Svenske søkort og den svenske skærgård
Fra : Michael Pedersen

Dato : 19-06-03 22:07

Hej

Så er der 8 dage til turen går til Bokuslän, og bogen der tidligere er nævnt
i denne gruppe, "tre veckor i Bohuslän" kom idag sammen med svenske søkort.
Alt er således klart.

Men jeg undre mig over afmærkningerne. Vi har Roskilde fjord som hjemfarvand
og er vant til alle de afmærkninger der er der. På de søkort jeg hidtil har
nærkigget på er det meget behersket hvad der er af afmærkninger. Det skal
nævnes at der også er dybt tæt på kysten. Men sejler man på den måde visuelt
efter hvor der rager klipper op og holder under 100 meters afstand? Nogen
gange mindre? Det virker ikke helt som om man sejler med sejl frem til hvor
man gerne vil lægge til i en naturhavn. Men mere som at man kan sejle med
sejl lidt uden for skærgården, og når man skal indenskærs stryges sejlene og
motoren bruges de sidste (iøvrigt få) sømil.

Er der der iøvrigt andre gode ideer/advarsler er de særdeles velkommen. Det
er første gang vi skal være i længere tid i sverige. Og første gang i en
skærgård. Vi har forberedt os med kiler til klipperne, langt tovværk og
anker der droppes agterude.

Vi har gæsteflag!

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Rix

Dato : 20-06-03 08:56

Hejsa Michael.
Du kan være helt tryg ved at sejle med sejl også indenskærs.
Alt er godt afmærket, men man kan godt blive lidt forvirret første gang man
er der oppe. Når der pludselig står 4 kompasafmærkninger som markerer 2
grunde og som man skal sejl lige imellem f.eks.
Der er er rute som kaldes motorvejen fordi alle bruger den og den er stærk
trafikeret med lystbåde. Den starter ved Tistlarne og vi har da i hvert
fald fulgt den op til Orust.
Har du købt de svenske søkort?
De er virkelig gode og detaljeret der hvor der er behov for det.
mvh Johnny

Fra : Jan T Pharo

Dato : 20-06-03 11:28

Thu, 19 Jun 2003 23:07:18 +0200, Michael Pedersen;
<bCpIa.275$hW5.156@news.get2net.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>i denne gruppe, "tre veckor i Bohuslän" kom idag sammen med svenske søkort.

God rejse!
Hvor kommer du over til Bohuslen? Via Anholt eller Læsø?

>Men jeg undre mig over afmærkningerne. Vi har Roskilde fjord som hjemfarvand
>og er vant til alle de afmærkninger der er der. På de søkort jeg hidtil har
>nærkigget på er det meget behersket hvad der er af afmærkninger.

Det er tilstrekkelig med merker i hovedledene. Merkeretningen på
lateralmerkene er sydover på Bohuslenkysten, altså grønt vest for leden,
og rødt øst for leden (det går frem av kartet).
Enkelte småbåtleder har hvite merker malt på fjellet, det står "Mrk" på
kartet.
Vær oppmerksom på at det også er jernstenger med toppmerker på; de står
ofte på undervannsskjær. I Sverige har toppmerkene ofte diagonal merking
med et hvitt og et svart felt; det svarte er bredest i overkant av
merket, og det peker ut mot fritt vann. Det vil du også se når du kommer
til et sted med jernstang, og sammenligner med kartet.

Normalt vil du seile på utsiden nordover hvis du vil gjøre nytte av
havstrømmen; det er til dels sterk nordgående strøm (utenfor Måseskär er
den svært merkbar).

> [...]
>efter hvor der rager klipper op og holder under 100 meters afstand? Nogen

Mange ganger mindre, også 10 meter fra klippene. Du må se etter om det
er merket stener i kartet (stjerne, eller + med punkter i hjørnene).

> [...]
>sejl lidt uden for skærgården, og når man skal indenskærs stryges sejlene og
>motoren bruges de sidste (iøvrigt få) sømil.

Det kan være fornuftig de første gangene, og i mange naturhavner - og
gjestehavner - er det så fullt at du uansett vil foretrekke å ta seilene
ned før du går inn.

> [...]
>er første gang vi skal være i længere tid i sverige. Og første gang i en
>skærgård. Vi har forberedt os med kiler til klipperne, langt tovværk og

Mange fendere!
Tykke kuler/bolde; eller bunt tre pølsefendere sammen til en tykk.

>Vi har gæsteflag!

osse norsk?
velkommen til Hvaler, lige der Sverige slutter

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E

Fra : Michael Pedersen

Dato : 21-06-03 08:57

> God rejse!
> Hvor kommer du over til Bohuslen? Via Anholt eller Læsø?

Ja tak

Jeg tror vi tager turen over Læsø, vi har aldrig været på Læsø før. Og jeg
har forestillet mig at vi tager hurtigt Nordpå, og dereftere driver ned af
kysten til vi sejler hjemover igen.

Michael Pedersen

Fra : N/A

Dato : 20-06-03 12:21

Fra : Troels

Dato : 20-06-03 12:21

Sorry... læste lige det originale indlæg igen.. Men det ER nu altså også en
god ide med de kiler

/Troels

Fra : Kaare Schou

Dato : 20-06-03 19:36

Følg ruterne, som er afsat i de svenske søkort med tynde streger. Hvor der
er skær er det som regel markeret med pinkfarvede bolde på størrelse med en
håndbold. Ikke til natsejlads, men fint om dagen også for sejl. God tur.
--Kaare