Killinge-formidling på Vildkat
Fra : dpl

Dato : 18-06-03 16:56

Hejsa, har fået en ide, og vil lige høre hvad I andre herinde synes.

Jeg overvejer at udvidde Vildkat.dk med en huskat-killinge-formidling,
hvor killinger kan sælges i faste rammer. Dvs. aldrig til under kr. 100,
aldrig under 12 uger gamle, og evt. med 1. vaccinering foretaget osv.

Lyder dette som noget folk vil bruge tror I, eller er det for optimistisk?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-06-03 16:56

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig under 12 uger gamle, og evt. med 1. vaccinering foretaget osv.
>
> Lyder dette som noget folk vil bruge tror I, eller er det for optimistisk?

Det lyder som en RIGTIG god ide. Jeg er da tit lige inde og lure selv om jeg
har kat og snart får en ny. Er lidt nysgerrig over at se om der er kommet
nye kræ. Og som du selv siger, faste rammer. Det mangler man HELT vildt på
den blå avis og gul og gratis. Held og lykke med det

Knus Linda og Teddy

Fra : Lene Heier

Dato : 18-06-03 17:04

On Wed, 18 Jun 2003 17:56:08 +0200, dpl <dplahrmann@hotmail.com>
wrote:

>Jeg overvejer at udvidde Vildkat.dk med en huskat-killinge-formidling,
>hvor killinger kan sælges i faste rammer.

Du gør det sandelig ikke nemmere for os katteløse og -trængende at
kigge ind på vildkattesiden!!! ;)))

>Lyder dette som noget folk vil bruge tror I, eller er det for optimistisk?

Helt sikkert. Den side er dejligt seriøs; det er man aldrig i tvivl
om.

Lene

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 17:24

*GRIN*
"Kattetrængende", det er bare et fedt udtryk !

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 18-06-03 17:14

Hej Dorthe

Det lyder som en fin ide, siger en der snart kan få brug
for det *GG*

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 17:28

Ja det er da også rigtigt, så må jeg hellere til at komme igang! *smil*

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 19:34

Hej igen!
Så er første udkast til en killinge-formidling sat på vildkat.dk, hvad
synes I?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-06-03 19:43

> Hej igen!
> Så er første udkast til en killinge-formidling sat på vildkat.dk, hvad
> synes I?
>
> Hilsen Dorthe
> http://www.vildkat.dk/

> Hvad mener du helt præcis med huskat? Må man ikke tilmelde en norsk
skovkat uden stamtavle der f.eks kun er til kæl? Ellers er det rigtig godt
Linda

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 18-06-03 19:59

> skovkat uden stamtavle der f.eks kun er til kæl? Ellers er det rigtig godt
> Linda

Planen er nok at er skal være et sted folk kan finde gode hjem til deres
huskattekillinger, og tror ikke meningen er at folk som bevist opdrætter
krydsningskatte eller opdrætter u.stamtavle, skal bruge den, da der jo
allerede er masser af annonce mulighed på nettet ,men ved det ikke ?

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killinger tilsalg

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 20:59

Gitte S. Eriksen wrote:

> [...]
> krydsningskatte eller opdrætter u.stamtavle, skal bruge den, da der jo
> allerede er masser af annonce mulighed på nettet ,men ved det ikke ?

Jup! *smil*
Dorthe

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 20:58

Michael Nielsen wrote:

> skovkat uden stamtavle der f.eks kun er til kæl? Ellers er det rigtig godt
> Linda

Hej Linda!
Siden er jo noget jeg sidder og administrerer i min i forvejen meget
sparsomme fritid, så jeg prøver at begrænse arbejdet lidt. Bl.a. ved at
udelukke racekillinger fra både seriøse og mindre seriøse opdræt. Der er
mange gode steder på nettet til formidling af race-killinger, og dem
behøver jeg jo ikke gå i bedene.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : maz

Dato : 18-06-03 19:45

"dpl" < wrote in message
> Så er første udkast til en killinge-formidling sat på vildkat.dk, hvad
> synes I?
Hej Dorthe
Jeg synes, det er en rigtig god idé Men, jeg har dog et par kommentarer:
Mener godt at du kan forlange, at killinger skal have fået ormekur og have
sundhedsattest + 1. vaccination, hvilke er det fuldt normale forløb og det
mindste ansvar ejere af killinger bør påtage sig ved salg/videreformidling.

Denne sætning:
"Man må være indstillet på ikke at producere flere killinger til et samfund
der i forvejen er oversvømmet af uønskede killinger og huskatte. "
Bør du måske uddybe lidt mere eller skrive mere præcist. Er det en
neutraliseringsklausul, du tænker på ? I så fald, bør du skrive det. Jeg
forstår i hvert fald ikke helt præcist, hvad du vil med det ...

