Etablering af toilettank.
Fra : Michael Pedersen

Dato : 18-06-03 21:44

Hej

Jeg har en båd med sø-toilet. Jeg vil gerne installere en opsamlingstank ude
i trekanten i spidsen af båden. Jeg vil lave det så slangen fra toilettet
går til tanken og fra tanken til skroggennemføringen. Tømningen kan så ske
når skrog gennemføringen er åben og der er fart i båden. Der skal endvidere
være en udluftning fra tanken.

Det er ikke ligetil at få en præcis tank til et sådant trekantet hul, så jeg
har overvejet at bruge en flexibel tank, der kan forme sig efter hullet.

Mit spørgsmål er om der er nogen der har erfaring med flexible tanke til
toiletaffald, herunder hvad de kan tåle af rengøringsmidler.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-03 22:24

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:1a4Ia.148

> [...]
> Mit spørgsmål er om der er nogen der har erfaring med flexible tanke til
> toiletaffald, herunder hvad de kan tåle af rengøringsmidler.

Jeg tvivler meget stærkt på, at det er en god løsning. Dels er den ikke nem at
tømme/rengøre, og dels tvivler jeg på, at du kan finde et materiale, der er
godkendt til toiletbrug. Du skal være 100% sikker på, at den diffusionstæt,
ellers får du problemer med lugtgener. Endelig kan den heller ikke tåle tryk.
Skulle du glemme at tømme den, og hvis udluftningen blokerer og indholdet
begynder at gære, så opstår der tryk i tanken og din forkahyt bliver ikke det
mest spændende sted at opholde sig

En toliettank skal være tryktæt! Det kunne sikkert laves i epoxy, men rustfrit
er nummer eet.

Claus

Fra : John

Dato : 19-06-03 05:51

Undskyld, men der findes da flexible tanke der er godkendt
som toilettank.
De må være gode nok eller?.

John.

Fra : "Troels Hansen

Dato : 19-06-03 07:50

Kender du ikke en smed, der kan lave en billig tank til dig i sin
fritid?? Så får du da en i rustfrit stål, som passer 100%.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-03 13:15

"John" <john@lydom.dk> skrev i en meddelelse news:3ef14104$0$13187

> Undskyld, men der findes da flexible tanke der er godkendt
> som toilettank.
> De må være gode nok eller?.

Om de er godkendte ved jeg ikke, men Vetus lavede engang een for flere år
siden. Men jeg ville i hvert fald aldrig bruge en sådan tingst til toilettank.
Dels kan den ligge og gnave mod underlaget pga.af vibrationer og rystelser, og
dels kan den gå op i samlingerne og ved rørstudserne. Falder der f.eks. noget
ned på den, kan man også risikere tilbageløb.

Jeg har haft indtil flere af disse vandtanke i sækkeform, og det er efter min
mening noget bras, så jeg har svært ved at forestille mig, at systemet skulle
være bedre til toiletbrug. Der er jo en grund til, at stor set alle toilettanke
er i plast eller rustfrit.

De tre pose tanke, jeg har haft, er alle gået i stykker enten ved samlinger
eller der, hvor studserne er påsat. Man skal jo huske på, at det er en sæk, der
er i bevægelse i og med, at den udvider og trækker sig sammen i takt med, at
den fyldes og tømmes.

Claus

Fra : Flemming

Dato : 19-06-03 15:08

Husk også at uanset slangemærke så vil der komme lidt lugtgener fra disse.
Derfor bør de være så korte som muligt.
Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-03 16:45

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ef1c3b7$0$5182

> Husk også at uanset slangemærke så vil der komme lidt lugtgener fra disse.
> Derfor bør de være så korte som muligt.

Jeg installerede en tank for et par år siden, hvor jeg brugte de specielle
toiletslanger. Jeg kan ikke huske, hvad de hedder, men de er hvide med sort
tryk. De er tilsyneladende af en rigtig god kvalitet, men de er ikke billige...

Claus

Fra : Bent E.

Dato : 19-06-03 21:11

> toiletslanger. Jeg kan ikke huske, hvad de hedder, men de er hvide med
sort
> tryk. De er tilsyneladende af en rigtig god kvalitet, men de er ikke
billige...

Nej, det er de ikke, og så lugter de alligevel efter nogen tid.
Alm. PVC-rør til sanitet i huse er billige (incl. fittings).
De fås i dimensioner der passer til toilet, makeratorpumpe
m.fl. Så vidt jeg husker er det 25 og 38 mm.
Og så lugter de ikke.
Jeg har i mere end 10 år haft en sådan installation, selv
"2. styrmanden" kan ikke lugte noget, og hun er ellers sart

Mvh
Bent E.

--
Fjern XXX ved svar til email.

Deter usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-06-03 14:42

"Bent E." <bentejo@XXXdsa-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har i mere end 10 år haft en sådan installation, selv
> "2. styrmanden" kan ikke lugte noget, og hun er ellers sart

Generelt er det en dårlig ide at bruge rør i lystbåde. En lystbåd, der ofte har
en een eller to cylindret motor, er tit plaget af mange vibrationer og
rystelser fra motoren, fordi de forplanter sig ned gennem motorfundamentet. Har
man rør, der er samlede, kommer disse i svingninger og resultatet kan være, at
samlingerne går op eller bliver utætte. Dertil kommer bevægelser i skroget.

Det er ikke uden grund, at man hovedsagligt bruger slanger på både..

Claus...

Fra : Bent E.

Dato : 20-06-03 20:48

> [...]
skroget.

> Det er ikke uden grund, at man hovedsagligt bruger slanger på både..

Nå!
Nu ligger min motor bag i båden, og toilettanken foran, sådan har det
været
i mere end 10 år uden problemer i kuling og stille.

I min sejlklub er der ikke mange der bruger slanger fordi de lugter
uanset hvad
de har kostet. Nogle bruger rustfrie rør, andre PVC.
Men det står da enhver frit for at bruge slanger og leve med duften.

Med sejlerhilsen
Bent E.

Fra : Michael Pedersen

Dato : 19-06-03 21:21

Tak for svarene, det bliver ikke en flexibel tank. Jeg vil prøve at finde en
smed i nærheden af Frederikssund der kan hjælpe mig.