Overvægt, foderskifte & Økonomi
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 18-06-03 20:48

Ja, så har jeg også fået problemet. Eller rettere sagt; jeg har haft
problemet et stykke tid, men nu har jeg indset det.
Gizmo skal tabe sig - og Freya ville nok heller ikke tage skade af at smide
nogle hundrede gram på mavsen.
Nu er spørgsmålet så bare - hvordan gør jeg det fodermæssigt bedst for alle
tre katte og økonomisk bedst for min slatne dimittendsats-dagpenge-pung?

Hidtil har kattene selv reguleret spisningen med ad libitum Pussi tørfoder
(ja, jeg er egentlig helt flov over at skrive det herinde ) - derudover
har de til deling mellem først to og nu tre katte hver aften fået en pose
Kitekat vådfoder. Men nu er det altså gået helt galt vægtmæssigt. Jeg har
været ved at regne mit tørfoderforbrug ud og de spiser samlet den anbefalede
mængde, så det er ikke decideret overfodring der har været tale om.

Er der nogen der har et godt råd til hvilket foder jeg skal vælge, gerne et
som alle kattene kan spise. Gizmo er fire og fed, Freya er to og en smule
tyk og Devi er seks måneder og i voksealderen - hun får nu suppleret
dagkosten med killingefoder fra RC når hun beder om det. Alle tre katte er
neutraliserede og indekatte.

Det skal være et godt, drøjt foder der også skal passe til min økonomi. Pt.
bruger jeg ca. 220 kroner på tør- og vådfoder om måneden - skal jeg droppe
vådfoderet helt når kattene skal tabe sig?

Jeg har selv overvejet enten RC Light eller RC Indoor serveret i de afmålte
mængder og ikke ad libitum længere - er der andre vægttabsskabende og
prisbevidste muligheder?

Håber der er nogen der har nogle gode forslag - også til hvordan jeg starter
"slankekuren" - jeg har stadig brug for støttepædagoger

Hilsen Tina, de to fedtbomber og møgtøsen der ikke kan lade sin mor sove om
natten

--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-06-03 21:14

In <3ef0c1cd$0$13235$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> Tina Susanne
Johansson wrote:
> Jeg har selv overvejet enten RC Light eller RC Indoor serveret i de
> afmålte mængder og ikke ad libitum længere - er der andre
> vægttabsskabende og prisbevidste muligheder?

Præcis de to, blandet lige over og stadig serveret ad libitum - har
pillet overvægten af vores to damer, der ellers var blevet noget runde,
fordi Donna måtte leve af skånekost i laaang tid i sin tid - og Ditte
spiste jo lystigt med - de har aldrig kunnet finde ud af at ha' hver sin
madskål...
Efter - tjah - 8 - 10 mdr. på den diæt - som de holder meget af - er de
pæne igen Jeg er mest til langsomme kure, tror ikke det er sundt det
går for hurtigt

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 18-06-03 21:29

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi Donna måtte leve af skånekost i laaang tid i sin tid - og Ditte
> spiste jo lystigt med - de har aldrig kunnet finde ud af at ha' hver sin

Sådan er det også her - altså det med madskålene. Har du eventuelt et skud
på hvor meget foder der ryger på en måned til dine to?

> Efter - tjah - 8 - 10 mdr. på den diæt - som de holder meget af - er de
> pæne igen Jeg er mest til langsomme kure, tror ikke det er sundt det
> går for hurtigt

Der kan vi også kun være enige. Sidste sommer var Gizmo i pension for første
gang og tabte sig 500 gram på syv dage - jeg er slet ikke i tvivl om at det
ikke var sundt for ham - og os for den sags skyld. Mage til skyldfølelse
skal man lede længe efter. Nu har jeg dog fundet en god pension (hos deres
elskede dyrlæge) og Gizmo tabte sig slet ikke (desværre ) på deres sidste
ophold.

Hilsen Tina og de tre fræsere der går helt amok omkring hende.

Fra : Vibeke J

Dato : 18-06-03 22:01

> Sådan er det også her - altså det med madskålene. Har du eventuelt et skud
> på hvor meget foder der ryger på en måned til dine to?

Det kommer jo an på hvor store dine katte er - altså (ideal-)vægtmæssigt.

