at rejse børster
Fra : Daniel

Dato : 19-06-03 17:33

når hunden rejser børster hva betyder det. Jeg er godt klar over at
det er en måde hunden puster sig op på osv men er der forskel på om
den rejser børster i nakken, på ryggen, på enden, på halen.

Daniel

Fra : Stampemus

Dato : 19-06-03 20:28

Hej Daniel,

Hunden "rejser" ikke kun børster når den skal "puste" sig op. Den kan også
gøre det af ren begejstring over at lege med en anden hund. Hunde der er
vant til at læse andre hunde - vil heller ikke kun kigge på rejste børster -
men også på de signaler hundene sender til hinanden.

Hvorvidt en hund rejser foran, bagved eller hele ryggen kan variere lidt fra
race til race....men generelt vil jeg sige at hvis hunden også rejser
hårerne bagtil - er jeg lidt mere på vagt over for de andre signaler hunden
sender - da det kan være et tegn på at den er utryg/usikker. Hvis den
"nøjes" med at rejse hårerne fortil kan det ligeså vel være fordi den er
begejstret og ivrig efter at lege eller fordi den udøver dominans.

Men jeg synes generelt ikke man skal se isoleret på hårrejsning - men ligeså
meget på resten af "signalparken.

Pia

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 20-06-03 22:25

Hej Daniel

Her får du lidt om, hvad jeg har skrevet om det i HundeNyt nr. 5 2003.
Kilden til faktainformationerne er Wolfparks etogram over ulveadfærd.

FORSTÅ DIN HUND DEL 28 - TRUE- OG IMOPONERADFÆRD: REJSE BØRSTER

At rejse børster er et truesignal, som har til formål at få hunden til at se
større ud end den egentlig er. Når en hund rejser børster, stritter pelsen
langs ryggen fra skuldrene og ned mod halen op i luften. Sædvanligvis er det
sådan, at jo længere ned langs ryggen en hund rejser børster, jo mere truer
hunden. I nogle ekstreme situationer rejser pelsen på halen sig også. Men
første stadie er som regel de rejste børste over skulderne - men der kan
være forskel fra hund til hund på, hvordan den rejser sine børster. Det at
rejse børster er en refleks og ikke noget, hunden har kontrol over. Derfor
er rejste børste en god indikator for, hvordan hundens humør er.

En hund kan både rejser børster ad andre hunde, mennesker og af ting, som
den synes virker farlige. Fordi rejste børster er en refleks, nytter det
ikke noget at forsøge at skælde hunden ud for at rejse dem. Hunden har ingen
kontrol over, hvornår den rejser børsterne. Det er kun dens sindsstemning,
som kan få dem til at falde ned igen.

Jeg har altid lært at hund, der rejser børster, er en utryg hund. Jeg ved
ikke, om det helt holder vand. Men hvis en hund rejser børster, når den ser
en anden hund, bør du være ekstra opmærksom, og kun lade hundene hilse kort.
Hvis hunden derimod rejser børster, når den ser en 'farlig' ting, takler jeg
det altid ved at gå hen til den ting, undersøge den og blive stående uden at
sige noget som helst, indtil hunden af sig selv kommer hen og snuser til det
farlige og på den måde bliver forsikret om, at det er helt ufarligt.

Rejste børster mod mennesker er langt sjældnere. Oftest vil det være, fordi
de ser en skikkelse på afstand og ikke helt kan afgøre, hvad det er. Her vil
jeg bruge samme strategi som med de farlige genstande. Gå hen til dem uden
at sige noget, blive stående og undersøge og på den måde fortælle hunden, at
der ikke er noget at være bange for.

Men hensyn til rejste børster skal man være opmærksom på, at de ikke kan ses
hos f.eks. de langhårede hunderacer. Mit to pon'er f.eks. 'kan ikke' (man
kan i hvert fald ikke se det) rejse børster. Heller ikke selvom, de er
klippet. Det virker som om, at pelsen simpelthen ikke kan rejse sig op.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-06-03 08:07

> [...]
>kan i hvert fald ikke se det) rejse børster. Heller ikke selvom, de er
>klippet. Det virker som om, at pelsen simpelthen ikke kan rejse sig op.

,,,,,,,,,,,,,,det kan heller ikke altid ses på helt korthårede racer,
måden jeg ser om min hund rejser børster på er ved at jeg ser fra en
bestemt vinkel bagfra at hunden bliver lysserrød hen over nakken da
man pludselig kan se ned i dens bare hud men hårene er så små at man
kun kan se det fra den vinkel.