg ikke har
fuldt med på, i så fald så må du gerne give mig et slag i rumpetten..)))
Mvh/Kimmi

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-07-03 08:57

Hej Kimmi

Du skal ikke undskylde for dit indlæg - her er ordet jo frit for alle der har
noget på hjertet. Jeg tror ikke du har misforstået mit indlæg, og selv om du
havde, kunne jeg aldrig finde på at gribe til korporligheder!!!

C-arbejde får hunden op i højgear, og det er nok ikke forkert at kalde det
stress. Jeg mener ikke der er nogen grund til at undgå det om end man
naturligvis skal omgås det med resspekt. Jeg mener blot stress er blot naturens
måde at tune kroppen på, og det hunden oplever under c-arbejdet svarer til det
stress man føler hvis man indlever sig i f.eks. en fodboldkamp. Når Eifel siger
at man kan stryge hunde beroligende hen af siden under træningen mener jeg
heller ikke det er afstressning, men derimod medvirker det til at hunden lærer
at styre sin iver og sin stress.

/Kim

Fra : Stampemus

Dato : 21-07-03 10:35

Hej Kim,

Jeg er helt enig - stress er ikke altid en dårlig ting..

F.eks. er en agility bane også en stor stress faktor for mange hunde - men
derfor betragter vi det jo ikke som et dårligt træningsredskab

Mange hundehilsner
Pia

Fra : Kimmi

Dato : 22-07-03 04:16

Hej Pia
Meget interessant! kan du måske prøve at give et par eksempler på hvordan i
udnytter denne stress factor som træningsredskab.
mvh/Kimmi

Fra : Stampemus

Dato : 22-07-03 14:36

Hej Kimmi,

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået dit spørgsmål. Er det fordi
du ikke ved hvad Agility er?? Eller hvad man kan bruge det til i forbindelse
med lydighedstræning??

Mange hilsner
Pia

Fra : Kimmi

Dato : 22-07-03 23:44

Hej Pia.
Jeg er med på hvad Agility gå ud på. Du skrev i dit indlæg::
>F.eks. er en agility bane også en stor stress faktor for mange hunde - men
derfor betragter vi det jo ikke som et dårligt træningsredskab

Du mener selv at stress ikke altid er en dårlig ting, ok helt i orden!! Men
hvordan bruger i og benytter i jer af stress som et træningsredskab på en
Agility bane, eller i lydighedstræning.

Fra : Stampemus

Dato : 28-07-03 14:56

Hej Kimmi,

Man kan sige at Agility banen er en stress faktor i sig selv. Hundene elsker
forhindringerne og kan blive meget ivrige..

Stress i en kortere periode holder hunden såvel som et menneske oppe på
dupperne ... og det er der ikke noget usundt ved..

Det usunde ligger i at hvis hunden i længere tid udsættes for stress så
tager den skade...ligesom vi mennesker gør...

Stressfaktoren er der i at man træner lydighed sammen med andre hunde - her
"presses" hunden på en anden måde end hvis man træner alene....jeg går ud
fra at det er sådanne eksempler du leder efter??

mvh
Pia

Fra : Kimmi

Dato : 29-07-03 00:40

Hej Pia.

> Hej Kimmi,
>
> Man kan sige at Agility banen er en stress faktor i sig selv. Hundene
elsker
> forhindringerne og kan blive meget ivrige..

Helt sikkert Pia! Men det ser jeg ikke som at være stress. Men blot som en
naturlig drift hos hunden, der bliver stimuleret.

> [...]
>
> Det usunde ligger i at hvis hunden i længere tid udsættes for stress så
> tager den skade...ligesom vi mennesker gør...

Helt enig Pia.....

> [...]
> "presses" hunden på en anden måde end hvis man træner alene....jeg går ud
> fra at det er sådanne eksempler du leder efter??

Ja!!!..... Men hvad jeg ikke rigtig forstår er, hvorfor presses hunden på
en anden måde end hvis man træner alene. Hvori ligger forskellen?
mvh/Kimmi

Fra : Stampemus

Dato : 29-07-03 08:06

I og med at der er andre hunde til stede som man træner mere eller mindre
træt op ad - så øges presset på hunden for at kunne koncentrere sig fuldt og
helt om det føreren forlanger...

