Hvorfor nu det?
Fra : Karina Lehmann

Dato : 20-06-03 08:42

Hej NG.

I går da min kæreste og jeg stod og lavede mad, løb vores den mindste kat
væk. Vi var ude og kalde i 3-4 timer med hun kom ikke. Man kunne se på vores
den store kat at hun godt vidste hun var væk. Vi besluttede os at vi ville
sove i stuen så vinduer og døre kunne stå åben, i håb om at den lille kat
snart ville finde hjem. Jeg var oppe to gange om natten for at se om hun var
kommet tilbage, men nej. Men ved 4-tiden gik jeg ud i gangen igen for at se
om hun var kommet. Og ja det var hun, min dejlige lille kat. Der var ikke
sket noget med hende.

Og så er mit spørgsmål: Da vores den store kat ser hende og lugter til hende
begynder hun at knurre og hvæse helt vildt af hende og hun har gjort det
hele natten og her til morgen, hvad kan det skyldes? Er det fordi at vores
den store kat kan lugte at hun har været sammen med en anden kat eller
noget?

M.V.H
Karina Lehmann

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-06-03 09:26

> [...]
> hele natten og her til morgen, hvad kan det skyldes? Er det fordi at vores
> den store kat kan lugte at hun har været sammen med en anden kat eller

Vi måtte for et stykke tid siden give vores hankat et bad da han havde fået
noget skidt på sig. Han var ikke just begejstret for det mens han var våd, og
pæn var han da heller ikke. Imidlertid var hans datter helt hysterisk - hun
ville overhoved ikke i nærheden af ham, flygtede rædselsslagen og skød ryg og
hvæste da hun blev 'fanget' i et hjørne.

Kattes reaktioner er sommetider mærkelige …

/Kim

Fra : Karina Lehmann

Dato : 20-06-03 09:35

Hej igen,

Du mener altså det måske kunne hjælpe at give hende et bad, for at vaske de
fremmede lugte af? Og er det bare med ren vand eller speciel katteshampoo,
har nemlig aldrig vasket mine katte før.

Mvh Karina

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-06-03 10:19

Hej Karina

Nej, jeg mener bare at man nok ikke altid kan forstå kattes interne forhold.

/Kim

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-06-03 09:41

Hej Karina

Kan det tænkes at den lille er i løbetid, og har fundet en "villig" hankat,
hun vil så lugte af hankatten og det kan godt resulterer i den reaktion fra
den anden kat.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Karina Lehmann

Dato : 20-06-03 09:47

Vi gik godt nok og tænkte på det, for de plejer ikke at løbe længere væk end
vi kan kalde dem til os igen. Hun er fra August sidste år, så det er nok
ikke helt utænkeligt at det er løbetiden der kalder. Men hun har bare ikke
haft det der med at maive helt vildt og være ekstremt kælen, altså tegn på
løbetid.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-06-03 10:15

Karina skrev
<Men hun har bare ikke haft det der med at maive helt vildt og være ekstremt
kælen, altså tegn på løbetid.>

Det er ikke alle hunkatte, der bliver "larmende og kælende" specielt ikke
hvis det er den første løbetid,
så I skal nok se i øjnene at hun kan være drægtig, og
hvis I ikke er interesseret i at få killinger, vil en hurtig
neutralisation være smart.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Niels Peter

Dato : 20-06-03 10:25

Karina Lehmann wrote:
> [...]
> har gjort det hele natten og her til morgen, hvad kan det skyldes? Er
> det fordi at vores den store kat kan lugte at hun har været sammen

Om hun har været sammen med andre katte eller ej, er jo ikke godt at
vide, men hun har i hvert fald fået nogle anderledes og ukendte lugte på
sig.
Og eftersom katte for en stor del genkender hinanden på lugten, er det
muligt, den store kat ikke er helt sikker på, at det nu også er den
lille, der er dukket op.
I så fald skulle det gå over igen, når den lilles egen lugt igen
overdøver dem, hun har "samlet op".

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Karina Lehmann

Dato : 20-06-03 12:02

Okay, tak for alle de gode svar, vil lige se tiden an og se om de ikke nok
bliver gode venner igen, og hvis det viser sig at den lille er med
killinger, ja så må vi jo tage det med i købet.

Mvh Karina Lehmann

Fra : Anne Green

Dato : 20-06-03 16:13

Karina Lehmann skrev:

vil lige se tiden an og se om de ikke nok
> bliver gode venner igen,

Da Miss D kom hjem efter at være væk i tre dage i denne uge, knurrede
Gwendalyn også af hende, men nu er det over og roen er genoprettet
Så de skal vist bare have lidt tid

Fra : Jernladyen

Dato : 20-06-03 23:31

"Karina Lehmann" skrev d. 20-06-03 12:02 dette indlæg :
> [...]
> bliver gode venner igen, og hvis det viser sig at den lille er med
> killinger, ja så må vi jo tage det med i købet.

