"kiosk-øvelse"...
Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 30-03-01 17:16

Jeg mener selv, at jeg har en forholdsvis nem hund...
Dog fornemmer jeg visse problemer, når jeg er nede i "døgneren"..
Det lille kræ (samojedhund, 5 1/2 md.) kan ikke klare "presset"..
Han bjæffer og bjæffer ligeså snart jeg er gået ind..

Jeg har tænkt på visse øvelser, hvor han står i snor, og jeg forlader ham i
kort tid..
Ligesom når man øver "alene hjemme"...
Problemet er bare, at jeg ikke ved hvor en sådan øvelse kunne foregå uden at
genere alt for mange i omgivelserne.

Han er god til at være alene hjemme, men ligeså snart vi skal lave
"kiosk-øvelsen" er han helt ustyrlig.
Er det fordi, han tænker, at nu er jeg endelig kommet hjem, så er det med at
holde øje med mig...?

Er der nogle, der kan komme med et lille råd om en øvelse, der har lidt
effekt?

n i e l s r o s e n f e l d t

Fra : Stine

Dato : 30-03-01 18:51

Hej
Kender så udemærket dit problem *S*

Du kan jo træne det allevegne, hvor der er mulighed for at binde din hund af
og så gå rundt om et hjørne - bare væk så han ikke kan se dig
Jeg plejer at træne mine hvalpe med at smide en håndfuld godbidder (
pølser-ostetern) og så gå mens de er optaget af dem. I starten "løber" jeg
ind i Brugsen efter smøger / ugeblad - bare noget enkelt - og kommer meget
hurtigt ud igen. Indtil videre er det gået ret godt. Dog er min sidst
ankomne hvalp dog ikke helt så fokuseret på godbidderne, så hun hyler
Men jeg er overbevist om at hun nok snart skal lære det.

Held & lykke
Stine

Fra : Ann K.

Dato : 30-03-01 20:56

Hej Niels.
Indtil for et par måneder siden ville jeg heller ikke have været nervøs for
at lade nogen af mine vovser vente udenfor butikker... men så var der
faktisk en ganske ung schæferhvalp, der forsvandt (læs; blev stjålet) uden
for vores lokale Brugs Oven i købet en lørdag formiddag, hvor alle jo
handler...
Siden har jeg ganske enkelt ikke turdet at binde hundene af udenfor- heller
ikke selv om jeg bare skal ind og hente avisen!
Ja, ja - jeg maler Fa**** på væggen... men det er åbenbart, hvor grotesk det
end lyder, en risiko man også skal tage med i sine overvejelser inden man
forlader sin hund et offentligt sted!
Hunden er stadig ikke fundet...

Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 30-03-01 22:44

Hej Ann,
hvad er det dog med de Brug'ser ;c)
Da min forrige hund Dinah var ca. 1 år gammel, stod hun uden for vores
lokale Brugs, da jeg kommer ud, bløder hun ud af munden, jeg får fjernet et
"fremmedlegeme", som viste sig at være en ølkapsel, men der var en duft af
chokolade :c(
Fra da af trænede jeg hende i ikke at tage imod noget fra fremmede, hun var
så dygtig(ros?) at selv mine bedste venner kunne stå og vifte med godbidder
uden at hun tog det, kun når jeg var i nærheden spiste hun det.

Jeg efterlader ikke Laika udenfor med mindre at jeg kan se hende hele tiden,
det skyldes alene den oplevelse som jeg havde med Dinah for snart maaaange
år siden.
(Hvem sagde Psykosomatisk oplevelse?)

Ang. hunden som hyler, så er fremgangsmåden meget lig "alene" hjemme
øvelsen.
Jeg har kun "hyle" problemet når tøsen her er i løbetid, hvilket hun er pt
og det er kun når hun ser sin "kæreste" i bagboens have ;c)
Med Forårshilsner til alle 2+4 benede(+ dem med evt. proteser!)
Martin & Hvem ka? Laika :c)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-03-01 08:50

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a2uoa$9t$1@news.inet.tele.dk...