Maria

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 21:09

maz wrote:

> [...]
> neutraliseringsklausul, du tænker på ? I så fald, bør du skrive det. Jeg
> forstår i hvert fald ikke helt præcist, hvad du vil med det ...

Hej Maria!
Fin ide med ormekuren, men giver dyrlægerne stadig ormemiddel ud til
killinger uden at de har vist tegn på orm? Sundhedsattesten er jeg ikke
sikker på jeg vil forlange, synes ikke den siger så meget mere end hvad
man kan forvente når killingen har været til dyrlæge og er blevet
vaccineret 1. gang.

Du har ret i at formuleringen omkring produktion af killinger er lidt
tåget, men det er jo også et hurtigt udkast *smil*. Jeg vil prøve at
finde en mere præcis formulering, når jeg har gjort op med mig selv hvad
jeg egentlig vil kræve. Jeg vil ikke være så overoptimistisk og tro at
alle folk vil lave en salgskontrakt med neutraliseringsklausul på deres
killinger, samt love at de selv vil neutralisere moderkatten. Og da jeg
jo ingen muligheder har for at kontrollere om det sker, virker det
fjollet at forlange det.

Ved at "kræve" visse kritierier opfyldt hos killingerne, sætter man
derimod en standard for hvad killingekøbere kan og bør forvente. Og det
er egentlig mit overordene mål, at folk opfatter katte og killinger som
et værdifuldt dyr der har en vis pris, og at man også kan have visse
forventninger til sundhed, vaccination osv. Det syn på katte har
desværre svært ved at brede sig så længe folk giver killinger væk for en
dåse kattemad!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : maz

Dato : 18-06-03 21:40

"dpl" <wrote in message > >
> Fin ide med ormekuren, men giver dyrlægerne stadig ormemiddel ud til
> killinger uden at de har vist tegn på orm?
Ja, det mener jeg absolut, at de altid gør præventivt - ellers må nogle af
de garvede opdrættere jo lige rette mig! *s*

> Du har ret i at formuleringen omkring produktion af killinger er lidt
> tåget, men det er jo også et hurtigt udkast *smil*.
Hehe, det er så i orden - sådan er det gerne i første udkast

> [...]
> killinger, samt love at de selv vil neutralisere moderkatten. Og da jeg
> jo ingen muligheder har for at kontrollere om det sker, virker det
Nej, det ved jeg - og du har nok ret, desværre. - men det kunne være
ønskeligt.

> Ved at "kræve" visse kritierier opfyldt hos killingerne, sætter man
> derimod en standard for hvad killingekøbere kan og bør forvente. *snip*
Enig, måske kan det bruges informativt og uddannende forhåbentligt.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-06-03 21:58

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev...

> Ja, det mener jeg absolut, at de altid gør præventivt - ellers må nogle af
> de garvede opdrættere jo lige rette mig! *s*

Kommer her... mine katte/killinger får *aldrig* ormekur - desuden MÅ
dyrlægerne ikke udskrive recepter på/udlevere ormekure med mindre der er
tegn på orm.
Hvad angår udekatte, som får killinger, så er det fornuftigt at give
killingerne ormekur, da moderen som oftest giver killingerne orm - og det er
vist også normal praksis at disse kan få udleveret kure uden at skulle
stille med en afføringsprøve eller en orm...

Mvh. Camilla

Fra : maz

Dato : 18-06-03 22:25

"Camilla Scharff" wrote in message >
> [...]
> vist også normal praksis at disse kan få udleveret kure uden at skulle
> stille med en afføringsprøve eller en orm...

Okay, tak Camilla.
Så var det deri forskellen lå (altså udekatte -indekatte -> risikoen for
orm)....
Vores killinger dengang fik ormekur, men moderen var jo også udekat
Ja, jeg blev næsten 'beordret' af dyrlægen at give Zeus ormekur i foråret
(uden aff.prøve), fordi han løber ude...
Men indekatte er jo ikke udsat for samme risiko..

Fra : Christina Kausmally

Dato : 18-06-03 23:56

"maz" skrev

> Så var det deri forskellen lå (altså udekatte -indekatte -> risikoen for
> orm)....

Hej Maria og alle andre,
tillader mig lige at blande mig en lille smule.
Jeg har faktisk oplevet begge dele. En klinik, hvor man ikke udlevere
ormekur til killinger(og voksne), uden at der er tegn, eller mistanke.
På den klinik hvor jeg arbejder, bliver der rent faktisk anbefalet, at
man(opdrætterne) giver sine killinger en ormekur. Da jeg startede mit job,
undrede dette mig jo en del, da jeg godt kendte til de "nye" regler omkring
ormekure. Men begge dyrlæger(begge garvede katte-doktorer) kunne fortælle
mig, at ALLE(det sagde de faktisk)killinger har orm. Spoleorm, når det er
killinger, som de får gennem modermælken. Dem kan hunkatten have gemt på
hele sit liv, for så at give sine babyer en lille "gave".
Jeg mener bestemt også, at kattene kan få spoleorm gennem lopper(ret mig,
hvis jeg husker forkert), og dem er ingen af os i sikkerhed for, selv om vi
har indekatte.

