Københavnske Biografer & 70 m.m.
Fra : A.And

Dato : 20-06-03 01:10

Er der nogle der kan huske da man kørte film i 70
m.m./Todd-AO/Superpanavision/Ultrapanavision etc. i Danske Biografer.
Vi har med dolby Snyd.. undskyld jeg mente selvfølgelig
Dolby Lyd. (Sorry Robert), fået en lyd der nærmer sig niveauet i slutningen
af 50´erne og begyndelse af 60´erne.
Samtidig har vi fået et billed i biograferer der nærmer sig
samme årstal.
Prisen på en 70 m.m. kopi nærmer sig 400.000,-
Hvorimod en 35 m.m. kopi "kun" koster ca. 15.000

Til De af jer der aldrig har oplevet film i 70 m.m. format...
I har noget at glæde jer til/gået glip af en pokkers masse.
Gud hvor jeg savner det format herhjemme!! Det er Film!
Desværre laver man heller ikke IB Technicolor mere.

Det var måske en god ide at lave noget ved billedet i stedet for at indføre
alle mulige digitale formater. Vorherre
Bevares!! Det kan iriterer mig til grænseløshed at vi har teknologien til at
vise en film så folk falder ned af stolen, sidder og græder, fordi de ikke
fatter at noget kan være så smukt; og at man så ikke benytter denne
teknologi! Men bevares, det er jo også nemmre at gøre noget ved lyden, det
er jo billigere!

De Bedste Hilsner

Lars

En varm tak til Warner & Metronome fordi de afleverede deres 70 m.m. kopier
til filmmuseet, og ikke som 20´th Century Fox, M.G.M, Columbia og CIC
afleverede deres kopier på Vestforbrænding.

De Bedste Hilsner

Lars Bjørn Hansen
fhv. Biografdirektør
Park Teatret Risskov
(70 m.m. udstyr)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 20-06-03 01:27

"A.And" <Hexata@hansen.mail.dk> writes:

[snip]
> ..., fået en lyd der nærmer sig niveauet i slutningen
> af 50´erne og begyndelse af 60´erne.

Dog er biografhøjttalere i dag *meget* bedre end de var dengang. Det
er også en vigtig faktor. Magnetlyden i sig selv garanterer jo ikke
god lyd, hvis den bliver afspillet gennem halvdårlige højttalere. Og
der er sket en væsentlig kvalitetsforbedring på højttalersiden.

> Samtidig har vi fået et billed i biograferer der nærmer sig
> samme årstal.

Mjah. Også optikkerne er jo blevet en del bedre. Moderne biografoptikker
tegner væsentligt skarpere end optikker fra 50'erne og 60'erne.
Men du har ganske ret i, at den helt optimale oplevelse ville være
70mm film projiceret med moderne optikker. Det ville være guf.

> Prisen på en 70 m.m. kopi nærmer sig 400.000,-
> Hvorimod en 35 m.m. kopi "kun" koster ca. 15.000

Og det er så hele grunden til, at en genoplivning af 70mm-formatet nok
desværre aldrig bliver til andet end en romantisk drøm hos en lille
flok billedkvalitetsbevidste entusiaster. Realistisk set er det
umuligt at overbevise pengemændene i filmselskaberne om det fornuftige
i at satse på 70mm igen - især i disse tider, hvor alle snakker
om digital projektion.

> Til De af jer der aldrig har oplevet film i 70 m.m. format...
> I har noget at glæde jer til/gået glip af en pokkers masse.
> Gud hvor jeg savner det format herhjemme!! Det er Film!

Helt enig.

> Desværre laver man heller ikke IB Technicolor mere.

Jo. Der har faktisk været en mindre genoplivning af dye transfer processen.
For eksempel var alle kopierne af "Apocalypse Now - Redux" lavet som
IB-kopier - også dem der blev kørt her i Danmark. Og i USA har der også
været enkelte andre film ude i IB - jeg husker desværre ikke lige på
stående fod hvilke det var.

> [...]
> de ikke fatter at noget kan være så smukt; og at man så ikke benytter
> denne teknologi! Men bevares, det er jo også nemmre at gøre noget ved

Jeg er meget enig. Der har i de senere år været fokuseret meget på at
opfinde nye lydformater, men billedkvaliteten halter bagefter.
Og hvad der er endnu værre: Kvaliteten af 35mm-kopier bliver faktisk
dårligere og dårligere på trods af, at der i dag findes virkeligt
fantastiske filmtyper til fremstilling af 35mm-kopier (f.eks. Kodak Premium).
Desværre vil filmselskaber hellere ha' laboratorierne til at sprøjte
tusindvis af discount-kopier ud i stedet for at sætte tempoet lidt
ned og fremstille kvalitetskopier (hvilket de fleste labotatorier
faktisk godt *kan* hvis de gør sig umage og får tid til det).

