Mobil til dreng på 8 år
Fra : Steen Horstmann

Dato : 19-06-03 19:39

Hej Nyhedsgruppe,

Min søn på 8 år har nu overbevist mig om, at han skal have en
mobiltelefon.

Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med mobiltelefoner i denne
aldersgruppe:
- Hvilken model kan anbefales?
- Hvilket abonnement kan anbefales?

På forhånd tak for jeres svar.

Med venlig hilsen
Steen.

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 19-06-03 20:00

Har din dreng på 8, overbevist dig om at han SKAL ha' en mobil.
Så skal han måske ha' en scooter til næste år...

Fra : Michael Jensen

Dato : 19-06-03 20:16

"Jess Møller-Petersen" <jess.moeller(fjern dette)@get2net.> skrev i en
meddelelse news:3ef20799$0$97246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Har din dreng på 8, overbevist dig om at han SKAL ha' en mobil.
> Så skal han måske ha' en scooter til næste år...

Jeg kan bestemt ikke mindes at Steen Horstmann i hans indlæg beder efter
andres mening om hvorvidt hans søn skal have en mobiltelefon eller ej. Der
kan være forhold i familien, som vi ikke kender til, der gør det nødvendigt
at sønnen har en mobiltelefon.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 19-06-03 22:14

"Michael Jensen" <nosp@m.no> wrote in message
> [...]
> andres mening om hvorvidt hans søn skal have en mobiltelefon eller ej. Der
> kan være forhold i familien, som vi ikke kender til, der gør det

Folk har desværre med at reagere sådan, en kollega spurgte om det sammen til
en 9 årig søn på mobildebat (inden de fik nyt forum) og han fik de samme
svar
når han så sagde det var pga sønnens sygdom ville folk ikke engang tro på
ham.

Næ der bliver stilet et sprøgsmål og det bør man forholde sig til når man
svarer,
ellers skal man ikke svare, der er som regel en grund, måske at barnet er
forkælet
men det er ikke vores opgave at afgøre det.

Dennis

Fra : Nielsen I

Dato : 22-06-03 00:28

> [...]
> forkælet
> men det er ikke vores opgave at afgøre det.

HØRT !!!

MVH

Nielsen I

Fra : -= T Rex - 6400 =-

Dato : 19-06-03 20:17

Nokia 5110 med lader
100 % ok

300 kr. + porto

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 20:29

> Har din dreng på 8, overbevist dig om at han SKAL ha'
> en mobil.
> Så skal han måske ha' en scooter til næste år...

Hver gang nogen spørger omkring mobiltelefoner til børn, så er der nogle
kloge-Åger der skal føre sig frem som eksperter i hvad børn skal have og
ikke skal have.
Synd at disse mennesker, der åbenbart ikke selv har haft nogen sjov barndom,
ikke under andre noget som helst.

*Fischer

Fra : -= T Rex - 6400 =-

Dato : 20-06-03 08:55

Ja, til en dreng på 8 år, er en Nokia 3310 ganske udemærket, og så koster
den altså ikke meget
i dag, så det er anbefalesværdigt.

Men en Nokia 3210 som er lidt ældre, er nok lidt stærkere, men tjek lige
batteristanden hvid der
vælges denne model.

Eller køb en taske så den ikke er så udsat for stød, og skrammer.

/ T Rex

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 20:12

"Steen Horstmann (slet XV8F8)" <mail@XV8F8steen-horstmann.dk> skrev i en
meddelelse news:10560480100.576763304024105@dtext.news.tele.dk...

Davs.

> Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med mobiltelefoner i denne
> aldersgruppe:
> - Hvilken model kan anbefales?
> - Hvilket abonnement kan anbefales?

Fætter BR er din ven i alle spørgsmål...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jonas M. Nielsen

Dato : 19-06-03 20:22

> Fætter BR er din ven i alle spørgsmål...

Syntes måske ikke at dette er et svar på Steen's spørgsmål... Undlad dog at
svar i stedet for at kommenterer noget som måske har en dybere mening end
lige bare at spille smart med en mobiltelefon... Måske er det vigtigt for
familien at have den livline... Utroligt hvad folk kan fyre af herinde...

