Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
problemer med nedskalering
Fra : Kenny Jensen

Dato : 18-06-03 21:43

Jeg har købt t lækkert Ixus 400 og har taget nogen billeder i 1600x1200 i
højeste opløsning.
Nu er problemet bare at jeg skal have billederne i et webgalleri i et noget
mindre format "800x600 eller 640x480" men billederne bliver meget hakket at
se på.
Jeg bruger WebGalleryMagic som til at lave webgalleriet med

Jeg har før spurgt efter et program og fik et link til InfraView som
egentligt virker fint, men det bliver også meget hakket hvis jeg nedsætter
kvaliteten eller bare nedskalere det.

Hvad gør jeg. ?

Fra : Digit

Dato : 20-06-03 12:17

d. 18 jun 2003 postulerede Kenny Jensen i

> [...]
> men billederne bliver meget hakket at se på.
> Jeg bruger WebGalleryMagic som til at lave webgalleriet med

Prøv at resample ("skalere" ned) af små increments. Eks. med 10%
pr. operation.

Hvilken algoritme benytter dit program?

--
/Digit

Fra : Kenny Jensen

Dato : 22-06-03 16:10

"Digit" <no@email.xx> skrev i en meddelelse

> Prøv at resample ("skalere" ned) af små increments. Eks. med 10%
> pr. operation.

Jeg har set ordet increments i andre indlæg men hvad beyder det og hvordan
gør jeg det.

> Hvilken algoritme benytter dit program?

Igen ide om hvilken algoritme det bruger, jeg ved ikke hvad det er.

Mvh
Kenny

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-06-03 19:31

"Kenny Jensen" <kenny@REMOVEskydebanen.net> wrote in message

> [...]
> gør jeg det.

> Igen ide om hvilken algoritme det bruger, jeg ved ikke hvad det er.

Hvis du bruger Windows XP kan du downloade et gratis Microsoft program der
netop nedskalerer til 800-600 eller 640-480 og også andre formater, man
markerer de jpg-filer man vil have nedskaleret og højreklikker på dem.
Resultatet er altid glimrende, - men eller kan jo også fx paint shop pro
gøre det samme, tager bare lidt længere tid.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 22-06-03 19:50

> [...]
> Resultatet er altid glimrende, - men eller kan jo også fx paint shop pro
> gøre det samme, tager bare lidt længere tid.

Jeg bruger XP. Hvor og hvilket program skal jeg hente.
Kan det lave alle billeder på en gang eller et af gangen, det er en del
billeder der skal ændres på efterhånden.

Mvh
Kenny

Fra : emj

Dato : 22-06-03 20:01

On Sun, 22 Jun 2003 20:50:00 +0200, "Kenny Jensen"
<kenny@REMOVEskydebanen.net> wrote:

>Jeg bruger XP. Hvor og hvilket program skal jeg hente.

Microsoft PowerToys for Windows XP

>Kan det lave alle billeder på en gang

Ja
man markerer blot de billeder, der skal ændres og højreklikker
Vælger så, hvad der skal resizes til.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 22-06-03 20:03

On Sun, 22 Jun 2003 21:00:56 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>Microsoft PowerToys for Windows XP

Der er forskellige småprogrammer o Powertoys og de kan downloades her
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp

Du skal downloade imageresizer.exe
Hilsen emj

Fra : Kenny Jensen

Dato : 23-06-03 19:04

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er forskellige småprogrammer o Powertoys og de kan downloades her
> http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
>
> Du skal downloade imageresizer.exe

Tak det virker jo nemt, men jeg synes ikke kvaliteten er god.
Jeg forstår ikke hvorfor kvaliteten når jeg forminsker et billed ikke er den
samme som hvis jeg bare gøre det mindre i et program. Altså når jeg zoomer
ud og ind

Fra : Kenny Jensen

Dato : 23-06-03 19:57

Nu har jeg prøvet i photoshop og det virker, men det er noget besværligt at
lave det billede for billede

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 24-06-03 15:07

"Kenny Jensen" <kenny@REMOVEskydebanen.net> wrote:

>Nu har jeg prøvet i photoshop og det virker, men det er noget besværligt at
>lave det billede for billede
I photoshop laver du bare en 'action' og kører den som batch.

Fra : Kenny Jensen

Dato : 06-07-03 16:20

"Bjarne Laursen" <bl@pyramidedata.dk> skrev i en meddelelse
> I photoshop laver du bare en 'action' og kører den som batch.

Hvordan det, jeg er absolut inden haj til i photoshop

Fra : emj

Dato : 06-07-03 16:47

On Sun, 6 Jul 2003 17:20:21 +0200, "Kenny Jensen"

>Hvordan det, jeg er absolut inden haj til i photoshop

Prøv Photoshops hjælpefunktion. der er en glimrende vejledning.
Hilsen emj

Fra : Per Frederiksen

Dato : 23-06-03 23:47

On Wed, 18 Jun 2003 22:43:05 +0200, "Kenny Jensen"
> [...]

>mindre format "800x600 eller 640x480" men billederne bliver meget hakket at

http://www.fookes.com/ezimager/index.html kan du hente en fuldt
fungerende demo af Easy Imager.
Har kun lige kigget kort på det, men det ser ualmindeligt lovende ud.

Jeg kommer nok til at ofre de 30$ en af dagene....

--
Per

Fra : Kai Mårsted

Dato : 21-07-03 19:21

"Per Frederiksen" <per_f@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Der er et program der hedder JPEGCrops og som kan hentes på:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Det beskærer TABSFRIT, er GRATIS og er lavet af en bruger der var træt af de
dårlige beskæringaprogrammer der kan fås/hentes her og der.

Mvh. Kai

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-07-03 15:24

Kai Mårsted wrote:

[Snip JPEGCrops]

> Det beskærer TABSFRIT, er GRATIS og er lavet af en bruger der var
> træt af de dårlige beskæringaprogrammer der kan fås/hentes her og
> der.

Det er kun til beskæring og det der efterlyses er skalering.
--
Toke