Psykiske skader ved trækkelege
Fra : Louise Viborg

Dato : 20-06-03 18:46

Hej!
Jeg har læst, at hunde kan få psykiske skader af at lege for meget
trækkelege. Er der nogen der ved hvorfor?
Baluka er vild med at lege trækkelege med hans røde gummiring, men
jeg vil da nødig skade ham!
Det er iøvrigt selv samme gummiring, som Rinnie's Balto var godt igang
med at gnaske itu, efter at have piftet hans fodbold og bidt huller i
hans yndlings gummi avis *G*

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-06-03 19:02

> Det er iøvrigt selv samme gummiring, som Rinnie's Balto var godt igang
> med at gnaske itu, efter at have piftet hans fodbold og bidt huller i
> hans yndlings gummi avis *G*

*rødmer*

Balto har en mission... _alt_ legetøj - uden undtagelse - skal splittes
tålmodigt ad!
Har faktisk findet sådan en gummi-noget-gris som det endnu ikke er lykkedes
ham at spise... Og han har lovet at ta' lidt legetøj med til Baluka næste
gang vi kommer på besøg!
Dyrhandleren var helt fortvivlet da han havde fremvist flere stykker legetøj
og kunne gi' garanti for at hunden ville få svært ved at spise det og jeg så
fortalte ham Balto havde ødelagt sådan en på under 3 timer! Haha..

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-06-03 19:18

Jaja, og Baluka havde brugt næsten 3 mdr på at prøve at bide hul i
hans fodbold og det var aldrig lykkes, og så gør Balto det indenfor 5
min *G* Men Baluka er skam glad for hans nye "flade" bold *G*

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : JBH

Dato : 20-06-03 20:32

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Jeg har læst, at hunde kan få psykiske skader af at lege for meget
> trækkelege.

Hvor har du læst det ?

mvh
JBH

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-06-03 21:55

Jeg læste det i dyrebrevkassen på denne side:
http://www.hundeskolentrofast.dk/hundeskolen/index.htm

Fra : Moses

Dato : 20-06-03 21:49

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Jeg har læst, at hunde kan få psykiske skader af at lege for meget
> trækkelege. Er der nogen der ved hvorfor?

Risikoen for de psykiske skader opstår ved ensidig træning/leg.
Den samme påstand som ved trækkelege, kan man også læse om boldlege.

Hvis trækkeleg er den eneste for for beskæftigelse/motivation, hunden får
vil den manisk søge denne leg ved hver given lejlighed.
Den bliver ligesom afhængig af denne aktivitet. Denne mani bliver på et
tidspunkt irriterende for ejeren som så nægter hunden dens
ynglingsbeskæftigelse.
Det er medvirkende til at hunden kan få psykiske skader.

Samtidigt kan en trækkeleg som altid ender med at hunden taber, være med til
at ødelægge hundens selvtillid og også af denne vej give psykiske skader.

Som med alt andet gælder det om at variere hundens oplevelser så meget som
muligt.
Hele tiden stille hunden nye opgaver og hvis hunden kan lide at lege
trækkelege, så kan man jo kombinere det med nye sjove opgaver.

Hilsen Moses

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-06-03 21:58

Hej Moses!
Ja, det kan godt se pointen i.
Jeg lader iøvrigt også Baluka vinde tit når vi leger trækkelege, netop
for at han ikke skal miste sin selvtillid. Han må jo gerne tro at han
er en stor og stærk hund, selvom folk tror han er en hvalp *G*

Tak for svaret. Det var dejligt

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retrever)

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 21-06-03 01:41

<snip>
> Han må jo gerne tro at han
> er en stor og stærk hund
</snip>

Jammen det er jo også vigtigt at gi' små hvalpe lidt selvtillid! *fniiis*

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-06-03 08:44

On Sat, 21 Jun 2003 02:41:02 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@flatcoated-retriever.dk> wrote:

>Jammen det er jo også vigtigt at gi' små hvalpe lidt selvtillid! *fniiis*

L: SÅ SÅ DU *G*

Knus Louise

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-06-03 21:51

> [...]
> hans yndlings gummi avis *G*
>
> Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
> Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte

Hej Louise

Jeg vil tro, vedkommende som har sagt det, måske ikke har fortalt det hele,
måske ikke vidst det. Hvis hunden aldrig får lov til at vinde trækkelegen,
så kan det knække den psykisk, så på en måde er der lidt om snakken. Det
samme gælder jo, hvis den altid får lov til at vinde for nemt, så kan de
risikere at blive lidt hovmodig, så man skal tilpasse sejre og nederlag i
passende doser.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jernladyen

Dato : 20-06-03 22:13

"Louise Viborg" skrev d. 20-06-03 18:46 dette indlæg :
> Hej!
> Jeg har læst, at hunde kan få psykiske skader af at lege for meget
> trækkelege. Er der nogen der ved hvorfor?

Til hundetræning i DCH lærte vi med vores gamle hund ( for 8 år siden)
at tovtrækning og kamplege i det hele taget også stresser hunden meget.
Den kan godt blive fysisk træt og gå hen og lægge sig bagefter, men når
den vågner igen, kan den stadig være stresset. Hvis det gentager sig
ofte, når hunden slet ikke at stresse af igen, lærte vi.
Men jeg ved ikke, om det stadig hedder sådan, og om det er sådan med
alle hunde. Vores var meget nervøs/bange af sig.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-06-03 10:04

Hej Jette o.a.

I forlængelse af det Moses har skrevet mener jeg det er en god pointe -
hunden skal ikke stresses højere op end den kan komme ned igen. Det er vel
ikke anderledes end med vi andre?

/Kim