/ Jonas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 20:34

"Jonas M. Nielsen" <jonas@gstreng.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> lige bare at spille smart med en mobiltelefon... Måske er det vigtigt for

Med mindre barnet lider af en livstruende sygdom, kan jeg ikke se behovet
(endnu).

> Utroligt hvad folk kan fyre af herinde...

Utroligt hvad folk uden børn ved, hvad der er bedst for andres børn....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 20:30

> Fætter BR er din ven i alle spørgsmål...

Det var det morsomste jeg har hørt hele dagen.
Men det har godt nok også været en helt igennem skod-dag.

*Fischer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-06-03 20:35

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var det morsomste jeg har hørt hele dagen.
> Men det har godt nok også været en helt igennem skod-dag.

Altid glad for at give mulighed for en livsbekræftende sund latter.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Fischer

Dato : 20-06-03 06:32

> Altid glad for at give mulighed for en livsbekræftende sund latter.

Jeg grinte nu ikke.
Jeg ville bare fortælle hvor fuldstændig elendig min dag havde været, når
dit kiksede forsøg på at være morsom var det sjoveste der var sket.

*Fischer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 12:39

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg grinte nu ikke.

Jeg lo af dig.

> Jeg ville bare fortælle hvor fuldstændig elendig min dag havde været, når
> dit kiksede forsøg på at være morsom var det sjoveste der var sket.

Herved blev din dag så *totalt* kikset.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Nic

Dato : 19-06-03 20:27

5 Svar - ingen relevante - jeg er pinlig på gruppens vegne... UNDSKYLD.

> Min søn på 8 år har nu overbevist mig om, at han skal have en
> mobiltelefon.
Bare jeg måtte det dengang

> Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med mobiltelefoner i denne
> aldersgruppe:
> - Hvilken model kan anbefales?
33xx modellerne er vidt nemme og rimelige prisbillige.

> - Hvilket abonnement kan anbefales?
Telmore. Så kort kan det siges. Dog koster det ekstra hvis der skal 'udsvingskontrol' med.
Men hvis han/i kan styre det, så 100% Telmore. Ellers er taletid vel den sikreste løsning mod evt. misbrug, men også en
MEGET dyrere løsning.

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 19-06-03 20:39

Du behøves ikke at undskylde på mine vegne... Tror nok lige at jeg klare det
selv...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-06-03 20:41

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in message
> Telmore. Så kort kan det siges. Dog koster det ekstra hvis der skal
'udsvingskontrol' med.

Det skulle det gerne ikke.... Ifl telestyrelsen skal udbyderen tilbyde dette
gratis...

Der står dog også hos telmore:

"Udsvingskontrol er en gratis service."

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 19-06-03 20:34

Okay, måske overreagere jeg lidt, men overskriften i sig selv er lidt...
Personligt ved jeg ikke hvad egen min 9 årig lillebror skulle bruge en mobil
til... Men okay, undskyldning på vej.

Men det er lidt at sige at hans knægt skal ha' en mobil:
- Hvad skal den bruges til SMS/tale?
- Hvor meget vil man bruge?
- Hvor meget vil man bruge pr. måned på tale/SMS og abb.?

Umiddelbart svar:
Find en brugt telefon ex. 3310, 3410, 3510 på www.dba.dk eller her
dk.marked.privat.telefon.mobil.
De telefoner er meget bruger venlige og har de fleste funktioner
Derpå opret et abb. hos www.telmore.dk eller www.cbb.dk de er billige.

Eller et alternativ er at købe et start-sæt på posthuset: Billig telefon og
taletidskort her og nu, men på længere sigt bliver det dyrt.

Men der skal lidt flere informationer på bordet før man kan gi' et
kvalificeret svar...!!!

Fra : Fischer

Dato : 19-06-03 20:34

> Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med mobiltelefoner
> i denne aldersgruppe:
> - Hvilken model kan anbefales?
> - Hvilket abonnement kan anbefales?

Jeg ville købe en Ericsson T100 incl. 100,- kr. Tele2Mobil taletid for ialt
500,- kr. (set hos Imerco).
Tele2 TankOp er et hæderligt taletidskort, og man kan jo skifte til noget
andet efter 6 måneder.

*Fischer

Fra : Rander

Dato : 19-06-03 22:00

19 Jun 2003 18:38:35 GMT brugte slet XV8F8 15 linier på at fortælle dette
til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Min søn på 8 år har nu overbevist mig om, at han skal have en
>mobiltelefon.

