min kat dør snart :'(
Fra : Violent.Spot

Dato : 21-06-03 08:17

hej

Jeg var igår ved dyrlægen med min kat, og der fik vi at vide at han med al
sandsynlighed har FIP, smitsom bughindebetændelse, i tør form *piv*
Denne sygdom er altid dødelig, og uheldbredelig *pivpiv*
Vi regner lige nu med at have ham i max. et par uger endnu... *pivpivpiv*

Jeg kom sådan til at tænke på: Hvis det var jer, ville I så gøre nogle
specielle ting med jeres kat?
Nogle oplevelser der bare skulle nås?
(Lige nu overfodrer og forkæler vi ham på det groveste. Vi var lige oppe og
købe en kalkunsteak til ham...)

triste hilsner
Jesper H. Petersen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-06-03 08:57

Hej Jesper

Ja det er en meget trist besked at få, det bedste I kan gøre for ham er som
du også selv er inde på, at give ham
alt det, han synes er dejligt, og så når I kan se at nu
overskygger de dårlige tidspunkter, de gode, så tag
ham til dyrlægen, mange FIP-katte får det rigtig svært
imod slutningen, så er det bedst at lade dem få fred.

mange trøstekram

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 21-06-03 09:11

"<klip>> > Vi regner lige nu med at have ham i max. et par uger endnu...
*pivpivpiv*

> Jeg kom sådan til at tænke på: Hvis det var jer, ville I så gøre nogle
> specielle ting med jeres kat?
<klip>

Sikke da en sørgelig melding at få, jeg ville uden at tøve et splitsekund,
tage fri fra arbejde og bruge al min tid med katten, naturligvis også diske
op med livretter mv. Men samværet ville jeg prioritere højst.
Jeg kender ikke noget til den sygdom, men jeg håber det bliver en smerteløs
afsked for alle parter.
Mange trøstende tanker!
--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Pia Thomsen

Dato : 21-06-03 09:14

"Violent.Spot" <no.w@y.man> skrev i en meddelelse
> Jeg kom sådan til at tænke på: Hvis det var jer, ville I så gøre nogle
specielle ting med jeres kat?
Nogle oplevelser der bare skulle nås?

Hej Jesper

Min søster havde en kat der fik FIP (det er det tætteste eksempel, jeg har)
og hun fik efter diagnosen knap en uge for at se hvordan det gik, men hun
begyndte at være urenlig - i og med at hun ikke kunne nå hen til bakken (jeg
tror faktisk ikke hun kunne mærke at nu var det nu) Når det til det
eller lignende, synes jeg at man bør gøre en ende på det, så det er
nedværdigende for katten. Men ellers er der vist ikke meget, du kan gøre....
Det er en modbydelig sygdom!!
--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-06-03 09:12

Hej Jesper!
Hvor jeg dog føler med dig! Vi mistede selv vores dejlige elskede
Gonzo d. 13/6. http://www.shunozahra.dk/dansk/gonzo_erindring.htm

Det er så uretfærdig når sådan en sygdom skal tage ens guldklump væk

Men jeg ville, hvis jeg var jer, få taget en test for en sikkerheds
skyld. Der er mange katte når der bliver fejldianoseret, hvor en
opduktion efter aflivningen viser at de ikke havde FIP alligevel

Vores Gonzo havde været syg en måneds tid, og havde det ikke godt til
sidst, så da vi fik svar på prøverne forrig fredag, blev han aflivet
samme dag. Jeg ville dog, da jeg lige havde fået resultatet afvide,
gerne vente til om mandagen, så vi kunne havde weekenden sammen med
ham, men på den anden side, er det synd at trække hans smarte ud, for
vores skyld.
Så vi sad sammen med ham i soveværelset (hvor han havde været isoleret
fra de andre katte) i et par timer og nussede, snakkede og græd.
Derudover fik han alle de daggamle kyllinger han kunne spise. Gonzo
elskede daggamle kyllinger mere end noget andet, så det skulle han
have lov at få som det sidste.
Ellers kan jeg ikke sige andet end, vær sammen med jeres kat, forkæl,
nus, græd hvis I har brug for det. Det er forfærdeligt at gå igennem.
Og så håber jeg, at I vil gøre jeres kat den tjeneste at sidde med ham
når han skal bort. Det er betyder meget for en kat at den kan mærke at
I er hos den. Det er på en eller anden måde meget smukt når man får
aflivet et dyr, fordi det går så stille og roligt for sig. Og det
fortjener de jo også

Held og lykke med det hele!
Mange tanker fra Louise & kattene
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-06-03 10:11

On 21/06/03 9:17, in article 3ef406d4$0$15310$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
"Violent.Spot" <no.w@y.man> wrote:

> [...]
> Nogle oplevelser der bare skulle nås?
> (Lige nu overfodrer og forkæler vi ham på det groveste. Vi var lige oppe og

Det var da ualmindelig trist

Hvordan er diagnosen stillet? Der skal *mange* blodprøver til, før FIP
diagnosen kan stilles... Det er en lumsk sygdom
Hvilke symptomer har jeres kat?
En måde at lindre symptomerne på kan være at give katten kortison i en
periode.

