Løbetid...
Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 19-06-03 08:21

Hej Gruppe.

Jeg er ny her, og allerede melder sig et spørgsmål sig...

Er der nogen af Jer, som har erfaring med schæferblandinger? Det jeg har
brug for at vide er, hvornår de cirka kommer i løbetid første gang?

Jeg har nemlig læst mig til alt fra seks måneder til 12 måneder... Så det er
jo et temmelig stort gæt... Desuden er hverken min dyrlæge, min hundetræner
eller tre andre dyrlæger enige...

Det betyder jo ikke det helt store, da vi allerede går og er lidt obs på
hende allerede nu, men jeg er bare nysgerrig...

Det skal lige siges, at vores lille tæve er en blandingshvalp, 3/4 schæfer
og 1/4 flatter.

Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv
2860 Søborg

Fra : Pia J

Dato : 19-06-03 08:41

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> wrote in
message news:3ef164b5$0

> [...]
er
> jo et temmelig stort gæt... Desuden er hverken min dyrlæge, min

Det KAN variere meget. Jeg har en lignende blanding og hun startede da hun
var 9 mdr.

:Pia

Fra : Winther

Dato : 28-06-03 19:55

> [...]
Min schæfer kom først i løbetid da hun var 11 mdr. Hun har også mentalt
været sent på vej, måske det hænger lidt sammen.

Vh. Winther

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-06-03 08:45

Ja, ved 8-9 mdr. alderen, men du skal ikke være allarmeret hvis det kommer
senere!

Hun lydder i øvrigt til at være en dejlig blanding! Er der et billede af
hende et sted?

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-06-03 09:01

> Jeg har nemlig læst mig til alt fra seks måneder til 12 måneder... Så det er
> jo et temmelig stort gæt... Desuden er hverken min dyrlæge, min hundetræner
> eller tre andre dyrlæger enige...

Hej Zemma

Naturen kører jo ikke efter noget forudbestemt program, og derfor kan det
variere meget hvornår tæverne debutere. Du kan vist ikke gøre andet end at
holde øje.

/Kim

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 19-06-03 09:37

Hej Rinnie og andre...

Jeg har faktisk ikke fået lagt noget billede af hende ud endnu, men jeg skal
da lade dette være en opfordring og få gjort det... *sss*

Vi fik hende fra en lille privat stueopdrætter i Nordsjælland, som har både
far og mor. Faren er en kæmpe, kæmpe stor langhåret schæfer, og moren er så
halv schæfer og halv flatter. Sjældent har jeg stødt på to så rare, blide og
godmodige hunde som de to.

Da vi var oppe for at skulle se Sisse første gang, var vi der i flere
timer!!! Både for at være sikker på, at vi valgte den rigtige hvalp, men
også fordi vi gerne ville se forældrene an. Derudover fik vi mulighed for at
se billeder og læse breve fra nogle af de andre, som havde købt hvalpe fra
sommerkuldet, hvor Sisse så er fra vinterkuldet.

Derudover satte vi os ned og snakkede længe med opdrætteren, for hun ville
nemlig sikre sig, at vi vidste, hvilket ansvar vi påtog os, om vi var parat
til at lave vores liv om etc. Hun har nemlig afvist købere før i tiden, hvis
hun ikke syntes, at de virker parate.

Heldigvis ville hun gerne sælge til os, så små to uger før vores bryllup,
kunne vi hente vores lille guldklump, og hun er virkelig blevet en fast del
af vores familie nu. Faktisk kan jeg slet ikke huske, at hun ikke har været
her...*sss*

Jeg er helt på det rene med, at naturen ikke går efter et skema, men med et
spæn på seks måneder kunne det jo være, at der var nogen, som havde nogle
erfaringer, som kunne være meget skægge at læse. Jeg er såmænd bare
nysgerrig...

Venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv
2860 Søborg

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 19-06-03 10:20

> [...]
> spæn på seks måneder kunne det jo være, at der var nogen, som havde nogle
> erfaringer, som kunne være meget skægge at læse. Jeg er såmænd bare

Hej

Godt nok er dette eksempel fra beagler og goldens, men mon ikke det går
alligevel
Vi har haft en beagletæve der kom i løbetid 1. gang da hun var ½ år, vi har
haft to der var godt 1 år og en der var 8 mdr. men vi gik til træning med en
der var næsten 2 før hun kom i løbetid.
De to goldens vi har haft var begge omkring 9 mdr. da de kom i løbetid.
Hvornår de kommer i løbetid afhænger også af hvilke linier de er fra, da det
virker til at opdrætteren stadig har kontakt til hvalpene fra det tidligere
kuld, kan du ringe og spørge hvornår tæverne fra dette kuld kom i løbetid,
og også om hvor gammel moderen var da hun kom i løbetid første gang.

mvh
-Benedikte

Fra : Jernladyen

Dato : 19-06-03 10:34

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 19-06-03 08:21 dette indlæg :
> [...]