Jeg havde en killing sidste år, som havde en smule diarre, og derfor fik
lavet div. tests(når nu man har muligheden for det . En flotation viste
at der lå sørme et enligt æg fra en spoleorm, i afføringsprøven. Så nu er
jeg hoppet på vognen. Jeg er overbevist.
Man skal også lige huske på, for dem hvis dyrlæge siger at man bare kan tage
afføringsprøve med, så er det jo ikke sikkert, at de lige finder æg el. orm
i den prøve. På min killing, blev der jo netop kun fundet et æg. Men det
kunne jo lige så let være overset eller bare ikke lige komme med i den
prøve, dyrlægen laver.
Håber I forstår hvad jeg mener.

--
MVH

Christina Kausmally: thamis@mail.tele.dk
Thami's Hellige Birmaer: http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Niels Peter

Dato : 19-06-03 09:36

Christina Kausmally wrote:

> Jeg mener bestemt også, at kattene kan få spoleorm gennem lopper(ret
> mig, hvis jeg husker forkert),

Det er bændelorm, de kan få ad den vej.

Niels Peter

Fra : Christina Kausmally

Dato : 19-06-03 14:54

Ups, denne blev sendt til privaten...Beklager

> From: "Niels Peter"

Tusind tak Niels Peter,
du har selvfølgelig ret, jeg blander vist et par ting sammen her.
Sorry..

Mvh
Christina

Fra : maz

Dato : 19-06-03 15:18

"Christina Kausmally" wrote in message
> Jeg har faktisk oplevet begge dele.
> På den klinik hvor jeg arbejder, bliver der rent faktisk anbefalet, at
> man(opdrætterne) giver sine killinger en ormekur.
Det er i hvert fald hvad diverse kattebøger anbefaler -> at alle killinger
får ormekur. Men der står ikke noget om inde/ude katte i ft ormekur til
killinger (nu går udviklingen jo også videre efter kattebøgerne er trykt).
Derfor blev jeg i tvivl.

> [...]
> killinger, som de får gennem modermælken. Dem kan hunkatten have gemt på
> hele sit liv, for så at give sine babyer en lille "gave".
Jeg fik fortalt af min egen dyrlæge for kort tid siden, at katte generelt
altid har en vis mængde orm i sig, og derfor skal de have ormekur, i hvert
fald hvis de løber ude. Dyrlægen nævnte ikke om der var forskel på indekatte
eller udekatte = alle katte har altså orm i systemet.

> [...]
> at der lå sørme et enligt æg fra en spoleorm, i afføringsprøven. Så nu er
> jeg hoppet på vognen. Jeg er overbevist.
*s*. Tjah jeg fortsætter med at give min kat ormekur, og skulle jeg engang
få killinger igen, så får de også ormekur. Men som Camilla Scharff skrev, er
det ikke normen for indekatte. Det må vel så være op til den enkelte dyrlæge
og den enkelte kat og dens forhold.

maria>

Fra : Jynis

Dato : 18-06-03 19:45

> [...]
> aldrig under 12 uger gamle, og evt. med 1. vaccinering foretaget osv.
>
> Lyder dette som noget folk vil bruge tror I, eller er det for optimistisk?

Det er en rigtig god ide . Jeg tror nu ikke jeg får brug for det . Hittemis
bliver steriliseret d.26 - 6 . Og kommer der ikke nogen hjem til de sidste
2 små missespirer, er vi da ikke kede af at beholde dem. Bliver de her skal
de også et smut om dyrlægen. Ingen uønskede killinger her.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : dpl

Dato : 18-06-03 21:11

Jynis wrote:

> [...]
> 2 små missespirer, er vi da ikke kede af at beholde dem. Bliver de her skal
> de også et smut om dyrlægen. Ingen uønskede killinger her.

Hej Jytte!
Dejligt at høre du har fået killingerne ud i nye hjem, og også er
forberedt på at beholde de sidste. Bare der dog var flere katteejere som
dig!

Hilsen Dorthe

Fra : Jernladyen

Dato : 19-06-03 00:29

"dpl" skrev d. 18-06-03 16:56 dette indlæg :
> [...]