Jeg træner f.eks. samtidig med at der bliver trænet forsvarsarbejde i den
anden ende af træningsarealet....

Det tager lige et par gange inden hundene helt og fuldstændigt kan
abstrahere fra det og så længe det står på har det en ret stor stress
faktor - da de fleste af hundene jo gerne vil ned og lege...

Det er jo meget forskelligt fra hund til hund hvor stor stressfaktoren er i
sådanne tilfælde....og som sagt jeg siger ikke det nødvendigvis er en dårlig
ting at arbejde med stress som en del af træningen...

Pia

Fra : Kimmi

Dato : 30-07-03 02:24

Hej Pia.
Et meget god forklaring og svar tak for det Pia
Stressfaktoren i lydighedsarbejde er efter min mening er den vigtigste del i
lydighedsarbejde.Og det er netop der igennem vi kan opnå den flotte
lydighed.
> sådanne tilfælde....og som sagt jeg siger ikke det nødvendigvis er en
dårlig
> ting at arbejde med stress som en del af træningen...
Det er bestemt ikke en dårlig ting! det er en af de bedste ting man kan
arbejde med når vi taler om lydighed. Men hvordan man kan bruge og påvirke
stress på hunden og omdanne det til vores fordel og samtidig lære hunden at
nyde godt af det, er som sagt en anden sag, og nok uden for denne tråd! Og
en af de ting der nok er brugt af de ganske få, og er IMO den afgørende
faktor om hvorvidt man bliver ham/hende der kommer til at stå på vinder
podiet, og er som sagt et undværligt element hvis man vil være på toppen i
sin sport!.........

Fra : Kimmi

Dato : 22-07-03 04:01

Hej Kim
> [...]
du
> havde, kunne jeg aldrig finde på at gribe til korporligheder!!!
Nej! det tror jeg nu heller ikke du kunne finde på hmmmmm øv )))

Problemet jeg havde med forståelsen af dit indlæg var mere på hensyn til
brug og valg af dit ord stress.Det med at tage hunden på en gåtur efter en
stress oplevelse er vi 100% enige om. At bruge ordet stress i sammenhæng med
C-arbejde mener jeg er lidt uheldig, fordi ordet stress for dig, mig og alle
ande, og forståelsen for dette ord er forbundet med noget der er negativ
=ikke godt for hunden.Og har dermed misledt befolkningen og forståelsen
omkring C-arbejde og brugshunde sporten. Når man taler om C-arbejde, der får
hunden op i højgear, mener jeg at man bør omtale det som et af de naturlige
drifter hunden er naturligt er i besidelse af. Og stimulering af disse
naturlige drifter i sig selv, mener jeg ikke er medvirkene til at frembringe
stress i hunden.På sammme måde ved stimulering af vores egne naturlige
drifter f.eks vores sex drift skulle frembringe stress ved brug af disse
drifter!!!!?Hmmmmm det kan jeg så ikke lige huske, men det kan jeg så hutig
finde ud af.....jeg smutter!!!
mvh/Kimmi

Fra : Eifel

Dato : 14-07-03 18:15

Fra : Eifel

Dato : 14-07-03 18:15

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-07-03 14:09

> Jeg kan iøvrigt anbefale en bog af Mûller "forsvarshunden" den koster
> omk 200,- kr. den beskriver hele uddannelsen på en god og brugbar måde
> - den er alle figuranters bibel...

Hej Lou

Hjælp - Forsvarshunden er hverken at finde på bibliotek.dk, Aalborg
Universitetsbibliotek eller Nordjyske Landsbibliotek. Den eneste jeg kan
finde er Helmut Raisers bog af samme navn, mens en Manfred Müller har
skrevet bøger om sporhunde. Vil du hjælpe mig på sporet af 'din bibel'?

/Kim

Fra : Carina Graversen

Dato : 09-07-03 02:08

H E Y ....