Jeg har ærlig talt lidt svært ved at se hvad en 8-årig skal med en
mobiltelefon, men alligevel...

Jeg vil nok foreslå at du går efter en Nokia 3310. De er efterhånden blevet
ret billige (debiltel har dem pt. til 1 krone), og den er endnu ikke
"forældet" rent teknisk.

Abonnementet er lidt mere tricky. Taletidskort, uden tvivl - men check lige
med selskabet først hvad de gør i tilfælde af tomt kort og såkaldte
"SMS-services", altså de der overtakserede SMS'er med jokes, horoskoper og
alt muligt andet ubrugeligt skrammel, der typisk koster en 10'er pr. stk.

Jeg synes at det burde være indlysende hvad der så skete, men jeg læste
forleden at ihvertfald ét selskab (mener det var Sonofon) stadig sender dem
til telefonen selvom taletiden så går i minus, og næste gang der sættes
taletid ind trækkes beløbet så. Eller med andre ord: Pengene kan være brugt
1 sekund efter du sætter dem ind på kontoen - og mere til.

Så altså, check med selskabet - og gør det først! Hvis de svarer det du
gerne vil høre, så kan du spørge dem om de har nogle kampagnetilbud på det
pågældende abonnement/taletidskort i forbindelse med køb af telefon. Ja,
lidt bagvendt at finde abonnementet først, men jeg har et par gange opdaget
at det kunne betale sig. Første gang var da man kunne vælge og vrage mellem
telefonerne i prisklassen 0-1 krone. Man kunne få en Nokia 2010 til 99
kroner med et abonnement som ikke rigtig passede til mig (på daværende
tidspunkt), men da jeg snakkede med dem besluttede jeg mig så for et
abonnement der var dyrere, men passede til mig. Forespurgt om de kørte
kampagne på det svarede de "nej, men vi finder nok ud af noget..." 3 dage
efter lå der et brev i posten som jeg skulle aflevere i nærmeste telebutik
- brevet var en ordre om at sælge mig en Nokia 2010 for én krone!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg vil hellere have en kat end en kæreste.
For jeg synes, katte er pænere end piger. (Søren, 8 år)

Fra : Bo Larsen

Dato : 20-06-03 07:21

Det er da utroligt at folk herinde kan hidse sig op over at en dreng på 8 år
skal/vil ha' en mobiltelefon! Se det i øjnene; Mobilen er kommet for at
blive, også til de yngre aldersgrupper.
Vores søn på 9 år, har også en mobiltelefon, og det kan jeg/vi ikke se noget
galt i. Det skal så også siges at den "kun" bliver brugt når knægten skal gå
alene hjem fra Fritidshjemmet o.l. Og nej! Det er ikke fordi vi ikke gider
hente ham fra fritidshjemmet, men vi har lavet en aftale om at han må gå fra
et bestemt tidspunkt hver dag, og så skal han ringe til mig, når han
forlader fritidshjemmet, og han skal ringe når han kommer hjem.
Enhagn imellem bruger han da også telefonen ligesom vi andre gør; sender SMS
til kammeraterne o.s.v. Personligt synes jeg at det er med til at give
knægten et mere normalt forhold til mobilen (men det kan jo være jeg tager
fejl)

Nå, men med hensyn til valg at mobil, så er knægten godt tilfreds med en
N3310, som jo _er_ en folketelefon. Han har godt-nok øffet lidt om en aflagt
Ericsson T65, bl.a. fordi der er automatisk tastelås på.
--
Med Venlig Hilsen

Bo Larsen
Systemadministrator
Flyvevåbnets Officersskole

Fra : Nic

Dato : 20-06-03 08:16

> Det er da utroligt at folk herinde kan hidse sig op over at en dreng på 8 år
> skal/vil ha' en mobiltelefon! Se det i øjnene; Mobilen er kommet for at
> blive, også til de yngre aldersgrupper.
Hørt - og hvorfor blander folk sig i private's dispositioner?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 12:51

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hørt - og hvorfor blander folk sig i private's dispositioner?

Kan folk så ikke blot træffe (samtlige af) deres dispositioner uden at
belemre almenheden med det...!

For mit vedkommende er jeg revnende lige glad med et barn på 8 år har en
mobiltelefon.