Med triste hilsner, Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ragna

Dato : 21-06-03 10:51

Når det kommer så vidt, at I er nødt til at give ham fred, så prøv at
undersøge muligheden for, at dyrlægen kan komme hjem til jer selv for at
give jeres mis den sidste sprøjte.
Vi har været så heldige med vores dyrlæge, at alle de tre katte, som vi har
haft gennem de sidste mange år, har fået lov at sove ind i deres egen sofa,
når den tid kom.
Det har været en stor trøst for os, at vi kunne spare missen for den sidste,
traumatiske tur til dyrlægen.
Måske kan I undersøge mulighederne i god tid.

--
Mange medfølende hilsener fra Ragna

Fra : Jynis

Dato : 21-06-03 11:24

> [...]
> Nogle oplevelser der bare skulle nås?
> (Lige nu overfodrer og forkæler vi ham på det groveste. Vi var lige oppe

Hej Jesper
Det var vel nok en trist melding at få. Men jeg tror nu nok jeg havde gjort
kort proses og beet dyrlægen om at forkorte det syge liv , Det er en smitsom
sygdom , der er tale om , og ikke uden smerter for katten.
Det er vist mest af egoistiske grunde man trækker tiden og ikke i kattens
tarv. Det er også en svær beslutning at tage, men den bliver ikke lettere.
Den får det ikke bedre og døden kommer ingen uden om.
I har vel også givet den så godt et katteliv som muligt , så behøver i ikke
at have skrupler ved at give så human og værdig afslutning på livet som
muligt.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Violent.Spot

Dato : 21-06-03 12:46

Hej igen

Vi venter lige nu på svar fra en blodprøve, og får den i løbet af næste uge.
Vi har fået taget røngtenbilleder, hvor det var meget svært at adskille de
forskellige organer fra hinanden, de flød nærmest sammen og var iøvrigt
utydelige, hvilken bl.a. er et symptom på tør FIP. Derudover er han langsomt
begyndt at tabe sig, og har ikke så stor ædelyst. Dog hjælper det lidt når
han får godbidder, men dåsemaden er ved at være lidt yt, han patter højest
lidt gele af... Han har også symptomer på neurologiske problemer (også tegn
på tør FIP, der angriber hjernen og centralnervesystemet) som kommer til
udtryk i at han går lidt underligt med bagbenene, lissom han går på vat. Han
har også hård mave.
Problemet er at han herhjemme er en meget glad og aktiv kat, der stadigvæk
leger med de andre katte. Han elsker at lege med os, stadigvæk, omend jeg
synes at hans energiniveau daler lidt efterhånden (hvilket nok hænger sammen
med at han ikke spiser så meget...)
Overvejende lader han stadigvæk til at have det godt og være glad, og lige
så snart vi får en fornemmelse af at han ikke har det godt, vil vi
selvfølgelig lade ham aflive, ingen tvivl om det. Vi har kun haft ham i lidt
under et år, og vil derfor gerne nyde den lille smule ekstra tid vi kan få
sammen med ham. Stadigvæk så længe at hans velbefindende har højeste
prioritet!

Mange tak for jeres støtte, håber aldrig at andre kommer ud for dette... :'(

--
Jesper H. Petersen

Fra : Violent.Spot

Dato : 22-06-03 17:05

For at lindre kattens sidste dage har vi tænkt en del på alternativ
behandling, bl.a. healing. Vi har hørt en del om Reiki-healing, og ville
gerne vide om nogen her har noget kendskab til den slags, eller andet der
måske kunne gøre hans liv lidt lettere på det sidste?

--
Jesper H. Petersen

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-06-03 19:50

Hej Jesper!
Jeg er selv Reiki healer og gjorde det på Gonzo da han var syg. Jeg
kunne desværre ikke mærke nogen forskel på ham, men han nødt det
meget.
Healing er jo heller ikke noget der virker med det samme. Det er
noget du skal have gjort over en lang periode, og så vil det langsomt
blive bedre og bedre, men jeg er ikke i tvivl om at din kat vil nyde
det.
Vores egne katte får det også gjort selvom de ikke er syge. De får det
bare dejligt af det

Held og lykke!

Mange tanker fra Louise