Søkort over Saltstraumen
Fra : Brian Kristensen

Dato : 30-03-01 15:21

Hej Nyhedsgruppe

Er der nogen, der ved, hvor man kan skaffe et søkort over norske
Saltstraumen samt evt. også over Skjerstad fjorden.

Jeg ved godt, at man kan anskaffe det deroppe, men vi ønsker at
nærlæse søkortet for at finde potentielle fiskepladser.

På forhånd mange tak
Brian Kristensen
farkbk@hotmail.com
http://www.members.tripod.com/brian_kristensen/Startside.htm

Fra : Flyfish.dk

Dato : 31-03-01 10:06

Hey
For nogle år siden var jeg på campin der oppe.
det primær fiskeri forgik lige omkring broen , hvor der opstår en meget
stærk strøm.

fiskerien fra land minder mest om sildefiskeri ved hvide sande på den måde
at man står skulder ved skulder og kaster lige ud.

Det var meget skægt at prøve og der blev også fanget masser af fisk !

så godt tur

Fra : SGF

Dato : 01-04-01 15:02

Hej Brian

Jeg har lige gennemsøgt papirdyngerne, men jeg kan ikke lige finde et kort
over området. Det kort, jeg har/havde er heller ikke særligt nøjagtigt, men
nærmest bare en tegning over området.

Jeg mener, enten Fisk og Fri eller fiskeavisen havde en artikel med kort
osv. på et tidspunkt, men den nemmeste løsning er at skrive til
turistkontoret i Bodø..det er MEGET hjælpsomme. Husk også at få fat i en
tidevandstabel, da den er uundværlig i Saltstraumen.

Udover fiskeriet, er alene synes af Saltstraumen, når strømmen er stærkest,
en oplevelse, man aldrig glemmer!!!!!

Om fiskeriet deroppe:
Tjaa....ordinært kystfiskeri kan man glemme alt om på alle andre
tidspunkter, end den halve time, hvor strømmen er svagest. Resten af tiden
et det absolut umuligt at styre pga. den heftige strøm.

Der findes lokale, der kystfisker med 500-1000g lodder, og sejfiletter,
fisket på 50lb havstænger, og fanger gode fisk fra kysten, men det må være
et helvede at lande dem.

De tyske badeturister fisker ofte fra selve broen, hvor der er 50 meter
eller lignende ned til vandet...det er ret sjovt at se dem forsøge at lande
en torsk på bare et par kilo på dem måde.

Men...skal man for alvor have glæde af fiskeriet deroppe, er en båd en
nødvendighed. De kan selvfølgelig lejes på stedet til rimelige priser (har
vist også smidt min prisliste væk).

Vær dog opmærksom på, at Saltstraumen er et farvand, der sætter båd,skipper
og allr ombord på en hård prøve, men hvis man får det til at fungere, er det
alle anstrengelserne værd!!!

Hvis I alligevel skal på de kanter, er der et andet område. lidt nordligere,
jeg VARMT kan anbefale....ikke nær så overrendt - nærmest lidt isoleret - og
med lækkert fiskeri og gode muligheder for indkvartering og bådleje.
Du kan sende mig en mail, hvis du vil høre lidt mere.

Mvh
Søren

Fra : Alex Linaa

Dato : 02-04-01 08:10

"SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med lækkert fiskeri og gode muligheder for indkvartering og bådleje.
> Du kan sende mig en mail, hvis du vil høre lidt mere.

Kunne du ikke delagtiggøre vi andre i dette "hemmelige" sted?

Saltstraumen minder jo efterhånden om Odense å på præmieredagen, så et
alternativ ville være mere end kærkomment.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : SGF

Dato : 02-04-01 20:11

Jamenaltså.....jeg har sq ingen intensioner om at holde det meste af
nordnorge for mig selv. Norges kyst er fuld af fantastiske fiskepladser, og
det sted, jeg omtaler er formentlig ikke så meget anderledes - derfor
specificerede jeg det ikke nærmere.

Stedet hedder Lavangen - nærmere bestemt Soløy/Tennevoll, og er en lille
,isoleret fjord, ca. 80 km nord for Narvik.

Grunden til ,at netop dette sted er perfekt for os er, at der ligger en god,
lille campingplads med udlejning af 20-22 fods motorbåde til rimelige
priser.
Herudover er stedet absolut ikke overrendt - der bliver stort set ikke
annonceret, så det er som regel overleveringer fra mund til øre, der leder
folk derhen første gang. Campingpladsen har en forholdsvis lille kapacitet,
så der bor som oftest højest 20-30 mennesker ad gangen.