Barnet kan ikke indgå aftaler/kontrakter, så forældrene/værgen hænger på
regningen.

Fri os efterfølgende for hulken og plapren, når forældrene/værgen ikke kan
betale regningen.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 20-06-03 14:46

> Kan folk så ikke blot træffe (samtlige af) deres dispositioner uden at
> belemre almenheden med det...!
>
> For mit vedkommende er jeg revnende lige glad med et barn på 8 år har en
> mobiltelefon.

Nu var det vist heller ikke lige det som den oprindelige poster (som nu har
canclet sit indlæg) havde til hensigt!

Manden bad som blot om et godt råd til valg af telefon til hans søn, hvorfor
han så lige skulle nedsables er mig en gåde. Har han(s familie) valgt at
tillade sønnen at få en mobiltelefon - jamen så dem om det, det bringer ikke
mit pis i kog, men der er tilsyneladende nogen der har for kedeligt et liv
siden de har så travlt med at blande sig i andres...

--
Michael
MobiNEWS holder dig opdateret med seneste nyt fra mobilindustrien

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-06-03 14:53

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> mit pis i kog, men der er tilsyneladende nogen der har for kedeligt et liv
> siden de har så travlt med at blande sig i andres...

Jeg svarede manden med en joke .... så du min smiley...? ..... det kunne
spørgeren have reflekteret på og jeg ville anbefale ham at give sønnen hans
gamle og selv købe en ny smart en.

En joke blev blæst op til en uforskammethed.

Vor Herre bevare os .... og god weekend.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 20-06-03 15:13

> Jeg svarede manden med en joke .... så du min smiley...?

Ja i dit første indlæg?
I øvrigt var mit indlæg ikke kun møntet på dig....

> En joke blev blæst op til en uforskammethed.

Kald det hvad du vil...

> Vor Herre bevare os .... og god weekend.

I lige måde :)

Fra : Fischer

Dato : 20-06-03 15:07

> Kan folk så ikke blot træffe (samtlige af) deres dispositioner
> uden at belemre almenheden med det...!

Dette er ikke just "almenheden" - men en nyhedsgruppe hvor man kan spørge om
gode råd vedr. mobiltelefoni. Og det var nøjagtigt hvad spørgeren gjorde.

> For mit vedkommende er jeg revnende lige glad med et barn
> på 8 år har en mobiltelefon.

Men du kunne ikke lade være med lige at klemme din slet skjulte holdning ud
og pakke den ind i en dårlig morsomhed.
Og så lægger jeg mit låg på denne diskussion. Bægeret er vist løbet over

*Fischer
Nu kun 11 dage til gratis GPRS og MMS hos Telmore!

Fra : Rander

Dato : 20-06-03 22:40

Fri, 20 Jun 2003 08:21:27 +0200 brugte Bo Larsen 25 linier på at fortælle
> [...]

>skal/vil ha' en mobiltelefon! Se det i øjnene; Mobilen er kommet for at

Eftersom du har skrevet dette indlæg som follow-up til mit, føler jeg lidt
at det er mig du er efter her. Nuvel:

Jeg har ikke selv børn, og selvom jeg "kun" er 28 år er der sikkert nogen
der i det følgende vil opfatte mig som en sur gammel mand - dem om det!

Forstå mig ret, jeg er ikke decideret modstander af at børn skal have en
mobil-telefon. Jeg har ganske simpelt svært ved at se at et barn på 8 år
har BRUG for en mobiltelefon, medmindre naturligvis at særlige forhold gør
sig gældende herfor - det kan f.eks. være sygdom, hvor barnet til enhver
tid skal have mulighed for at tilkalde hurtig hjælp eller lignende.

Når det så er sagt kommer vi til punkt 2: Regningen! Hvem hænger på den?
Jeg tror ganske simpelt ikke på at en 8-årig har noget som helst begreb om
penge, udover hvor mange vingummibamser han kan få for en femmer. Der kan
en mobil være et udemærket instrument til at lære barnet noget om penge.
Jeg har fuld respekt for forældre der gerne giver deres barn en mobil,
såfremt barnet SELV betaler regningen! Jeg kender ihvertfald ét eksempel
hvor en 11-årig knægt render rundt med en mobil og hovedsaligt bruger den
til at sende SMS'er til sine klassekammerater der står i den anden ende af
skolegården. Han kan uden problemer blæse regninger af på 8-900 kroner pr
måned, og det betaler forældrene uden at blinke og uden at forlange noget
af knægten. DET er jeg modstander af!