/Vibeke

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 18-06-03 23:47

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer jo an på hvor store dine katte er - altså (ideal-)vægtmæssigt.
>
> /Vibeke

Jo altså, Gizmo vejer nu knap 8 kg, han var en pæn kat da han for et år
siden vejede 6,6 kg - så det er målet.
Freya er kommet op på ca. 5 kg og kan godt tåle at tabe en smule pludder
mellem bagbenene - ellers synes jeg hun er en flot mis.
Devi har jeg ikke begreb om hvor stor bliver - hun har taget ca. 1 kg på i
den måned jeg har haft hende, og hvis det passer at store poter hos
killinger indikerer at de vokser godt til, ja så har hun lang vej endnu -
men hun er jo også kun seks måneder.

Hilsen Tina (der sammen med de to tyksakker skal på den første udstilling
nogensinde i Silkeborg - gad vide hvad dommeren siger?)

Fra : maz

Dato : 18-06-03 21:54

"Tina Susanne Johansson" > wrote in message
> Nu er spørgsmålet så bare - hvordan gør jeg det fodermæssigt bedst for
alle
> tre katte og økonomisk bedst for min slatne dimittendsats-dagpenge-pung?

Tjah, der er sikkert adskillige muligheder. Jeg bruger Specific FRD (179,-
for 2,5 kilo) og det holder 3 måneder her i huset til een kat. Men jeg giver
også vådfoder + div. andet ved siden af.
Herhjemme er Specific smagsmæssigt en succes, og katten taber sig langsomt
(fordi han får meget andet foder ved siden af - men Specific virker !). Som
Ann skriver, er de langsomme vægttab nok at foretrække. Jeg vil tro, at du
skal bruge ca. 3-3,5 kilo ca. pr. måned til tre katte. (ca. 180-200,-) Jo
større poser du køber - des billigere er kiloprisen. DU kan også blande med
Specific FCD - det er lidt billigere..

> [...]
> bruger jeg ca. 220 kroner på tør- og vådfoder om måneden - skal jeg droppe
> vådfoderet helt når kattene skal tabe sig?
Hvis de er vant til at få vådfoder, ville jeg ikke droppe det - det synes
jeg faktisk er 'synd' for kattene. Men du skal bare være opmærksom på, at
vægttabet foregår langsomt, når du fodrer med andet end slankefoder. Og
desuden er katte fra naturens side ikke skabt til udelukkende at leve af
tørfoder....Herhjemme er Kitekat poser også en STOR succes

Fra : Elwarth

Dato : 18-06-03 22:59

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg faktisk er 'synd' for kattene. Men du skal bare være opmærksom på, at
> vægttabet foregår langsomt, når du fodrer med andet end slankefoder.

Hej
Jeg synes heller ikke, at du skal droppe vådfoder (selvom det er dyrt), men
det kunne måske være en idé at gå over til en anden slags. Der findes også
slankeudgaver af vådfoder, og samtidig kan man jo skære lidt ned i mængden.
En anden fidus er, at så kan du jo give de to buttede slankeversionen og
"den lille" noget killingevådfoder, så der bliver lidt modvægt til
slanketørkosten for den.

Venligst
Dorthe (som stadig er i gang med at slanke 2 og samtidig har 3, der absolut
ikke skal tabe sig)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-06-03 22:49

In <3ef0cb68$0$13236$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> Tina Susanne
Johansson wrote:
> Sådan er det også her - altså det med madskålene. Har du eventuelt et
> skud på hvor meget foder der ryger på en måned til dine to?

De spiser ca. en skålfuld i døgnet = 70 g = 35 g pr. kat. Nogle gange
lidt mindre, nogle gange lidt mere Det må så give - hm - regne - 1,
05 kg. pr. måned pr. kat.
Dertil får de en smule vådfoder hver dag - fordi de elsker det. En dåse
"dyrt vand" (pussi) holder i 3 dage, dvs. at hver kat får 1/6 dåse om
dagen. Har ikke styr på, hvor mange kalorier der er i det - men det
er 1/6 del af, hvad der skulle være en kats dagsration, hvis den skulle
leve af det alene.
Derud over en enkelt godbid her og der - men de er skåret kraftigt
ned.
I øvrigt har de skruet aktivitets-tempoet op efterhånden som de blev
slankere - så virker "kuren" endnu bedre
Og så skal jeg måske indsparke, at mine katte er siamesere. Måske katte
af en anden bygning skal ha' en anden mængde for at det passer?

Fra : Pia J

Dato : 19-06-03 07:51

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> wrote in message
> De spiser ca. en skålfuld i døgnet = 70 g = 35 g pr. kat. Nogle gange

> Og så skal jeg måske indsparke, at mine katte er siamesere. Måske katte
> af en anden bygning skal ha' en anden mængde for at det passer?

Jeg tror mine spiser det dobbelte. Og den ene har jeg mistænkt for at tage
en temmelig meget større portion...

:Pia