> [...]
> finde er Helmut Raisers bog af samme navn, mens en Manfred Müller har
> skrevet bøger om sporhunde. Vil du hjælpe mig på sporet af 'din bibel'?

Mon ikke det er Manfred Müllers »Brugshundens ABC - fra hvalp til ideel
brughund« der tænkes på ???

Aalborg bibliotek har flere af dem, der pt. ikke er udlånt
http://nobis.njl.dk/is/WBIB/query-sh.asp?base=<i=brugshundens%20abc%20fra%
20hvalp%20til%20ideel%20brugshund@

En OK bog, der dog er ved at være lidt gammel
- Jeg købte selv »Advanced Schutzhund« af Ivan Balabanov sidste år, og den
kan helt klart også anbefales (dog er den ikke oversat til dansk)...

Hilsen
Carina

Fra : Claus

Dato : 08-07-03 18:46

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

> - Jeg købte selv »Advanced Schutzhund« af Ivan Balabanov sidste år, og den
> kan helt klart også anbefales (dog er den ikke oversat til dansk)...

Æv bæv...jeg har bare et video bånd med "guden" Ivan.

Claus

Fra : Bufas

Dato : 22-06-03 05:14

Hej Ann K !

> [...]
> klud/bidepølse... hunden skal så fange kluden... så langt så godt -
> dét har jeg set før! :) Dog aldrig tidligere med så ung en hund!

Der hvor jeg træner BYTTEDRIFT, er det meget alm at hvalpen kommer til
træning et par gange eller 3 inden den skifter tænder. Man træner ikke
mens hunden har tandskifte.

Og da
> slet ikke at man "legede" så _længe_... ca 3 kvarter uden reelle
> pauser!!! Bagefter blev hvalpen puttet ind i en bil -

3 kvarter lyder til at være meget længe ! men det er jo svært at vurdere
når man ikke har set hunden IRL. Hva mener du med reelle pauser ??? hvor
hunden slet ikke laver noget ??? eller mener du at der ingen bærefase var
???

> [...]
> nødvendigvis _må_ have givet... især hvalpen virkede enooormt fysisk
> træt, men var alligevel "oppe at køre"... (Hmm - håber man forstår min

hvad mener du med at afreagere ??? Er det her du mener bærefasen ????

Stres ? Ja naturligvis stresser en hund under træning, og det er godt med
stress, så længe de ikke kører oppe i det "røde fælt" For når en hund
stresser i det røde fldt er indlæringen lig NUL.

> [...]
> hunden i hovedet - måske for at provokere den til at tage fat???
> En fører blev bidt af sin egen hund - eller i det mindste fik han et

Man kan sagtens selv træne byttedrift med sin hund. men ikke ved at holde
kluden hen foran hunden. det gøres ved at lave zig-zag bevægelser væk fra
hunden, nede på jorden (det er jo sådan et bytte bevæger sig IRL)

> [...]
> at få ros og guf af figuranten - men også ved at man har ladet dem
> lave en eller anden form for næsearbejde eller lignende bagefter...

der hvor jeg træner, leger man alt ind i hunden, og som sagt et par gange
inden tandskift. og efter tandskift, starter man op på den egentlige
træning. Guffer har jeg vist aldrig set i forbindelse med byttedrift. da
belønningen er jo byttet..... så hva enten om det er klud, skind, pølle
eller ærme. Slå er jo et hård ord at bruge ???? jeg har set hvor man har
tjattet til hunden med klud/pølle for lige at få hunden til at reagere på
at det er altså her der sker noget, men ikke _slå_ det har jeg aldrig
set.

> Får jeg jeres "metoder" at vide, har jeg jo også en målestok, for om
> det jeg har set, virkelig er så "forkert", som jeg egentlig har på
> fornemmelsen at det er....

Det er meget svært at tage en vurding af hva du har set, da man ikke selv
har været der. Og tingene kan ses på mange forskellige måder. men jeg
håber da at dettte har hjulpet lidt, eller så bare spørg

Mange hilsner

Bufas

som i aften er at finde på Hundechatten fra kl 20 på
http://icq.homepage.dk