CPU-temperatur - klassisk spørgsmål
Fra : WE

Dato : 20-06-03 15:50

-som sikkert er besvaret mange gange før:

De fleste motherboards kan uden videre via BIOS oplyse to temperaturværdier:
"Kabinet" og CPU.

Hvor kommer CPU-temperaturen fra? Er det en måler i selve CPU'en eller hvad?
I det aktuelle tilfælde er der tale om en Athlon XP-processor.

v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-03 17:26

On Fri, 20 Jun 2003 16:50:28 +0200
"WE" <pophaar@d.y> wrote:

> De fleste motherboards kan uden videre via BIOS oplyse to temperaturværdier:
> "Kabinet" og CPU.
> Hvor kommer CPU-temperaturen fra? Er det en måler i selve CPU'en eller hvad?

Der sidder følere på de bundkort som aflæser de forskellige temperaturer.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Bach|DK|

Dato : 20-06-03 17:28

WE wrote:

> Hvor kommer CPU-temperaturen fra? Er det en måler i selve CPU'en
> eller hvad? I det aktuelle tilfælde er der tale om en Athlon
> XP-processor.

Er ikke helt sikker, men da jeg monterede min CPU lagde jeg mærke til en
"dims" som sidder i midten af soklen (altså monteret på bundkortet). Den
går så op og rører ved CPU'en og kan måle temperaturen.

--
Michael Bach

OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 20-06-03 19:15

Bach|DK| wrote:

> Er ikke helt sikker, men da jeg monterede min CPU lagde jeg mærke til en
> "dims" som sidder i midten af soklen (altså monteret på bundkortet). Den
> går så op og rører ved CPU'en og kan måle temperaturen.

Sådan en "dims" kaldes en temperaturfølsom modstand og er enten PTC
eller NTC - [Positive eller Negative] Temperature Coefficient.
PTC: modstand vokser med temperaturen.
NTC: modstand falder med temperaturen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-06-03 09:44

> [...]

>Hvor kommer CPU-temperaturen fra? Er det en måler i selve CPU'en eller hvad?
>I det aktuelle tilfælde er der tale om en Athlon XP-processor.

En XP har en indbygget sensor som nogle motherboards ( F.eks. mit
Gigabyte) benytter og den er selvfølgelig meget mere nøjagtig end hvis
der måles med en ekstern føler.

--
Jens

No two men are alike, and both of them are happy for it.