Foto
IBM760 5420
Teil 3020
mystisk med formattering af CF-kort, canon~
Fra : Peter T.

Dato : 21-06-03 10:12

I irritation over det buggy software, der fulgte med Canon G3, prøvede jeg
rare ACDsee 3. Men der gik vist ged i CF-kortet og nu har jeg vist fået
det på fode igen.
Men efter at have forsøgt at få det formatteret det i først mit Canon,
derefter i mit gamle HP 320 digicam og tilsidst igen i mit Canon G3 (hvor
formatteringen omsider lykkedes), så fortæller mit Canon mig, at kortet er
på 121 MB.

Så vil jeg lige høre; er der reelt kun 121 MB i et 128 MB cf-kort eller?

Svaret er nok nej, men jeg spørger for at være 100% sikker.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Peter T.

Dato : 21-06-03 15:11

Peter T. wrote:

> Så vil jeg lige høre; er der reelt kun 121 MB i et 128 MB cf-kort
> eller?

Det er så rigtigt efter et besøg hos platan foto, da det er lige knap 128
millioner bytes (og derfor 128 mb) på et CF-kort.

Fra : emj

Dato : 21-06-03 17:09

On Sat, 21 Jun 2003 14:10:45 GMT, "Peter T." <n@d.a> wrote:

>Det er så rigtigt efter et besøg hos platan foto, da det er lige knap 128
>millioner bytes (og derfor 128 mb) på et CF-kort.

Ja, selve formatteringen fylder også lidt.
Du kan sammenligne med en diskette, som jo heller ikke kan indeholde
1.44 MB men kun 1.38 MB
Hilsen emj

Fra : Peter T.

Dato : 21-06-03 17:23

emj wrote:

> Ja, selve formatteringen fylder også lidt.
> Du kan sammenligne med en diskette, som jo heller ikke kan indeholde
> 1.44 MB men kun 1.38 MB

Præcis. Eller som en 80 GB harddisk, der ikke er på 80 GB, men kun omkring
73 GB.

Fra : michelangelo

Dato : 22-06-03 15:09

Det skyldes vel at filsystemet tager en del af pladsen ?

Mvh Lasse

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-06-03 18:32

"michelangelo" <essal@nospam.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Det skyldes vel at filsystemet tager en del af pladsen ?

Der går 1024 byte på en KB, 1024 KB på en MB, 1024 MB på en GB, osv...

Det vel sige at en harddisk på 80.000.000.000 byte (som der er på en 80 GB)
altså kun har:

80.000.000.000/(1024*1024*1024) = 74,5 GB

Det samme med floppydisken og ramkortet på hhv:

1.440.000/(1024*1024) = 1,37 MB
128.000.000 (1024*1024) = 122 MB

Og det er altså ikke fordi at formatteringen eller filsystemet fylder.

mvh Frank