erfaringer søges sejlbåde
Fra : Martin Kirk

Dato : 18-06-03 14:12

hej gruppe

jeg søger andres meninger om følgende både vi har kik på op til 200000,-kr.
vi er en familie på 2 voksen 2 børn (9 og 4 år)

L 29
Naver 29
Maxi fenix

gerne om sammen ligninger (rumlighed kahyt -copit. hurtighed i let vind .
kursstabilitet. hvilken svage punkter man skal værre opmærksom på. )

Ps. Hvilken bådtyper har jeg glemt inden for rammen ( pris og familie )

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk
ex. spækhugger sejler

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-03 14:41

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3ef062db$0$5181

> vi er en familie på 2 voksen 2 børn (9 og 4 år)
> Ps. Hvilken bådtyper har jeg glemt inden for rammen ( pris og familie )

F.eks. en Princes 28..

Fantastisk rummelig båd, meget velsejlende - både i let og frisk vind. Ikke
specielt køn, men på alle måder en fin fammiliebåd. Fås til ca. 100 k og
opefter.

Claus

Fra : Martin Kirk

Dato : 18-06-03 16:17

hej Claus
princes 28 kender jeg ikke og kan ikke finde nogle til salg på scanboat
eller finde den i udkik båd data base

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

kan du eller andre givet et link

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-03 16:19

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3ef08016$0$5186

> hej Claus
> princes 28 kender jeg ikke og kan ikke finde nogle til salg på scanboat
> eller finde den i udkik båd data base

Den *er* på udkig, det ved jeg. Måske staves det Princess. Den er bygget på Orø
værft, ca. 32 både. Konstruktion: Odd Rembert Andersen.

Dejlig båd, har selv haft en. Der er nok ikke så mange til salg, det er typisk
en båd, folk bliver glade for.

Claus

Fra : Martin Kirk

Dato : 18-06-03 16:56

Hej gruppe
Nu har jeg fundet princess 28 i udkik data base men kan ikke rigtig se
bildrene (for små ellers skal jeg have nye briller )
jeg tror på det er en god båd men den har forholds lille DH-88 og lys mål
( langsom båd )
derfor tror jeg det ikke er noget for os
konen går meget op i udsende og jeg tror ikke hun synes om den.
hun kan ikke lide GD 28 som Odd rembert andersen også har tegnet.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Allan Jensen

Dato : 18-06-03 19:22

Hvad med en Lotus Scandinavia?
Smuk, sikker, velsejlende, masser af plads...
Må da lige være noget for en Spækhugger-sejler
Se evt. www.lotus40.dk
mvh
Allan J

Fra : Martin Kirk

Dato : 18-06-03 20:49

Allan Jensen" <sss@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med en Lotus Scandinavia?
> Smuk, sikker, velsejlende, masser af plads...
> Må da lige være noget for en Spækhugger-sejler
> [...]

Hej Allan Jensen

Lotus er en dejlig båd, hurtig, den vil jeg gerne have for mig betyder
komforten ikke så meget som farten. Jeg vil helst have en Scan kap 99 men
det vil min kone IKKE (vi har heller ikke råd ) hun vil have en rumlig
familie båd
Her er hendes krav til både . ståhøjde - Wc - rumlig - tør at sejle (ikke
rådvand på kryds ) - kendt - smuk linier - nem at sejle - indenbords motor-
stor copit
der for er L 29 og naver 29 og maxi fenix nogle kompromiser vi undersøger ..

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Poul Hyldig

Dato : 19-06-03 15:26

Scampi 30 er en båd som ligner de fleste af dine/konens krav,meget båd for
pengene. Den er meget velsejlende i al slags vejr.
Jeg ved ikke noget konkret om L 29, men den ser ud som en dejlig båd,
lillesøster L 23 er jo meget velsejlende, så jeg tror L 29 er OK.
Naver 29 er en tryg båd, måske lidt for tryg efter moderne forhold.

Hilsen Poul
Drabant 24 D153

Fra : Per J

Dato : 19-06-03 20:08

I meddelse: bcsgri$2oca$1@news.cybercity.dk.
Skriver Poul Hyldig via sin e-mail <phyldi@mobilixnet.dk>:

> [...]
> lillesøster L 23 er jo meget velsejlende, så jeg tror L 29 er OK.
> Naver 29 er en tryg båd, måske lidt for tryg efter moderne forhold.

