Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad synes i (vurdering)
Fra : Dettmaring

Dato : 20-06-03 11:18

om de 4 billeder jeg har uploadet her:

http://carsten.andersen1.person.emu.dk/oelstykke/index.htm

Kamera Canon Powershot S30

Venlig hilsen
Carsten
"opfinderen af regnfrakken hed Macintosh.."
www.fysikogkemi.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-06-03 11:36

Fri, 20 Jun 2003 12:18:03 +0200, skrev Dettmaring:

>om de 4 billeder jeg har uploadet her:
>
>http://carsten.andersen1.person.emu.dk/oelstykke/index.htm
>
>Kamera Canon Powershot S30

Når man på sin vej kommer forbi noget usædvanligt, er det jo fristende
at prøve at se om man kan få nogle spændende billeder ud af det og jeg
kan da godt forstå at det kløede i aftrækkerfingeren.

Når det så er sagt og man går over til at abstrahere fra "det pudsige
tilfælde", gør man sig til at lede efter indhold og fortælling i et
billede og her synes jeg nok der mangler en pointe.

Billede 4 er mest min stil og hvis ikke højlyset var brændt ud, ville
det være dekorativt og af kunstnerisk tilsnit. Af dette motiv ville
jeg nok have skudt nogle flere - dels med forskellig belysning og dels
fra forskellige vinkler.

Lysten til at gå på opdagelse og eksperimentere har du tydeligvist og
jeg kan kun tilskynde til flere eksperimenter.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-03 11:49

"Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> skrev i en meddelelse
> om de 4 billeder jeg har uploadet her:
>
> http://carsten.andersen1.person.emu.dk/oelstykke/index.htm

Det første kan jeg godt lige, og til dels det sidste, bare synd at det er
overbelyst.

mvh Frank

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-06-03 14:13

"Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> wrote in news:bcun01$bo0$1
@sunsite.dk:

> om de 4 billeder jeg har uploadet her:

Det første kan jeg godt lide men prøv at øge kontrasten (brug curves og lav et
svagt S ud af linien) og konverter evt. til s/h.

Det sidste er også godt, men som de andre siger er højlysene udvaskede. Prøv
at markere bænken og øg kontrasten vha. curves som beskrevet ovenover. Marker
derefter glasset og sænk kontrasten ved at gøre det modsatte af det svage S.
Så får du mere struktur i glasset..

http://luminous-landscape.com/tutorials/command_primer.shtml

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Dettmaring

Dato : 20-06-03 18:36

> @sunsite.dk:

> Det første kan jeg godt lide men prøv at øge kontrasten (brug curves og
lav et
> svagt S ud af linien) og konverter evt. til s/h.>
Tak for kommentaren, er der mulighed for at at du kan forklare proceduren i
PSP 6.0
eller evt. prøve at sende mig dit korrigerede billede til min mail adresse?
I øvrigt ver jeg (som Nordjyde) på vej til Frederiksunds Sygehus hvor min
var far lige var indlagt med hjertestop, så mange overvejelser over blænde,
modlys mm. blev det ikke til, så billederne blev taget i farten, dog med
spotmåling, og ditto AF - underligt at jeg kan huske det i den
situation!....Og jo min far lever endnu !

Venlig hilsen
Carsten
www.fysikogkemi.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-06-03 20:00

> Tak for kommentaren, er der mulighed for at at du kan forklare
> proceduren i
> PSP 6.0

Sure.

Gå ind i Image -> Adjust -> Curves (shortcut CTRL-M) og flyt vinduet så du kan
se på billedet samtidig med at du justerer.

Tag fat i den skrå linie dér hvor de stiplede linier skærer linien øverst til
højre (Input:191, Output:191) og træk linien en anelse skråt op til venstre.

Tag derefter fat i linien nogenlunde ligeså langt fra enden af den skrå linie
som før - men blot i den ende nederst til venstre - og træk linien en anelse
skråt nedad til højre.

Kurven skal nu have en svag "S" form - ligesom du ser på figur 5 på det link
som jeg sendte dig.

> i den situation!....Og jo min far lever endnu !

Godt at høre! Det er trods alt lidt vigtige end nogle billeder

Fra : lars bo

Dato : 21-06-03 00:16

> "Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> wrote in

Et og to er ikke lige min kop the, de går for meget op i knust glas og viser
egentligt ikke noget.
Derimod er både tre og fire ganske udenmærkede, blot kunne du som også andre
har sagt godt have arbejdet lidt mere med blænden, og måske forsøgt nogle
flere vinkler/optagestader.

> [...]
anelse
> skråt nedad til højre.
>
> Kurven skal nu have en svag "S" form - ligesom du ser på figur 5 på det

Og når du nu har gjort alt dette så husk at fortælle det ikke er et
fotografi, men en manipulation du viser.

hilsen
lars bo

Fra : emj

Dato : 21-06-03 08:06

On Sat, 21 Jun 2003 01:15:43 +0200, "lars bo" <lbh@postkasse.com>
wrote:

>Og når du nu har gjort alt dette så husk at fortælle det ikke er et
>fotografi, men en manipulation du viser.

ER der da nogel fotografier, som ikke er manipuleret i en eller anden
grad?
Hilsen emj

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-06-03 10:52

"lars bo" <lbh@postkasse.com> wrote in

> Og når du nu har gjort alt dette så husk at fortælle det ikke er et
> fotografi, men en manipulation du viser.

Ikke fordi dette skal udvikle sig til en diskussion om manipulation, men hvad
er forskellen på at øge/sænke kontrasten i Photoshop kontra at gøre det i
mørkekammeret?

Nå men så kan jeg vist godt kalde mig manipulatør med den efterbehandling som
jeg giver mine billeder - jeg er ret ligeglad, bare resultatet bliver noget
jeg gider at se på..

Fra : lars bo

Dato : 22-06-03 00:49

> [...]
som
> jeg giver mine billeder - jeg er ret ligeglad, bare resultatet bliver

Så må jeg jo være et gammelt fjols, jeg ændre intet i forhold til det jeg
for i kassen.
hilsen
lars bo

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-06-03 07:15

"lars bo" <lbh@postkasse.com> wrote in news:3ef4ee85$0$24694
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Så må jeg jo være et gammelt fjols, jeg ændre intet i forhold til det jeg
> for i kassen.

Ikke nødvendigvis, men du er bedre end mig

Fra : lars bo

Dato : 22-06-03 10:50

> "lars bo" <lbh@postkasse.com> wrote in news:3ef4ee85$0$24694
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Ikke nødvendigvis, men du er bedre end mig

Det kan jo også være jeg kasserer flere billeder end dig?
Men det der er essensen i det hele er vel at man fortæller hvordan
resultatet er kommet i hus. Er det et råt billede, eller er det halvt
billede halvt tegning. Andre fortæller jo også hvilke filtre der er brugt,
blændetal o.l.
hilsen
lars bo