Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor store er jeres billeder.
Fra : Jørgen

Dato : 20-06-03 07:11

Hej i gruppen.

Jeg har netop fået mit Olympus mju 400, lækker lille sag. Det er mit første
digikamera.
I menu'en kan der vælges flere opløsninger. Hvilken skal jeg vælge for at få
det "bedste billedkvalitet/max antal billeder på kortet" forhold? Jeg vil i
98% af tilfældende bruge billederne til 10 x 15 cm. fremkaldelser.

Hilsen
Jørgen

Fra : emj

Dato : 20-06-03 07:29

On Fri, 20 Jun 2003 08:10:45 +0200, "Jørgen" <je@calamus.dk> wrote:

>I menu'en kan der vælges flere opløsninger. Hvilken skal jeg vælge for at få
>det "bedste billedkvalitet/max antal billeder på kortet" forhold?

Bedste kvalitet vil aldrig kunne give max antal billeder på kortet.

> Jeg vil i
>98% af tilfældende bruge billederne til 10 x 15 cm. fremkaldelser.
Så skal du vælge en opløsning på min. 1772x1182, hvis du har den
opløsning som valgmulighed.
I runde tal 1800x1200
Se printstørrelser på
http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-03 07:58

emj wrote:

> Se printstørrelser på
> http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

Jeg kan godt se værdien af at have en URL fra en forhandler at henvise
til, men det er kedeligt når det de skriver er forkert. Dels er der
selve tallene, som tager udgangspunkt i de opgivne mål (10x15cm) i
stedet for de reelle (10,16x15,24cm), dels står der noget om 72 DPI,
der er ganske irrelevant og potentielt forvirrende.

Jeg sender dem en mail og hører om de vil ændre det.
--
JPEGCrops 0.5.18 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-03 10:36

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til, men det er kedeligt når det de skriver er forkert. Dels er der
> selve tallene, som tager udgangspunkt i de opgivne mål (10x15cm) i

Det er vel fint nok. Alle skriver jo 10x15. At ændre det vil kun forvire dem
som tabellerne er rettet mod.

> dels står der noget om 72 DPI,
> der er ganske irrelevant og potentielt forvirrende.

Dette er dog ikke så heldigt, og kan klart føre til forviring.

> Jeg sender dem en mail og hører om de vil ændre det.

Kun det sidste

mvh Frank

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-03 10:45

Frank K. Jensen wrote:

[Snip Udgangspunkt i reelle mål i stedet for afrundede]

> Det er vel fint nok. Alle skriver jo 10x15. At ændre det vil kun
> forvire dem som tabellerne er rettet mod.

Jeg vil heller ikke ændre 10x15 angivelsen, kun pixelangivelsen.
At skifte fra 1.772 x 1.182 pixels til 1.800 x 1200 pixels vil betyde
at der anvendes "pæne" runde tal begge steder.

man kan sige at der vil opstå forvirring, hvis en person prøver at
regne efter. Men hvis man er i stand til det, har man vel heller ikke
brug for skemaet i første omgang?

> Kun det sidste

Too late [Smiley]

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-03 11:41

> [...]
>
> man kan sige at der vil opstå forvirring, hvis en person prøver at
> regne efter. Men hvis man er i stand til det, har man vel heller ikke

Nej det var netop min pointe

mvh Frank

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-06-03 19:24

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> stedet for de reelle (10,16x15,24cm), dels står der noget om 72 DPI,
> der er ganske irrelevant og potentielt forvirrende.

Ikke bare irrellevant med de 72 DPI, men det rene skære vås, et kamera tager
jo ikke billeder med nogen som helst DPI, det er først når billedet printes
ud man selv bestemmer DPI. Den med de 72 dpi stammer iøvrigt fra dengang
skærme havde en gennemsnits-dpi på 72, utrolig så længe sådan noget kan
hænge ved.

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 20-06-03 09:51

> [...]
> for at få det "bedste billedkvalitet/max antal billeder på kortet"
> forhold? Jeg vil i 98% af tilfældende bruge billederne til 10 x 15

Jeg vil til hver tid tage billederne i største opløsning, det giver mulighed
for den bedste beskæring af billedet bagefter.
Et CF-kort på 128MB eller 256MB koster ikke alverden!

mvh
Anders Lorentze

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-06-03 10:48

"Anders Lorentzen" <news1@lorentzen.it> skrev i en meddelelse

> Jeg vil til hver tid tage billederne i største opløsning, det giver
mulighed
> for den bedste beskæring af billedet bagefter.

Jeps, jeg tager også altid billeder i højeste opløsning og mindste
kompression (man ved heller aldrig hvornår man lige får skudt et rigtigt
godt billede, og så ville det sgu være surt kun at have det f.eks. 1024x768,
så man ikke kan få det forstøret). Jeg kunne dog (måske, hvis jeg var meget
presset finde på at sætte kompressionen en tand op (jeg kan næsten ikke
se forskel, i hvert fald ikke på canons A20/A40), men nu har jeg lige fået
et CF kort mere, så det bliver nok ikke aktuelt

> Et CF-kort på 128MB eller 256MB koster ikke alverden!

Jeg tror nok, at det bruger xD picture kort, men der kan man også få et 256
Mb til 1000,- http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1704877899

Hvis du kun har det med følgende 16 Mb kort, så *skal* du have et større

mvh Frank

Fra : Jørgen

Dato : 20-06-03 11:34

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ef2d720$0$15336$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1704877899

> Hvis du kun har det med følgende 16 Mb kort, så *skal* du have et større

Hej igen gruppe.

Tak for jeres indlæg. Jeg er en del klogere. Jeg har bestilt mju startpakken
med ekstra batteri og 64 MB kort. Der ud over tager jeg nok den bærbare med
på ferie, således kan jeg "tømme" kameraet om aftenen.

Hilsen
Jørgen

Fra : rAnders

Dato : 24-06-03 11:20

"Jørgen" <je@calamus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det "bedste billedkvalitet/max antal billeder på kortet" forhold? Jeg vil
> 98% af tilfældende bruge billederne til 10 x 15 cm. fremkaldelser.

du skal bruge en opløsning på mindst: 600*800 pixels = 150 dpi. middel
kvalitet
og du kan 'nøjes med opløsning på : 1200*1600 pixels = 300 dpi maximal
kvalitet.
Men det er da at fortrække at bruge højeste opløsning på kameraet, da man
aldrig ved om man skal lave beskæring eller forstørring af et billede.

Hilsen rAnders