Hej Karina.
Er hun ikke lidt lille til at få killinger, hvis hun altså er gravid???
Hun er jo ikke et år endnu. Det kan jo sagtens lade sig gøre, men har
hun godt af det???
Hvis du ikke er interesseret i at få killinger, har du ca. 2 mdr. før de
ankommer.
Vi var ved dyrlægen i dag for at få steriliseret/kast. vores killinger,
men dyrlægen sagde, de var for små, selv om hannen havde hoppet på
hunnen i noget, der absolut lignede en parring. Dyrlægen påstod, at det
ikke kunne lade sig gøre at få killinger, når de ikke er ældre end de er
(formodet 3 mdr.), selv om hunnen opførte sig som om hun var i løbetid
for nogle dage siden - men kun en dag. Hun sagde, at vi skulle holde øje
med hende, og hvis hun begyndte at blive tyk, skulle hun steriliseres
lige inden nedkomsten. Det synes jeg bare er synd for de ufødte
killinger, hvis hun ikke afliver dem rigtigt. Men vores Cirkeline er for
lille til at få killinger, selv til den tid. Men din er jo så også noget
ældre og formodentlig også væsentligt større.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 21-06-03 00:29

Hejsa.
Jernladyen skrev:
>Vi var ved dyrlægen i dag for at få steriliseret/kast. vores killinger,
men dyrlægen sagde, de var for små, selv om hannen havde hoppet på
hunnen i noget, der absolut lignede en parring.

<> Skift dyrlæge! Det er ved at blive mere og mere almindeligt at fx
opdrættere får killinger neutraliseret inden de i en alder af ca 14 uger
sendes ud til deres nye hjem... Kan det lade sig gøre med racekatte, så kan
det altså også gøres med huskatte!
Og din hunkilling er meget for _ung_ til at blive parret... hvilket du jo
åbenbart også godt selv ved!

>Dyrlægen påstod, at det
ikke kunne lade sig gøre at få killinger, når de ikke er ældre end de er
(formodet 3 mdr.), selv om hunnen opførte sig som om hun var i løbetid
for nogle dage siden - men kun en dag.

<> Vås!!! Hvis du har fulgt gruppen her i et stykke tid, så har du måske
bemærket at samtlige Miss Hong Kongs hunkillinger kom i løbetid _meget_
tidligt, vist nok ca 4 måneder gamle (= ca 16 uger)... Har oven i købet hørt
om en skovkat, der kom i løbetid 4½ måned gammel (og den race skulle ellers
være "sent på den").
Du er ikke engang helt sikker på dine killingers alder - så de kan jo
sagtens være ældre end, hvad du har cirka-bestemt dem til... og med huskatte
er det heller ikke til at sige, hvad der gemmer sig i generne Min
korthårede, spinkeltbyggede huskat - som jeg altid tidligere ville have
kaldt "siamesertypen" - viste sig fx at bære et gen for (semi)langhår +
store kraftige katte *ss*
OBS! Dette er _ikke_ en bebrejdelse mod dig... men din dyrlæge!!!

>Hun sagde, at vi skulle holde øje
med hende, og hvis hun begyndte at blive tyk, skulle hun steriliseres
lige inden nedkomsten.

<> Sikke da en modbydelig måde at gøre det på!!! Tæt ved nedkomsten vil din
kat jo være begyndt at forberede sig!!! Det _kan_ give hende mentale
problemer - især, når man tænker på hvor ung hun er! :(
Når nu du alligevel vil have hende neutraliseret, så find hurtigst muligt en
dyrlæge, som er villig til at gøre det nu!

>Det synes jeg bare er synd for de ufødte
killinger, hvis hun ikke afliver dem rigtigt.

<> Ja... men i lige så høj grad for din Cirkeline...
Jeg ved ikke dette præcist... men hunkatte der fx mister deres kuld ved
fødslen _leder_ efter killingerne! Og jeg har selv en hunkat, der to gange
har oplevet mislykkede graviditeter (sidst en abort ca halvvejs) - det gav
hende helt klart problemer!

>Men vores Cirkeline er for
lille til at få killinger, selv til den tid.

<> Dejligt at opleve en katteejer, der selv kan se dette!
Men synd at du skal udsættes for sådan en dyrlæge
Prøv at fortælle ham/hende at tidlig neutralisering faktisk er mere skånsomt
overfor katten, da den har lettere ved at komme sig efter narkose og
operation... måske kan det få dyrlægen på andre tanker!?