35mm kommer naturligvis aldrig til at se lige så godt ud som 70mm,
men 35mm kunne sagtens se en hel del bedre ud end den kvalitet,
vi spises af med i dag.

--
-- Torben.

Fra : Anders Jensen

Dato : 20-06-03 22:49

Øh. Det er faktisk muligt hver eneste dag at se film der er bedre (
kvalitetsmæssigt ) end 70/5 perf film. Tag i Tycho Brahe Planetarium der
viser vi 70mm/15 perf film.
Og så bekymrer vi os ikke med at ha' lydsporet på selve filmen. Det fylder
og bliver ikke i særlig god kvalitet. Næh hos os foregår det med 3
CD-afspillere ( 6 spor you know ) uden skummel komprimering af signalet a'la
MP3.

MVH Anders lydtekniker i planetariet ( med en sat... masse film på bagen )

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 21-06-03 09:04

"Anders Jensen" <lillejensenhund@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> MP3.
>
> MVH Anders lydtekniker i planetariet ( med en sat... masse film på bagen )

Kan I så ikke vise nogle flere biograffilm? F.eks. ved jeg at Disney har
lavet en del af deres ældre til IMAX (deriblandt skulle Lion King komme
eller er kommet?).

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-06-03 09:11

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> writes:

> Kan I så ikke vise nogle flere biograffilm? F.eks. ved jeg at Disney har
> lavet en del af deres ældre til IMAX (deriblandt skulle Lion King komme
> eller er kommet?).

Planetariets IMAX-if er kuppelformet og dermed uegnet til den slags
film. Det hænger sammen med at man prioriterede at det var et
planetarium, ikke en biograf (heldigvis. Lidt flere forestillinger,
der virkelig gjorde brug af stjerneprojektoren ville til gengæld være
skønt.). IMAX-biffer andre steder er bare biografer med meget store
lærreder.
--
Peter B. Juul, o.-.o ($/x) * SQR(TCP) * Pr0n = Internet!
The RockBear. ((^)) - The Internet Timeline

Fra : Anders Jensen

Dato : 22-06-03 17:07

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Peter B. Juul, o.-.o ($/x) * SQR(TCP) * Pr0n = Internet!
> The RockBear. ((^)) - The Internet Timeline

Takker.

Der er en del IMAX formater.

IMAX som er det oprindelige : STORT lærred
IMAX-DOME : Planetariets kuppel
IMAX 48 FRAME : 48 frames pr sek
IMAX 3D : 2 strimler film med venstre 'øje' på den ene og 'højre' på det
andet
IMAX MAGIC CARPET : Stort IMAX lærred i top + gennemsigtigt gulv og STORT
lærred derunder.
Alle formater kan iøvrigt beses i futuroscope i Frankrig ( i byen Portier )
samt et hav af andre formater.

Vi kommer nok aldrig til at vise alm. film inde hos os. Godt nok er de ved
at konvertere ældre og nye film til vores format men deres priser og
betingelser er for ublu til os.

MVH Anders

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 23-06-03 08:05

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Takker.
>
> Der er en del IMAX formater.
>
> IMAX som er det oprindelige : STORT lærred
> IMAX-DOME : Planetariets kuppel

Så dvs. at de dokumentarfilm i viser derinde (især Everest-filmen fremstår
for mig som noget helt fantastisk) er alle lavet til IMAZ-Dome formatet?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jesper

Dato : 21-06-03 09:56

A.And <Hexata@hansen.mail.dk> wrote:

> [...]
> til filmmuseet, og ikke som 20´th Century Fox, M.G.M, Columbia og CIC
> afleverede deres kopier på Vestforbrænding.

Jeg har set nogle 70mm film i sin tid:

The Alamo (Det gamle Palladium)
Around the World In 80 Days (Palads før ombygning til multibiograf)
Battle of the Bulge (3 Falke Bio)
Brainstorm (Imperial)
Patton (3 Falke Bio)

Der er en del andre der har været vist i 70 mm, men det er all blow-ups
fra 35mm kopier, dem jeg har nævnt her er skudt på 65 mm master.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Thomas Hauerslev

Dato : 03-07-03 15:30

Til alles orientering om 70mm, så har jeg en lille web site, der
beskrive alle danske biografer med 70mm udstyr og flere lister, med de
titler, der har været vist i dette herlige format.

Se her: www.70mm.dk

Med venlig hilsen
Thomas Hauerslev

PS: "The Alamo", "Around the World" og "Patton" har ikke været vist i
70mm i Danmark, desværre.

PPS De fleste af museets 70mm film er desværre foræret væk til det
Norske filmmuseum i Oslo.