vb 6.0 og asp
Fra : Jan

Dato : 20-06-03 11:42

Hej

Kan det lade søge gøre at få vb6.0 til at køre en udføre en asp fil ?

hvis ja - hvordan gør man så ??

m.v.h.

Jan

Fra : Lasse Eskildsen

Dato : 20-06-03 20:50

"Jan" <janf@ofir.dka> skrev i en meddelelse
> Kan det lade søge gøre at få vb6.0 til at køre en udføre en asp fil ?

Hej Jan,

Jeg har desværre ikke så meget forstand på asp, men mon ikke man kan loade
asp dokumentet ind i webbrowser komponentet, og så køre det på den måde?

Håber det giver et par ideer!

--
Lasse

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 22-06-03 15:38

Lasse Eskildsen skrev:
> Jeg har desværre ikke så meget forstand på asp, men mon ikke man kan loade
> asp dokumentet ind i webbrowser komponentet, og så køre det på den måde?
>
> Håber det giver et par ideer!

Det ville desværre ikke virke, da webbrowser-komponenten kun er i stand til
at vise HTML og udføre de Java-/VBScript der måtte være i HTML-dokumentet.
Den kan altså kun vise outputtet (som jo normalt er HTML) fra
ASP-dokumentet, men først skal man have genereret dette output.

Muligvis kan man på en eller anden sær måde få afviklet VBScript-koden i
ASP-dokumentet vha. en script engine (måske noget Windows API der kan klare
dette) og så skal man på en eller anden måde parse ASP-objekt-context'et
først (Objekt-context'et er de objekter et script har adgang til, f.eks.
Response.Write er en funktion i ASP-objekt-context'et). Alt i alt bliver det
(for mig at se) meget besværligt. Måske kunne man også på en eller anden
måde kalde asp.dll (hvis man har den), som jo er den der afvikler
ASP-dokumenter for IIS Webserver. Men igen skal ASP-objekt-context'et på en
eller anden måde initialiseres med rigtige værdier o.l. Igen besværligt.

En anden og mere overkommelig løsning ville nok være at have en IIS
Webserver kørende på computeren og så connecte til den som om man var en
webbrowser der ville se en ASP-side. Så klarer den alt for dig og du
modtager outputtet fra siden. Så kan man f.eks. vise dette i en
Webbrowser-komponent eller hvad man nu ønsker. Dette kan gøres ved at bruge
Microsoft Internet Transfer Control. Skriv Jan, hvis du vil høre om hvordan
den bruges.

Må jeg i øvrigt ikke høre hvorfor du ønsker at afvikle ASP-dokumenter?

Håber du kan bruge noget af ovenstående...

Mvh. Bjarke

--
Gæt hvem der er bleven student, 17. juni 2003! [

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 22-06-03 20:31

> Hej
>
> Kan det lade søge gøre at få vb6.0 til at køre en udføre en asp fil ?
>
> hvis ja - hvordan gør man så ??
>
> m.v.h.
>
> Jan

Hej

Jeg har lavet et program der afvikler VB script kode, som du kan downloade
en demo af (http://www.cse-it.dk/spf/spf.htm) her medfølger nogle skabeloner
(*.asp) som programmet bruger til at danne statiske HTML sider, prøv om se
om det er noget ligende du har behov for.

Når man eksekverer script koden, har man mulighed for at overleverer sine
egne objecter (VB Classes er ok) som så er tilgængelige for script koden.
Hvis du kigger i de asp filer der er med i Styr på fotografierne, så kan du
se reference til Funk.Openfile , Funk.Close.File, Funk.GetVar("Varname"),
som alle er funktioner der er lavet i objectet Funk som en VB Class.

Det man skal være opmærksom på er at Response og Request objecterne ikke
findes, da de jo netop indeholder informationen fra browser til asp og asp
til browser.

Mvh
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 22-06-03 21:22

Carsten Schack-Eriksen skrev:
[klip]
> Det man skal være opmærksom på er at Response og Request objecterne ikke
> findes, da de jo netop indeholder informationen fra browser til asp og asp
> til browser.

Var linket du gav rigtigt? Undrer mig måske bare lidt over jeg landede på en
side med et program der holder styr på fotos.

Jeg synes ikke det giver særligt stor mening at afvikle ASP-sider, når man
ikke har adgang til de to mest brugte objekter, Response og Request (hvad
med Response.Write??). Men at det er afvikling af VBScript kan jeg godt gå
med til. I øvrigt - findes Server-objektet? Dette er også et vigtigt objekt
i ASP.
Forskellen mellem ASP (skrevet i VBScript) og VBScript selv er jo netop at
ASP har objekt-context'et (Response, Request, Server, Applicaion, Session,
etc.) og at man kan skrive kode indimellem der blot bliver udskrevet (f.eks.
HTML-kode). Men det giver nu også mere mening at afvikle VBScripts i forhold
til ASP-dokumenter. Hvad man så skal bruge det til er et andet spørgsmål -
det kan jeg ikke umiddelbart se, medmindre man altså ønsker at lave en
VBScript-fortolker.

Mvh. Bjarke

--
Gæt hvem der er bleven student, 17. juni 2003! [

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 23-06-03 16:57

"Bjarke Walling Petersen"
> Var linket du gav rigtigt? Undrer mig måske bare lidt over jeg landede på
en
> side med et program der holder styr på fotos.

Det er den rigtige side, og de asp filer der følger med bruges netop til at
generere statisk HTML, således at man selv kan tilpasse den HTML der
genereres.

Mvh
Carsten Schack-Eriksen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-06-03 01:20

> [...]
at
> generere statisk HTML, således at man selv kan tilpasse den HTML der

Ok. Så giver det selvfølgelig mening.

Mvh. Bjarke

--
Gæt hvem der er bleven student, 17. juni 2003! [