Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til beskæring af billeder til 3:2 ~
Fra : Michael Kristensen

Dato : 20-06-03 15:29

Min Olympus tager billeder i 2048x1576 opløsning. Derfor skal billederne
skæres til, sådan de kommer på 3:2 format for udprintning på 10x15 billeder.

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man gør det i photoshop. Jeg kan gøre det
med det medfølgende program til Olympus, men det er lidt klodset, da man
manuelt skal indtaste antal pixel man ønsker for at få en beskæringsfirkant
frem, samt programmet er jævnt sløv.

Findes der et simpel program, hvor man får en beskæringsfirkant frem i 3:2
format og så bare kan hive i den for at ændre størrelsen og flytte med den
hen over billedet?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-06-03 15:31

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> wrote:
> Min Olympus tager billeder i 2048x1576 opløsning. Derfor skal billederne
> skæres til, sådan de kommer på 3:2 format for udprintning på 10x15 billeder.

Kunne vi ikke overveje en OSS, med bl.a. dette spørgsmål i?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-03 16:23

Rune B. Broberg wrote:

[Snip Beskæring til 3:2]

> Kunne vi ikke overveje en OSS, med bl.a. dette spørgsmål i?

Tjaeh... Det er da værd at overveje (jeg er nok lidt inhabil lige med
det spørgsmål), men det kræver at der også er andre ting der spørges
til. Der har før været snak om OSS til "Hvilket kamera", men det ændrer
sig så hurtigt at det er svært at vedligeholde.

Hvad er der af andre ting?

"Hvad er DPI/PPI for en størrelse?"
"Hvordan undgår jeg røde øjne?"
"Hvor får jeg udskrevet?"
"Hvor køber jeg batterier?"

De to sidste skal igen vedligeholdes. Jeg er bange for at der er for få
Ofte Stillede Spørgsmål der ikke kræver konstant opdatering, til at der
kan bankes en OSS sammen.

Lidt relateret hertil undrer det mig at der ikke er en foretagsom sjæl,
der har lavet en dansk side, hvor de forskellige udskriftsservices
sammenlignes.
--
JPEGCrops 0.5.18 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-06-03 16:28

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>
> [Snip Beskæring til 3:2]

[snip]
> [...]
>
> De to sidste skal igen vedligeholdes. Jeg er bange for at der er for få
> Ofte Stillede Spørgsmål der ikke kræver konstant opdatering, til at der

Jeg skal gerne hjælpe til med at vedligeholde spørgsmål indenfor min
'niche' (analog foto, mørkekammer) - hvis nogle af de 'digitale' iblandt
os så havde lyst til f.eks. at håndtere delen med udskrifter, tror jeg
godt vi kan få det op at stå.

Fra : KNL DtP

Dato : 20-06-03 15:31

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Findes der et simpel program

Toke's JPEGCrops er ret genial til dette formål:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Wang Hansen

Dato : 22-06-03 09:23

On Fri, 20 Jun 2003 16:31:09 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

>"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Toke's JPEGCrops er ret genial til dette formål:
>
>http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Tja, jeg får error 403 - forbidden.

M.v.h
Niels Wang Hansen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-06-03 16:38

Niels Wang Hansen wrote:

[Snip http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ ]

> Tja, jeg får error 403 - forbidden.

Jeg har skiftet webserver og der var problemer med opsætningen.
Det er rettet nu. Beklager besværet.