En anden meget populær båd, der bør nævnes er en Ballad.
Ballad'en burde kunne erhverves fra et sted mellem kr. 180.000,- til kr.
235.000,-

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Martin Kirk

Dato : 19-06-03 22:20

Hej Per
du skriver at vi også skal kikke på Balladen en god båd kræver lidt vind.
Jeg har læst om mange der deleminer ved skrog og dæksamling ved ikke om det
er noget stor problem.

Hej Poul
som jeg skrev i den private mail kan min kone ikke lide udsene på Scampi 30
sikker fordi jeg har vist henne en med nedslidt træværk og GULE gardiner.
men jeg tror også det er en dejlig båd

men fælles for Balladen og scampi 30 er at det er forholdsvis gamle
konstruktioner. Men jeg vil godt vide mere p.g.a de kan købes for under
200000 kr.

mange har skrevet privat at L29 er et godt bud og også min foretrukne pt.
Naver 29 er ved at glide ud i overvejselen p.g.a tung gammel konstruktion
men ingen har skrevet noget om Maxi Fenix

NU vil jeg gerne opforter alle til at svare i gruppen p.g.a vi får en Mere
åben gruppe når alle kan komme med kommentar. andres erfaringer er guld.
Du behøver ikke at have sejlet i nogle af bådene barer du har en mening
(grim -smuk tung let )

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-03 23:42

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3ef226c5$0$5180

> Naver 29 er ved at glide ud i overvejselen p.g.a tung gammel konstruktion
> men ingen har skrevet noget om Maxi Fenix

En båd i den størrelse og den prisklasse må nødvendigvis være en gammel
konstruktion.

Vil du have noget mere moderne, så koster det også...

Claus

Fra : Martin Kirk

Dato : 20-06-03 07:57

> En båd i den størrelse og den prisklasse må nødvendigvis være en gammel
> konstruktion.
>
> Vil du have noget mere moderne, så koster det også...

Du har ret Claus men når man ser de 3 skibe på land ser de forskelige ud i
undervandskroget
Naver 29 med skæg ved ror og L29 og maxi fenix uden
derfor fornemmer jeg at naver 29 må værer ældre i konstrukionen

jeg ved skæget ved roret er med til at gører den kursstabil

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-06-03 13:32

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3ef2ae06$0$5161

> [...]
> derfor fornemmer jeg at naver 29 må værer ældre i konstrukionen
> jeg ved skæget ved roret er med til at gører den kursstabil

Naturligvis er det forskellige konstruktioner. Lbådene og Maxibådene er
konstrueret med henblik på fart dengang fammiliebåden pludselig skulle være en
racer, når far skulle Sjælland Rundt. Men uanset hvilken båd, du køber, må det
nødvendigvis ende med et kompromis. Under 200k er mulighederne ikke mange, hvis
du skal have en *fammiliebåd* med masser af plads, comfort, ståhøjde osv.

Alle disse krav harmonere dårligt med fart og moderne konstruktion. Både i den
størrelse og prisklasse er altså tegnet i halvfjersene.

Jeg har aldrig sejlet i en Fenix, men jeg kunne forstille mig, at den var lidt
mere krævende at sejle end f.eks. Naver 29 er. En anden ulempe i mine øjne, er
spaderoret. Men det er naturligvis en mindre detalje og nogen synes, at det
slet ikke er noget problem.

Men jeg vil da råde jer til, at lade være med at kigge for meget på billeder.
Det er i mine øjne helt skævt, at din kone er så fastlås på bådens udseende,
men det er vist ret typisk for kvinder. Er det en sejbåd, I skal have eller en
prydsgenstand! Tag ud og kig på de forskellige både og tag gerne ungerne med!
På den måde kan I danne jer et indtryk af bådens størrelse og indretning. Og
HUSK, at ungerne bliver *ikke* mindre...

Det ville da være ærgeligt, at I får den helt forkerte båd, blot fordi I har
skelet alt for meget til udseendet.