Mvh Ann

Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-03 01:23

"Ann K" skrev d. 21-06-03 00:29 dette indlæg :
> [...]
købet hørt
> om en skovkat, der kom i løbetid 4½ måned gammel (og den race skulle

Hej Ann.
Ja, jeg har godt nok tænkt på at skifte dyrlæge flere gange, også fordi
han/de er meget dyre. Og jeg havde aftalt med den ene dyrlæge, at de
skulle steriliseres/kast. i dag. Men det var så ikke ham, jeg havde fået
tiden hos. Så vi kørte hjem med uforrettet sag, så det var til ingen
nytte, de ikke havde fået mad 15 timer. Og de får ellers mad, når de er
sultne. (det kan ikke stå fremme p.g.a. "de gamle" madører og hunden.

> Du er ikke engang helt sikker på dine killingers alder - så de kan jo
> sagtens være ældre end, hvad du har cirka-bestemt dem til..

Næ, jeg har fået en alder på kattehjemmet. Men jeg har oplevet med vores
sidste killing ( som viste sig at være en dværgkat og ikke en killing),
at det ikke altid passer.

> [...]
> er det heller ikke til at sige, hvad der gemmer sig i generne Min
> korthårede, spinkeltbyggede huskat - som jeg altid tidligere ville

Cirkeline ser også ud, som om der er siameser i hende, men hendes bror,
Laban, ser ikke spor ud til det - men hvem ved????

> [...]
> lige inden nedkomsten.
>
> <> Sikke da en modbydelig måde at gøre det på!!!
Hvor er jeg bare enig med dig. Det ville jeg aldrig byde hende.

> [...]
> overfor katten, da den har lettere ved at komme sig efter narkose og
> operation... måske kan det få dyrlægen på andre tanker!?

Hun påstod netop, at narkosen var farlig, når de var så små?? Og Labans
"boller"!!!!!! var ikke faldet på plads endnu (rigtigt, men han ved
åbenbart hvad de skal bruges til alligevel). Men hun troede vist ikke på
det.

Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-06-03 07:21

Jette skrev
<Hun påstod netop, at narkosen var farlig, når de var så små?? >

Narkosen er ikke mere farlig når de er små, men dyrlægens "uvidenhed" om
dosering kan være farlig,
jeg vil ligesom Ann anbefale at finde en anden dyrlæge.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-03 22:33

"Marianne Hellemose" skrev d. 21-06-03 07:21 dette indlæg :
> [...]
> jeg vil ligesom Ann anbefale at finde en anden dyrlæge.
>Ja, i har fuldstændig ret. Problemet er, at ham jeg talte med og
aftalte operationen, er dygtig nok - men det burde han også, han er
ekspert i hund og kat. Men, da han er den dygtigste, bliver aftaler med
ham nogle gange overtaget af de andre dyrlæger på dyrehospitalet, fordi
han skal tage en kompliceret akut-operation. Men jeg må have en snak med
ham. Her til aften forsøgte Laban at parre sig med min hånd - er det
ikke lige lovlig langt ude, hvis det er rigtigt, han kun er tre mdr.??
Men jeg har set efter, han han så godt som intet synligt "klokkeværk".
Hvis det er, ligger der heldigvis en anden dyrlæge 15 km væk. Jeg ved
bare ikke, hvor dygtig han er.
Hilsen Jette

Fra : Pia J

Dato : 22-06-03 07:21

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> wrote in message

> Men jeg har set efter, han han så godt som intet synligt "klokkeværk".
> Hvis det er, ligger der heldigvis en anden dyrlæge 15 km væk. Jeg ved
> bare ikke, hvor dygtig han er.
> Hilsen Jette

Han kan sikkert godt kastrere et par katte, med mindre han kun er til heste.

Det ville godt nok være synd for hunkatten at gennemgå en graviditet som
3-mdr. Meget mere opslidende for hendes krop end en operation - og så tilbød
den anden dyrlæge at lave operationen alligevel, på det værst tænkelige
tidspunkt, så kan det da ikke blive værre.

Hvis de ikke synes de kan bedøve sådan nogen små nogen, så spørg dem hvordan
de kastrerer fx ildere, kaniner eller abyssinierkatte, som ikke bliver meget
tungere end en alm. 3 mdrs. huskat.

:Pia

Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-03 15:50

"Pia J" skrev d. 22-06-03 07:21 dette indlæg :

> [...]
hvordan
> de kastrerer fx ildere, kaniner eller abyssinierkatte, som ikke bliver

Ja, det har du ret i. Men jeg har også erfaret, at den dyrlæge, der ikke
ville neutralisere dem, har slået nogle hamstere ihjel. De havde et
eller andet med pelsen, da de blev afleveret om morgenen, og da de blev
hentet om eftermiddagen, var de døde.
Jo, hun skal da helt sikkert ikke røre mine små "unger".
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/