Fiskeriet er kanon. Jeg har som regel fisket alene med min kæreste, og har
ved hvert besøg fanget masser af gode fisk. Sidste år var det især større
sej (5-7kg) og havkatte op til 5-6kg, året før var det masser af gode
torsk8-12kg, og sådan kunne jeg blive ved.
Alt fiskeri foregår om natten, men pga. midnatssolen er det ikke et problem.

Deteneste minus er afstanden - ca 2300km, hvis man kører gennem Sverige, men
hvis man forestiller sig, at en 3-4 fiskekammerater (eller for den sags
skyld NG-brugere) slog sig sammen, og kørte for fuld damp, kan det sagtens
gøres på 2 dage hver vej.

Mvh
Søren

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a98jp$in$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-04-01 08:47

Tak for oplysningerne, det ser rigtigt spændende ud.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : SGF

Dato : 04-04-01 20:52

Selv tak.
Du kan evt. maile for yderligere oplysninger.

nyhedsmeddelelse:9aejhj$6k9$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Brian Kristensen

Dato : 03-04-01 14:35

On Sun, 1 Apr 2001 16:02:16 +0200, "SGF" <sgfrede@post10.tele.dk>
wrote:

Hej Søren

Tak for de gode råd.

> [...]
>turistkontoret i Bodø..det er MEGET hjælpsomme. Husk også at få fat i en
>tidevandstabel, da den er uundværlig i Saltstraumen.

Ja, det har vi også fået at vide af andre, og vi har da også allerede
skaffet en sådan.

> [...]
>tidspunkter, end den halve time, hvor strømmen er svagest. Resten af tiden
>et det absolut umuligt at styre pga. den heftige strøm.

Er det ikke blot et spørgsmål om at fiske i strømlæ af odder, eller
måske flytte ind i Skjerstad-fjorden ?

>Der findes lokale, der kystfisker med 500-1000g lodder, og sejfiletter,
>fisket på 50lb havstænger, og fanger gode fisk fra kysten, men det må være
>et helvede at lande dem.

Det må da vidst betegnes som værende tungt kystfiskeri, nok også for
tung til min smag.

>De tyske badeturister fisker ofte fra selve broen, hvor der er 50 meter
>eller lignende ned til vandet...det er ret sjovt at se dem forsøge at lande
>en torsk på bare et par kilo på dem måde.

De tyskere, de tyskere......

>Men...skal man for alvor have glæde af fiskeriet deroppe, er en båd en
>nødvendighed. De kan selvfølgelig lejes på stedet til rimelige priser (har
>vist også smidt min prisliste væk).

Vi har allerede lejet en båd deroppe igennem campingpladsen deroppe,
så på det område skulle vi være garderet.

>Vær dog opmærksom på, at Saltstraumen er et farvand, der sætter båd,skipper
>og allr ombord på en hård prøve, men hvis man får det til at fungere, er det
>alle anstrengelserne værd!!!

Jeg kan kun sige, at jeg sætter min lid til mine kammeraters
bådfærdigheder, da mine er stærkt begrænset (de har selv båd, så mon
ikke det går).

> [...]
>med lækkert fiskeri og gode muligheder for indkvartering og bådleje.
>Du kan sende mig en mail, hvis du vil høre lidt mere.

Det lyder da meget godt. Vi har nogle dage, hvor vi har valgt ikke at
leje båd. En eller to af disse kunne jo f.eks. anvendes til at besøge
"Lavangen - nærmere bestemt Soløy/Tennevoll". Du må meget gerne maile,
hvad du har af oplysninger om stedet. Det være sig f.eks.
fiskemetoder, eksakte steder, tidspunkter på døgnet o.s.v.

Mvh. Brian Kristensen

Fra : Terje Tverås

Dato : 02-04-01 13:18

Brian Kristensen wrote:

> Jeg ved godt, at man kan anskaffe det deroppe, men vi ønsker at
> nærlæse søkortet for at finde potentielle fiskepladser.

http://www.statkart.no/produkte/sjo/index.html
og nr. 227 i Hovedkartserien skulle gi svar på ditt spørsmål. Ta
imidlertid kontakt med Sjøkartverket for å være sikker på at 227
virkelig dekker de områder du søker. Nr. 227 er et gammelt sjøkart.
Kanskje det finnes et bedre og nyere fritidskart?

--Terje