Maks. bredde på tabel ...
Fra : Christian Estrup

Dato : 20-06-03 15:43

Har, foranlediget af et par rammende kommentarer i dette forum,
bestemt mig for at omarbejde min side til et mere flydende
layout.
Mit spørgsmål går på, om det er muligt at definere en tabel (der
indeholder sidens menu) til 100% af skærmbredden, men samtidig
lægge et "loft" på bredden, til eks. 1200 px.
Der skal ligge billeder i menubjælken, og derfor vil en større
bredde ikke gøre sig grafisk ...

Foreløbig (forsimplet) HTML:

Hvis nogen ka' hjælpe en forvirret begynder .......

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 16:01

Christian Estrup skrev:

> Mit spørgsmål går på, om det er muligt at definere en tabel (der
> indeholder sidens menu) til 100% af skærmbredden, men samtidig
> lægge et "loft" på bredden, til eks. 1200 px.

Ja - css2-egenskaben max-width kan netop det.

body{
   width: 100%;
   max-width: 1200px;
}

Den virker (ligesom søsteren min-width) bare ikke i IE).

Ovenstående breddeoplysninger kan lægges samlet i et css-ark. Det
virker o.k. som du har skrevet det, men vil man skrive efter W3's
anbefalinger (det er ret populært i gruppen her) bør det ændres til
css-egenskaber (spørg hvis du er i tvivl om hvordan det gøres).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Estrup

Dato : 20-06-03 16:22

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den virker (ligesom søsteren min-width) bare ikke i IE).

Hmm, ja, med de potentielle brugere in mente, så er det jo nok ikke
sådan jeg så skal løse problemet ...

> virker o.k. som du har skrevet det, men vil man skrive efter W3's
> anbefalinger (det er ret populært i gruppen her) bør det ændres til
> css-egenskaber (spørg hvis du er i tvivl om hvordan det gøres).

Tror jeg har en idé om det, men gives der en tutorial til CSS, der er
lidt mere udbygget end HTML.dks vil jeg være taknemmelig for et link.

Takker. c.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 16:39

Christian Estrup skrev:

> Tror jeg har en idé om det, men gives der en tutorial til CSS,
> der er lidt mere udbygget end HTML.dks vil jeg være
> taknemmelig for et link.

Hvis det skal være på dansk og som tutorial, er det nok svært at
finde noget mere udførligt end html.dk's css-tutorial. Men den kan
sagtens suppleres - fx med artikler fra <www.html-faq.dk> (der
fungerer som OSS[1] for denne gruppe.

Noter:
======

[1] Ofte Stillede Spørgsmål ~ svarende til den engelske forkortelse FAQ
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-06-03 16:14

Christian Estrup <estrups@mail.tdcadsl.dk> skrev :

>Mit spørgsmål går på, om det er muligt at definere en tabel (der
>indeholder sidens menu) til 100% af skærmbredden, men samtidig
>lægge et "loft" på bredden, til eks. 1200 px.

Ja, men vil ikke virke i IE, gør i Opera, Netscape 6+ samt
Mozilla (og sikkert flere browsere).

--
Knud