> hende allerede nu, men jeg er bare nysgerrig...
>
> Det skal lige siges, at vores lille tæve er en blandingshvalp, 3/4

Hej Zemma.
Det var pudsigt. Vi har haft en med nøjagtig den samme blanding - men
hun var ikke købt samme sted, lyder det kraftigt som. Dem vi købte af,
var fløjtende ligeglade med, hvor og hos hvem og deres hvalpe endte.
Bare de kom af med dem og inkasserede pengene, så var de glade. Men
vores havde også en del dysplasi allerede som hvalp.De vidste
formodentlig at forældrene også havde det, så de har bare villet af med
dem.
Er din også kulsort og utrolig køn??? Vores kom i løbetid i 8 mdr's.
alderen. Og hun blødte, så det rendte af hende. Hvis hun ikke skal
steriliseres, er det en MEGET god idé at købe 2-3 par løbetidsbukser til
hende. Og så kan du bare købe de billige bin i et supermarked. De skal
være tykke, hvis din hund har samme størrelse som vores havde, for så er
hun midt mellem to str. løbetidsbukser.
Kunne du tænke dig at sende adrs. på dem, du har købt din af???

Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-03 10:39

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3ef164b5$0$24676$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> hende allerede nu, men jeg er bare nysgerrig...
>
> Det skal lige siges, at vores lille tæve er en blandingshvalp, 3/4 schæfer

Hej Zemma

Det er sådan den normale opfattelse, at første løbetid indtræffer mellem 6
og 12 måneder. Men der er ingen grund til bekymring, hvis den først kommer
lidt senere. Tilfælder hvor første løbetid først kommer mellem 12 og 18
måneder. Så du kan se, det er svært at sige præcist, hvornår det begynder.
De fleste kommer mellem 7 og 11 måneder, nogle få starter før 7 måneder, af
en eller anden uvis grund, er det ofte hvalpe, som er lidt bagud i
udvikling. Det modsatte er ofte tilfældet, ved dem som først starter mellem
12 og 18 måneder. Det er ret ofte tæver som størrelsesmæssigt minder mere
om hannen af racen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 19-06-03 12:35

Hej Alle.

Mange tak for Jeres gode og informative svar. Nu er de så kun tilbage og se,
hvornår hun kommer i løbetid...

Jeg er ikke så meget for at udlevere opdrætterens navn på internettet, da
jeg gerne vil respektere hendes privatliv. Men det kan ikke være samme sted,
som Jernladyen har købt sin hvalp, for opdrætteren bor nemlig alene og har
gjort det i en del år... Og så er hun altså noget så grundig, som jeg
beskrev i sidste mail.

Hun gjorde os for eksemple opmærksom på, at selvom hun havde givet moderen
ormekur og hvalpene en enkelt gang lige inden afhentning, så burde vi selv
give hende en ormekur på et tidspunkt inden så længe.

Hun ringede faktisk, da vi havde haft vores lille hundepige i en måneds tid
for at høre, hvordan det gik. Om vi havde nogle spørgsmål, hvordan hun havde
det osv. Jeg sad faktisk og tog tre sider med notater med alle de gode råd,
hun kom med. Alt fra hvilken ormekur vi burde vælge til hvordan vi bedst
kunne få hende til at sove...

Men jo, hun er sort, schæferbygning, med spinklere kropsbygning, som minder
mere om flatteren. Dog har hun lyse steder på maven og omkring snuden som
faktisk er næsten hvide. Men jeg skal nok snart få lavet en lille hjemmeside
om hende. Faktisk har vi sat næste weekend af til det... Så i starten af
juli burde den være oppe og køre...

Med venlig hilsen
Zemma Luise Zimling Westh
Kildebakken 61, 1 tv
2860 Søborg

Fra : Jernladyen

Dato : 19-06-03 13:46

"Zemma Luise Zimling Westh" skrev d. 19-06-03 12:35 dette indlæg :
> [...]
da
> jeg gerne vil respektere hendes privatliv.

Hej Zemma. Hvis du vil/gider, kan du ringe til mig på tlf.: 56715753 og
fortælle, hvor du har købt hende. Jeg vil frygtelig gerne have sådan en
krydsning igen, og hende, vi har nu er en Golden Retriever med en
frygtelig allergi, så jeg er bange for, hendes dage snart er talte. Hun
får en grim medicin, hun kan få alle mulige grimme sygdomme af.

Venlig hilsen
Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-03 11:37

Hej Zemma.
Tiden for 1. løbetid spænder vidt, alt afhængig af race og størrelse.
Et godt tegn kan være, at hunden ændre adfærd, psykisk.
Det kan så også variere, hvor langt tid før løbetiden, dette sker.
MVH Susanne.