Gigabit
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 19-06-03 21:32

Hej.
Nytter det at købe Gigabit hardware hvis netværkeskablingen er cat. 5?
Erik

Fra : Rico Wind

Dato : 19-06-03 21:41

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Nytter det at købe Gigabit hardware hvis netværkeskablingen er cat. 5?

http://www.nwfusion.com/news/tech/2000/1016tech.html

/rw

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-03 22:06

On Thu, 19 Jun 2003 22:40:50 +0200, "Rico Wind"
<rw@INGEN-SPAM.rico-wind.dk> wrote:

> http://www.nwfusion.com/news/tech/2000/1016tech.html

Den ertikel er lidt dum, fordi den efterlader det indtryk, at
Cat5 er fint-fint, og det er ikke helt tilfældet.

Men det er selvfølgelig rigtigt, at det måske (sandsynligvis) vil
virke -- det er blot ikke specificeret til at virke, og det er
ikke givet, det vil virke særlig godt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 20-06-03 09:37

On Thu, 19 Jun 2003 23:05:56 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Den ertikel er lidt dum, fordi den efterlader det indtryk, at
>Cat5 er fint-fint, og det er ikke helt tilfældet.

Enig

Her er en lidt mere fornuftig vurdering:
http://www.science.edu/tech/WhitePaper3-16-02.pdf

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 20-06-03 10:00

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
[snip]

> Enig
>
> Her er en lidt mere fornuftig vurdering:
> http://www.science.edu/tech/WhitePaper3-16-02.pdf

Tak for linket - den er sikkert god at have i baghånden overfor en
beslutningstager ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-03 22:05

On Thu, 19 Jun 2003 22:31:57 +0200, "Erik M. Nielsen"
<genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote:

> Nytter det at købe Gigabit hardware hvis netværkeskablingen er cat. 5?

For at køre GE skal man ifølge standarden have Cat5 + et par
ekstra målinger (FEXT og NEXT, hvis jeg husker ret). I praksis
vil de for de fleste betyde Cat5E eller Cat6.

Det betyder imidlertid ikke, at det aldrig vil virke med 'ren'
Cat5, blot at man ikke kan være sikker på det, og at man ikke
nødvendigvis kan køre de fulde distancer.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 20-06-03 09:51

On Thu, 19 Jun 2003 22:31:57 +0200, "Erik M. Nielsen"
<genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote:

>Hej.
>Nytter det at købe Gigabit hardware hvis netværkeskablingen er cat. 5?

Nej

Et lidt mere nuanceret svar:
Da IEEE lavede 1000Base-T standarden forudsatte de at det ville
fungere på Cat 5.

Cat 5 er kunstrueret til at kunne sende på et par og modtage på et
andet. 1000Base-T sender og modtager på 4 par samtidigt og har derfor
en række krav der ikke er taget hensyn til i Cat 5 standarden.

Da dette blev klart for IEEE bad de kablinggrupperne om at tilføje
disse nye krav til Cat 5 standarden, det førte til et antal rettelser
og en ny standard for Cat 5E.

Hvis du vil køre 1000Base-T skal din kabling overholde kravene til Cat
5E, der findes der nogle Cat 5 systemer som gør og hovedparten af Cat
5E systemerne må også forventes at overholde standarden.

Den eneste måde du kan være sikker på er at teste kablingen op imod
kravene til 1000Base-T eller Cat 5E/Class D:2002.

Hvis du skal installere ny kabling er der bare en ting som gælder og
det er Cat 6.