> aldrig under 12 uger gamle, og evt. med 1. vaccinering foretaget osv.
>
> Lyder dette som noget folk vil bruge tror I, eller er det for

Hej Dorthe.
Jeg synes, det er en rigtig god idé. Hvis du for alvor overvejer at
lægge klausuler ind i formidlingen, kan du jo fx. gøre lidt i retning af
Dyrenes Beskyttelse. De tager så vidt jeg husker 650 kr for en killing,
men man SKAL skrive under på at få dem neutraliseret. Når man har betalt
dyrlægeregningen, får man det halve af denne betalt tilbage. Du kunne jo
fx. sætte prisen til 200-250 kr. og så betale betale noget tilbage, når
de sender regningen. Men det vil jo give en hel del mere arbejde for
dig. Men jeg er bange for, at mange ikke "gider" få dem neutraliseret
ellers. Mange synes, det er "synd for dem", det er "imod naturens orden"
og "det gør simpelthen ondt på mig selv bare ved tanken". Mange fatter
ikke, at katte/dyr ikke tænker/føler på samme måde som mennesker -
desværre.
Men jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det. Dejlig, at du
gider påtage dig det store arbejde du gør. Håber, du bliver påskønnet
nok for det.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jynis

Dato : 19-06-03 07:33

> [...]
> Men jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det. Dejlig, at du
> gider påtage dig det store arbejde du gør. Håber, du bliver påskønnet

Det er imod naturens orden at sterilisere sine dyr /kat, MEN det er også
imod naturens orden at en kat kan opfoster 5 -6 killinger. Der vil i bedste
fald blive 1 - 2 killinger der bliver voksne , hvis de levede i naturen.
Min kat skal leve et så naturligt katteliv som muligt. Det kan hun saktens
gøre selv om hun ikke kan få killinger.
Jeg synes ikke det er rimeligt at killinger / dyr skal fødes bare for at
blive aflivet so snart de bliver født.
Jeg synes forøvrigt også det er moralsk forkert at gasse daggamle kyllinger.
Jeg spiser med glæde hane kyllinger, men så har de dog haft et liv først.
Hvad angår ormekur. Hitte missen fik ormekur en uge før hun fødte og 2.
pille en uge efter.Dyrlægen sagde at så fik killingerne automatisk ormekur
gennem modermælken.
Prisen på killingerne skal sættes så den dækker udgifterne der har været.
Jeg synes også det må koste et symbolsk beløb at få killingerne sat tilsalg.
En avisanonce er ikke heller gratis.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-06-03 08:39

> Prisen på killingerne skal sættes så den dækker udgifterne der har været.

Så tror jeg desværre.. de bliver væsentligt sværrere at afsætte. Jf.
opdrætteres argumenter om at det vel og mærke koster 3.000 at få en killing
op i en 12 ugers størrelse *GG*

Selvfølglig skal man ikke konkurrere på prisen.. men killinger af huskatte
kan i min øjne nå en Maxpris på 500 kroner hvis man skal gøre sig nogen
forhåbning om at komme af med dem.

> Jeg synes også det må koste et symbolsk beløb at få killingerne sat
tilsalg.
> En avisanonce er ikke heller gratis.
Der er jeg faktisk også enig.
Med Vildkat får de jo mulighed for en længere forklaring = et tekstykke,
plus billede.. og Det er jo heller ikke noget der laver sig selv.

Så hermed en opfordring til Dorthe der bruger tid på det.. til at det sgu er
okay, at tage et mindre symbolsk beløb :)

Katja
Som synes det er godt man fravælger at opdrættere kan annoncere på siden ...

Fra : Jynis

Dato : 19-06-03 11:20

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Katja
> Som synes det er godt man fravælger at opdrættere kan annoncere på siden

For mig har det på nuværende tidspunkt ikke kostet andet end kattemad , mælk
og kattegrus. Pluds en del tid.Når opdrætterene siger det koster 3000 kr ,
er det vel fordi der er en del udgifter til udstillinger, stamtavler osv.
regnet med i prisen.Mine killinger er ikke vaccinerede , det har de nye hjem
lovet selv at klare.For mig er det ikke et spørgsmål om at tjene på
killingerne , men at give dem et godt hjem.Mine killinger er gratis og
aligevel har jeg stadig 2 tilbage. Det gør heller ikke noget , vi har megen
fornøjelse af dem.
Når min man gør morgen gymnastik , er alle 5 pluds missemor gerne ham
behjælpelig. Det ender som regel i leg og grin for tiden.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : dpl

Dato : 19-06-03 18:01

Jynis wrote:
*snip*
> Jeg synes også det må koste et symbolsk beløb at få killingerne sat tilsalg.
> En avisanonce er ikke heller gratis.

Hej Jytte!
Ja, det ville da være ok at tage lidt penge for det, men jeg tror nu at
jeg lader siden blive på "gratis-niveau", på den måde er det 100% mig
der bestemmer, og ingen der kan "kræve" noget for deres penge *smil*
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/