"Festen" - Lesbisk sex i 2. cut på DVD?
Fra : Thomas

Dato : 18-06-03 16:43

Tidligere delte Peter nedenstående spændende betragtninger med os
andre:

> [...]
>
>Hvad er meningen med scenen?
>
>Og er det måske svaret på den undren over lesbiske undertoner,
>der blev diskuteret for lang tid siden i
>http://groups.google.com/groups?threadm=7g2nej%24suu%241%40news101.telia.com
?

>Hvem spiller denne mørkhårede kvinde med forkærlighed for
>Pia (Trine Dyrholm)?
>
>Og et bonus-spørgsmål: Hvem spiller den *anden* endnu yngre
>mørkhårede kvinde i en sort kjole med tynde stropper og et kors
>om halsen? Der er nærbilleder af hende f. eks. 48 og 49 minutter

Jeg har desværre ikke set DVD-udgaven af "Festen", og det er
efterhånden også længe siden jeg har set filmen, så jeg har ikke alle
scenerne klart i erindring, men til gengæld læste jeg for nylig i
"Barnet og idioten - Danske dogmefilm i nærbilleder" af Hans Jensen
(Systime, 2001), at der i det oprindelige manuskript var planlagt en
mere saftig sexscene mellem Christian, Pia og søsteren.

Hans Jensen skriver:

"der er i filmen efter oplæsningen af brevet, en feberdrøm hos
Christian, hvor et samleje med Pia væves ind i mørket med søsterens
genfærd, mens telefonen ringer og ringer, var tænkt som et reelt
samleje for tre personer; Christian, Pia og Linda med isvand og
isterninger, hvorunder søsteren dukker op.
Vinterberg erkender, at det (...) er svært at have med den slags
drømmende ting at gøre, når man bestræber sig på at være nøgtern og
realistisk."

(Jeg citerer ordret. Det er lidt snørklet skrevet, og der mangler vist
et par ord mellem "ringer," og "var", men jeg tror vi fanger
meningen.)

Hans Jensen skriver videre:

"Det er samtidig yderst sandsynligt, at filmens rammefortælling om en
almindelig dansk familie ville lide under en stærkere eksponering af
det surreelle element.

Gyset ville blive forstærket, og filmen ville i højere grad fortælle
en særdeles interessant historie om tvillingeparrets forbudte
følelser, men det ville også fjerne fokus fra det dramatiske
krydsfelt. Det, der i filmen er et smertefuldt sår, og som åbnes ved
Christians afsløringer, bliver genkendeligt for publikum, idet
familien er almindelig og vedkommende i sin almindelighed."

Mit bud er således, at man har indspillet forskellige udgaver af
samlejet, men filmfolkene fandt ud af, at det ville komme til at
forvirre, hvis vi også skulle se på Christian og Lindas hemmelige
kærlighed, så derfor blev samleje-scenen ændret til den scene, vi
kender fra den første udgave af filmen.

Til DVD-udgaven har man så valgt at sætte den alternative scene med
som bonus-materiale.

I øvrigt skal Pia vel opfattes som en erstatning for søsteren. Hun
siger jo "ja" til at tage med ham til Paris.

Et interessant spørgsmål for mig er også, hvem det er Christian taler
i mobiltelefon med i starten af filmen?

Er det mon Pia?

Eller er det en fantasi-samtale med søsteren?

VH

Thomas

Fra : Max

Dato : 18-06-03 17:01

Hvor er din Spoiler ?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-06-03 17:17

"Max" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor er din Spoiler ?

Spoiler for hvad? For en scene, der ikke kom med i filmen?

--
Jens Thomsen

"Men jeg vil da godt slå fast, at LVT uden tvivl er en dygtig
instruktør." - Niels Søndergaard

Fra : Max

Dato : 18-06-03 23:31

On Wed, 18 Jun 2003 18:16:59 +0200, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>"Max" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

>Spoiler for hvad? For en scene, der ikke kom med i filmen?

Først er han sammen med Pia

Christians afdøde søster dukker op

27 minutter inde i den normale udgave sender meget tydelige blikke
til Pia og 55 minutter inde klapper Pia bagi

o.s.v.

Men jeg har jo ikke set den endnu

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-06-03 10:15

> Men jeg har jo ikke set den endnu

Well, en spoiler bør da betegne noget, der rent faktisk kan spolere plottet
for nogen. Det kunne intet af det ovenstående. Det er fyld.

(... og skynd dig nu at få set den film, Max. Den er det værd, uanset om man
kan lide dogme eller ej.)

Fra : Max

Dato : 19-06-03 13:27

On Thu, 19 Jun 2003 11:15:27 +0200, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>"Max" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

>Well, en spoiler bør da betegne noget, der rent faktisk kan spolere plottet
>for nogen. Det kunne intet af det ovenstående. Det er fyld.

Ok, troede det var noget af handlingen , især det med: Christians
afdøde søster dukker op

>(... og skynd dig nu at få set den film, Max. Den er det værd, uanset om man
>kan lide dogme eller ej.)

jaja skal nok

Fra : Thomas

Dato : 19-06-03 19:34

> jaja skal nok

Alene synet af den nøgne Trine Dyrholm burde få dig til at styrte hen og se filmen.

VH

Thomas

Fra : Max

Dato : 19-06-03 19:43

On 19 Jun 2003 11:33:37 -0700, th63@ofir.dk (Thomas) wrote:

>Alene synet af den nøgne Trine Dyrholm burde få dig til at styrte hen og se filmen.

hehe, ja hun er ikke værst

Fra : Thomas

Dato : 20-06-03 19:02

> hehe, ja hun er ikke værst

Nej, hun er simpelthen et råhug som vi sagde i firserne.

VH

Thomas