Hej Martin og Ann

> hvad er det dog med de Brug'ser ;c)

Ja det må du da nok sige .. bliver pludselig så glad for at jeg stædigt har
holdt fast ved at mine hunde i al fald ikke skal stå og aldrig har stået
bundet på offentlige steder ... det eneste sted jeg har efterladt mine hunde
bundet er faktisk ude på træningspladsen mens jeg lige er inde at få en
sodavand eller en kop the efter træningen. Mange har gennem årene anset mig
for tosset fordi jeg ikke tør lade hundene stå bundet på offentlige steder
.... men lige nu har jeg det egentlig godt med den holdning.....

Sidder så dog og tænker på hvad søren der får folk til at stjæle hunde eller
behandle dem som du Martin har oplevet med din tidl. hund ... frygtelig
tanke at folk kan få sig selv til sådan noget ...

god Weekendhils fra
Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-03-01 12:36

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>Mange har gennem årene anset mig
> for tosset fordi jeg ikke tør lade hundene stå bundet på offentlige steder
> ... men lige nu har jeg det egentlig godt med den holdning.....

Hej Ami,
jamen god weekend til dig og de 2x 4 ben ;c)
Jeg er også blevet mødt med undrende blikke, når jeg fortæller at jeg ikke
lader min hund stå bundet på off. steder.
Nu er det med Dinah jo mange år siden, så kald mig bare tosset, men har man
en gang prøvet sådan noget, ønsker man det ikke gentaget.
Kapslen havde lavet en dyb flænge i Dinahs tunge, så dem der har gjort det,
har da været "skudt i roen".
At nogle så mener at det jeg var ude for var "drengestreger", beroliger mig
altså ikke.

Folk her er generelt meget glade for hunde især hvis man husker at samle op
efter dem ;c)

Med nethyggehilsen
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-03-01 17:15

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a4fgl$hid$1@news.inet.tele.dk...

Hej Matin og Laika!!

> At nogle så mener at det jeg var ude for var "drengestreger", beroliger
mig
> altså ikke.

<> nej det er da også en sølle trøst ... men de "drenge" må bestemt mangle
et led i deres
opdragelse tror jeg ... eller have store problemer .... de fleste forældre
opdrager da forhåbentlig deres børn til at have respekt for dyr ....

> Folk her er generelt meget glade for hunde især hvis man husker at samle
op
> efter dem ;c)

Ja men det burde jo også være en selvfølge at man som hundeejer viser sine
omgivelser dette hensyn ....

Fortsatgodweekendhils fra
Ami (var det slagtilfælde eller noget i den stil det betød ))

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-03-01 17:35

Hej Ami,
tja, Akut Mycardia Infakt(give and take some stavefejl) ;c)
Men så er det man tænker på disse Franskmænd:
De siger jo Mon Ami ;c)

Ditto Hilsen herfra
Martin & Laika.

Fra : Randi Lundberg

Dato : 02-04-01 18:30

"Anne-Marie Prange Madsen" > <> nej det er da også en sølle trøst ... men de
"drenge" må bestemt mangle
> et led i deres
> opdragelse tror jeg ... eller have store problemer .... de fleste forældre
> opdrager da forhåbentlig deres børn til at have respekt for dyr ....

Ja, ikke alle ihvert fald, desværre.
Jeg lod en dag min hund stå uden for kiosken, hvor jeg kun var inde meget
hurtigt. Da jeg kom ud stod der en dreng på ca. 6 år og drillede min hund
med en lang kæp.
Det mest chokerende var at moderen stod ved siden af uden at reagere! Da jeg
bad drengen (venligt - men bestemt!) om at holde op omgående, gloede moderen
på mig som jeg var en sindssyg, hysterisk kælling. Hendes knægt havde i
hvert fald ikke gjort noget forkert....
Jeg var rystet.

Mvh. Randi

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 31-03-01 17:29

"Kosmonauten" <martino@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> "fremmedlegeme", som viste sig at være en ølkapsel, men der var en duft af

- snip -

> [...]
tiden,
> det skyldes alene den oplevelse som jeg havde med Dinah for snart maaaange

Fedest, tak alle sammen... Nu bliver jeg da egentlig også nervøs for at lade
guldklumpen stå på offentlige steder...

