Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW-format (Canon G3) - konvertering
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 16:03

Hej!

Jeg har netop fået lavet en kopi hos en fotohandler (30x20 cm) af et
foto jeg har taget med mit Canon Powershot G3. Imponerende resultat,
og så alligevel med små detaljer der viser, at der er tale om et
jpeg-billede [1].

Nu overvejer jeg, om jeg skal få taget nogle fotos i RAW-format, men
hvordan får jeg konverteret til et format (TIFF) som min fotohandler
kan tage? Jeg vil helst ikke bruge det software der følger med, da jeg
har dårlige erfaringer med, at det har lavet rod på flere andre PCere.

Er der andre programmer der kan trylle crw/thm om til TIFF, som vel er
det der er klogest at benytte?

Jeg flytter billederne over via en "CF to PC Card/PCMCIA-adapter",
altså IKKE direkte via kameraet.

[1] Jeg bruger højeste opløsning, om mindst mulige kompression.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- låsesmeden til din mobiltelefon!

Fra : Kenneth

Dato : 20-06-03 16:20

> Er der andre programmer der kan trylle crw/thm om til TIFF, som vel er
> det der er klogest at benytte?

BreezeBrowser http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/index.html Dejligt nemt
program.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 17:47

Kenneth skrev:

>BreezeBrowser

Jeg fandt ud af, at IrfanView faktisk kan. Da jeg bruger det i
forvejen, så er det nemmere - og det er blot et plugin, så er jeg
kørende

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-06-03 08:33

Jeg bruger Canon's RAW converter v.2.0.2 og det fungerer fint. Her kan du
finde det
http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html
men det kunne se ud som om det bliver trukket tilbage, hvad jeg synes er
forkert, da jeg ikke bryder mig om den resterende standard software til
kameraet.
Du skulle måske opsample billedet i PS eller et andet
billedbehandlingsprogram før du får billedet lavel så du selv kontrollerer
det. Jeg har fået lavet op til 50x70cm forstørrelser fra mit G2 og det har
været et flot resultat.
Mvh, Hans

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-06-03 09:32

Hans Kruse skrev:

> [...]
>men det kunne se ud som om det bliver trukket tilbage, hvad jeg synes er
>forkert, da jeg ikke bryder mig om den resterende standard software til

Jeg bruger IrfanView til det nu, helt fint.

>Du skulle måske opsample billedet i PS eller et andet
>billedbehandlingsprogram før du får billedet lavel så du selv kontrollerer
>det.

Det må du gerne forklare... Jeg vil selvfølgelig beskære billedet
selv, men hva' er det her upsampling du snakker om?

>Jeg har fået lavet op til 50x70cm forstørrelser fra mit G2 og det har
>været et flot resultat.

Lyder godt! Jeg skal bruge 20x30cm, men det ene jeg har prøvet med
blev også ganske flot - jeg var imponeret! 17,- kr. hos BingoFoto, alt
inklusive.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-06-03 11:38

Jeg kan nu se at Raw converter er erstatet af fileviewer 1.2.2. Det er også
et fritstående program tilsvarende som Raw converter og med lidt mere
funktionalitet.

Jeg har gjort det på følgende måde:

Først konverter RAW billedet til tiff med RAW converter. Derefter åbn
billedet i Photoshop og brug resize og sørg for resample image er valgt og
at dimensioner af billedet er låst. f.eks. resample fra 2272x1704 til
5000x3750 bicubic. Derefter juster billedet mht. kontrast, farvebalance,
etc. og til sidst anvende unsharp filter (dog med en større radius end uden
resampling f.eks. 2 isf. 0,6 som jeg normal anvender) og gem billedet i JPG
format med minimum kompression. Efter denne behandling endte jeg op med et
billede på ca. 10MB hvor ukomprimeret tiff var på 55MB. Jeg fik billedet
lavet hos Colormailer.
Mvh, Hans

Fra : J@N

Dato : 21-06-03 14:43

> [...]
> billede på ca. 10MB hvor ukomprimeret tiff var på 55MB. Jeg fik billedet

Fordelen ved RAW er at du kan justere billedet, med de muligheder der ligger
i kameraet for justeringer, så som hvidbalance, kontrast, lys, oa.
Derfor må den korrekte måde at behandle billedet være:
1) Indlæs RAW billede og foretag de justeringer der er mulighed for i
RAW-converteren.
2) Gem i TIFF format.
3) Behandl evt. billede yderligere og gem til JPG eller lign.

mvh Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-06-03 14:36

Ja, man skal selvfølgelig indstille RAW konverteringen først, og det kunne
jeg selvfølgelig også have kommenteret, men nu var spørgsmålet om
resampling.

Fra : Insideout

Dato : 22-06-03 18:22

> Jeg bruger Canon's RAW converter v.2.0.2 og det fungerer fint. Her kan du
> finde det

Som totalt fucker på min computer ( 2.2 GHz og 1152 Mb ram) tumbnails
opdatering er så langsom at det nærmest er ubrugeligt. Jeg bruger
BreezeBrowser det virker hos mig .

Mvh
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge04) den 16-06-2003 Vægt 147.5 kg.