Claus

Fra : john lundsgaard

Dato : 20-06-03 15:19

Jeg er helt enig med Claus, lad være med at hænge jer fast i et eller andet
udseende, ud og se og prøvsejl en hel masse. Brug someren på det, og køb så
når det bliver efterår - så er det også nemmere at forhandle en god pris
hjem.

Jeg prøvede for sjovs skyld at kigge i DBA. På søgningen sejlbåde under 200
K var der ikke mindre end 333 hits.

Jeg nævner i flæng (og kun de typer jeg selv ville kigge efter):

Ballad
Bandholm 27
Bianca 28
Comet 30
Danboat 29
Elvstrøm 32
Great Dane 28
Impala 28
Nimbus 26
Nordisk snekke
Polaris Drabant
Sagitta 26
Scampi 30
Shipman 28
Smiling 29
Sunwind 27

Ja og så var der altså lige en enkelt BB 10 m, men den er jo nok ikke helt
"køkkenkrydser" nok.

God jagt

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-06-03 19:26

En Fenix er ikke svær at sejle. Med den selvslående fok og tilbageførte hal,
kan den sagtens sejle af en enkelt person.

Yderligere er Fenix'en ikke ikke en gammel konstruktion. Maxis ry lider
under, at der er så mange af de klassiske 1970'er Maxi både (med flushdæk,
der er blå på siden), fx Maxi 77 og 84. - men Fenix'erne tilhører en nyere
generation konstrueret i 80'erne.

Bestemt en anbefalelsværdig båd. - og så er den, i modsætning til nogle af
de andre nævnte, kendt. Det betyder at den er let at sælge igen, når I får
lyst til den næste båd.

Bjarke
www.maximalt.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-06-03 19:35

Korrektion: ...i forhold til andre både nævnt i andre indlæg. Maxi 77 og 84
er bestemt og nemme at handle ....

Beklager min sætning kunne misforstås. Mærkeligt at man først kan se det når
man *har* postet teksten ....

/Bjarke

Fra : N/A

Dato : 22-06-03 12:49

Fra : Tore Johannesen

Dato : 22-06-03 12:49

Måske skulle du kikke på Polaris Drabant. Da jeg skiftede båd sidst
undersøgte jeg en del om den. Den er nogenlunde rummelig og kan tåle
meget vind. Den er ser pæn og solid ud.

Mit eget valg faldt på en RJ85, som jeg er meget glad for, men der er
ikke alle de krav din kone har.

En polaris i tip-top stand evt. med ny indeborsmotor koster max
150.000.

mvh

Tore

PS: Det var Pd 26 jeg kikkede på.

Fra : Martin Kirk

Dato : 22-06-03 17:01

"Tore Johannesen" <tojo@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Måske skulle du kikke på Polaris Drabant. Da jeg skiftede båd sidst

ja vi har også kikket på pd og fundet den for lille
samtidig vil jeg gerne takke for alle svar

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Palle Klintrup

Dato : 04-07-03 18:04

Hej Martin.

Vi har en Fenix og er meget glad for den, det er nummer 2 vi har. Vi solgte
den første, fordi vi ville have en større båd, men du skal op i mere end
Ballade eller Scampi for at få mere plads. Vi var rundt for at kigge på
rigtig mange forskellige både, da vi havde solgt den første Fenix - men vi
valgte alligevel en Fenix igen.

Ulempen ved Fenix'en er, at der mangler stuveplads. Det er køjer altsammen
dvs. i forkøjen kan der ligge 1 voksen eller 2 mindre børn. Der er 2
stikkøjer og så kan du slå bordet ned til 2 køjer, men det er noget bøvl.
Der er et dejligt køkken og et rigtig godt cockpit med god plads. Vores er
en Fenix Dinette - og den indretning er god, fordi man nemt kan komme til
køkkenet, selvom der sidder nogle i sofa-arrangementet. Det passer fint til
familiesejlads.

Du kan købe reservedele hos maxispecialisten i Sverige - og spaderoret ja
det har stort set alle både i dag. Fenixen har også en moderne rig med et
ordentligt rebesystem ikke rullereb. Der er heller ikke babystag på masten.

Fenix'en er velsejlende, og nem at handle - også selvom man sejler alene.
Det er heller ikke uvæsentligt at tage hensyn til.

Venlig hilsen
Palle og Marianne Klintrup.
Maxi Fenix "Sif"