Men lad os sige at knægten brugte for 200 kroner om måneden, hvilet vel er
et nogenlunde realistisk gennemsnit (det er fire gange mere end hvad jeg
bruger, men behov er jo forskellige). Det kan jeg ikke se noget galt i at
forældrene betaler, sålænge der bliver stillet krav til barnet. For
eksempel at hjælpe til med madlavning/opvask og den slags småting, ting der
gør at barnet for en forståelse for at penge ikke er noget der hænger på
træerne, men noget man må arbejde for. Så længe det foregår på den måde, så
har jeg ikke andet end respekt til overs for det.

Og med det blev denne tråd vist ret meget off-topic, så XFUT dk.snak (hvor
jeg da gerne uddyber mine synspunkter yderligere).

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jesus gik bare forbi et kors, og så blev han pludselig slået med en
kæp og naglet fast imod sin vilje. Så korsede han sig! (Halvor, 6 år)

Fra : Peter Binderup

Dato : 20-06-03 08:39

Jeg vil sige at der er to muligheder mht telefonen.

1: finde den billigste i det lokale supermarked med taletid - den er indtil en hvis grænse billig at erstatte når junior har ødelagt
den

2: køb en telefon som kan holde til lidt af hvert. Jeg ved at både Nokia og Ericsson har telefoner der sikkert kan klare det meste
af en 8 årigs håndtering (disse er dog ikke helt billige og ser nok bedst ud i en håndværkers bælte)

Og mht til al den brok der er i gruppen omkring børns brug af mobiltelefoner. Hvis man ser bort fra de forskellige rapporter om at
telefonernes stråling enten er uskadelig eller ej (afhængig af agurkesæsonen), så ser jeg ikke at det er anderledes end børns brug
af computere, tv eller Anders And blade.

Hvis børn SMS'er til hinanden så er det blot en ny form for leg, hvor de kan lege sammen over afstand. Hvis jeg havde et barn i den
omtalte alder, så var det ikke bekymring om barnets brug af teknologi jeg ville bekymre mig om, men nærmere hvor lang tid den
telefon ville overleve leg i sandkasse, klatrestativ, fodboldbane, skov, strand osv.

Ny teknologi og specielt anvendelsen af denne skræmmer altid folk. Der er eksempler tilbage til oldtidens Grækenland hvor filosoffer
var bekymret over at man begyndte at udgive filosofi bøger, hvor hvis man kunne slå en problemstilling op i - hvorfor skulle man så
snakke sammen fremover. Nyhedsgrupperne er blot ét eksempel på at snakken har overlevet, og endda med succes.

Man kan komme med andre eksempler. Film troede man ville få teateret til at bukke under. Video troede man ville få biograferne til
at bukke under, Internet troede man ville få alt traditionelt til at bukke under (husk på at der om mindre end et døgns tid udkommer
en 5. Harry Potter bog, som har slået alle salgsrekorder, ja man er endda ved at snakke om at den sælger bedre end Biblen eller
Koranen alt efter hvad verdensdel man befinder i så teknologien og dens udvikling er ikke lig med verdens undergang ej heller
mobiltelefoner til små børn. Så oldtidens "teknologi" lever stadigt i bedste velgående).

Da jeg begyndte i starten af 80'erne at interessere mig for computere, så var de stadig forbeholdt forretningsverdenen og ikke noget
man umiddelbart fandt på et barneværelse. Men mine forældre stolede på at min interesse og plagen var reel nok. Det er jeg dem
taknemlig for, og det er det der er grunden til at jeg i dag lever af at arbejde med computere og internetteknologi.

Så når nogle af jer er blevet skræmt over tanken at børn bruger teknologi, så er det ganske enkelt en mangel for udviklings
forståelse. For teknologi og specielt teknologiske kvantespring, som den meget hurtige udbredelse af mobilteknologi, skræmmer og
rusker op i vores meget konservative livsopfattelse, forstået på den måde at langt størstedelen af befolkningen helst vil leve i et
status quo.

/Peter