Skærme
Fijala 3554
Blackview 17" TFT i Electric City
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-03 19:13

Jeg var ude i Electric City idag og købe den 17" Blackview (?) skærm de
havde på tilbud til 3k.

Jeg spurgte ekspedienten om hvor høj response rate skærmen havde, og han
sagde 12ms... Det stod der i hans papirer... Ja ja sagde jeg bare
Er der en mulighed for at jeg kan finde ud af hvad skærmen rent faktisk har
af response rate?

Skærmen er udemærket, men der er lodrette "striber" på skærmen. Striberne
bliver specielt tydelige når baggrunden bliver blå, men man kan også se dem
på den hvide baggrund.
Er der nogen forklaring på disse striber?

Esben

Fra : Flemming

Dato : 18-06-03 20:10

Esben Kolind Laustrup <esben(a)ezben.dk> wrote in message
> Jeg var ude i Electric City idag og købe den 17" Blackview (?) skærm
> de havde på tilbud til 3k.

Jeps, jeg skulle også lige se hvordan den så ud herhjemme, så jeg rev
DK'ortet.

> [...]
> han sagde 12ms... Det stod der i hans papirer... Ja ja sagde jeg bare
> Er der en mulighed for at jeg kan finde ud af hvad skærmen rent

I manualen står der :
Tr: 12ms / Tf: 4ms ( typ. )

Var der ikke noget med et program der kan måle det ?

> Skærmen er udemærket, men der er lodrette "striber" på skærmen.
> Striberne bliver specielt tydelige når baggrunden bliver blå, men man
> kan også se dem på den hvide baggrund.
> Er der nogen forklaring på disse striber?

Ingen striber her (kører 1280 x 1024 @ 75Hz)

Dog havde den en tendens til at "flimre" hvis man tog en PDF fil i ful skærm
størrelse, men det forsvandt da jeg kørte en auto adjust.

--
Mvh. Flemming
Check: www.benzinpriser.dk

Fra : Erik W.

Dato : 18-06-03 22:09

"Flemming" skrev i news:3ef0b8fd$0$13011$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> Dog havde den en tendens til at "flimre" hvis man tog en PDF fil i ful
skærm
> størrelse, men det forsvandt da jeg kørte en auto adjust.

Skynd dig at sætte dit grafik kort til 60Hz, det er den bedste frekvens til
fladskærme. Det eneste du får ud af 75hz er støj og flimmer fra kablet, støj
som ses meget tydeligt på en fladskærm.

Mvh Erik

Fra : Flare

Dato : 19-06-03 00:25

> [...]
til
> fladskærme. Det eneste du får ud af 75hz er støj og flimmer fra kablet,

Det skal du nu ikke sige. Jeg kører med et billigt GF3 kort med analog
udagng til min Acer AL732. Ved store flader (især grå) kunen jeg se at det
bevægede sig. Helt sikkker ngoet artifacts fra den analog indgang. Men efter
jeg satte den op til 75% et det næsten total forsvundet. Men jeg kunne
forstille mig det afhænger meget ved analog indgang hvordan det hele lige
"svinger" med hinanden.

Men det er en SMULE mere trailing ved 75Hz. Dont ask me why. Det betyder nu
ikke noget da jeg testede det i ekstremerne.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 05:55

> [...]
> jeg satte den op til 75% et det næsten total forsvundet. Men jeg kunne
> forstille mig det afhænger meget ved analog indgang hvordan det hele lige

Mit grafikkort er et gammel Voodoo 3Dfx. Kan det være en af grundene til at
der er striber på skærmen? Striberne forsvinder ihvertfald ikke når jeg
sætter den ned i 60 hz.

Jeg så godt der stod at skærmen havde en response rate på 12ms i manualen,
men jeg må indrymme at jeg primært grinede over den oplysning...

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 14:57

> [...]
>fladskærme. Det eneste du får ud af 75hz er støj og flimmer fra kablet, støj
Ikke her min billige Medion 18.1'' står flot, uden streger eller andet i
75KHz.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-06-03 15:59

On Thu, 19 Jun 2003 13:57:02 GMT, Thf wrote:

> Ikke her min billige Medion 18.1'' står flot, uden streger eller andet i
> 75KHz.

Det var imponerende at en billig Medion skærm kan opdatere billedet 75000
gange i sekundtet... mere end de fleste grafikkort kan følge med til

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-03 16:58

>Det var imponerende at en billig Medion skærm kan opdatere billedet 75000
>gange i sekundtet... mere end de fleste grafikkort kan følge med til
Det er lige det, ikke. Jeg har fået meget for pengene. )

Fra : Flemming

Dato : 19-06-03 20:11

Erik W. <erik.w@mail.com> wrote in message

> Skynd dig at sætte dit grafik kort til 60Hz, det er den bedste
> frekvens til fladskærme. Det eneste du får ud af 75hz er støj og
> flimmer fra kablet, støj som ses meget tydeligt på en fladskærm.

Hvorfor er 60Hz den bedste frekvens til fladskærme ?

--
Mvh. Flemming
Check: www.benzinpriser.dk

Fra : Erik W.

Dato : 19-06-03 21:49

"Flemming" skrev i en meddelelse

> Hvorfor er 60Hz den bedste frekvens til fladskærme ?

Efterfølgende svar er genbrugt fra en tidligere tråd om emnet, det er dog
mig der har skrevet det.
Fladskærme bygger på en helt anden teknologi end CRT skærmene, og derfor
giver det ingen mening at gå op i mere end 60Hz opdaterings frekvens på en
TFT.
På en CRT skærm scanner en elektron kanon konstant masken for at få det
fluorescerende materiale på indersiden af skærmfladen til at lyse op.
Materialet lyser kun et kort tidsrum (afhængig af skærmens efterglød), så
derfor skal frekvensen være høj for at undgå at billedfladen kommer til at
blinke ubehageligt.
Sådan fungerer TFT skærme slet ikke. Her er en pixel enten tændt eller
slukket, og når den er tændt, så er den det uden at blinke. På en TFT skærm
er det til gengæld responstiden som er vigtig.
Et godt eksempel på ovenstående kan du få hvis du ser TV de næste par
dage.... I nyhedsudsendelser og lign ser man ofte en aller anden ekspert
sidde ved siden af sin computer. Hvis skærmen er en CRT skærm vil du på
fjernsynet se den stå og blinke fordi der går inteferens imellem skærmens og
fjernsynets opdateringsfrekvens, hvis skærmen derimod er en TFT vil du se
billedet stå helt roligt.
Jeg vil tro at det eneste du får ud af at gå op i frekvens er dårligere
billedkvalitet, da højere frekvens også giver større risiko for feedback og
anden støj, så du får ghosting og flimmer på skærmen.

Mvh Erik