(Problemet er jo løst, så... ??) Ikke helt, men jeg har fundet en måde at
træne ham på.

Tak for de gode råd.
God week-end.

n i e l s r o s e n f e l d t..

Fra : Ann K.

Dato : 31-03-01 19:04

Hej Niels.

>Fedest, tak alle sammen... Nu bliver jeg da egentlig også nervøs for at
lade
guldklumpen stå på offentlige steder...
(Problemet er jo løst, så... ??)
<>Ja, ja - det _var_ meningen at skræmme dig!
Hvis det ikke var fordi jeg vidste at guldklumpen gøede, fordi den blev
forladt og var ked, ville jeg da foretrække at den gav konstant lyd... jeg
mener - så kan man da høre om den blev stjålet!!!!
Hmmm - skulle måske lære vovserne dét... Njarj, nok ikke alligevel - ville
jo nok blive grundigt upopulær i lokalområdets butikker, når jeg binder to
åndssvagt galpende køtere fast lige uden for indgangsdøren Så hellere
ordne indkøbene mens vovse ligger derhjemme og dovner....

>....men jeg har fundet en måde at træne ham på.
<>Hvordan (spørges der nysgerrigt ? Ligesom "alene hjemme"???

Mvh Ann

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 01-04-01 12:49

"Ann K." <tsars@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> forladt og var ked, ville jeg da foretrække at den gav konstant lyd... jeg
> mener - så kan man da høre om den blev stjålet!!!!

Nåhh ja, så er der alligevel en lille fordel dér..

- snip-

> <>Hvordan (spørges der nysgerrigt ? Ligesom "alene hjemme"???
> Mvh Ann

Ja, sådan set. Et svar længere oppe inspirerede mig.. Så det bliver nok
noget med en voldsom belønning, når jeg kommer tilbage, altså hvis han tier
stille.. Ellers er sandsynligheden for at han galper nok så meget større..
(Altså hvis han bare for en belønning selv om han gøer...)
Det kommer nok til at tage nogle timer at vente på han stopper med at gø,
men jeg tror ikke meget på at skælde ham ud, blot fordi han "kalder" på mig.
Det virker lidt forkert...

Bedste hilsner

Niels og den larmende hund.

Fra : John

Dato : 31-03-01 18:44

Hej Martin og rumdoggy!.

Det er sgu sørgeligt hvad folk kan få sig selv til .

Jeg holder bevidst altid et skævt øje ud til Basse, når vi
er på morgenvandring til den lokale døgner. Han er typen
der sætter sig velovervejet ned og venter, men da hans
godmodighed er så gennemtæsket god, er jeg ikke i
tvivl om at han også kunne finde på at tage underlige ting fra
fremmed smurt ind i lækker chokolade!.

På mange måder burde man hellere aldrig gøre sin hund
til en "Brugs-Hund - fik i den ". Man burde jo tage
at gøre de to ting adskilt og jeg er sikker på at det også
ville være meget mere sundt for hund og ejer -
( i den psykosomatiske retning ).

Venlige hilsner og forsat god weekend.
John og den Creative-labs.
www.basses-hundeguide.dk
www.basses-hundeguide.dk/forum/forum.asp

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-03-01 20:45

Hejsa John,
1-0 til SIF ;c)
Som jeg skrev tidligere, bliver Laika kun sat udenfor, hvis jeg kan se
hende, så det sker kun om søndagen når vejen lægges forbi den lokale(ej
Basse's Bodega ;c) ) Kjuvajt tank.

Hvad der får folk til at stjæle el. give bundne hunde et el. andet "møg",
har jeg desværre ingen forklaring på.

Du kan forøvrigt se de nyeste fotos af Spacedoggy'en fra næste fredag, da
regner Rumcenteret i Vigerslev med at være "oppe" igen ;c)

Masser af Klø bau' ør til "Vor" Basse.
Martin & Ba'la'Laika ;c)

Fra : Oddball

Dato : 11-04-01 21:13